וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מציאת עבודה במציאות של משבר היוניקורנים

רון שגב פינקלמן, טור אורח

28.6.2022 / 15:05

משבר היוניקורנים מגלם מציאות חדשה, מטרידה ולא מוכרת. החברות הפרטיות בשווי של מעל למיליארד דולר שהיוו תמונה יציבה וגייסו המוני עובדים בשכר לא הגיוני והטבות פנומנליות, הן אלו שספגו את העוצמה החזקה ביותר במשבר ההייטק הנוכחי וכתוצאה מכך, החלו להקפיא תקנים

חברות היוניקורן רשמו הצלחה כמעט בדיונית במהלך השנה האחרונה. בסביבה של קריסה עולמית, הפכה תעשיית היוניקורנים לנחשול סוחף ואיתן שדומה כי גבר על כל המכשולים שעמדו בדרכו. ברבעון הראשון של שנת 2021 לדוגמה, הוקמו ברחבי העולם למעלה מ- 120 יוניקורנים (לעומת כ- 160 במהלך כל שנת 2020 כולה). הפריצה העצומה הזו הולידה אפילו כינוי חדש: "דקאקורן" - כינוי לחברה פרטית ששוויה 10 מיליארד ויותר. חברות מסוימות הגיעו לשווי בלתי נתפס, של כ-100 מיליארד דולר, ובישראל, אומת הסטארט-אפ, זינק מספרם של היוניקורנים ביותר ממחצית בטווח של שנה וחצי.

בחור צעיר מתראיין למשרה בחברת הייטק. ShutterStock
הרבה יותר קשה להציע היום את ההטבות מהחודשים הקודמים/ShutterStock

שוק היוניקורנים רכב על מספר אלמנטים ייחודיים שהאיצו את צמיחתו. ביניהם: המהפכה הדיגיטלית המאסיבית בשנים האחרונות שיצרה ביקוש גבוה לפתרונות טכנולוגיים, מגפת הקורונה שהציפה את הביקוש לפתרונות רפואה דיגיטליים ובכלל, פינתה את הדרך לחברות סטארט-אפ קטנות שיכלו "לתקן" את המוצרים שפיתחו בהתאמה לדרישות השוק הספציפיות, אולם כעת, במחצית הראשונה של שנת 2022, נראה כי היוניקרונים מתחילים לאבד את קרנן.

כיצד משבר היוניקורנים וההייטק משפיע על גיוס עובדים?

בתקופה האחרונה, עם הירידה בכוח הקנייה של הצרכנים, צניחות השווקים וכתוצאה מכך, זהירות יתרה של משקיעי שוק ההון, ההשפעה על חברות הייטק וסטארט-אפ ככלל, ובתוכן חברות היוניקורנים, הולכת וגוברת.

בחודשים האחרונים ישנה ירידה בקצב גידול כוח האדם בענף ההייטק. החברות שאינן מצליחות להוכיח צמיחה עקבית מגייסות הרבה פחות כסף ממה שתכננו לגייס וכתוצאה מכך לצד חשש מירידות שווי, מתייעלות ומבצעות קיצוצים. גם בכוח האדם. היוניקרונים מושפעים מאוד מהמגמה, ובולמות את גיוסי העובדים בהתאם. חברות שלחצו על הגז עד הסוף וגייסו מאות עובדים בקצב מהיר, נאלצו כעת לפטר רבים מהם. מעבר לכך, ישנה ירידה משמעותית בגיוסי העובדים ובמספר העובדים המועסקים, נכון להיום.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

מה חשוב לדעת וכיצד ניתן להתמודד עם המשבר בהצלחה

למרות שהאטת תהליכי הגיוס ופיטורי עובדים עומדים ברקע, ישנם מספר דברים שחשוב להכיר, המאירים באור חיובי יותר את התמונה. להלן כמה מהם.

  • חברות גדולות ויציבות ממשיכות לגייס. חברות גדולות ויציבות נוטות לדיווחי שווי באופן מדויק יותר והן גם בעלות ניסיון רב יותר בהתמודדות עם משברים, כך שחברות אשר מעסיקות מאות ואלפי עובדים צפויות להמשיך ולגייס, בקצב ריאלי ובהתאמה למציאות החדשה. פנייה לחברות אלו תייצר למועמדים פוטנציאל קבלה לעבודה באחוז גבוה יותר, מאשר סטארט-אפים ויוניקורנים בתקופה זו. גם חברות סטארט-אפ שהצליחו להשלים גיוסי הון לפני המשבר בשווקים, צפויות להחזיק במימון שיאפשר להם מרווח נשימה של לפחות שנתיים-שלוש קדימה, וככל הנראה הן לא יעצרו את גיוסי העובדים. מחפשי עבודה שיתנו עדיפות לחברות גדולות, צפויים למצוא עבודה בקלות יותר, מאשר אלו הפונים לסטארט-אפים.
  • תחומים מסוימים לא נפגעו מהמשבר. תחום הפעילות של החברות משפיע אף הוא באופן דרמטי על המשך גיוסי העובדים. לכן מומלץ מאוד למחפשי עבודה, לבחור בסקטורים שלא הושפעו מהמפץ הנוכחי. כך לדוגמה, בעוד שתחום המסחר האלקטרוני ואפליקציות המשחקים מציגים ירידה, חברות סייבר לא נפגעו בעיקרן ואף מציגות עליות קלות ברווחים ובשיעורי הגיוס.
  • ביקוש גבוה למקצועות ספציפיים. בעקבות משבר השבבים העולמי, הביקוש למהנדסים עדיין בשיאו. מהנדסים בכללותם זוכים לביקוש גבוה ועקבי גם בעתות משבר. בנוסף ישנם מקצועות נוספים שזוכים כיום לביקוש גבוה, ביניהם: מהנדסים, מתכנתים, מעצבים, אנליסטים, עובדים בעולמות אבטחת הסייבר, ועוד. בעת חיפוש עבודה, מומלץ לשים לב לסקטורים שלא נפגעו מהמשבר, ולפנות לאלו ככל האפשר.
  • קיצוצים בשכר מייצרים הזדמנויות. חברות רבות שגייסו עובדים בשכר גבוה לפני המשבר, צפויות להוריד את גובה השכר בתקופה זו, דבר שעשוי להוביל לתחלופת עובדים. הדבר מייצר הזדמנות למחפשי עבודה בשכר ריאלי יותר, ופותח עבורם את הדלת. בתקופות משבר חשוב לעדכן את דרישות השכר בכל מקרה, ואם תציגו דרישת שכר הגיונית ומציאותית, זה בהחלט יכול לסייע ולייצר לכם עדיפות.

הכותבת היא מנהלת תוכן בדרושים IL

  • עוד באותו נושא:
  • עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully