וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת המורים: אתם אולי לא מרוויחים מספיק, אבל יש לכם בנק

עודכן לאחרונה: 4.7.2022 / 14:06

הסתדרות המורים, שנאבקת מאבק מוצדק על שיפור שכרם של המורים בישראל, היא בעלת נכסים אדירים. למשל בנק "מסד", ששייך לארגון שבראשו עומדת יפה בן דויד, שמעניק הלוואות מיוחדות לעובדי ההוראה שהם בעצם בעליו. חלק שני בתחקיר

הפגנת מורים ועובדי הוראה, רחבת מוזיאון תל אביב, 30 במאי 2022. ראובן קסטרו
מורים מפגינים להעלאת שכרם. המאבק מוצדק, אבל המסכות מתאימות יותר למי שמתיימרים לייצג אותם/ראובן קסטרו

מורי ישראל נאבקים כבר שנים, ובצדק, על שכרם ותנאי עבודתם. המורים המתחילים, שהפכו ל"נערי הפוסטר" של מאבק הסתדרות המורים, משתכרים כ- 6,000 שקלים בחודש ונאבקים לגמור אותו.

אחרי שאתמול חשפנו כאן פרטים לגבי שכרה של מזכ"לית הארגון, יפה בן דוד, תקציב הארגון - כמעט חצי מיליארד שקל לשנה וכן שורה של נכסים פיננסים ואחרים בשווי מיליארדי שקלים, נתמקד הפעם באחד מהם: בנק מסד.

רוב המורים אינם יודעים שהסתדרות המורים היא הבעלים של שורת גופים פיננסיים שמגלגלים הרבה מאוד כסף, ביניהם: מועדון האשראי "אשמורת", "עמותת המורים והגננות", "עמותת המורים הגמלאים", "הקרן לקידום מקצועי", "בית הספר להשתלמויות מורים", קופות הגמל "גל" ו"כלנית", ו"מסד אחזקות", שהיא הבעלים של בנק "מסד".

כן, קצת קשה להאמין, אבל המורים, שנאבקים על שכרם, הם בעצם בעלים של בנק.

כתבת תדמית בנק מסד. אסור להשתמש
בבנק מסד מבינים חשבון - מתוך קמפיין עבר עבור ציבור המורים, שלהם שייך חלק מהבנק/אסור להשתמש

המיליונים שמגיעים למורים

בנק מסד, היום מקבוצת הבנק הבינלאומי, נוסד כבנק שיתופי על ידי הסתדרות המורים וחבריה בשנת 1929.

האגודה הוקמה כחברה הדדית עבור מורים, על מנת שחבריה יוכלו לקבל הלוואות בתנאים נוחים. בעקבות חשד לאי סדרים וחשש ליציבותו, הסכים בנק הפועלים לערוב להתחייבויות מסד ומאוחר יותר נכנס כשותף.

בשנת 2008 קנה הבנק הבינלאומי את חלקו של בנק הפועלים וכיום בעלות הבנק מתחלקת בין הבינלאומי, המחזיק ב - 51% במניותיו, ו49% המוחזקים על ידי "מסד אחזקות", הנשלטת על ידי "אשמורת" של הסתדרות המורים (50.07%), משאש נאמנים, וחברי אגודה (0.46%).

שרשור החברות הזה הוא מוטיב חוזר כמעט בכל הנכסים שבהן מחזיקה הסתדרות המורים, להזכירכם, אגודה עותומנית, שבאופן היסטורי אינה מחויבת בביקורת ודיווח שקוף על פעילותה, מה שאמור להסתיים בסוף שנת הכספים הנוכחית, עת תחויב - יחד עם עשרות האגודות העותומניות הנוספות בארץ - בדיווח מלא ושוטף. השרשור הזה, גם אם הוא תמים וחוקי, משרת נאמנה את מי שמעוניין לשמור על עמימות סביב סכומי הכסף האדירים שמוחזקים בידי המנגנון שמייצג את רוב מורי ישראל.

בדו"חות הבנק הבינלאומי נכון למרץ 2022, מופיעים הנתונים הכספיים של בנק "מסד", שחברי הסתדרות המורים (שבבעלותם חלק נכבד מהבנק), כלל אינם מודעים להם, אלא אם יטרחו ויחפשו בעצמם את הדו"חות.

על פי הדוחות, ההון העצמי של "מסד" הסתכם ב- 455 מיליון שקלים (218 מיליון שקלים מתוכם הם של חברי הסתדרות המורים!) והרווח הנקי שלו הסתכם ב- 24.9 מיליוני שקלים, דהיינו 12.2 מיליון שקלים מתוכו שייך לחברי הסתדרות המורים.

בשנת 2021 חילק הבנק דיבידנדים, כסף שחולק בין הבעלים, בסכום של 20 מיליון שקלים והיה אמור להגיע אל המורים. משיחות שערכנו עם נציגי מועצת הסתדרות המורים שאמורים לקבל דיווח על הנעשה בארגון, אף אחד מהם לא יודע כמה קיבלה הסתדרות המורים מהדיבידנד ולאן הלך הכסף. מה שברור - המורים עצמם, כיחידים, לא ראו ממנו שקל בתלוש המשכורת.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
יפה בן דוד בהפגנת מורים ועובדי הוראה, רחבת מוזיאון תל אביב, 30 במאי 2022. ראובן קסטרו
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, מנהלת מאבק מקצועי מוצדק, אבל אולי לא שקוף מספיק בנוגע לפער בין נכסי הסתדרות המורים לשכר העובדים שהיא מייצגת/ראובן קסטרו

הבנק של המורים מלווה להם כסף

בחמש השנים האחרונות מנהלים שלושה גמלאי הסתדרות, באמצעות עורכי הדין יצחק אבירם ושחר בן מאיר, תביעה ייצוגית שאושרה נגד "מסד" אחזקות", בטענה שההסתדרות קיפחה אותם כשקנתה מהם את מניות הבנק בסכומים זעומים, מבלי ליידע אותם על שוויין האמיתי ובכך הגדילה את אחזקותיה בו.
במהלך המשפט ניתנה חוות דעת מומחה של רו"ח ד"ר צור פניגשטיין, שותף במשרד רואי החשבון "קסלמן את קסלמן PWC", שהעריך את שווי הנכסים של הבנק.

בין שאר הנכסים, מצא ד"ר פניגשטיין קרקע בהוד השרון, שלפי דוחו"ת הסתדרות המורים שוויה עומד על 90,000 שקלים. מתברר שערכה של הקרקע מוערך היום ב- 34 מיליון שקלים, כשחלק של הסתדרות המורים הוא 17 מיליון, שאינם כלולים בהון העצמי של הבנק.

לאחרונה זכה "מסד", בפעם השנייה, במכרז החשב הכללי להעמדת הלוואות לעובדי הוראה, ומענקים מותנים לסטודנטים במוסדות להכשרת עובדי הוראה. לטובת המכרז הפקיד הבנק פיקדון של 826 מיליון שקלים בקרן מיוחדת שבאמצעותה יועמדו הלוואות לעובדי ההוראה. במצבם הכלכלי הנוכחי, מורים רבים יאלצו להגיש בקשת הלוואה לבנק שנמצא בבעלותם.

חשוב להדגיש: אין בפרסום נתונים אלה משום רצון לפגוע במאבק המוצדק על שכר המורים, שעושים עבודה קשה ומתוגמלים בקמצנות. רק שמוזר לגלות שארגון העובדים שמייצג את מי שמקופחים בשכרם, הוא בעצם גוף כלכלי רב עוצמה שבכיריו משתכרים שכר שעליו יכולים המורים - אפילו הבכירים שבהם - רק לחלום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully