וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יוקר המחיה נובע מריכוזיות, ביורוקרטיה ועודף רגולציה"

עודכן לאחרונה: 2.8.2022 / 12:02

כבר עתה ברור שהנושא הכלכלי יעמוד במרכז תשומת הלב הציבורית ערב הבחירות הקרבות, ואנו ממשיכים עם הצגת השאלות הזהות לחברי הכנסת "הכלכליים". יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר משיב לשאלון הבחירות של וואלה! כסף

אלכס קושניר 4. ראובן קסטרו
אלכס קושניר 4/ראובן קסטרו

אלכס קושניר נחשב לאיש אמונו של אביגדור ליברמן, יו"ר מפלגתו (ישראל ביתנו) ושר האוצר. אחד התנאים הראשונים של ליברמן במסגרת המשא ומתן הקואליציוני, היה שתפקיד יו"ר ועדת הכספים יוחזק על ידי מפלגתו - וקושניר הוא האיש שנכנס לתפקיד זמן קצר לאחר כינון הממשלה, שהחזיקה מעמד כשנה.

למרות הכהונה הקצרה, התגלה ח"כ קושניר כמנהל נמרץ, שהצליח להעביר תחת הוועדה שבראשותו כמה תיקונים רגישים שהובילו, בסופו של דבר, לאחד ההישגים הגדולים של הממשלה היוצאת: העברת תקציב המדינה לשנת 2022 (כבר עתה כמעט ודאי לאור מועד הבחירות, שתקציב זה יהווה את הבסיס ל"תקציב המשכי" לפחות בחודשים הראשונים של 2023).

ככמו רבים מעמיתיו, גם קושניר השיב על השאלון הזהה של וואלה! כסף, בנוגע לסוגיות הכלכליות הבוערות שעל סדר היום.

אלכס קושניר 1. ראובן קסטרו
קושניר עם ספר התקציב: ללא ספק ההישג הכי משמעותי של הממשלה הנוכחית, וגם הישג אישי ליו"ר ועדת הכספים/ראובן קסטרו

נניח לרגע שנוצרה סיטואציה פוליטית שבה אתה מתבקש למלא את תפקיד שר האוצר, מה הדבר הראשון שתעשה ביומך הראשון בתפקיד?

"בהמשך לשנה האחרונה שלי כיושב ראש ועדת הכספים, אמשיך ביתר שאת לפעול לצמצום הכוח המונופוליסטי בשוק ובכך להשלים את החוק שהעברתי בקריאה טרומית- לצמצום שטח מדף של מונופולים בסופר, ובכך לפנות מקום ליצרנים קטנים וזולים יותר ולהגביר את התחרות.

מעבר לכך, אגיש הצעת חוק שאמורה להגדיל את הכוח של הרשות לתחרות, על מנת למנוע מיזוגים שפוגעים בתחרות ומעצימים מונופולים. אפתח לחלוטין את הייבוא המקביל לישראל בכלל המוצרים במשק, ואפעל להורדת ביורוקרטיה ורגולציה בכל הקשור לעסקים קטנים ובינוניים, גם אל מול רשות המיסים וגם אל מול רשויות מקומיות בכל הקשור לקבלת רישיון עסק וכו'".

איך תטפל ביוקר המחיה?

"יוקר המחיה בישראל נובע מריכוזיות, ביורוקרטיה ועודף רגולציה. בשנה האחרונה העברנו את הרפורמות בייבוא ובחקלאות והורדנו משמעותית את הרגולציה. אך זאת רק תחילת הדרך, לכן בקדנציה הבאה אמשיך לפעול בכיוונים האלה ולהוריד חסמים מעוד ענפים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תוביל בנוחות עשיית עסקים.

יש עוד גורם שמשפיע מאוד על יוקר המחיה, וזאת הכלכלה השחורה וההון השחור, אפעל למיגור התופעה בכל הכלים שיעמדו לרשותי".

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
אלכס קושניר 5. ראובן קסטרו
מתכוון להכריז מלחמה על הכלכלה השחורה: "עוד גורם שמשפיע מאוד על יוקר המחיה"/ראובן קסטרו

הקמה של שני מטרופולינים חדשים, בנגב ובגליל

איך אתה מתכוון לפתור את מצוקת הדיור?

"היצע, היצע היצע. אנחנו במאה שנים בנינו כ-2.7 מיליון יחידות דיור בישראל, והאתגר המשמעותי הוא לבנות את אותה הכמות ב-100 השנים הבאות, היות ומדינת ישראל הולכת להכפיל את מספר תושביה.

כבר היום אנחנו מתמודדים עם עודף ביקוש של כ-120 אלף משקי בית ולאורך שנים המדינה לא ידעה לעמוד בביקוש הזה. לצד הפתרונות הטקטיים כמו עידוד והגברה של פרויקטים והתחדשות עירונית למיניהם, ובנייה מואצת של דיור ביישובים הקיימים, ישנו צורך בשינוי תפיסה והבנה שאם לא ניישב את הנגב ואת הגליל, לא נגיע לפתרון.

לכן אני מציע הקמה של 2 מטרופולינים גדולים וחדשים, אחד בנגב ואחד בגליל.

המטרופולינים יבנו באמצעות שיטות שמשלבות את ההון של הגופים המוסדיים במינימום התערבות של המדינה, על ידי שיטות ותכנון חדשני שיכלול עירוב שימושים, שימוש באנרגיה מתחדשת, בנייה לגובה, יצירת מקומות תעסוקה עוד בשלב התכנון, ובניית תמריצים להבאת חברות גדולות שיקימו במטרופולינים פעילות כלכלית משמעותית, שתייצר אפשרויות תעסוקה מגוונות לאוכלוסייה המיועדת".


מהו החזון שלך לכלכלת ישראל לשנים הבאות?

"כלכלת ישראל היא כלכלה בעלת פוטנציאל מאוד גבוה, אך סובלת מכמה תחלואים מבניים שלא מאפשרים לה לפרוח ולהשפיע באופן חיובי על כוח הקנייה של אזרחי ישראל. התחלואים העיקריים הם: ריכוזיות, פיגור בהשקעה בתשתיות ופריון נמוך בענפים רבים; ולכן חייבת להיות תוכנית לאומית משמעותית ששמה לה מטרות ויעדים ברורים לשנים הבאות, כדי לתקן את התחלואים לעיל, וכך נעשה".

שר האוצר, אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים, משרד האוצר, 12 ביוני 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
"חזון מוצק", יו"ר ועדת הכספים מפרגן לשר האוצר שהוא גם יו"ר מפלגתו/פלאש 90, יונתן זינדל

"ליברמן הוכיח שניתן להעביר רפורמות"

יש פעולה שעליה היית רוצה לפרגן לשר האוצר הנוכחי?

"הנתונים מדברים בעד עצמם, הגירעון בשפל שלא נראה מזה עשור, האבטלה כמעט אפסית וזה נובע ממדיניות כלכלית נבונה, נחושה ובעיקר אמיצה. בשנה הזו שר האוצר, אביגדור ליברמן הוכיח שאפשר להעביר רפורמות שלפני כן נראו בלתי עבירות, כגון הרפורמה בגיל הפרישה לנשים, באג"ח מיועדות ובמדיניות מכס אפס שהורידה מכספים על אלפי מוצרים במשק.

כל אלו נובעים מחזון מוצק וברור לכך שכלכלת ישראל חייבת לעבור שינוי מבני משמעותי, ולהפוך להיות כלכלה ליברלית שמושתת על תחרות הוגנת, על הניתוח המדויק של התחלואים במשק, וראייה ארוכת טווח לשיטות לפתרונם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully