וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגת מאבק המתמחים מזהירה: "תהיה מלחמת עולם"

עודכן לאחרונה: 7.3.2022 / 14:23

הרופאים המתמחים זועמים על שר הבריאות, ניצן הורביץ, שכפי שנחשף אתמול בוואלה - מתקשה למצוא מקורות תקציביים שייאפשרו לו לעמוד בהסכם המתוקשר שחתם עמם. הבוקר פנו המתמחים במכתב בהול לראש הממשלה וביקשו שהתערב במשבר, בטרם יחדשו את המחאה

בעקבות הפרסום ב"וואלה" אתמול, לפיו קיים פער עצום בין ההבטחות שנתן שר הבריאות, ניצן הורוביץ, עם חתימת הסכם קיצור התורנויות מול האוצר, לבין מה שסוכם בפועל. הפער הזה יביא, ככל הנראה, לדחייה של יישום המתווה, שאמור היה לצאת לדרך בתחילת אפריל.

ד"ר ריי ביטון יו"ר ארגון הרופאים המתמחים "מרשם", "אם המתווה לא יצא לדרך בזמן כפי שסוכם באחד באפריל, תהיה פה מלחמת עולם. שלחנו הבוקר מכתב דחוף לראש הממשלה וביקשנו ממנו להתערב במשבר מייד".

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון מרשם בהפגנת הרופאים המתמחים: לא חוזרים ל-26 שעות, כיכר הבימה תל אביב, 9 במאי 2020. ראובן קסטרו
ד"ר ריי ביטון בתחילת גל המחאה הנוכחי של הרופאים המתמחים. לפני קרוב לשנתיים. לפני פחות מחמישה חודשים נחתם אתם ההסכם, שעתה נראה כי לא יקוים/ראובן קסטרו

"כל אזרחי ישראל הופכים לבני ערובה"

"יש מלחמה בין משרד הבריאות למשרד האוצר", אמרה ד"ר ביטון בראיון לרדיון צפון 104.5, "ואנחנו סוג של שבויים שתקועים באמצע. לא רק אנחנו, אלא כל אזרחי ישראל הופכים לסוג של בני ערובה. אנחנו נמצאים במאבק כוחות לא לנו".

כזכור, בסוף אוקטובר 2021 הכריזו המתמחים על ניצחון מוחץ ולפיו, מתווה קיצור התורנויות בבתי החולים מ - 26 שעות ל- 18 שעות.

כבר אז, רמזו באוצר, שהמרחק בין הפרסומים של הורביץ למה שסוכם איתם, כל כך גדול, שאין לו קשר למציאות. בשבוע שעבר תקף הורביץ את האוצר וטען שהוא שם למערכת הבריאות מקלות בגלגלים ולא מאפשר ליישם את המתווה במועדו. בימים באחרונים נציגי משרד הבריאות והאוצר מנהלים מו"מ שטרם הסתיים.

בסוף ספטמבר 2021 פורסם בתקשורת שבמשרד הבריאות מעריכים שעלות קיצור התורנויות תעמוד על 426 מיליון שקל בשנה. בפועל הבטיח המשרד להקצות כ - 60 מליון שקלים בלבד ובאופן חד פעמי השנה, הדרישה של הורביץ לתוספת של 30 מיליון נתקלה בסירוב נחרץ של האוצר. גם ההצהרה של הורביץ שהוא דרש וקיבל במסגרת המו"מ על תקציב המדינה תוספת משמעותית להנעת מהלך ארצי לקיצור התורנויות, לא מוכרת לאף אחד.

גם הקצאת 100 תקני רופאים ייעודיים מדי שנה לצורך קיצור התורנויות, בעלות של 244 מיליון שקל בשנה, לא יושמה בפועל. כרגע אין אפילו תקן ייעודי חדש אחד במערכת, כך שלא ברור כיצד יתווספו בבת אחת 100 תקנים.

לזה מתווסף מכתבו של יוגב גורדוס, הממונה על התקציבים באוצר מסוף השבוע שעבר שבו הבהיר שאין מספיק רופאים כדי ליישם את המתווה. עוד הבטיח הורביץ למתמחים שקיצור התורנויות לא יפגע בשכרם. בפועל מדובר על קיצוץ של כ - 30% משכרם, שפירושו הפחתה של כ - 7000 שקלים לחודש ממשכורתם.

"מערכת הבריאות יובשה במשך שנים", אומרת ד"ר ביטון, "ואנחנו מדברים בסכום זעות של 66 מיליון שקלים שנועדו כדי שהמתמחים יוכלו להעניק טיפול טוב יותר לאזרחים. אלה ההתחייבויות והאנשים שחתומים עליהן מתכחשים להן עכשיו. שלושה שבועות לפני שהקיצור אמור לצאת לפועל נתחיל שוב לעסוק בנושאים שכבר עסקנו בהם לפני חודשים ארוכים. להתנער ככה רגע לפני שהדבר יוצא לפועל זה חוסר אחריות משווע. כל אחד מהאזרחים צריך להיות איתנו ברחובות החל מהראשון באפריל".

ד"ר ריי ביטון , יו"ר ארגון המתמחים ״מרשם״ בעת מסירת מכתבי התפטרות . משרד הבריאות, תל אביב 7 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
מנהיגי מחאת המתמחים דומעים עת הגישו את מכתבי ההתפטרות, שהיו הטריגר לחתימת ההסכם עמם, לפני כחמישה חודשים/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully