וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאגר חלם: איך אנחנו מחמיצים רווחים של מאות מיליארדים?

עודכן לאחרונה: 7.5.2022 / 10:29

116 מיליארד שקל הם החיסכון למשק בעקבות השימוש בגז טבעי בשנים 2014-2021, כסף קטן לעומת מה שייחסך בשנת 2022, בה זינקו מחירי האנרגיה בעולם. במיוחד עתה קשה שלא לזעום על העובדה שמי שקבעו שמוטב שהגז "יישאר באדמה" מנעו מישראל להפוך לספקית הגז החשובה של אירופה

יוקר המחייה הוא בעיה עולמית עמה מתמודדים גם במדינות שבהם המילקי בסופרמרקט זול יותר מאשר בישראל. האינפלציה הרימה ראשה בשווקים שעדיין לא החלימו לגמרי מהקורונה ואל אלה הצטרפה גם הפלישה הרוסית לאוקראינה שגרמה למחירים של סחורות מסוימות לזנק, כך שי שיצפה בחדשות במדינות רבות בעולם, יגלה בהם מראות מוכרים: אזרחים שמתלוננים שהם לא גומרים את החודש.

בעיקר אמורים הדברים במחירי האנרגיה - הנפט והגז הטבעי שלאורם התחממו תושבי אירופה. רוסיה אחראית על קרוב לשליש מתצרוכת הגז של אירופה, כאשר החשובה במדינות היבשת (כלכלית ופוליטית), גרמניה - היא התלויה בה ביותר. הבה נאמר זאת במילים פשוטות: אלמלא הגז הרוסי, היו תושבי גרמניה קופאים למוות בחורף האירופי הקשה. גם למדינות כיוון ואיטליה למשל, תלות גבוהה בגז הרוסי.

מאז הסנקציות שהוטלו על רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה, מנסים באירופה להפחית את התלות בגז הרוסי, שכן כל עוד זה זורם בצנרת, נראה שבעליו יכולים לשאת את ההגבלות הכלכליות האחרות שהוטלו עליהם. בתוך כך, כחלק ממאזן האימה בין הצדדים, הכריז פוטין בשבוע שעבר כי בכוונת רוסיה להפסיק לאלתר את הזרמת הגז לפולין ולבולגריה.

במסגרת הגמילה מהגז הרוסי הודיעה בריטניה כי היא מהדקת את החרם על רוסיה ומרחיבה אותו גם לתחום הגז. בריטניה תסתדר עם גז טבעי ממקורות אחרים. בשאר מדינות אירופה, מנסים צעדים מדודים יותר כמו הגדלת התפוקה של מדינות סקנדינביה (נורבגיה בראשן), כך שיספקו יותר גז, במיוחד לקראת החורף הקרוב.

כולם יודעים שקל יחסית להחרים את הרוסים באביב, אבל אם המתקפה תימשך - ועל פי כל הסימנים לפוטין אין שום כוונה לסגת בקרוב, תעמוד הגמילה האירופית מהתוצרת הרוסית למבחן בספטמבר, כשמזג האוויר יתחיל להתקרר.

אסדת לוויתן. אלבטרוס, אתר רשמי
אסדת קידוח מול חופי ישראל. הבעיה עם הטהרנים שזעקו שמוטב שהגז יישאר באדמה היא שהם לעולם לא לוקחים אחריות על מעשיהם/אתר רשמי, אלבטרוס

מה יהיה החיסכון ב-2022, אפשר רק לנחש

במעבר חד אל מקום חמים יותר, גם אם לא נטול בעיות משלו. לפני כשבועיים פרסמה רשות הגז נתונים על החיסכון האדיר ממנו נהנה המשק הישראלי בעקבות יכולתו לשמור על מחירי אנרגיה נמוכים-יחסית, תודות לגילוי הגז הטבעי אל מול חופי ישראל.

כ-116 מיליארד שקל, סכום מטורף, נחסכו למשק הישראלי כתוצאה מהשימוש בגז הטבעי. הדוח, שעוסק בחיסכון המשקי בשבע השנים, בין 2014-2021, מעלה עוד שעיקר החיסכון היה במשק החשמל, כ-81 מיליארד שקל והשאר בסקטור התעשייתי.

יותר ממחצית הסכום, כ-65 מיליארד שקל, מיוחסים לשנת 2021. הכיצד? בשנה הזאת, שנת ההתאוששות הגלובלית מהקורונה, חלו עליות תלולות במחירי האנרגיה העולמיים, בעיקר נפט וגז. בכל מדינות העולם עלו מחירי החשמל בחדות. בישראל שנהנית מאספקת גז טבעי במחיר קבוע וידוע מראש, בזכות מתווה הגז, צמד מילים שהילך קסם על התקשורת הישראלית.

תכף נחזור לזה. אבל קודם כל אולי כדאי לציין כי הנתונים נאספו וחושבו קודם לפלישה הרוסית, משמע - החיסכון למשק הישראלי בשנת 2022, יהיה כנראה דרמטי הרבה יותר.

אמנם גם בישראל עלו מחירי החשמל, בעיקר בשל העובדה שחלק - הולך וקטן לשמחתנו - של הפקת האנרגיה בישראל עודנו מתבסס על פחם, אבל בהשוואה לממוצע ההתייקרות העולמי נראית עתה אותם 5% שנוספו לחשבון החשמל שלנו כמו כסף קטן לעומת מה שמשלמים - ועוד ישלמו ביתר שאת, האירופים.

המודל הכלכלי של רשות הגז מביא בחשבון את החלופות שהיו נדרשות לאספקת האנרגיה למשק הישראלי אלמלא הגז, ביניהן למשל הקמת תשתית אלטרנטיבית לייצור, אבל מה שהוא לא מביא בחשבון הוא הזדמנויות שהיו יכולות להיווצר כתוצאה מהפיכתה של ישראל למדינה שמייצאת גז, למשל לשווקים נואשים כמו אירופה של 2022.

הפגנה נגד מתווה הגז מחוץ לבית המשפט העליון 3 פברואר 2016. רוני כנפו
הפגנות נגד מתווה הגז. כמה מגוחכות הן נראות בדיעבד/רוני כנפו

מוטב שיישאר באדמה...

הדוח של רשות הגז הטבעי היה יכול להוות הוכחה לניצחון השכל הישר על הפופוליזם. זוכרים את כל אותם הפגנות, כולל כותרות בעיתונים על "שוד הגז"? איך הוצג לציבור מתווה הגז שכה היטיב, בדיעבד, עם אזרחי ישראל כ"הון, שלטון, עולם תחתון"? איך קבעו כל מני טהרנים שבתנאים כאלה מוטב היה כבר שהגז יישאר באדמה?

הבעיה עם טהרנים שכאלה, שהם לא צריכים לקחת אחריות על כלום. אתמול קשקשו נגד הגז, מחר ימצאו מטרה אחרת לאג'נדה שאת כל תכלית קיומה אפשר לתמצת במשפט הילדותי: הפגנה, לא חשוב על מה.

כל עוד ברור שמדובר בכת צרחנית ותו לא, כמו למשל במקרה של מתנגדי החיסונים (שלטענתם כולנו היינו אמורים למות כבר כתוצאה מתופעות הלוואי שלהם), ניחא. הזכות להשמעת דעה עצמאית במרחב הדמוקרטי היא כמעט בלתי מוגבלת. אפשר למשוך בכתפיים ולהמשיך הלאה.

הבעיה שהמחאות נגד מתווה הגז בשעתן, נתמכו גם על ידי חלק מתקשורת המיינסטרים וכמה פוליטיקאים פופוליסטים שהתאים להם לתמוך בתיאוריית הקונספירציה לפיה עושקים את הציבור. "הגז הזה הוא של כולנו" הסבירו לנו - כשהשורה התחתונה הייתה תמיד "מוטב היה שיישאר באדמה".

ייאמר מיד: בכל עסקה, גם בעסקה בין מדינה לגורמים פרטיים, אפשר תמיד להשיג תנאים טובים יותר. מתווה הגז תוקן, שופץ ואפשר היה שאולי פה ושם היה יכול להניב אף יותר לישראל ולאזרחיה. גם "קרן העושר" שנועדה לחלוקת חלק מהרווחים למען פרויקטים שייטיבו עם חיי כולנו, התמלאה ומתמלאת בעצלתיים. ועדיין מדובר בניצחון, בסיפור הצלחה, בגילוי והכשרה של מקור אנרגיה שחסך, חוסך ויחסוך לכולנו מאות מיליארדים!

טורבינות רוח ברמת הגולן | לירון שפירא מהחברה להגנת הטבע מפגין מול ישיבת הממשלה. אלי אשכנזי
מוחה נגד טורבינות רוח ברמת הגולן. שום פיתרון כנראה אינו מספיק "ירוק" לכולם/אלי אשכנזי

טבעי וזמין, אז למה לרדוף אחרי הרוח?

לכאורה הנתונים הברורים והחד משמעיים היו אמורים להוות את ניצחון השכל הישר על הפופוליזם. ניצחון אלה שעושים על אלה שיודעים רק לצעוק. ניצחון ישראלי שלא השפיע רק על הקופה הציבורית, אלא אף הפך את ישראל לשותפה בפורומים שלא הכירה בעבר, כיצרנית אנרגיה חשובה ומשפיעה על האזור.

ובכל זאת נלווית להישג הזה גם תחושה חמצמצה. כי הדוחות המעולים משקפים את החזיתות שבהם כשל הסוציאליזם-בגרוש שהיה לפופוליזם ירקרק, לא את אלה שבהן ניצח. למה הכוונה? לכך שבשנים האחרונות נעצרו פעולות הגילוי והפיתוח של מאגרי גז חדשים. ששרת האנרגיה, מרגישה מחויבת לאג'נדה שכולה רוח ושמש, הודיעה על הקפאת המאמצים בתחום. זאת בשעה שישראל יושבת על מכרה זהב, נכון - לא ירוק לגמרי, אבל - וזה אבל גדול מאוד - פחות מזהם מכל אמצעי אחר שהכרנו עד לפני כמה שנים.

החזון הירוק, שבחלקו הוא טוב ונכון, אפילו חיוני, לוקח אותנו לעולם שכולו אנרגיות שמש ורוח, אבל, שימו לב - לא רק שאים בכוחם של אלה לספק אחוזים ניכרים מתצרוכת האנרגיה של עולם מתפתח, אלא שהם אינם נטולי בעיות משלהם.

ראיתם כבר כמה רוח נעשתה סביב הקמה של טורבינות רוח ברמת הגולן (פוגע בנוף, פוגע בציפורים - כבר אמרנו: טהרנים תמיד ימצאו נושא למחאה). ומה עם האנרגיה הסולרית? חכו לרגע שבו יתברר שפאנלים שיצאו משימוש אינם בני מיחזור ושצריך להטמין אותם בקרקע.

לא צריך להיות ציני: שילוב גובר של מקורות אנרגיה "ירוקה" עם או בלי מירכאות, צריך להיות לחם חוקו של כל מי שעוסק בתחום, אבל זה לא "או או", ונכון עכשיו הגז הטבעי הוא לא רק החלופה המשתלמת ביותר לפחם, אלא גם הירוקה ביותר.

פוטין בציד מחזיק נשק. AP
ולדימיר פוטין. כשאירופה נסחטת על ידו, ישראל הייתה יכולה להושיט יד/AP

זוכרים איך היינו משביתים את הרכב יום בשבוע?

רק אתמול חגגנו את עצמאותנו המבורכת, כולל עצמאות אנרגטית שעליה יכולנו פעם רק לחלום: בני חמישים ומעלה יכולים לשחזר את זיכרון הילדות שלנו, שכלל מדבקה על הרכב המשפחתי שקבעה באיזה יום בשבוע עליו להיות מושבת. באופן אישי אספר שאבי, שנזקק לטנדר שלו לצרכי עבודה, היה אנוס להשבית אותו בשבת, מה שמנע מאתנו נסיעה לים או לטיולים בסופי השבוע. אם הפסקה האחרונה לא מצלצלת לכם בפעמון מוכר, סימן שאתם צעירים.

הנה לנו חלם בצבעי כחול-לבן-ירוק: ישראל הייתה יכולה להפוך עכשיו לשחקן דומיננטי באספקת גז טבעי לאירופה, אלמלא התקדמה מדינת ישראל בכל פעם צעד קדימה ושניים לאחור - חומדת את הגז ואת רווחיו, אך קשובה מדי לטהרנים, על אף שפעם אחר פעם הוכח שנימוקיהם אינם עומדים במבחן המציאות.

דמיינו לכם את ישראל מניחה יד בוטחת על זרועה של אירופה החוששת מחורף ללא גז רוסי ואומרת לה בקול עמוק: "עלינו... ".

נכון, איש אינו יודע מה טמון בבטן האדמה וספק אם ישראל הייתה או תהיה שחקן ראשי בשוק האנרגיה העולמי, אבל הי - מי האמין עד לפני כמה שנים, שכך יהיה במשק האנרגיה האזורי? רק תארו לכם את ישראל מחליפה את רוסיה כמי שאחראית לאספקה מאסיבית של גז לגרמניה אני כבר לא מדבר על כך שמבחינה סימבולית אין דבר שזועק יותר "עם ישראל חי", אבל גם כשנצמדים לחישוב הקר של הכסף, מדובר פה על החמצה של מאות מיליארדים ושל עמדת השפעה מדינית.

ואולי עוד לא מאוחר. פוליטיקאים אינם אוהבים להודות בטעויות, אלא רק לתת למדיניות בשטח למוסס אותן. לכן אפשר לקוות שעוד לא תמו כל פלאיו של הגז הטבעי. נכון, את הזדמנות לאזן את הגירעון בתקציב המדינה כתוצאה מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה כבר פספסנו, אבל שוק האנרגיה יודע עליות ומורדות לאורך השנים - ועם קצת מחשבה נכונה, תוכל ישראל להיות נהנית משמעותית יותר בפעם הבאה שהביקוש לאנרגיה יגבר ומחיריה יאמירו.

כדי שזה יקרה, צריך לפעול עכשיו, שכן הגז אינו יוצא מהקרקע בהתנדבות. גם אחרי שהוא מתגלה, נדרשות עוד שנים לפיתוח. לא מאוחר לעלות על רכבת האנרגיה.

הטהרנים שפסקו שמוטב היה לו הגז היה נשאר באדמה כבר הצליחו לעכב חיסכון של מאות מיליארדים מאזרחי ישראל. אין סיבה לתת להם לחבל גם בעתידנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully