וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק בגלל הרוח: מניות הנפט מול מניות האנרגיה הירוקה

עודכן לאחרונה: 7.7.2022 / 7:53

רק לפני שנתיים חברות הנפט היו מוכנות לשלם למי שיואיל לקחת מהן חבית, בעוד מניות האנרגיה הלא מזהמת טסו לשמיים. ואז תמו הגבלות הקורונה, הביקוש לנפט גאה ועל כל אלה נוספה הפלישה הרוסית לאוקראינה. האם מדובר בנוק אאוט של האנרגיה המסורתית לירוקה? בטווח המהיר, כן

הכדור בידיים שלך. ShutterStock
מי זוכר שרק לפני שנתיים כל מה שרצינו היה להציל את כדור הארץ?/ShutterStock

קאמבק הנפט בעקבות החזרה לחיים: כל מי שנכנס לתדלק את רכבו בחודש האחרון חווה את עליית מחירי הנפט, כאשר תידלק את מכוניתו לפי מחיר של 8.29 שקל (מחיר שרות מלא) לליטר בנזין 95.

ספק אם מי מהמתדלקים זוכר איך לפני כשנתיים וחצי בלבד העולם עצר מלכת והחל לעורר שיח על פגיעת האנושות בכדור הכחול, שהוביל, בין היתר, לעלייה חדה במניות האנרגיה המתחדשת ולירידה מסחררת של מניות חברות הנפט, במיוחד לאחר שבאפריל 2020 מחיר הנפט ננעל על 37- דולר.

זאת לעומת מחיר של כ-102 דולר בתחילת יום המסחר ב-6 ליולי האחרון, ושל כ-130 דולר במהלך מרץ האחרון. הסיבה למחיר השלילי אז, הייתה הכרח המשך הפקת הנפט שהגדילו את ההיצע, כאשר הסגרים מנעו את רוב הנסיעות, טיסות ושייט, וכך הורידו משמעותית את הביקוש.

מניות אנרגיה מסורתית מול ירוקה. ללא, מערכת וואלה!
מניות אנרגיה מסורתית מול ירוקה/מערכת וואלה!, ללא

הנהנות העיקריות עם נפילת מניות הנפט היו מניות אנרגיית הרוח, שבהן התמקדו במערב אירופה וצפון ארה"ב. נתוני משרד האנרגיה האמריקאי לשנת 2020, לדוגמא, מעלים, כי תרומתה של אנרגיית הרוח לצריכת החשמל האמריקאית עמדה על כ-8.4% מסך צריכת האומה לשנה זו, ועל כ-43.2% מסך ייצור החשמל של סוגי האנרגיה המתחדשת הפועלים בה.

הדומיננטית אחרי הרוח לאותה שנה, הייתה האנרגיה ההידרואלקטרית (אנרגיה חשמלית שמקורה בתנועת מים) שהיוותה כ-36.4%, ו... למרות הפרובנציאליות הישראלית סביב האנרגיה הסולארית - זו היוותה רק כ-11.4% מסך האנרגיה שיוצרה על ידי תחנות הכוח של האנרגיה המתחדשת בארה"ב לשנת 2020.

עליות מחירי מניות חברות האנרגיה המתחדשת והכספים שגויסו בעקבותיהם, עם זאת, לא הספיקו להיענות לצרכי האנרגיה, שהתחדשו ביתר שאת עם השתחררות המשקים מסגרי הקורונה - והגיע זמנן של חברות הגז והנפט להתחיל ולחגוג.

לפני כשנתיים הן עוד היו מוכנות לשלם כדי שמישהו ייקח מהן חביות, וכעת ייתכן כי מחיר הנפט עוד ישלש עצמו, לאור האפשרות שרוסיה תקצץ בתפוקת הנפט כחלק מניסיון פגיעתה במערב.

מלחמת רוסיה אוקראינה גם הכניסה את גרמניה, התעשייה הגדולה והחזקה באירופה, למשבר אנרגיה, שגורם לה לשקול העברת חוק להלאמת חברות אנרגיה וקיצוב גז ביתי, ספק ברצינות וספק בקריצה לחברות המקומיות לשיתוף פעולה עם הממשל.

כל אלו הובילו לנסיקה חדה עוד יותר במחירי מניות חברות הנפט והגז ולהעמקת ירידת מניות חברות האנרגיות המתחדשות, והרוח בפרט.

כך לדוגמא חברת הנפט והגז אקסון מובייל (Exxon Mobil) האמריקאית, הנסחרת בבורסת ניו יורק בשווי כ-367 מיליארד דולר, זינקה בכ-43% מתחילת השנה, ובכ-25.46% לעומת סוף 2019. בעוד חברת אנרגיה הרוח הדנית ווסטאס ווינד סיסטם (Vestas Wind System) ירדה כ-22.5% מתחילת 2022, אך עדיין שומרת על עלייה של כ-14% לעומת מחיר המנייה בסוף 2019.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
גיא רוזן. ללא,
גיא רוזן, מנהל דסק חו"ל במגדל ניהול תיקי השקעות/ללא

גיא רוזן, מנהל דסק חו"ל במגדל ניהול תיקי השקעות: "בשנת 2021 חל שינוי כיוון חד בביצועים של שני הענפים. הכלכלה חזרה בהדרגה לפעילות נורמלית, האינפלציה התחילה להרים את ראשה ומחירי הנפט רצו בחזרה למעלה.

כל אלו הביאו לביצועים חזקים של חברות מתחומי סחורות בכלל, ונפט בפרט. מצד שני, השוק הבין שעידן הכסף הזול והקל מסתיים, והריבית הולכת לעלות הרבה יותר מוקדם ממה שהיה צפוי בזמן המשבר.

מכאן, שהתמחור של חברות צמיחה, שמרבית השווי שלהן מבוסס על רווחים עתידיים בטווח הארוך, הפך להרבה יותר שמרני והתיאבון של המשקיעים לחברות אלו ירד. ביניהן גם חברות אנרגיה מתחדשת.

זאת בעיקר כיוון שבזמן אינפלציה גואה וריביות עולות, משקיעים מעדיפים לאחוז בחברות ערך מסורתית ותזרימיות יותר מאשר בחברות קטנות עם רווחיות נמוכה בהווה, ובמקרים רבים ללא רווחיות כלל. מרבית חברות האנרגיה הירוקה נופלות בדיוק תחת קטגוריה זו, ועל כן בזמן שהשוק כולו עלה, רובן נפלו, ובחדות.

המומנטום השלילי כלפי חברות צמיחה נמשך ביתר שאת מאז תחילת 2022, עקב תמונת המאקרו מכיוון הריביות והאינפלציה. ומצד שני, המלחמה בין רוסיה ואוקראינה יצרה השלכות חיוביות על תחום האנרגיה המסורתית, שמניות התחום בתקופת הקורונה חוו צניחה חדה בעקבות הירידה בביקוש לנפט וקריסה חסרת תקדים של מחירו, מה שהעמיק הירידות החדות של מניות התחום.

אך יש לזכור כי הטרנד הסביבתי צובר פופולאריות מזה מספר שנים, הן בעולם ההשקעות והן בקרב קובעי המדיניות בעולם. יעילות הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים, כגון רוח ושמש, הולכת ומשתפרת מבחינת טכנולוגית והופכת פחות תלויה בסובסידיות ממשלתיות מאשר בעבר.

כמו כן, הצורך להמריץ את הכלכלה במשבר הקורונה הביא להשקת תוכניות פיסקאליות רחבות מצד מדינות רבות בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים בתחום האנרגיות המתחדשות.

בנוסף, העלייה החדה, במאות אחוזים, במחירי הגז באירופה, שיפרה מאוד את התמחור היחסי של הפקת אנרגיה ממקורות מתחדשים לעומת הפקה מסורתית בגז. וגם אם מלחמת רוסיה אוקראינה תסתיים בקרוב, הסבירות היא שאספקת הגז והנפט של רוסיה לאירופה לא תחזור לרמות טרום המשבר.

העולם המערבי בכלל, ואירופה בפרט, מבינים את הנחיצות בהשגת עצמאות אנרגטית ואי תלות ברוסיה ובמדינות לא מערביות אחרות. אי לכך, האירופאים החלו להאיץ עוד יותר את ההשקעות בתחומי האנרגיה הירוקה על מנת להתקרב לעצמאות זו ולהגדיל את שיעור הפקת החשמל ממקורות מתחדשים על חשבון גז ופחם.

לכן מניות האנרגיה המתחדשת ירדו השנה באופן מתון יותר משאר מדדי השוק הראשיים, ובמיוחד מול ענפי צמיחה אחרים שירדו באופן משמעותי יותר.

בהמשך השנה אנו צופים התמתנות באינפלציה והאטה בביקושים לנפט וסחורות עקב האטה כלכלית משמעותית, ואולי אף מיתון, במקומות כמו אירופה וארה"ב, ושהתשואה העודפת המרשימה של חברות הנפט והאנרגיה בשנה האחרונה מיצתה את עצמה.

התיאבון של המשקיעים לחברות מתחומים נישתיים ימשיך להיות נמוך בסביבה מאתגרת זו, ועל כן קשה לצפות לתשואה עודפת של חברות אנרגיה ירוקה בזמן הקרוב. אולם לטווח הארוך יותר, הנקודה בה הן נמצאות יכולה להוות נקודת כניסה מעניינת, לאחר בחינה מעמיקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully