וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל נתב"ג: "לצערי בפסח המצב עלול להיות יותר גרוע"

עודכן לאחרונה: 29.3.2022 / 12:52

מנהל נתב"ג, שמואל זכאי, לא מפסיק להתנצל על העומסים החריגים בשדה, אבל הוא גם מספיק הגון בכדי להודות שאין ביכולתו לפתור את הבעיה בקרוב ומזהיר שבפסח עלול להיות גרוע עוד יותר. אז מה לדעתו צריך לעשות לקראת הקיץ ולקראת השנים הבאות?

שלא בטובתו הפך שמואל זכאי, מנהל נתב"ג, למתנצל סדרתי. הוא מוצא את עצמו מבקש סליחה מהנוסעים, מחברות התעופה, מהקבלנים שלו ובכלל - מכל מי שנקלע לעומס בנמל התעופה ומתייבש שעות בתורים אינסופיים.

"זה מצב שאנחנו לא רוצים להיות בו", הוא מתנצל שוב, "ואם נכחיש אותו שום דבר לא ייפתר. אנחנו מתנצלים בפני כולם, כי זו לא רמת השירות שאנחנו רוצים לתת, אבל זה משאנחנו יכולים כרגע ולצערי בפסח המצב עלול להיות יותר גרוע".

העלייה מאפס למאה, משדה נטוש לפקוק עד אפס מקום, קרתה תוך כמה שבועות, ומצאה את רשות שדות התעופה וזכאי לא ערוכים להתנפלות ההמונית של עם ישראל על החופשות. ומי שחושב שהבעיה היא רק מחסור ב- 200 אנשי בטחון, כפי שאפיין אותה אתמול ב"וואלה" פנחס עידן, יו"ר ועד עובדי רש"ת, טועה לפי זכאי.

"הלוואי והייתה בעיה אחת, כי אז היינו פותרים אותה. הבעיה מורכבת. יש השפעה של שינוי התהליכים בדרך למטוס. אם בקיץ 2019,טרום הקורונה, 50% מהנוסעים עשו צ'ק אין באינטרנט, שהרי זה היתרון של חברות לואו קוסט, שהכל בהן התבצע דיגיטלית, היום 100% מהם חייבים להתייצב בשדה התעופה ולבדוק ידנית את המסמכים המתאימים למדינות היעד באמצעות מערכת ממוחשבת. לצערי חברות התעופה לא טובות בתחום בדיגיטלי ואי אפשר לבצע את זה און ליין, למעט בחברות האמריקאיות ובאל על.

הטקס לכבוד טיסת הבכורה מבחריין לנתב"ג. סיון פרג', מערכת וואלה
שמואל זכאי (משמאל) בטקס פתיחת קו הטיסות לבחריין. ספק אם מישהו שיער שהביקוש לטיסות יזנק "מאפס למאה" בתוך שבועות/מערכת וואלה, סיון פרג'

"אם ב- 2019 הממוצע לנוסע היה שתי דקות בדלפק חברת התעופה, היום הוא מסתכם בכשמונה וחצי דקות. פי ארבעה. יש לנו אינטרס כלכלי שאנשים יעברו מהר לדיוטי פרי, כי אנחנו מקבלים תמלוגים. ככל שיגיעו לשם יותר מהר, הם יקנו יותר. כשלנוסעים אין זמן להיות בדיוטי פרי הזכייניות ורש"ת נפגעים.

"צריך לקחת בחשבון שישראל היא גם אחת מהמדינות היחידות שבה צריך לבצע בדיקת PCR בחזרה לארץ. מתוך 131 הדלפקים בטרמינל 3 45 דלפקים הוסבו לטובת ביצוע הבדיקות בדרך חזרה, ויש גם, כמובן את המחסור בעובדים, גם אצלנו ברש"ת, גם בחברות התעופה ובשירותי הקרקע. אחרי שנתיים שענף התעופה עבד און אנד אוף, החל"ת לעובדים הסתיים והם מצאו לעצמם עבודה אחרת או לא רוצים לחזור לעבודה אצלנו".

זכאי נוגע בבעיה אמיתית, אך אולי גם קצת מעצים אותה, שכן חלק הולך וגדל של מדינות היעד כבר אינן דורשות מסמכים מסוג כלשהו כתנאי מוקדם לפני ההמראה אליהן. כך שלא כל נוסע צריך להראות ניירת מתאימה.

גם הקצאת הדלפקים לטובת בדיקות PCR לנכנסים, מבטאת את האמת - אך לא את כל האמת, שכן גם כך חלק גדול מהדלפקים הנותרים כלל לא נפתחים לשירות הציבור, בעיקר בשל מחסור בכוח אדם אן בקרב הבודקים הביטחוניים והן בקרב חברות התעופה שמתקשות לגייס צוותי קרקע.

אפרופו כוח אדם, ביקשנו מזכאי התייחסות לפרדוקס לפיו עבודה מכובדת עם שכר הולם ותנאים נלווים, במרכז הארץ, לא ממש גורמת לצעירים לעמוד בתור כדי להתקבל אליה:

"שנתיים של תעסוקה לא בטוחה משפיעה על אנשים. פעם עבודה בנתב"ג הייתה נחשבת, הבטחון התעסוקתי היה גבוה, אבל הצעירים הבינו שזה כבר לא ככה".

נוסעים בנתב"ג, 28 בנובמבר 2021. ראובן קסטרו
תורים בנתב"ג לפני הגל החמישי. עכשיו הם גרועים יותר והצפי לפסח (ואולי גם לקיץ) אינו מבשר טובות/ראובן קסטרו

חסרים כאלף עובדים בשדה

אז מה עושים?

"הכי קל היה לי כמנהל נתב"ג להגיד, אין לי משאבי כ"א אז אני מצמצם את כמות הטיסות וכמות הסלוטים, והמחירים היו מאמירים עוד יותר ממה שהם היום. אני לא רואה בטיסה מותרות אלא תרבות, בטח כשבאילת משפחה מוציאה 28.000 על חופשה שבחו"ל עולה פחות מחצי, וזו הדרך להוריד את יוקר המחיה".

זכאי מנסה לאזן קצת את הלחץ בפלסטרים יצירתיים כמו לקדם בתור קשישים ומשפחות עם ילדים קטנים, שלא מסוגלים לחכות שעתיים, מה שזוכה לא פעם לגילויי כעס מאלה שנאלצים לראות אחרים עוקפים אותם.

"כדי לגייס כוח אדם הממונה על השכר בא לקראתנו ואישר לנו לתת מענקי חתימה לעובדים חדשים. מענקי התמדה תמיד היו אצלנו. האוכלוסייה שעובדת אצלנו בביטחון היא איכותית וכוללת סטודנטים לתואר ראשון ושני שעובדים אצלנו עד לסיום הלימודים. 3,000 השקלים שהם מקבלים כמענק התמדה משמעותיים עבורם ומעודדים אותם לסחוב עוד סמסטר.

"כרגע חסרים לנו בכל השדה כאלף עובדים, כשרוב העבודה אצלנו היא עבודת כפיים. המחסור בכ"א חמור וחוצה את כל הסקטורים וגם את הקבלנים שעובדים אצלנו בקייטרינג, שירותי קרקע, במטענים. הבעיה היא לא בעובדים אלא העולם שהשתנה ואנחנו, המעסיקים, לא עשינו את הסוויץ'.

היום העובד מראיין אותי ולא אני אותו ואנחנו חייבים להפנים את זה. מצאתי שפנו אצלנו לחיפוש עובדים דרך מודעות בעיתונים. מי קורא בגיל 20 קורא היום עיתונים? כשהיינו אטקרטיביים זה עוד איכשהו עבד, המועמדים עמדו בפתח ועשינו מיונים, אבל היום?".

בפעם הראשונה טיסה של אל על מרומא תנחת בשדה ברמון בגלל מזג האוויר שפקד את אזור המרכז\ 12 בדצמבר 2019. רשות שדות התעופה, אתר רשמי
טיסת אל על נוחתת בשדה התעופה רמון. "הדעה האישית שלי היא, שהיה כבר מזמן צריך לפתוח רכבת מהירה של 300 קמ"ש, שהייתה הופכת אותו לרלוונטי" אומר זכאי/אתר רשמי, רשות שדות התעופה

למה לא פותחים עוד שדה תעופה?

אם עכשיו העמידה בתורים מתישה אבל עוד נסבלת, בפסח, לפי זכאי, צפוי סוג של סיוט. "בקיץ 2019 כ- 90% מהנוסעים נכנסו לדיוטי פרי תוך 50 דקות מרגע הכניסה לטרמינל. עכשיו מהרגע שנוסע נכנס לטרמינל 3 ועד שהוא מגיע לדיוטי פרי, עוברות 80 דקות, זאת אומרת לוקח לו עוד חצי שעה בתור וזה אומר שהוא כמעט לא נמצא בדיוטי פרי. אני לא פותח דלפקים ארבע שעות לפני הטיסה, כי אין לי דלפקים ואין לי דיילים".

אם זה המצב היום, ב- 2022, מה צפוי לנו בעוד עשר שנים, כשמספר הנוסעים יכפיל את עצמו?

"זה מעלה שאלה סופר חשובה, האם נכון שלישראל יהיה רק נמל תעופה בינלאומי אחד, או עוד שדה משלים, כמו שהיה אמור לקום ברמת דוד ומנסים למצוא לו חלופה".

יש את נמל התעופה רמון שעומד שומם. למה לא מתפעלים אותו?

"כי הוא מרוחק מהמרכז. הדעה האישית שלי היא, שהיה כבר מזמן צריך לפתוח רכבת מהירה של 300 קמ"ש שהייתה הופכת אותו לרלוונטי. הבעיה העיקרית של נתב"ג זה המרחב האווירי המוגבל, שרובו תפוס על ידי חיל האוויר. כל בעיות האלה מובילות לפתרון היחיד שבא בחשבון, פתיחת נמל תעופה נוסף".

בכל מקרה, יש לציין שגם אם מחר תתקבל החלטה להקים אחד כזה, הרי שעד שנוסעים יעשו צ'ק אין בטרמינל שלו, יחלפו עוד לפחות 6-7 שנים, ונצטרך כבר נמל תעופה שלישי.

בכל מקרה, לדעת גורמי מקצוע בכירים עמם שוחחנו, הרי שכדי לייצר תחרות, רצוי לשקול ברצינות את הפעלתו של הנמל החדש על ידי גורם פרטי. תחרות אמיתית עוד לא הזיקה לאף אחד, בטח לא לנוסעים שעומדים שעות בתור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully