וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי צריך להיבדק, איפה זה קורה וכמה זה עולה?

עודכן לאחרונה: 10.1.2022 / 12:04

בצל הבלבול והמרמור הגוברים בקרב כל מי שנאלצים לבצע בדיקות קורונה, ולאור הבטחתו של ראש הממשלה שבקרוב יוזלו גם בדיקות האנטיגן המהירות שעליהן תוציא החודש כל משפחה בישראל מאות שקלים, יצאנו לעשות סדר בסוגי הבדיקות ובמחירים העדכניים

השינוי בהנחיות לציבור בכל הקשור לבדיקות קורונה הצליחו לא רק לבלבל אותנו, אלא גם לגרום להתמרמרות: משפחה ממוצעת עם ילדים בישראל, שרוצה לנהוג כחוק ולעמוד בכל תקנות הבדיקות המתעדכנות חדשות לבקרים, תצטרך להיפרד מכמה מאות שקלים עד לסוף ינואר.

אז מתי אפשר להסתפק בבדיקת אנטיגן מהירה, היכן ניתן לרכוש אותה ובאילו מחירים - ומתי חייבים לעשות בדיקת PCR? מתי הבדיקה בתשלום ומתי נידרש לשלם תמורתה - וכמובן, כמה?

התשובות לעיתים מבלבלות יותר מהשאלות, מה גם שמה שנכון היום לא יהיה תקף בהכרח גם מחר, ובכל זאת, לאור הצהרתו של ראש הממשלה, נפתלי בנט, אודות הוזלה קרובה וחדה של הבדיקות המהירות, ניסינו למפות את השוק ולעשות קצת סדר בדרישות, הסוגים והמחירים.

מה בכלל מחפשים לגלות בבדיקת קורונה?

בבדיקות קורונה מחפשים נגיפי קורונה (או ליתר דיוק את החומר הגנטי שלהם) בחלל הפה והאף. כך מגלים אם האדם חולה בקורונה, עם או בלי תסמינים. חולות וחולים שקיבלו תוצאה חיובית נחשבים מאומתים (לעיתים נקראים גם חולים פעילים). יש גם בדיקות דם שיכולות לדעת את ריכוז הנוגדנים לקורונה, כמו בדיקה סרולוגית.

יש שני סוגים של בדיקות לאבחון קורונה שתקפים מבחינה רפואית:

1. בדיקת PCR - מיועדת בראש ובראשונה לאבחון של חולים פעילים. מעבר לכך, היא משמשת לקיצור תקופת הבידוד, לטסים לחו"ל או לנכנסים לישראל ולצרכים נוספים.

2. בדיקת אנטיגן מהירה - היא פחות רגישה מבדיקת ה-PCR, אבל מאפשרת זיהוי מהיר וטוב כדי להתיר כניסה למקומות שפועלים לפי הנחיות התו הירוק גם למי שלא קיבלו חיסון או החלימו (למשך 24 השעות שלאחר ביצוע הבדיקה).

לבדיקה זו מסוג "אנטיגן מהירה" קיימת גרסה ביתית לשימוש עצמי, המשווקת ברשתות הפארם ובתי המרקחת (ומהיום גם ברשתות השיווק) אך אין לה תוקף רשמי ותוצאותיהן אינן מדווחות למשרד הבריאות ו/או לקופות החולים של הנבדק.

למרות זאת, על פי ההנחיות, אם קיבלת תוצאה חיובית לבדיקה מהירה ביתית, יש להיכנס מייד לבידוד ולבצע בדיקת אנטיגן מהירה (מוסדית) או בדיקת PCR באמצעות היבדק וסע בלבד (דרייב אין) עם הרכב שחלונותיו סגורים ובהקדם האפשרי, לאימות התוצאה.

קיימת גם בדיקה סרולוגית - בדיקת דם לגילוי נוגדנים לנגיף קורונה (בניגוד לבדיקות קורונה, שמיועדות לגלות את הנגיפים עצמם). אם לא קיבלת חיסון, תשובה חיובית לבדיקה סרולוגית מצביעה על כך שקיימים בגופך נוגדנים העשויים להעיד על היותך חולה קורונה שהחלים. הבדיקה אינה מיועדת לאימות קורונה, לחולי קורונה שיש להם תסמינים, למי שכבר הוגדרו כמחלימים או למי שכבר קיבלו חיסון. הבדיקה הסרולוגית מתבצעת בקופות החולים לפי החלטת הצוות הרפואי, או בכניסה לישראל, על פי מדיניות משרד הבריאות בנושא.

נער מצונן מקנח את האף. ShutterStock
מי שחש בתסמינים או נחשף לחולה מאומת - יופנה לבדיקת אנטיגן ביתית (מהירה)/ShutterStock

איך עושים בדיקת קורונה?

בדיקות PCR - הכנסת מטוש (מקל שבקצה שלו יש צמר גפן, כמו מנקה אוזניים, רק ארוך יותר) סטרילי לחלל הפה ו/או לנחיר האף. איסוף הדגימה אורך שניות אחדות בלבד ואינו כואב במיוחד, גם אם התחושה אינה נעימה, בעיקר בבדיקה של האף.

בבדיקת PCR הדגימה מועברת למעבדה, והתוצאה מתקבלת כעבור 48 שעות מביצוע הבדיקה (ייתכנו עיכובים בגלל עומס במעבדות). את התוצאה מקבלים דרך קופת החולים, ואפשר לצפות בה באתר האינטרנט ובאפליקציה של הקופּה או לקבל אותה במוקד הטלפוני שלה. ישנן מעבדות שמבטיחות תשובה מהירה לבדיקת PCR. בינתיים, אם עשית בדיקת PCR מפני שחווית תסמינים או מפני שנחשפת לחולה מאומת - יש להישאר בבידוד עד לקבלת התשובה.

בדיקת אנטיגן מהירה - גם היא נעשית באמצעות הכנסת מטוש סטרילי לחלל הפה ו/או לנחיר האף. הבדיקה המהירה לא דורשת מעבדה ולכן מאפשרת לקבל תוצאה בתוך כ- 15 עד 30 דקות, במקום שבו נעשתה הבדיקה. בדרך כלל התוצאה תישלח גם בהודעה לנייד. אם תוצאת הבדיקה חיובית זה עדיין לא אומר שיש אישור על כך שחלית בקורונה. במקרה זה יש להיכנס לבידוד ולבצע בדיקת PCR בתוך 48 שעות (ובכל מקרה להישאר בבידוד עד לקבלת התוצאה, גם אם לא חשים בתסימינים).

תוצאות של בדיקה מהירה שנעשתה באחת התחנות המורשות, וכן תוצאות של בדיקת PCR שנעשתה בקופת חולים או במתחם של פיקוד העורף - יגיעו אוטומטית למשרד הבריאות. שימו לב: ייתכן שייקח להן עד 24 שעות להתעדכן במערכות של משרד הבריאות.

בדיקת אנטיגן מהירה ביתית - נעשית באופן דומה ע"י מטוש בשימוש עצמי וללא דוגם. הוראות לביצוע הבדיקה מצורפות למארז הנרכש.

בדיקה סרולוגית - היא בדיקת דם הנעשית באמצעות דגימת דם לגילוי נוגדנים לנגיף קורונה, וכאמור, בדיקה זו אינה מיועדת לגילוי חולים פעילים, לקיצור ימי הבידוד, מי שנחשף לחולה מאומת, למי שיש לו תסמינים או למי שיצא חיובי בבדיקה הביתית. יעודה של בדיקה זו היא לגלות נוגדנים קיימים בגוף בשל היחשפות קודמת שאינה פעילה נכון לרגע הבדיקה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
בדיקת קורונה. ShutterStock
בדיקות קורונה מבוצעות ע"י מטוש ללקיחת דגימה מהאף או מחלל הפה?/ShutterStock

בדיקת PCR

החל מיום שישי האחרון, 7.1.22, החלו במדיניות תעדוף לבדיקות ה-PCR ופיקוד העורף יבצע אותן רק עבור בני 60 ומעלה ואוכלוסיות בסיכון אך קיבלנו לא מעט דיווחים על אנשים שאינם משויכים לקבוצות אלו וניגשו לבצע PCR במתחמי הבדיקות ללא קושי.

ההחלטה על פריסת המתחמים משתנה בהתאם להערכת מצב התחלואה ולכן חשוב להתעדכן במיקום המתחמים ובשעות הפעילות בטרם היציאה לבדיקה.

חלק מהמתחמים פועלים במתכונת "היבדק וסע" (דרייב אין) וניתן להגיע אליהם רק עם רכב לביצוע הבדיקה (על הרכב להיות עם חלונות סגורים) לחלק מהמתחמים יש להגיע באופן רגלי.

בדיקות קורונה,מתחם הספריה שאול המלךתל אביב, 2 בינואר 2022. ראובן קסטרו
תורים ארוכים במיוחד לבדיקות הקורונה/ראובן קסטרו

בדיקת PCR עושים בארבעה מקרים עיקריים:

1. הופעת תסמינים שעלולים להתאים לקורונה: חום של 38 מעלות ומעלה, שיעול, קושי בנשימה, איבוד חוש טעם או ריח, חולשת שרירים, כאב גרון, כל תסמין אחר שהופיע בצורה חדה ומעלה חשש למחלה ויראלית

2. חשיפה לחולה מאומת - אם אחד מבני ובנות הבית התגלה כחולה מאומת.אם בחקירה אפידמיולוגית נקבע שעליכם להיבדק, בדרך כלל בגלל חשיפה לחולה מאומת. יש לעשות את הבדיקה קרוב ככל האפשר לרגע שבו נודע לך על החשיפה לחולה מאומת.

3. לפני נסיעה לחו"ל (למדינות שמחייבות בדיקה שכזאת) או בכניסה לישראל.

4. לקיצור משך הבידוד - בחלק מהמקרים אפשר לקצר את משך הבידוד אחרי קבלת תוצאות שליליות לשתי בדיקות PCR, ואם עמדת ביתר התנאים הנדרשים לקיצור בידוד.

נציג מד"א מסביר על תהליך הבדיקה המהירה לקורונה (אנטיגן)
6.12.21. jpost, jpost
נציג מד"א מדגים כיצד מבצעים את הבדיקה/jpost, jpost

בדיקות PCR מבוצעות לפי הנחיות משרד הבריאות בקופות החולים (אין צורך בהפניה, לעיתים צריך לקבוע תור, כדאי להתעדכן באתר הקופּה שלך) ובמתחמי פיקוד העורף (ללא צורך בתור או בהפניה).

מידע על מתחמי הבדיקות של קופות החולים אפשר למצוא באתרי הקופּות. בדיקת PCR בקופת החולים ובמתחמי פיקוד העורף הן ללא עלות. למידע על מתחמי פיקוד העורף https://www.oref.org.il/12610-17882-he/Pakar.aspx

בדיקת PCR מהירה כרוכה בתשלום ומבוצעת בתחנות המורשות הפרוסות ברחבי הארץ - למבוגרים וילדים מעל גיל 12 ו-3 חודשים - 52 שקל. התשלום יתבצע במקום. ילדות וילדים מגיל 3 עד 12 ו-3 חודשים - ללא עלות. מנועי חיסון - ללא עלות.

חברת סופיה מפעילה מתחמי בדיקות בסניפי גוד פארם במרכזי הערים במחיר 89 שקל וכן מתחמי דרייב אין במרכזי ביג, שם המחיר הוא 99 שקל. למידע נוסף ובחירת מקום לביצוע PCR בהגעה ברגל או בדרייב - אין, יש להיכנס לקישור הבא ולמלא פרטים, כולל פרטי דרכון באנגלית לטסים https://sofiagroup.co.il



סופר פארם - רשת מבצעת בדיקות PCR עם תוצאות שמתקבלות עד 24 שעות בפריסה של 33 סניפים, ללא תיאום מראש, בעלות של 119 שקל או 89 שקל למחזיקי כרטיס אשראי לייף סטייל. לרשימת סניפים מעודכנת ולשעות פעילות: https://shop.super-pharm.co.il/covid19/tests

סניפי BE - בדיקות קורונה PCR נעשות ב-15 סניפים נבחרים ברחבי הארץ. מחירים: 115 שקל לחברי מועדון שופרסל (בקנייה מעל 100 שקל) או 95 שקל למשלמים בכרטיס אשראי שופרסל.

ביצוע בדיקת קורונה באמסטרדם, הולנד, 27 בנובמבר 2021. רויטרס
תוצאות בדיקות האנטיגן המוסדיות, מדווחות למשרד הבריאות וקופות החולים/רויטרס

בדיקת אנטיגן מהירה

מתי עושים בדיקה מהירה ואיפה היא תקפה? ילדים ומבוגרים שלא התחסנו ולא החלימו עושים בדיקה מהירה בעיקר כדי להיכנס למקומות שפועלים לפי הנחיות התו הירוק, במשך 24 השעות שלאחר הבדיקה. לשם כך יש לעשות את הבדיקה באחת מהתחנות המורשות.

אם הבדיקה המהירה נעשתה בכניסה לאחד המקומות הפועלים לפי הנחיות התו הירוק (ולא בתחנות המורשות), תוצאה שלילית תאפשר כניסה לאותו המקום בלבד. היא לא תאפשר הפקה של תו ירוק יומי לצורך כניסה למקומות אחרים. זאת משום שהמערכות של הבדיקות הפרטיות אינן שולחות למשרד הבריאות את תוצאותיהן.

לאחרונה, רובנו נשלחים לבצע בדיקה מסוג זה בשל עומסים וביקושים גוברים לבדיקות ה-PCR והחלטת הממשלה היא לתעדף את הזכאים, לכן, אם אתם לא בני 60 ומעלה ואינכם משויכים לקבוצות הסיכון, סביר שיפנו אתכם לבדיקה זו.

מתחם היבדק וסע בבאר שבע 4 ביוני 2020. ראובן קסטרו
מי שנמצא חיובי בבדיקה ביתית, ייגש להיבדק (מוסדית) מתחמי "היבדק וסע" בלבד/ראובן קסטרו

בדיקות מהירות מבוצעות ללא תשלום בתחנות המורשות הפרוסות ברחבי הארץ ובכניסה למקומות הפועלים לפי הנחיות התו הירוק. לפני ההגעה לבדיקה כדאי לברר באתרי התחנות אם יש לקבוע תור מראש. לתחנות מד"א מומלץ לקבוע תור. לפרטים באתר מד"א https://www.mdais.org/101/Location-speed-tests

סופיה ישראל, מפעילים מתחמי בדיקה מפוקחים ומוסדיים בכל רחבי הארץ, בהם התוצאות מדווחות ישירות למשרד הבריאות להגעה רגלית וגם בדרייב אין ללא צורך בהזמנת תור מראש. בין היתר מפעילים עמדות בדיקה בסניפי גוד פארם במרכזי הערים במחיר 49 שקל וכן מתחמי דרייב אין במרכזי ביג, שם המחיר הוא 59 שקל.

הבדיקות של סופיה מתאימות לכל השימושים כמו טיסה לחו"ל, יציאה מבידוד, תו ירוק, משרד החינוך, מזהות גם אומיקרון ומתבצעות באישור משרד הבריאות. בדיקת האנטיגן המוסדית המפוקחת שמתבצעת בטכנולוגיה של סופיה מגיעה עם תוצאה באנגלית ובנוסף ליציאה מבידוד היא מתאימה ליעדי טיסה כמו ארצות הברית, איטליה, בריטניה, צרפת וכל יעד שיאפשר בעתיד כניסה עם בדיקת אנטיגן. למידע נוסף ובחירת מקום קרוב לבית בהגעה ברגל או בדרייב - אין, יש להיכנס לקישור הבא ולמלא פרטים, כולל פרטי דרכון באנגלית לטסים: https://sofiagroup.co.il

שגיא יניב מנהל שיווק ומכירות בסופיה ישראל מקבוצת רימיפארם הסביר הבוקר (א) כי: "נערכנו היטב לקראת ההנחיות החדשות ולגל האומיקרון המדאיג והכל מתנהל באופן רגוע, עם זמן המתנה מאוד סביר ותורים קצרים במיוחד".

סופר פארם - מבצעים בדיקות אנטיגן מהירות עם תוצאה תוך 20 דקות באמצעות דוגמים המדווחים למשרד הבריאות, ללא תיאום מראש, ב-47 סניפים.

עלות הבדיקה היא 59 שקל, ובחלק מהעמדות הבדיקה היא חינמית במסגרת מכרז המדינה לזכאים (בשיתוף איכלוב וול), מחוסנים בעלי תו ירוק שנחשפו לחולה מאומת זכאים לקבל בדיקה ללא עלות לטובת שחרור מבידוד. זאת, בנוסף לילדים בגילאי 3-12 הזכאים לבדיקה ללא עלות לטובת קבלת תו ירוק. ב-33 סניפים ניתן לבצע בדיקת אנטיגן עם אישור באנגלית המוכר על ידי הרשויות לטובת טיסה לארה"ב (בתאריך של עד יום לפני הטיסה). לרשימת סניפים מעודכנת ולשעות פעילות: https://shop.super-pharm.co.il/covid19/rapid-covid-test

סניפי BE - בדיקות אנטיגן מהירות לצורך קבלת תו ירוק ב-15 סניפים נבחרים ברחבי הארץ. מחירים: 69 שקל או 49 שקל לחברי מועדון שופרסל (בקנייה מעל 100 שקל)

בדיקת אנטיגן לזיהוי קורונה. ShutterStock
בדיקת אנטיגן מהירה לשימוש ביתי, נגישה, אך לא מסובסדת, אינה מדויקת ואינה רשמית/ShutterStock

בדיקות אנטיגן מהירות לשימוש ביתי

לאומית הודיעה על הוזלת מחירי הבדיקות המהירות: עלות ערכה של 4 בדיקות - תעלה 60 שקל (15 שקלים לבדיקה) ועלות ערכה של 10 בדיקות - 130 שקל (13 שקלים לבדיקה).

סופר פארם - עימאד סאדר, מנהל שיווק וסחר בית מרקחת בסופר-פארם מסר: "אין ספק כי הביקוש לבדיקות עלה באופן משמעותי לאור עליית התחלואה. נכון לעכשיו, קיימים חוסרים נקודתיים שצפויים להתחדש לקראת שעות הצהריים והערב. אנו פועלים לחידוש הסחורה באופן תדיר וזאת על מנת להמשיך ולתת ללקוחותינו מענה מהיר ואיכותי".

מארז 20 בדיקות ORIENT GENE - המחיר: 149.90 שקל (7.5 שקל לבדיקה בודדת במסגרת מארז)

מארז 5 בדיקות BD - המחיר: 79.90 שקל מבצע (16 שקל לבדיקה בודדת במסגרת המארז)

מארז 4 בדיקות פאנביו- המחיר 79.90 שקל (20 שקל לבדיקה בודדת במסגרת המארז)

מארז 3 בדיקות ISI - המחיר 74.90 שקל מבצע (25 לבדיקה בודדת במסגרת המארז)

מארז זוג בדיקות רניום מדיקל - המחיר: 54.90 (27.45 לבדיקה בודדת במסגרת המארז)

בדיקה בודדת פנביו המחיר: 34.90 שקל (מבצע: השני ב-50%)


סניפי BE - אורי וטרמן, מנכ"ל רשת Be מבית שופרסל נמסר: " יש מלאי בכל הסניפים, באונליין ודרך אפליקציית המשלוחים WOLT אנו מתמודדים עם ביקושי שיא לבדיקות הקורונה הביתיות".

רניום - בדיקות מהירות לקורונה2 יח' - 54.9 שקל

Panbio - בדיקת קורונה ביתית מארז 4 יח' - 77.9 שקל

ORIENT GENE - בדיקת קורונה ביתית מארז 5 יח' - 79.9 שקל

אקוטסט - בדיקת טיל אקוטסט 1 יח' - 29.9 שקל

אקוטסט - בדיקת טיל אקוטסט מארז 20 - 299 שקל (רק באונליין)

אקוטסט - בדיקת טיל אקוטסט מארז 5 - 125 שקל

ORIENT GENE - בדיקת קורונה ביתית מארז 10 יח' - 159.9 שקל

בקרוב, בדיקות מסובסדות?

בשל התמרמרות גוברת מצד רבים מהאזרחים על עלות הבדיקות המהירות וההבנה כי משפחת ישראלית ממוצעת בת חמש נפשות (זוג הורים ושלושה ילדים) עשויה להידרש להוצאה בת מאות שקלים עד יעבור הגל החמישי, הודיע ראש הממשלה כי בקרוב הבדיקות יוזלו משמעותית. לדבריו: "השוק יוצף במיליוני בדיקות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully