וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המנצחות הגדולות בקופת גמל להשקעה: ילין לפידות והראל

אורן רפאל

עודכן לאחרונה: 2.1.2022 / 11:42

ילין לפידות מכה את השוק במהלך 12 החודשים האחרונים ומובילה במסלול המנייתי עם תשואה של 26.02%. במסלול הכללי הראל בראש קופות הגמל כשהיא עומדת על 15.12%. המכשיר הפיננסי הנזיל מציב אלטרנטיבה משתלמת בשוק ההון מול המתחרים

קופות גמל כללי דצמבר 21. יח"צ,
דירוג קופות גמל להשקעה מסלול כללי/יח"צ

שיאני התשואה של 2021

השנה האחרונה עשתה רק טוב עם קופות הגמל, חרף משבר הקורונה והתנודות הכלכליות בעולם הניבו קופות הגמל תשואות נאות. בקופות הגמל מספר לא מבוטל של מסלולים, אולם עיקר ההשקעות מתקבצות סביב מסלול הכללי, המהווה תמהיל של אג"ח ממשלתי לצד אג"ח חברות ומניות ונחשב סולידי יחסית ומסלול נוסף שהולך ונעשה פופולרי בקרב המשקיעים - המסלול המנייתי המושקע בעיקר במניות, הוא אמנם חשוף לתנודות בשוק ההון אך מנגד נותן תשואה גבוהה.

לדוגמא, קופת הגמל להשקעה של הראל, במסלול הכללי עמדה על 15.12% ב- 12 החודשים האחרונים וילין לפידות נסקה במסלול המנייתי ל- 26.02% ב-12 החודשים האחרונים. לשם הפשטת החישוב, מי שהשקיע באפיק המנייתי של ילין מאה אלף שקלים, "קיבל" עוד 26 אלף שקלים, תשואה נאה לכל הדעות.

קופות גמל מסלול מנייתי דצמבר 21. יח"צ,
דירוג קופות גמל להשקעה מסלול מנייתי/יח"צ

מהי קופת גמל להשקעה?

בעוד הפיקדונות בבנקים מעלים אבק בשל הריבית האפסית, רבים נושאים עיניהם לקופת גמל להשקעה ולא בכדי. מדובר במכשיר פיננסי שקרם עור וגידים בשלהי 2016 וכיום מנהל כ- 29 מיליארד שקלים.

התשואות הגבוהות של מכשיר פיננסי זה גורמות לכך שרבים המעוניינים להשקיע בשוק ההון מבלי לבצע זאת באופן עצמאי, אלא על ידי אנליסטים ואנשי מקצוע פונים לקופת הגמל להשקעה. גושפנקה לכך נתנה ילין לפידות שהובילה כאמור ב-12 החודשים האחרונים במסלול המנייתי עם תשואה של 26.02% ובכך הציגה בפני הציבור הרחב אלטרנטיבה מומלצת ורווחית למעוניינים להשקיע בשוק ההון.

לרובנו צמד המילים "קופת גמל" יזכיר את המכשיר הפיננסי שנועד לחיסכון לגיל פרישה ואשר חייב קנס בעת המשיכה, אולם כאן מדובר בעולם אחד לגמרי. בעוד קופת גמל רגילה מאפשרת משיכת כספים רק כעבור 15 שנה לפחות או רק בגיל הפרישה, הרי שקופת הגמל להשקעה מאפשרת משיכה בכל עת ללא קנס או מיסוי, פרט למס על רווחי הון בגין ברווחים שהצטברו בקופה מעבר לסכום המקורי שהפקדתם.

פטור גם ממס זה יקבל מי שהגיע לגיל 60 ובחר ליהנות מהכספים שצבר בדמות קצבה חודשית. יש לציין כי הרגולטור הגביל את גובה ההפקדה השנתית לסכום של 70,913 שקלים בכל שנה קלנדרית (הסכום נכון לשנת 2021) ועל כן סוף שנה הוא זמן מתאים להפקיד את יתרת הסכום המקסימלי למעוניינים בכך או לפתוח קופה גמל לשקעה למי שטרם עשה זאת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הציבור נוהר אל קופות הגמל להשקעה

הרציונל שעמד מאחורי ההחלטה להעמיד את המכשיר הזה לציבור הרחב, הוא עידוד חיסכון פנסיוני לצד חינוך פיננסי. המדינה מעוניינת שהאזרחים יחסכו ככל הניתן לימים גשומים ועתות משבר ובנוסף יגדילו את החיסכון לגיל פרישה. קופת גמל להשקעה מאפשרת מספר מסלולים שניתן לעבור ביניהם ללא מיסוי ולכל טווח זמן בו מעוניין החוסך.

עצם הנזילות והיכולת להשקיע לטווח קצר, בינוני וארוך הופכת את קופת הגמל למוצר מועדף גם מול אלטרנטיבות אחרות כמו פוליסות חיסכון וקרנות נאמנות. לא פלא אפוא שקופת הגמל להשקעה נתפסת כמוצר מאיים עבור הבנקים בישראל, שם שוכבים כספים של אזרחים רבים בפק"ם וזו אחת הסיבות לכך שאם בתחילה שקלו לאפשר הפקדה של מאות אלפי שקלים בו זמנית למעוניינים לכך, הרי שתקרת ההשקעה הוגבלה לכ- 71 אלף שקלים בלבד לשנה, בין היתר בכדי למנוע מעבר פתאומי של מאות אלפי שקלים מו הפיקדונות בבנקים לקופות הגמל.

המילה האחרונה בסכום ההשקעה השנתית טרם נאמרה, בדצמבר 2020 הצהירו ברשות שוק ההון כי הם מעוניינים ברפורמה שבמסגרתה תוגדל התקרה הקיימת כיום בהפקדה שנתית לסכום של כ- 200 עד 250 אלף שקלים בשנה. שינוי כזה יגדיל האיום מצד קופת הגמל על מתחריו כמו תעודות סל, קרנות נאמנות ופוליסות חיסכון שגם בהן אין תקרת הפקדה שנתית. משפחה ישראלית ממוצעת יכולה להתגבר על תקרת ההפקדה השנתית על ידי פתיחת קופת גמל לכל אחד מבני המשפחה, ניתן לפתוח קופה על שם כל אחד מבני הזוג ובמקביל לפתוח קופות גמל להשקעה גם לילדים וכך למקסם את ההשקעה במכשיר ייחודי זה.

בנקאות דיגטלית. ShutterStock
בחרתם להשקיע בקופת גמל? כדאי להכין שיעורי בית, ללמוד ולהכיר מעט את התחום/ShutterStock

מחפשים אפיק השקעה? הכינו שיעורי בית

כשאתם ניגשים למכשיר פיננסי חדש שטרם הכרתם, רצוי תמיד להכין "שיעורי בית" וללמוד אותו על בוריו. המשקיע בקופת הגמל הוא זה שמחליט באיזה מסלול יושקע כספו וכנגזרת מכך גם את רמת הסיכון והחשיפה לתנודות המניות בשוק ההון. הקופה מאפשרת מגוון מסלולים, סולידיים יותר ופחות, לצד דמי ניהול נמוכים יחסית, כולל ביחס לפוליסות החיסכון, ומשמשת כאפיק חיסכון הן ליחידים והן למשקי בית.

כל אזרח רשאי לפתוח לעצמו קופת גמל להשקעה. משפחה ישראלית ממוצעת יכולה להחזיק במספר קופות גמל ובכך גם לעקוף את תקרת ההפקדה השנתית, שכן ניתן לפתוח קופה על שם כל אחד מבני הזוג ובמקביל לפתוח קופות גמל להשקעה גם לילדים. אם החלטתם לפתוח קופת גמל להשקעה ואתם מעוניינים לדעת מה דמי הניהול ה"סבירים" הרי שהם עומדים על שיעור של כ 0.8%. בהתייחס לתשואה הנאה של קופות הגמל מאז הקמתן הרי כי מדובר בדמי ניהול משתלמים ביותר.


יתרון נוסף של קופת הגמל להשקעה היא האפשרות לקבלת הלוואה בשיעור ניכר מהסכום שנצבר בקופה לטווח של עד שבע שנים. ככלל, עולם ההלוואות אינו מומלץ לשימוש אלא בעתות חירום בלבד ולמקרים מעין אלו עומדת גם קופת הגמל להשקעה. היא מאפשרת הלוואה עם ריבית נמוכה יחסית, תוך גמישות מול הקופה, במקום לשבור את הקופה ניתן להשאיר את הכסף בתוכנית הגמל, להמשיך לצבור רווחים נאים ואת הכסף לו אתם זקוקים לקבל כהלוואה בתנאים נוחים.

לסיכום, עצם העובדה שמדובר במכשיר פיננסי עם יתרונות מיסוי גדולים ונזילות מרבית מעמידות את קופת הגמל להשקעה במקום גבוה בטבלה של מכשירי ההשקעה הפיננסיים המוצעים לציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully