וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכלכלנית הראשית מדווחת על ירידה של 17% ברכישות דירות באפריל

עודכן לאחרונה: 15.6.2022 / 11:45

יממה לאחר פרסום נתוני הלמ"ס על ירידה בקצב מכירת הדירות, מפרסמת גם הכלכלנית הראשית באוצר נתונים שמלמדים על ירידה חדה במספר העסקאות. איך מוסברת הירידה - והאם המשמעות היא שהשוק אכן מאט?

הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, מפרסמת הבוקר סקירת נדל"ן עדכנית לחודש אפריל. לפי גרינברג, מדובר בירידה משמעותית במספר העסקאות. הפרסום מגיע פחות מיממה לאחר פרסום דוח למ"ס שהציג גם הוא נתונים דומים.

בחודש אפריל נרכשו כ-9,000 דירות, ירידה של 17% בהשוואה לאפריל אשתקד. חלק מהירידה מיוחסת לימי חג הפסח, אבל גם אם משווים את הנתונים לא בין אפריל לאפריל, אלא גם למרץ 2022, מדובר בירידה חדה של 28%. בניכוי העסקאות בסבסוד ממשלתי הסתכם מספר העסקאות בחודש אפריל ב-8,100, ירידה של 15% בהשוואה לאפריל אשתקד וירידה של 28% בהשוואה לחודש הקודם.

מכירת דירה. ShutterStock
פחות עסקאות של מכירת דירות בחודש אפריל. האם המשקיעים נוטשים את הנדל"ן?/ShutterStock

מה קרה למשיקיעים?

רכישות המשקיעים בחודש אפריל הסתכמו ב-1,400 דירות, ירידה חדה של 28% בהשוואה לאפריל אשתקד ושיעור ירידה דומה בהשוואה לחודש הקודם. בכך נמשכת הירידה החדה ברכישות המשקיעים מאז העלתה הממשלה את מס הרכישה, בסוף נובמבר אשתקד.

ממוצע רכישות המשקיעים בחמשת החודשים הראשונים שלאחר העלאת המס דומה לזה שלאחר העלאת המס הקודמת. עוצמת הירידה ברכישות המשקיעים מעט גבוהה יותר לאחר העלאת המס האחרונה.

לעומת זאת, מכירות המשקיעים בחודש אפריל הסתכמו ב-1.9 אלף דירות, ירידה של 11% בהשוואה לאפריל אשתקד, שיעור ירידה מתון בחמש נקודות האחוז מזה שנרשם בסך מכירת דירות יד שניה. כלומר - מלאי הדירות בידי משקיעים הוסיף להתכווץ, כאשר במהלך החודש נגרעו ממנו 480 דירות, בהמשך לירידות במלאי זה מאז חודש דצמבר האחרון.

שירה גרינברג. דוברות האוצר,
הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג/דוברות האוצר

מי מכר דירות והיכן?

מכירות הקבלנים בחודש אפריל הסתכמו ב-3,300 דירות, ירידה של 20% בהשוואה לאפריל אשתקד וירידה של 31%בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי המכירות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב- 3,200 דירות, ירידה של 15% בהשוואה לאפריל אשתקד וירידה של 31% בהשוואה לחודש הקודם.

רכישות דירה ראשונה בשוק החופשי הסתכמו ב-3,700 דירות, ירידה מתונה יחסית בשיעור של 4% בהשוואה לאפריל אשתקד, כאשר ירידות אלו מתרכזות באזורי הביקוש במרכז הארץ. רכישות משפרי הדיור הסתכמו בשלושת אלפי דירות, ירידה של 20% בהשוואה לאפריל אשתקד וירידה של 30% בהשוואה לחודש הקודם.

האזור בו נרשמה הרמה הגבוהה ביותר ברכישות המשקיעים בחודש אפריל היה אזור המרכז שאינו כולל את ת"א, זאת באופן חריג - כאשר בדך כלל ממוקם אזור זה אחרי אזורי חיפה, ב"ש ות"א. כך שסך רכישות המשקיעים באזור המרכז בחודש אפריל עמד על 264 דירות, ללא שינוי בהשוואה לאפריל אשתקד.

האזור היחידי בו לא נרשמה ירידה ברכישות המשקיעים. ניתוח הממצאים מלמד כי היציבות ברכישות המשקיעים באזור המרכז, כאשר ברמה הארצית ירדו רכישות אלו בשיעור חד של 28% ,מוסבר בחלקו במבצעי מכירות של קבלנים במספר פרויקטים באור יהודה וקריית אונו. כך, זינקו שתי הערים לעשיריה הראשונה בצמרת רכישות המשקיעים בחודש אפריל, עם שיעורי גידול חריגים ברכישות אלו בהשוואה לאפריל אשתקד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully