וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מותג הרכב המוכר שנולד בגלל מחסור במתכת

רונית מטיאס

עודכן לאחרונה: 22.11.2021 / 12:55

מהנדסי חברת רובר קיבלו משימה כמעט בלתי אפשרית - לייצר במהירות רכב שטח יעיל - בלי פלדה. ההצלחה שלהם הולידה את המותג שהפך כמעט לשם כולל לרכבי שטח נוחים. אפילו ג'יימס בונד נהנה לנהוג בו

לנד רובר. רן פלג,
לנד רובר/רן פלג

דרך ארוכה עברו רכבי היוקרה לנד רובר עד שהפכו למותג יוקרה ולסמל סטטוס. ההיסטוריה של מותג לנד רובר מתחילה אי שם ב-1947. היו אלה ימי תום מלחמת העולם השנייה, ימים בהם הברזל היה מוצר יקר. באותה התקופה החורף בבריטניה היה קשה, קר ומושלג ודרכים רבות נחסמו לתנועה. מוריס וילקס, המעצב הראשי של חברת רובר, העלה רעיון שישנה את חברת לנד רובר לנצח.

השם לנד רובר התייחס במקור לרכב שטח אזרחי חדשני ובמהלך הזמן השתנה והפך לשם כללי לכלי רכב בעלי הנעה כפולה. וילקס הושפע מרכב ג'יפ אמריקני ממלחמת העולם השנייה בו נסע בחווה שלו. הוא ביקש לתת מענה לנסיעה בתנאי שטח קשים - הג'יפ החדש הוכיח את יכולותיו בכל משימה והפך לאב-טיפוס. וילקס רקח במוחו רעיון חדש ונועז, הוא שרבט על החול בחוף וולשי סקיצה של רכב שטח, וכך נולד המודל לרכב הלנד רובר הראשון - רכב שטח אזרחי שיימכר מחוץ לבריטניה.

מהנדסי רובר קיבלו משימה שנראתה בלתי אפשרית: לייצר רכב שטח לחקלאים בפחות משנה. אספקת הפלדה הייתה מוגבלת ומהנדסי רובר נאלצו לחשוב באופן יצירתי, איך הם מצליחים לייצר מכונית פשוטה, אמינה ועמידה בשטח על ידי שימוש באלומיניום שהיה זמין בשפע ממטוסים ששרתו במלחמת העולם השנייה ושהיה עמיד לחלודה. באפריל 1948 הוצג דגם השטח הראשון של רכב הלנד רובר בתערוכה שנערכה באמסטרדם והוא שינה את פני ההיסטוריה של עולם הרכב. הרכבים הראשונים נצבעו כולם בגוני ירוק.

סוס עבודה

לנד רובר יצאו בקמפיין טלוויזיוני לחקלאים בו הלנד רובר מסתכל על סוס שחורש בשדה ואומר "כל דבר שאתה יכול לעשות, אני יכול לעשות יותר טוב". רכב השטח הראשון שיצא מאירופה בשם לנד רובר סדרה 1 הפך במהרה להצלחה גדולה ושבה לבבות רבים ברחבי העולם. הרכב הפך ללהיט וכונה בקרב הלקוחות "חברו הטוב ביותר של החקלאי". בשנות ה-50 לנד רובר הפך למוצר הכי ורסטילי וחוצה מעמדות בתעשיית הרכב. הוא שימש חקלאים, פוליטיקאים ואנשי אצולה, כולם רצו לנד רובר.

ב-1957 לנד רובר פיתחה מנוע דיזל חדש עם 4 צילינדרים שמאוחר יותר יגיע גם בגרסת בנזין. זו הייתה רק ההתחלה. יכולות השטח המופלאות של המכונית הולידו זן חדש של חובבי רכב, שפיתח תרבות פנאי שלמה וחדשה סביב השטח, והקהל הגברי עט על המכוניות. היה זה זמן נכון ללנד רובר להפנים שיש קהל נוסף שלא זכה עד כה להתייחסות- הנשים. הפנמה זו הולידה את סדרה 2 שהותאמה לקהל הנשי, מבלי לאבד מילימטר מיכולת השטח. בעקבות ההצלחה הגיעו סדרות נוספות שהציגו מגוון שיפורים מכניים.

לנד רובר. יח"צ לנד רובר,
לנד רובר מ-1970/יח"צ לנד רובר

ב-1966 חגגה לנד רובר מכירה של חצי מיליון יחידות. בשלב זה מיוצרות גרסאות שונות ללנד רובר שנוגעות לכל תחומי החיים - צבא, רפואה, פנאי, חקלאות. למרות יכולות שטח וורסטיליות בלתי נגמרות, בלנד רובר מבינים שיש לכוון את הרכבים לקהל שמחפש נוחות וחווית נהיגה. ב-1967 לנד רובר הפכה להיות חלק מליילנד מוטורס ששינו את שמם לבריטיש ליילנד.

עוד בוואלה!

הלנה רובינשטיין: היהודייה מפולין שהפכה לקיסרית עולם היופי

לכתבה המלאה

רכב שהוא גם אמנות

ב-1970 הוצג לראשונה דגם הריינג' רובר וביסס את מעמדה של לנד רובר כמותג יוקרה. הריינג' רובר זכה בפרס העיצוב והוצג במוזיאון הלובר בפריז כיצירת אומנות. היצירה הייתה רחוקה מלהיות רק יפה, הריינג' הוכיח שהוא מסוגל להתמודד עם תנאי שטח קשים ומגוונים כמו שלג, גשם, לחות, חול או ברד. מרגע זה, הפך המותג לסמל לרכב שטח קשוח אך מפנק - כזה שיכול לקחת את מלכת אנגליה לטיול בטבע בעדינות הראויה למעמדה.

ב-1971 לנד רובר הציגה אבולוציה חדשה - סדרה 3. ב-1975 בריטיש ליילנד התמוטטה והומלץ כי לנד רובר תהפוך לחברה עצמאית וכך הפכה ל"לנד רובר ליילנד גרופ" - חלק מהמחלקה המסחרית של בריטיש ליילנד. ב-1976, חגגו בלנד רובר את שיווקה של המכונית המיליון.

לנד רובר. יח"צ לנד רובר,
לנד רובר בתחילת הדרך/יח"צ לנד רובר

בתחילת שנות ה-80 לנד רובר הזניקה את הקאמל טרופי - הרפתקת שטח לחובבי המותג המאגדת קבוצות מכל העולם שיוצאים לתור חלקים בכדור הארץ, מתמודדים עם תנאים קשים ביותר, ומגיעים עם הרכבים לקצה גבול היכולת. באותה שנה המפעל בסוליהול הופך להיות המפעל הבלעדי לייצור רכבי לנד רובר.

ב-1983, מושקת אגדה נוספת - הדיפנדר - שזכה לתהילת עולם והיווה את גרסת השטח הקשוחה ביותר של החברה. הרכב זכה למעמדו האייקוני בזכות העובדה ששירת בצבאות סביב כל העולם והוביל הרפתקנים למסעות מרגשים.

ב-1986, בריטיש ליילנד הפכה להיות "קבוצת רובר", כששנתיים אחרי היא נקנתה על-ידי בריטיש אירוספיים ושמה שונה ל "רובר".

ב-1989 נחשף הדיסקברי שהתהדר ביכולות שטח משודרגות, טכנולוגיה חדישה, וצליחת מסע הקאמל טרופי.

ב-1994 BMW רכשה את רובר והיא החזיקה בחברה עד שנת 2000. רובר פורקה ו-BMW מכרה את לנד רובר לפורד בסכום של 1.8 מיליארד דולר. הייצור חזר למפעל בסוליהול לאחר 26 שנים.

השנים הבאות הביאו השקות כמו הדור השני של דיסקברי, פרילנדר, דור שלישי לריינג' רובר. מנוע דיזל חדש נכנס לתמונה, כמו גם תיבת הילוכים עם 6 מהירויות. ב-2007 נרשמה היסטוריה עם ייצור הרכב ה-4 מיליון שנתרם לאגודה לשמירת החיות. שנה אחרי לנד רובר נמכרה לטאטא ההודית.

לנד רובר דיפנדר. יח"צ לנד רובר,
לנד רובר דיפנדר/יח"צ לנד רובר

הרכב של המרגל המפורסם בעולם

עשרות שנים של חדשנות לקחו את לנד רובר Above and Beyond, וכיום לנד רובר נמצאת בעיצומה של שנה פורצת דרך ושיא מכירות. אין ספק כי לנד רובר הוא מותג אייקוני בעולם הרכב ועדות לכך היא נוכחותו התרבותית. המותג כיכב בסרטי ג'יימס בונד - נערת בונד בסרט OCTOPUSSY בכיכובו של רוג'ר מור נוהגת בריינג' רובר קלאסי קונברטיבל. בסרט NEVER SAY NEVER AGAIN, סרטו האחרון של שון קונרי כג'ימס בונד, כיכבו שני לנד רוברים מסדרת כבאית - רכב חילוץ עם ביצועי על. בסרט VIEW TO A KILL נצפתה מכונית ריינג' רובר קלאסיק ובה זורין בניסיון הבריחה מבונד. דניאל קרייג כיכב עם ריינג' רובר ספורט בהופעת בכורה לרכב. הריינג' רובר ספורט כיכבה והפתיעה בביצועים גם בסרט QUANTUM OF SOLACE. רכב הדיפנדר מככב בסצנת הפתיחה לסרט SKYFALL. בסרט מככבים עוד דיפנדרים, ולרכבי הדיסקברי ווהפרילנדר היו תפקידי אורח חשובים.

כלי הרכב של המותג נמצאים בשימוש בצבאות בכל העולם - גם בצה"ל. למותג קהל מעריצים כולל בישראל בה מיוצג המותג על ידי חברת המזרח.

  • עוד באותו נושא:
  • לנד רובר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully