וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה כלכלית עולמית: מדביקים את הפער

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

עודכן לאחרונה: 1.2.2022 / 9:00

הטון הניצי של הפד הצליח לעורר את השווקים, בגוש היורו ובבריטניה מתמודדים עם ההשפעות של האינפלציה והאומיקרון על שוק העבודה. כריסטיאן נולטינג, הכלכלן הראשי של דויטשה בנק, עם הסקירה

הבנקים המרכזיים ימשיכו לשאוב את תשומת הלב של השווקים השבוע לאחר הטון הניצי של הפד בשבוע שעבר שהצליח להזיז את השווקים. בנקים מרכזיים מאוסטרליה, גוש היורו ובריטניה ייפגשו על מנת להתמודד עם ההשפעות של האינפלציה המקומית והאומיקרון על שוק העבודה. יהיה מעניין לראות האם הם לוקחים רמזים מהפד לעבר סייקל הצמצום. לגבי נתונים כלכליים, השבוע ייפתח ביום שני עם נתוני התוצר לגוש היורו, תקציב בהודו ביום שלישי ובשישי נקבל את דוח התעסוקה החודשי שדגש מיוחד יהיה על מרכיב השכר. עונת הדוחות לרבעון ה-4 שעד כה מכה את התחזיות תמשך בקצב גבוה עם 26% משווי השוק של החברות במדד האס אנד פי 500 ידווחו השבוע. השווקים בסין יהיו סגורים במהלך השבוע לאור חג השנה החדשה. משחקי החורף האולימפיים ייצאו לדרך בבייג'ינג ביום שישי הקרוב.

יומן אירועים כלכליים

  • שלישי: אוסטרליה - פגישת הבנק המרכזי האוסטרלי. גוש היורו - שיעור האבטלה (דצמבר). הודו - הכרזת תקציב (עבור שנת 2022-2023).
  • רביעי: גוש היורו - מדד המחירים לצרכן (ינואר ראשוני). ארצות הברית - סקר התעסוקה של ADP (ינואר).
  • חמישי: גוש היורו - החלטת ריבית של הבנק המרכזי גוש היורו. בריטניה - החלטת ריבית הבנק המרכזי הבריטי. ארצות הברית - הזמנות מפעלים (דצמבר).
  • שישי: ארצות הברית - דוח התעסוקה החודשי (ינואר).
ג'רום פאוול. Brendan Smialowski, GettyImages
ג'רום פאוול/GettyImages, Brendan Smialowski

הפדרל ריזרב: יותר ניצי מן הצפי

בשבוע שעבר הפדרל ריזרב חזר על כוונתו להמשיך ביעד שלו להעלאת ריבית ראשונה מאז שנת 2018, תוך שהוא ממשיך לצמצם את תוכנית הרכישות שלו, שצפויה להגיע לסיומה במרץ. הפד חזר בהצהרתו על אינפלציה מתמשכת גבוהה מהיעד יחד עם שוק עבודה חזק, רמז ברור לכך שהעלאת ריבית תקרה בקרוב. החוזים העתידיים על ריבית הפד מצביעים על סיכוי של 100 אחוז להעלאת ריבית במרץ וסך הכל 5 העלאות ריבית לכל שנת 2022. העמדה הניצית הזאת הובילה לתנודתיות בשווקים בשבוע האחרון כאשר מדד האס אנד פי 500 עלה ב-0.8% בעוד שאגרת החוב של ארצות הברית ל-10 שנים סגרה בעלייה של 1.5 נקודות בסיס. יחד עם זאת בטווח הארוך הפד צעדים של הפד להילחם באינפלציה יטיבו היטב עם הכלכלה.

שורה תחתונה: כאשר תשומת הלב היא בעיקר על האינפלציה, הפד מכין את השווקים לאפשרות של תהליך לצמצום מוניטרי מהיר יותר וארוך יותר.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

דוח התעסוקה בארצות הברית - השכר נמצא בפוקוס

בהמשך לפגישת הפד בשבוע שעבר, השווקים יפנו את תשומת הלב שלהם פעם נוספת לדוח התעסוקה ביום שישי הקרוב בנוגע למספר המשרות החדשות (קונצנזוס -178 אלף משרות חדשות לעומת 199 אלף בחודש הקודם) ושיעור האבטלה (קונצנזוס -3.9% לעומת 3.9% בחודש הקודם). בשל העובדה כי פאוול ציין כבר כי שוק העבודה נמצא במצב של תעסוקה מלאה, הדוח בחודש הזה עשוי להיות פחות חשוב מאשר בחודשים קודמים ולא צפוי להשפיע על מדיניות הפד בעתיד הנראה לעין. אולי המספרים החשובים ביותר לשים עליהם עין יהיה ההתפתחות של השינוי בשכר (קונצנזוס - עלייה של 5.2% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה ו4.7% בדוח הקודם) ושינויים משמעותיים בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה.

שורה תחתונה: עם העובדה שכלכלת ארצות הברית פעולת במצב של שוק תעסוקה מלא, הגידול בשכר ושיעור ההשתתפות בשוק העבודה יהיו נתוני המפתח.

עונת הדוחות לרבעון ה-4: השווקים לא מתרשמים

עונת הדוחות לרבעון הרביעי נמצאת בהילוך גבוה, כאשר 26% ו-19% מהחברות במונחי שווי שוק במדדים האס אנד פי 500 ו-STOXX 600 ידווח את תוצאותיהם השבוע. בסך הכול התוצאות ממשיכות לעקוף את צפי האנליסטים בשני צידי האוקיינוס. שיעור החברות שמכות את תחזית הרווח עומד כרגע על 78ֵ, מעל הממוצע של 5 שנים אחרונות שעומד על 76%. שילוב של תחזיות ותוצאות שפורסמו כבר מצביע על קונצנזוס של עלייה של 24.3% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה כאשר ההכנסות צפויות לעלות ב-13.9%. המספרים מצביעים אפילו על עלייה גבוהה יותר באירופה, הרווח במדד STOXX 600 צפוי לעלות ברבעון ה-4 לעומת המקביל בשנה שעברה ב-51% יחד עם עלייה של 17.3% בהכנסות. גם שיעור החברות באירופה שמכות את תחזית הרווח נמצא מעל הממוצע ההיסטורי (69% אל מול 57%). עד כה תגובת השווקים לתוצאות טובות מן הצפי הייתה מתונה, לא מפתיע כנראה בהתחשב שההשפעה של הדוחות עומדת בצל של מה שקורה בסנטימנט השווקים והדינמיקה של מה שקורה מאז תחילת השנה עם הגישה הניצית של הפד והעלייה החדה בריבית הריאלית.

שורה תחתונה: השווקים אינם מתרשמים מן הדוחות ברבעון ה-4 עד כה - תשומת הלב שלהם נותרה מגוון נושאים רחב יותר.

וול סטריט. Spencer Platt, GettyImages
הדוחות טובים, אבל אף אחד בוול סטריט לא מתרגש/GettyImages, Spencer Platt

התוצר בגוש היורו מאבד מומנטום?

כלכלת גוש היורו ייתכן ואיבדה את המומנטום שלה ברבעון האחרון של השנה. לפי תחזיות אנליסטים, הצמיחה ברבעון ה-4 עשויה להאט לקצב של 0.3% בהשוואה לרבעון הקודם ועלייה של 2.3% ברבעון השלישי. סיבה אחת למומנטום החלש היא התפשטותו המהירה של וריאנט האומיקרון שהובילה להגבלות חדשות בתחומים רבים של הכלכלה. בסביבה כזאת הצריכה הפרטית חלשה יותר מקודם. סיבות נוספות הם שמחירי האנרגיה הגבוהים משפיעים על כלכלת גוש היורו ובעיות בשרשראות האספקה בסקטור הייצור משפיעות על תפוקת הייצור. האחרון, יחד עם מספר נדבקים גבוה בקורונה, פוגע בכלכלה הגרמנית קשה במיוחד. לפי נתונים ממשרד הסטטיסטיקה הפדרלי , התוצר בגרמניה נפל ב-0.7% ברבעון ה-4. הודות להתפתחויות טובות יותר בצרפת, איטליה וספרד, כלכלת גוש היורו לא צפויה ליפול למיתון.

שורה תחתונה: התפשטות נגיף האומיקרון ומחירי אנרגיה גבוהים צפויים להכביד כלפי מטה על נתוני התוצר לרבעון ה-4.

משחקי החורף האולימפיים בבייג'ינג ממשמשים ובאים

בסין, משחקי החורף האולימפיים ייצאו לדרך ב-4 לפברואר, בעיצומו של שבוע החופש של חג השנה החדשה הסיני בין ה-31 בינואר ל-6 בפברואר. בפרובינציות רבות בסין, הממשלות המקומיות עודדו את האזרחים לצמצם את הטיולים שלהם במהלך החג בגלל התפשטות הקורונה. סין תפעל על מנת לאפשר את אירוח משחקי הספורט בצורה חלקה בשבועות הקרובים. סין ממשיכה להיצמד למדיניות אפס ההדבקה שלה. עם הגל האחרון במספר הנדבקים המקומי, המחיר הכלכלי ממשיך לעלות עם צריכה פרטית חלשה ולכן אנו מאמינים כי קובעי המדיניות בסין יוכלו לנקוט צעדי תמיכה נוספים מאוחר יותר ברבעון ה-1 על מנת לתמוך בביקוש המקומי כולל הורדות ריבית נוספות והוצאות פיסקליות נוספות בתחומי התשתיות.

שורה תחתונה: אירוח המשחקים הקרובים הוא בראש סדר העדיפויות של קובעי המדיניות בטווח הקצר. צעדי תמריצים נוספים עשויים להידחות ולהגיע מאוחר יותר ברבעון ה-1.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully