וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייטק ישראלי: שנה חדשה, אתגרים חדשים

עודכן לאחרונה: 4.1.2022 / 15:30

ההייטק הישראלי משך את כל המשק למעלה בשעה שכלכלות במדינות אחרות דשדשו. בשנה מורכבת הצליח הענף להגיע לרווחי שיא, אבל האם השיא עוד לפנינו או ש-2022 תעמוד בסימן התכווצות? ביקשנו ממנכ"לים בענף לסכם את השנה שהייתה - ולהשקיף אל זו שתהיה. הנה מה שהם אומרים

שנת 2021 הייתה חלומית להייטק הישראלי - כך עולה מסיכום השנה של ארגון Start-Up Nation Central שפורסם לאחרונה.

בשנה זו גדל היקף הגיוסים של חברות הייטק ישראליות בלא פחות מ-136%, לסך של 25.4 מיליארד דולר ב-2021, זאת לעומת 10.8 מיליארד דולר בשנת 2020. בנוסף, שנת 2021 הייתה עדיין תחת מגבלות הקורונה והעבודה ההיברידית.

שנת 2022, שהחלה בסוף השבוע האחרון, מגיעה אחרי שהתרגלנו לעבוד בתוך תחושת אי הודאות וביקשנו ממספר מנהלים העומדים בראש חברות הייטק בתעשייה הישראלית לספר איזו שנה זו הייתה לענף? אילו מגמות ישלטו בשנה הקרובה? ומה הם צופים לשיקרה בשנת 2022 שבאה עלינו, בתקווה, לטובה.

שנה השניה "לספירת הקורונה"

אבי וידמן, מנכ"ל Nucleai - "בשנת 2021 צמחנו במימוש של טכנולוגיות חדשות אבל גם ביישומן אצל לקוחות חדשים כשבמקביל זרענו את הזרעים שאותם אנו מצפים לראות מתממשים בשנה הקרובה.

בשנת 2020, בשנה הראשונה "לספירת הקורונה" - די נדהמנו לגלות את היכולת לעבוד מרחוק, כולנו ב-Nucleai עבדנו מהבתים וזו היתה שנת פריצה מאוד משמעותית מבחינתנו - עוד ועוד עסקאות עם חברות הפארמה הגדולות בעולם מתבצעות באמצעות תקשורת במרחב הוירטואלי בלבד והפרודוקטיביות רק עולה - חשבנו שפיצחנו את השיטה. שנת 2021 שאפשרה את המפגשים היותר תכופים פנים אל פנים בארץ וגם עם שותפים בחו"ל הזכירה לכולנו עד כמה כולנו חיות חברתיות. שישנם דברים שלעולם לא תשמע בזום ואף סיב אופטי, מצלמת HD טובה ככל שתהיה ומיקרופון לא יכולות להעביר תחושה, הרגשה ומסר שמתקבל במפגש פנים אל פנים.

אנו נמצאים בפתחה של מהפכה שמשלבת בין עולם המחשוב ועולם הביולוגיה. בינה מלאכותית, שיטות חדשניות לאיסוף מידע ביולוגי וכוח מחשוב שרק יכולנו לדמיין בעבר מאפשר למין האנושי לבצע פריצות דרך משמעותיות בתחום מדעי החיים עמוק בנבכי הענן (Computer cloud) ולא רק במעבדה בה מדענים מבצעים ניסויים. השילוב בין המחשוב למעבדה יאפשר לפתח תרופות טובות יותר, בזמן קצר יותר והתאמה מיטיבית בין החולה לטיפול. לא ירחק היום בו פריצות הדרך המשמעותיות בעולם הביולוגיה יהיו תוצר של מחקרים המשלבים ביולוגיה ובינה מלאכותית כפי שאנו מבצעים כבר כעת ב-Nucleai".

אבי וידמן. לדויד גראב,
אבי וידמן, מנכ"ל Nucleai/לדויד גראב

"אימוץ פתרונות מבוססי בינה מלאכותית"

יונתן גייפמן, מנכ"ל חברת Deci - "בשנת 2021 חיווינו תגליות טכנולוגיות פורצות דרך בתחום הבינה המלאכותית ולמידת מכונה. לצד זאת הקורונה האיצה את הצורך באימוץ פתרונות המבוססים בינה מלאכותית והשוק הגיב בהתאם עם המשך גידול מסיבי בהשקעות וצמיחת ההכנסות של חברות בתחום.
השנה הבנו שאפשר לעבוד ולעשות ביזנס מרחוק. יש לזה יתרונות רבים ובהחלט עוזר באיזון בין חיי בית ועבודה. יחד עם זאת ראינו שהרבה אנשים מעדיפים להגיע למשרד, לפגוש את חברי הצוות ולחוות את האווירה החברתית במשרד. הרגשת השייכות הזו היא חשובה לאנשים וקשה מאוד לחוות את זה דרך הזום.

עד לא מכבר היו מספר רב של חסמים טכנולוגיים שמנעו שילוב פרקטי של בינה מלאכותית המבוססת מודלי למידה עמוקה בתעשייה כגון זמני חישוב ארוכים ועלויות תפעול גבוהות בין היתר. בשנה האחרונה חסמים אלו נפרצו ואני צופה האצה משמעותית של שילוב מודלים מסוג זה בעוד ועוד יישומים פרקטיים בשוק".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
yonatan geifman deci ceo and co-founder. יחסי ציבור,
יונתן גייפמן, מנכ"ל חברת Deci/יחסי ציבור

"ישראל מחזקת את מעמדה העולמי"

רון ברייטמן, מנכ"ל ומייסד חברת Gigantic - "מבחינת סיכומי שנה, זוהי שנת הבגרות של הייטק הישראלי, בה חברות שמו לעצמן כמטרה להיות חברות ענק, או להגיע לאקזיטים מרשימים בסכומי עתק שטרם נראו כאן. אפשר לראות זאת גם במספר הרב של הנפקות, אך לא רק שם - גם כמות וגובה הגיוסים השנה, של חברות ותיקות וחדשות היו משמעותיים ביותר ומעידים על שאיפותיהם של יזמים לייצר חברות בסדרי גודל שרק לפני כמה שנים היו חלומיים. ישראל מחזקת את מעמדה העולמי כמובילה טכנולוגית וגם בתחומים ותיקים ובתחומים שצמחו כאן רק לאחרונה.

אם יכולתי לקחת תובנה אחת, הייתי מצביע על התובנה הידועה שהכל תלוי באנשים שיש בחברה הוכיחה את עצמה ביתר שאת. הצלחנו לייצר חבורה מדהימה של אנשים שהם גם מוכשרים וגם מקצועיים ובנוסף יודעים לעבוד יחד כצוות. אמנם זו לא תובנה חדשה אבל ההשפעה העצומה של האנשים על התוצאות של החברה באה לידי ביטוי באופן מאוד ברור השנה והתוצאות העסקיות נסקו מעלה בהתאם.

מבחינת מגמות שאני צופה לשנה הבאה, אחת לעשור בערך מתעוררת הציפייה שהנה, המטאוורס מתממש. נדמה שהפעם יותר מדי שחקנים גדולים שמים את הצ'יפים שלהם על זה, בשביל שזה לא יקרה. אם מטבעות הקריפטו מקבלים שימושיות מחוץ לעולם הסגור שבו נוצרו, אנשים קונים ומוכרים NFT כדבר שבשגרה, משחקי קריפטו מקבלים במה מרכזית בעולמות הגיימינג וסוגי מציאות וירטואלית נכנסים למיינסטרים, מכאן הדרך סלולה לחוויות חדשות שיתווספו לעולמות אלו, תוך שיתוף קהלים שהולכים וגדלים".

רון ברייטמן-. יחסי ציבור,
רון ברייטמן, מנכ"ל ומייסד חברת Gigantic/יחסי ציבור

"החברה והעובדים נבחנו במקרי קיצון"

דקל ולצר, מנכ"ל חברת הסטארט-אפ AVO - "אין ספק שהשנה הייתה מלאת תהפוכות ואירועים משמעותיים, שיצרו המון הזדמנויות ותחושת Urgency על מנת לנצל אותן וכמובן אתגרים רבים שגרמו לדריכות ועבודה מסביב לשעון על מנת להגיב. בייחוד כחברת טכנולוגיה עם זרוע אופרטיביות משמעותית, נאלצנו להתמודד עם השלכות הקורונה על הפעילות השוטפת תוך שמירה על בריאות העובדים והלקוחות שלנו כמו גם לעמוד בהנחיות הרשויות השונות - דברים שלא 'נרשמו בתכנית העסקית' שלנו (וכנראה של אף חברה) והכל תוך כדי צמיחה מהירה והתרחבות לשווקים חדשים.

בנוסף, השילוב של עבודה מרחוק שיצר טשטוש בין חיי העבודה לחיי המשפחה יצר אתגרים משל עצמם אך באותה נשימה גם יצר מציאות חדשה שככל שיעבור הזמן, נלמד אותה ונגיע לתוצאה טובה יותר מאשר הייתה לפני ש'נכפתה' עלינו העבודה מרחוק. אם פעם זה היה שחור או לבן, היום העובדים יוכלו למצוא דרך לעבוד במתכונת שנוחה להם ולחברה כאחת וכך לשפר את איכות החיים שלהם ולתפיסתי, כתוצאה מכך גם את התוצאות העסקיות של החברה. השנה התעצמה התובנה שהייתה ידועה מראש - כמה חשוב ההון האנושי שמרכיב את החברה - והרבה מעבר לצוות השדרה הניהולית. השנה הזו גרמה לכך שהחברה והאנשים בה נבחנו במקרי קיצון, בין אם שליליים מאוד ואיך מתמודדים עם האתגרים ובין אם חיוביים מאוד ואיך מנצלים את ההזדמנות וצומחים במהירות תוך שמירה על תרבות ארגונית בריאה.

בראייה רחבה יותר, אני חושב שהשנה יהיה 'תיקון' של שוק ההון וקרנות הון הסיכון בנוגע לשוויים של חברות הסטארטאפ וכבר ראינו בשבועות האחרונים דוגמאות לתנודות חדות וירידות במכפילי ההכנסות של חברות התוכנה. הדבר יגרום לכך שחברות יצטרכו להתמקד בלחתור לרווחים ולבחור מודלים עסקיים התומכים בכך ופחות בהבטחות שאולי בעתיד הרחוק מאוד החברה תפצח את הדרך לרווחיות".

dekel velzer. סטפן קלפקו,
דקל ולצר, מנכ"ל חברת הסטארט-אפ AVO/סטפן קלפקו

"התעשיה עברה תהליך של בגרות"

גיא פלכטר, מנכ"ל ומייסד הסטארטאפ Cider - "אני חושב שזו הייתה שנה משוגעת לתחום. אנחנו חווינו את אחת השנים שגרמו לקפיצה משמעותית בכל הורטיקלים השונים (במיוחד בתחום הסייבר). השימוש ההולך וגובר של הענן (שהתגבר משמעותית בזכות הקורונה) עוזר לחברות להקים דברים גדולים בצורה הרבה יותר קלה מבלי שצריך להיות "קרוב" ללקוח. התעשיה עברה תהליך של בגרות שהוכיח שלהקים חברה גדולה זה כבר לא משהו שקורה רק בחו"ל ואנחנו מקימים יותר ויותר חברות שיהיו הכי גדולות בעולם.

התובנה הגדולה ביותר היא שצריך להיות ממוקד במטרה ולצמצם רעשי רקע. אנחנו חיים בתעשיה שכל יום מישהו מגייס עשרות מיליונים של דולרים וכל רגע מישהו אחר הופך להיות יוניקורן וזה באמת משהו שעלות להסיח את הדעת שלך מהמטרה שלך. חייבים לדעת להמשיך להסתכל קדימה למטרה ולהשיג את היעדים שלך ולא לנסות להתחרות בדברים שאין לך עליהם שום שליטה.

אני חושב שאנו נמשיך לראות צמיחה בתעשייה. אני מאמין שנראה השנה יותר מיזוגים בין חברות ישראליות להפוך לחברות עוד יותר גדולות וגם לתת מענה לדברים יותר רוחביים (התחלנו לראות השנה כמה מקרים כאלו זה ללא ספק גם יעזור בהיבטי כ"א והמצוקה האדירה שקיימת ). אין ספק שהשנה הזאת הולכת להיות מעניינת".

גיא פלכטר מנכל ומייסד הסטארטאפ cider. ויקטור לוי,
גיא פלכטר, מנכ"ל ומייסד הסטארטאפ Cider/ויקטור לוי

"מגיבים מהר לצרכים המשתנים של השוק"

אריק פיינגולד, נשיא ויו"ר Commit - "בשנה האחרונה חברת Commit צמחה והתחזקה באופן משמעותי. אנחנו מסיימים את השנה בעלייה של 30% צמיחה בהכנסות. גם בהון האנושי גייסנו הרבה יותר - צמחנו ב- 50% ואנחנו עדיין בצמיחת שיא. רק בחודש אוקטובר גייסנו 42 איש ומאוקטובר ועד היום גייסנו כ-100 מקצוענים לשורותינו.

שנה זו התאפיינה בעיניי בשלושה דברים מרכזיים בהיבט הטכנולוגי: צמיחה והישענות רבה על עולמות הענן והשירותים הדיגיטליים; יכולת אג'ילית לצמוח מהר ולהגיב מהר לצרכים המשתנים של השוק; והתחזקות של עולם הבינה המלאכותית. חברות שהשכילו להבין זאת בזמן ולהתחזק בעולמות אלה שגשגו בתקופה הזו.

התובנה הרלוונטית שאני לוקח משנה זו היא שמשבר הקורונה חולל מהפכה בעולם העבודה שאף אחד לא התכונן אליה. ההשפעה ארוכת הטווח שלה הוכיחה לנו שהעולם שטוח מתמיד ולמיקום הפיזי כמעט שאין חשיבות. אנחנו צריכים להסתגל למצב הזה ולמציאות המשתנה ומי שרוצה להצליח חייב להיות היברידי - להתמקד בטאלנט וביכולות ולא בלוקיישן. עבודה מהבית /מרחוק - כאן כדי להישאר.

בנוסף, אנו רואים שנגיף הקורונה חיזק את עולמות ההייטק והטכנולוגיה. חברות ההייטק הולכות וצומחות והצורך בטכנולוגיה גובר. בשנה זו בלבד שירתנו מעל 500 לקוחות פעילים - דבר המעיד אודות הצורך האמיתי הקיים בשוק, ואני מאמין שצורך זה רק ילך ויגבר בשנה הבאה".

אריק פיינגולד נשיא ויור commit. commit,
אריק פיינגולד, נשיא ויו"ר Commit/commit

"מתמקדים בביצועים העסקיים ופחות במעטפת"

אלי פרץ, מנכ"ל Asterra - "שנת 2021 באה לידי ביטוי בשינוי מגמה בענף הטכנולוגיה הישראלי - מעבר מענף שמייצר חברות קטנות ובינוניות שנרכשות על ידי ענקיות לכזה שמייצר חברות ענק בינלאומיות עצמאיות, שמנוהלות מישראל. בישראל צמחה שכבת ניהול מנוסה עם יכולות וניסיון. הרעיון שבישראל מייצרים טכנולוגיה ובארצות הברית הופכים חברות קטנות לגדולות או מטמיעים בחברות ענק כבר לא לגמרי נכון.

בנוסף, בעולם שבו הכסף זול וכולם מתחרים על מספר מוגבל של אפשרויות השקעה, קשה להבחין מתי לטכנולוגיה אכן יש פוטנציאל ומתי מדובר בטכנולוגיה קיימת במקרה הטוב או במעטפת בלבד במקרה הפחות טוב, ובסיפור שמסופר נכון אבל לא בהכרח נכון עובדתית.

ההבשלה וההתגברות של ענף הטק הישראלי ימשיכו. כמו כן, יהיה מיון מדוקדק יותר של טכנולוגיות ויזמים, והגופים המממנים יתמקדו בפוטנציאל ובביצועים העסקיים ופחות במעטפת".

אלי פרץ. מיכל בנדק,
אלי פרץ, מנכ"ל Asterra/מיכל בנדק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully