וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למוסד ציבורי ענק דרוש מנהל מנוסה, לא פעיל חברתי

עודכן לאחרונה: 2.5.2022 / 12:49

על הכוונה התמוהה של שר הרווחה, מאיר כהן, למנות את יובל אלבשן - פעיל חברתי ואיש אקדמיה חסר ניסיון ניהולי - לתפקיד מנכ"ל הביטוח הלאומי

ברשותכם נלך היישר אל השורה התחתונה: מדובר במינוי הפסול ביותר שביקשה הממשלה הנוכחית לקדם. לא חלילה מטעמים של טוהר המידות, אפילו לא מטעמי "טוהר ההליך" (כפי שמתבררים עתה, כשלפחות על פניו נראה שיש כאן טעם לפגם) אלא מהטעם הפשוט שכל מינוי של אדם ללא פרק ניהולי מוכח בקריירה המקצועית שלו, לניהול אחד המנגנונים הגדולים והמורכבים במדינת ישראל, הוא פסול.

רק תארו לכם מה היה קורה אילו שר הביטחון היה מחליט למנות לתפקיד הרמטכ"ל מישהו שכל ניסיונו הביטחוני הוא בהיותו כתב צבאי, האם זה נשמע הגיוני למישהו?

תכף נחזור אל הביטוח הלאומי, אל האיש שעוזב אותו - מאיר שפיגלר, ואל מי שאמור להיכנס לנעליו, אבל קודם כל קצת על הפער בין אידיאולוגיה לניהול.

יובל אלבשן. יחצ,
יובל אלבשן: עו"ד, פעיל חברתי, איש אקדמיה ואפילו סופר - מרשים, אבל לא מספיק כדי לעמוד בראש המוסד לביטוח לאומי/יחצ

געוגעי לאריק

היה זה אריאל שרון שטבע בשעתו את המשפט שצריך להיכתב בשערי הכניסה לממשלה: "דברים שרואים מכאן", אם תרצו להמשיך את הדימוי עד לדנטה, אפשר לנסח זאת גם כ"אתם הבאים בשערי - היוואשו מכל תקווה אידיאולוגית, מספיק ללבוש חולצות של צ'ה גווארה שיפות להפגנות של האחד במאי או לשער 5 בדרבי, הגיע הזמן להפוך למנהלים" (למען ההגינות, ספק אם מחבר הקומדיה האלוהית היה חותם על המשפטים האחרונים).

רוצה לומר: למדינת ישראל יש המון אידיאליסטים, אבל מעט מאוד מנהלים.

הזכרנו את שרון? לא בכדי מתעורר אליו לעיתים געגוע גם בקרב מי שהיו מתנגדיו. תגידו מה שתגידו, אבל הבן אדם ידע לסמן מטרה ולהשיג אותה: כמפקד בצה"ל, כשר השיכון וכראש ממשלה.

גם מי שלא מתגעגע לאידיאולוגיה שלו (ויש כאלה גם בשמאל וגם בימין) מתגעגע ליכולות הביצוע שלו, כשהיה עוד כוחו במתניו. למה? אני מפנה אתכם שוב אל הסיפא של הפסקה הקודמת, לאמור: יש לנו המון אידיאליסטים, אבל מעט מאוד מנהלים מקצועיים מוכשרים.

יאיר לפיד ב״פסגת הנגב״ 28.3.2022. לע"מ, צילום מסך
ראש הממשלה החליפי ושר החוץ, יאיר לפיד. כנראה כבר שכח את הימים שבהם התייחס לממשלה כאל חברת ניהול, אחרת לא היה מאשר לשר ממפלגתו מינוי כה תמוה/צילום מסך, לע"מ

כשהחוזה מופר

באופן פרדוקסלי, היה זה דווקא יאיר לפיד - ראש "יש עתיד" - מפלגתו של שר הרווחה מאיר כהן (שהחליט למנות לניהול הביטוח הלאומי את יובל אלבשן), שהיטיב לסמן את הבעיה עוד בימיו ככותב טורים מוכשר. לדידו של לפיד, לפחות כפובליציסט, הממשלה היא חברת ניהול, שהחוזה בינה לבין העם (שבמשל הזה הוא-אנחנו הדיירים שמשלמים לה את דמי הניהול) - הופר.

למרבה הצער זה גם המצב בממשלה שיאיר לפיד הוא ראש הממשלה החליפי ושר החוץ שלה. הדירות - בהגרלה, התורים לדרכונים - בקומבינה, התורים לרופאים מומחים - באמ-אמא של הקומבינה. עד כדי כך החריפה הבעיה (למען ההגינות, לא רק בשנה האחרונה שבה מכהנת הממשלה הנוכחית), עד כדי כך שהביטוי "היה לי מזל" הפך קדימון לכל הצלחה לסדר משהו מול הרשויות:

"כן אחי, היה לי מזל, יצאתי בדיוק בשעה שאני נגד התנועה והגעתי בזמן", או - "איזה מזל היה לי, בדיוק האחות יצאה ושאלה אם יש מישהו שמחכה רק ל...", או - "אתם לא מבינים, איזה מזל - הגענו לשדה בשישי בלילה, כשהחרדים לא טסים - ותוך 40 דקות כבר היינו בדיוטי" - כי כשהנורמה מקולקלת, כל שירות מהיר ויעיל שנקבל מהמדינה, הוא בעינינו בגדר "פוקס".

הבעייה היחידה שלקוחות הביטוח הלאומי אינם נוסעים בנתב"ג שאצה להם הדרך להספיק לקנות שלושה בשמים ולקבל את הרביעי בחינם. עבורם כל עיכוב עלול להתבטא במקרר ריק או בתרופה חסרה.

מאיר שפיגלר, מנכל ביטוח לאומי 10 במרץ 2021. ראובן קסטרו
מנכ"ל הביטוח הלאומי היוצא, מאיר שפיגלר. מנהל שצבר ניסיון וניהל בכישרון את אחד המוסדות המורכבים בישראל/ראובן קסטרו

שפיגלר כמשל

לא באה כל הפתיחה הזאת כדי לומר שבעוד שאידיאלים, מכל סוג שהוא, יש לנו בשפע, יש לנו מעט מאוד מנהלים שיודעים גם איך להפוך חזון למציאות מתפקדת, כזאת שיודעת להיפרד מחלקים מהאידיאולוגיה למען העשייה היום-יומית.

מאיר שפיגלר למשל, המנכ"ל היוצא של הביטוח הלאומי, היה אחד מאותם מנהלים מוכשרים. הוא איש ימין מתון, מינוי "חצי-פוליטי" של שר הרווחה לשעבר חיים כץ, שנדמה שכל חייו הכינו אותו לרגע שבו יעמוד בראש אחד מהמוסדות המורכבים לניהול בישראל: הוא היה מנכ"ל משרד ממשלתי קטן (הדתות), סמנכ"ל משאבי אנוש בחברה ממשלתית גדולה (דואר ישראל) ומנכ"ל גוף עתיר תקציבים (קק"ל) בטרם התמנה לנהל את הביטוח הלאומי.

זה לא שלשפיגלר לא הייתה אג'נדה - בעיני רבים הוא מוחזק כמי שהפך את הנזקקים לשירותי הביטוח הלאומי מחשודים-מיידיים ללקוחות מכובדים, וזו הייתה משימה לא קלה במוסד שבמשך שנים ארוכות ראה את תפקידו בשמירה על הקופה הציבורית מפני תחמנים ושרלטנים (ולמרבה הצער, יש המון כאלה, שבגללם חושדים גם ברבים שבאמת נזקקים לשירותי המוסד).

אלא שמהרגע שבו התווה את הדרך, הוא התחיל לנהל - ואם להמשיך את הדימוי ה"שרוני", מגפת הקורונה הייתה צליחת התעלה שלו: העובדה שהמוסד לביטוח לאומי (וגם רשות המסים, אבל זה כבר עניין אחר), פגש את כלל אזרחי ישראל ברגע של חרדה - ונתן כמעט לכולם שירות סביר ואפילו טוב, החזירה את הצבע ללחיי העובדים ואת גאוות היחידה.

מה מזה יביא עמו יובל אלבשן לאחד מהתפקידים הניהוליים המורכבים והקשים ביותר בישראל? קשה לדעת, שכן אלבשן מעולם לא ניהל מערכות גדולות. זה לא אומר שאין לו (אולי) את היכולת - ויש בביוגרפיה שלו פרקים מרשימים בהחלט שכולם עשייה חברתית, אבל הלו - כאן מחפשים רמטכ"ל ולא פעיל חברתי!

דוח העוני והאי שיוויון לשנת 2020, והאומדן לשנת 2021 מוצג כעת במשרדי הביטוח הלאומי בירושלים בהשתתפות השר מאיר כהן 29 בדצמבר 2021. שלו שלום, TPS
שר הרווחה מאיר כהן. אפילו הוא יתקשה להגן על המינוי התמוה/TPS, שלו שלום

רמטכ"ל על אזרחי

לא במקרה נתליתי במפקד הבכיר של צה"ל. להיות מנכ"ל הביטוח הלאומי פירושו להיות "רמטכ"ל על אזרחי", רק עם פחות אמצעים לניהול. לרשות הרמטכ"ל עומד כח אדם בלתי מוגבל כמעט (כל מלש"ב בישראל), הוא עומד בראש גוף שיש בו היררכיה ברורה, כלומר - מבחינת הסמכות קל לנהל אותו - ויש בו שרשרת פיקוד ארוכה ומקצועית של אנשי קבע.

הביטוח הלאומי שצריך להיות אחראי לביטחונם הכלכלי של האזרחים, הוא ארגון מורכב כמעט באותה רמה, אבל יש בו פחות קציני מטה. רוצה לומר - בחירה של מי שעומד בראשו לא יכולה להיות בחירה דקלרטיבית.

והנה השר "החברתי" בוחר את הפעיל החברתי "המצטיין". אפילו אם נניח שמגיע להם שנסיר את המירכאות מהמשפטים האחרונים - זה עדיין לא יקנה לאלבשן ניסיון של ניהול מערכת גדולה.

אלבשן כמובן אינו נטול זכויות. יש לו רזומה עשיר בניהול מאבקים חברתיים, יש לו קריירה אקדמית, אפילו פרק אמנותי כסופר. כל זה מרשים מאוד (בלי ציניות), אבל שום דבר מזה, מלבד האטיטיוד (חשובה אך לא מספיקה) לא רלוונטי לפיקוד על צבא של פקידים שאחראי על אחת החזיתות הכי רגישות של מדינת ישראל.

הפרק המשותף היחיד בביוגרפיה של שפיגלר ואלבשן הוא בעובדה ששניהם השתייכו לסגל המרצים בקריה האקדמית אונו, רק שבעוד אחד מהם הוא בוגר כל שרשרת הניהול הנדרשת, לאחר אין בה אפילו דקה אחת של ניסיון. ושלא יהיה לכם ספק: למוסד לביטוח לאומי לא נדרש איש חזון. נדרש לו מנהל, מפקד - משהו שצריך להתפלל שיש ליובל אלבשן, בעיקר כי שום פרק בביוגרפיה שלו לא מעיד על יכולות שכאלה.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין בהגרלה הראשונה של תכנית "דירה בהנחה", במעמד שר המשפטים גדעון סער, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אביעד פרידמן ומנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קוינט. סיון שחור, ענבה,, לשכת העיתונות הממשלתית
שרי השיכון והמשפטים משיקים את הגרלת "דירה בהנחה". התחושה היא שגם שר הרווחה החל לסובב את רולטת הבחירות/לשכת העיתונות הממשלתית, סיון שחור, ענבה,

ניחוח הקלפי וכסף בבנק

וכמובן שמעל לכל אלה מרחפת עננה כבדה: בשבועות שבהם שר השיכון זאב אלקין מצטלם ביחד עם ראש מפלגתו ושר המשפטים, גדעון סער - כשהם משיקים את המבצע המפוקפק של הגרלת הדירות, בשבוע שבו שרת הפנים איילת שקד וסגן השר אביר קארה מצטלמים עם קלסרים ומודיעים על הקלות לעצמאיים - ובשבוע שבו מאיר כהן ממנה פעיל חברתי ואיש אקדמיה, חסר כישורים ניהוליים מוכחים, לאחת ממשרות הניהול הכי מורכבות בישראל, מתעורר החשד שמא הכל הוא חלק ממערכת בחירות שטרם הוכרזה אבל כבר החלה, הלכה למעשה.

הבעיה היא שהממשלה תחלוף, מערכת בחירות תעבור - והאנשים שנזקקים לשירותים דחופים מהביטוח הלאומי לא ילכו לשום מקום.

אין ספק שמגיעה להם סימפטיה שאותה יוכל אלבשן להציע בשפע, אבל יותר מזה מגיע להם ניהול מקצועי. או בשפה מפורשת: זה נחמד שיש מי שמבין למה בדיוק הם זקוקים לקצבה מוגדלת, אבל התפקיד של מנהל הביטוח הלאומי הוא "בסך הכל" לדאוג שתשולם להם בזמן.

איילת שקד ואביר קארה. מארק ניימן, לע"מ,
השרה שקד וסגן השר קארה. את מופע הבחירות שלהם כבר ראיתם?/מארק ניימן, לע"מ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully