וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר השילוח העולמי: כך נערכים עסקים בישראל לבלאק פרידיי

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 8:58

לקראת הבלאק פרידיי והסייבר מאנדיי, ועקב הדיבורים על משבר שילוח עולמי ובעיות באספקה הגלובלית, בדקנו עם חברות שילוח ואתרי מסחר מקומיים על ההיערכות לימי המכירות הגדולים שעוד לפנינו, הבלאק פריידי והסייבר מאנדיי

בצל הפריחה בכמות העסקים הישראלים שנכנסו למסחר המקוון בתקופת הקורונה ומאבקם מול העסקים הבינלאומיים, במיוחד בחגי הקניות של חודש נובמבר, נוסף עוד משתנה למשחק - משבר הסחורות והאספקה העולמי.

חודשים האחרונים ענף הסחר הגלובלי ניצב בפני כאוס חדש. הפסקות חשמל בסין, מכולות תקועות בנמלים, עלויות שילוח שהאמירו במאות ואף אלפי אחוזים וחוסר בנהגים שישנעו את הסחורות גרמו למשבר סחורות ואספקה. כמה המשבר חמור? אפילו האיש החזק בעולם, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שוקל לגייס את הצבא האמריקני והמשמר הלאומי לסייע.

מה זה אומר באשר לצרכן הישראלי שיזמין חבילות מחו"ל? מי שיזמין חבילה מ-amazon או מ-SHEIN, יקבל אותה במקרה הטוב בתחילת 2022, אך ייתכן מאוד גם שמה שהזמנו לחורף יגיע רק בפסח ולא באמת יהיה רלוונטי כבר עבורנו.

בעיית האספקה העולמית מעניקה הזדמנות לעסקים הישראלים לנצל את החיסרון לטובתם. זמני שילוח מהירים, תודעת שירות לקוחות גבוהה והיערכות מוקדמת ונכונה לביקושים הצפויים עשויים להגביר את פעילות העסקים וחברות השילוח באופן משמעותי. ליאור חמו מנכ"ל LastPrice וניר בנגל מנכ"ל GetPackage מספרים על ההיערכות:

get package. יחצ,
זמני שילוח מהירים, תודעת שירות לקוחות גבוהה והיערכות מוקדמת, GetPackage/יחצ

העסקים הישראלים משתרכים בו מאחור?

מגפת הקורונה שינתה באופן דרמטי את שוק ה-eCommerce הישראלי, שקיבל דחיפה משמעותית מאז מרץ 2020. חנויות רבות שפעלו באופן פיזי בלבד החלו להקים מערך הזמנות אונליין ועברו למודל חדש של מסחר. עסקים שלא השכילו לעשות את המעבר למדיום הווירטואלי נותרו מאחור ורובם לא שרדו את המשבר.

כיום, כמעט לכל חנות יש נוכחות באונליין, לאחר שהקורונה אילצה את עולם המסחר הישראלי לבצע שינויים רבים ולעשות את ההתאמות הנדרשות כדי להישאר רלוונטיים גם במציאות של המגפה.

המעבר לאונליין אינו דורש רק הקמת זירת מסחר על גבי הרשת, יש צורך בהקמת מערך הפצה ושליחויות של הסחורה לצרכנים, תחום שהעסקים הישראלים משתרכים בו מאחור לעומת העולם.

עד תחילת המשבר הנוכחי, זמני השילוח ממדינות המערב וארה"ב נעו בין 3-5 ימי עסקים, מחצית מזמני השילוח בישראל. חרף גודלה הפיזי הקטן של מדינתנו, היעדר היערכות נבונה וניהול נכון של שרשרת האספקה הובילו לסטנדרט של 5-10 ימי עסקים למשלוח ופגיעה משמעותית בחוויית קניית האונליין, עקב כך רבים העדיפו את האתרים הבינלאומיים שבנוסף למחירים הנמוכים, גם סיפקו את החבילה מהר יותר לידיו של הצרכן.

שליח מביא משלוח. ShutterStock
הרגילו את הצרכן הישראלי ש-14 ימי עסקים זהו זמן סביר לקבלת המוצר/ShutterStock

"14 ימי עסקים זהו זמן שילוח סביר", כך הרגילו את הצרכן הישראלי

הרשתות הישראליות הגדולות נתפסו לא ערוכות לגידול המהיר בפעילות המקוונת בתקופת הקורונה, מה שהוביל לפתרונות לא יעילים ובניית מערכי שילוח לא נכונים, אשר בנויים ללא תשתית לוגיסטית נדרשת כדי לעמוד בציפיות ובביקושים.

"כאשר המשלוחים מתקבלים במערכות של רשתות השיווק, הן נוהגות להגדיר באופן אוטומטי משלוח ארוך מדי, ובעצם הרגילו את הצרכן ש-14 ימי עסקים זה לכאורה זמן שילוח סביר", מסביר ניר בנגל מנכ"ל GetPackage, פלטפורמת שליחים המונה כ-40 אלף שליחים.

כך למעשה עובד התהליך: בצד הטכני, מתקבלת הוראה במחסן הלוגיסטי שלרוב נמצא בקצה השני של הארץ; עובדי המחסן מלקטים את כל הפריטים הנבחרים, אורזים אותם ומעבירים לחברת השילוח; וכעת מתחיל שוב תהליך שלם של איסוף החבילות, הגעה למחסן הפצה, מיון חבילות לפי אזורים והפצה באמצעות שליחים.

התהליך המסורבל הזה לוקח בין 5-10 ימי עסקים, בחודש נובמבר - חודש האיקומרס - מספר הימים עלול לעלות במאות אחוזים. ככה זה כשכל שרשרת האספקה היא ארוכה ומסורבלת.

ליאור חמו, מנכ"ל אתר הקניות LastPrice. יח"צ,
ליאור חמו מנכ"ל LastPrice/יח"צ

מהסניף הקרוב ולא ממרלו"ג בקצה השני של המדינה

"מה שלא השכלנו להבין כאן בישראל בכל הקשור לתשתית הלוגיסטית, הבינו ברחבי העולם כבר מזמן", מוסיף בנגל. "בארה"ב, למשל, רשתות גדולות מפעילות סניפים בכל המדינות כמחסנים לוגיסטיים קדמיים. כך הזמנה שבוצעה על ידי הלקוח מגיעה אליו בהתאם לזמינות המלאי - שגם אותו ניתן לבדוק באפליקציות או באתרים של הרשתות - מהסניף הקרוב לביתו ולא ממרלו"ג בקצה השני של המדינה.

בדרך הזו אפשר לזרז את זמן המשלוח, שיכול להגיע אפילו באותו היום, חרף השטח הגדול של כל מדינה ומדינה בארה"ב. ישראל הקטנה טריטוריאלית יכולה בקלות להתקדם לתפיסה חדשה, של הפצה ללקוח היישר מהסניף הקרוב לביתו, דבר שמצד אחד ידרוש ניהול מלאי מדויק יותר, אך עם זאת צפוי להעלות את המכירות בכ-20-30 אחוזים, וכמובן לשפר משמעותית את חוויית הלקוח".

ליאור חמו, מנכ"ל אתר LastPrice, מהמובילים בישראל, טוען: "בכל שנה אנחנו נערכים מספר חודשים לפני נובמבר כדי לענות על הביקושים הגדולים מצד הצרכנים. השנה, בעקבות משבר הסחורות והאספקה, הקדמנו תרופה למכה והתכוננו כחצי שנה כדי להימנע ממחסור, חרף העלויות הגבוהות".

האתר שלנו, בניגוד לאתרים רבים שקמו בשנה האחרונה, קיים כבר 19 שנה, יש לנו מערך הפצה רחב שיודע לתת מענה מהיר ולספק את המשלוח לצרכן עד 24 שעות מרגע ההזמנה. אנחנו עובדים עם מרלו"ג רובוטי, Egold, שאחראי לכל המוצרים הקטנים שלנו, מעל 20,000 מק"טים. ברגע שיש הזמנה הרובוט מביא את הפריטים לאריזה, המערכת בודקת לאן צריך לשלוח ובאמצעות אלגוריתם משייכים את החבילה לחברת השילוח שעובדת עם המחסן באותו אזור. כך החבילה לא מגיעה למרכז המיון של חברות השילוח בכלל וניתן להגיע למצב של משלוח same day".

לקוחות חוזרים הם חותמת לחוויית קנייה טובה

לסיכום אומר בנגל: "משבר האספקה והסחורות הוא הזדמנות לעסקים הישראלים לנצל את החיסרון של העסקים הבינלאומיים ולזכות בצרכן הישראלי. אנחנו יודעים לספק את המשלוח באותו יום, הלקוח יכול וצריך לקבל את המוצר שהזמין במהירות גהוה יותר ממה שמוצא לו כעת. אתרים שיעבדו נכון מבחינה לוגיסטית ויחברו אלינו ישדרגו את חוויית הקנייה של הצרכן, מה שיוביל אותו לחזור ולקנות מהם".

חמו מוסיף ומחזק: "אנו רואים שלקוחות רבים חוזרים לקנות מאיתנו, מה שמהווה עבורנו חותמת לחוויית קנייה טובה של הצרכן, הן מבחינת שירות הלקוחות שהוא ערך עליון עבורנו, ש-DNA שלנו והן מבחינת מהירות המשלוח".

ומהו הבלאק פריידי שיתקיים ממש השבוע? בלאק פרידיי, כלומר "יום שישי השחור" מציין את תקופת השיא של קניות החגים ברוב הארצות הנוצריות-מערביות, בעיקר בארצות הברית. בלאק פרידיי מתאפיין בשפע של מבצעים והנחות, כאשר בעבר הפכו תורי ענק של קונים, בכניסה לחנויות, לאחד מסימני ההיכר של היום. עם השנים החלה "זליגה": של המבצעים למכירות אונליין, כאשר מגיפת הקורונה העצימה מאוד את התהליך ההדרגתי.

מתי חל בלאק פרידיי? יום זה יחול תמיד ביום שישי של השבוע הרביעי בחודש נובמבר (למשל, ב-2021, יהיה זה 26.11), אחרי חג ההודיה האמריקאי - ועם הפנים לכיוון חג המולד. זאת כיוון שחלק מחופשות החגים בארה"ב ובמדינות נוספות ברחבי העולם הנוצרי, ייחלו כבר בימים הקרובים. כלומר - זו ההזדמנות האחרונה (לכאורה) של רבים לרכוש מתנות חג מולד עבור יקיריהם, בטרם יצאו לחופשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully