וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקיבוץ על העדשה: על האקזיט של "שמיר אופטיקה"

עודכן לאחרונה: 4.8.2022 / 13:14

קיבוץ שמיר מכר 50% מחברת "שמיר אופטיקה", לפי שווי של מיליארד דולר, כלומר - חצי מיליארד דולר לקיבוץ. החברים מסרבים לדבר, אך מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, צוהל: "התעשייה הקיבוצית מביאה ערך לטווח הארוך"

עדשה של שמיר אופטיקה. יח"צ,
עדשה של שמיר אופטיקה/יח"צ

העדשה שמסייעת לקיבוץ הגלילי לראות את הכסף מעמק החולה: קיבוץ שמיר, הממוקם כ-10 ק"מ מזרחית לקריית שמונה, מכר את יתרת מניותיו ביצרנית העדשות 'שמיר אופטיקה' לפי שווי חברה מוערך של כ-1 מיליארד דולר, ליצרנית המשקפיים הצרפתית EssilorLuxottica (אסילור), הנסחרת בבורסת וינה בשווי 69 מיליארד דולר.

הקיבוץ החזיק ב-50% ממניות שמיר אופטיקה ובהתאם להערכת השווי עתיד להכניס לקופתו כ-500 מיליון דולר.

מחצית המניות האחרת שהייתה באמתחתו נמכרה בשני שלבים: 37% נמכרו במסגרת הנפקת החברה בשנת 2005 בבורסות נאסד"ק ארה"ב ותל אביב, לפי שווי של כ-225 מיליון דולר, שהפכה אותה לחברה הקיבוצית הראשונה שהונפקה בבורסת נאסד"ק ארה"ב.

ו-13% מהמניות הנוספות להשלמת מחצית מהאחזקה הראשונה נמכרו על ידי הקיבוץ לתאגיד אסילור הצרפתי כבר בשנת 2011, יחד עם 37% ממניות הציבור, לפי שווי חברה של כ-260 מיליון דולר - מהלך שהוציא את החברה מהבורסה והחזיר את פעילותה כחברה פרטית.

בהינתן שאומדן שווי החברה במכירה האחרונה נכון, הרי שהוא משקף לחברה עליית שווי של כ-285% תוך כ-11 שנה.

יגן משה מנכל שמיר אופטיקה. איל יצהר,
יגן משה, מנכ"ל שמיר אופטיקה/איל יצהר

גובה האקזיט והיותו נובע מקיבוץ הוביל את השיח היישר אל 450 חבריו, שעדיין לא ידוע עד כמה מהם, שאישרו את העסקה, יהנו ממלוא האקזיט החדש. שיח זה הוא גם הגורם בגינו חברי הקיבוץ ועובדי החברה נמנעים מלהתבטא בנושא השפעת המכירה על הקיבוץ.

מטעם קיבוץ שמיר הסתפקו בהודעה הלקונית הבאה: "הקיבוץ מברך על המהלך וימשיך לפעול לפיתוח עסקיו מתוך רצון לשמור על אורח חייו וחוסנו הקהילתי והכלכלי לשנים קדימה כפי שנהגנו עד היום".

ובמכתב ששלחה שמיר אופטיקה ללקוחותיה, נכתב, בין היתר, כי "החלטה זו היא צעד הגיוני הממשיך את השותפות הוותיקה שלנו עם EssilorLuxottica. היא מאפשרת המשך חיזוק שיתוף הפעולה בין צוותי המסחר והמו"פ שלנו".

בנוסף נכתב בו, כי החברה אינה צופה שינוי בפעילותה ובתהליכים השוטפים שלה וציינה ללקוחות כי "כגורם חיוני בשוק האופטיקה, הצוותים שלנו עדיין מחויבים להצלחתכם ולאספקת מוצרים ופתרונות שמותאמים לצרכים שלכם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
גיל לין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית. דודי מוסקוביץ',
גיל לין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית/דודי מוסקוביץ'

"אקזיט מרשים בכל קנה מידה"

בעוד חברי קיבוץ שמיר שומרים על דממת אלחוט, עמיתיהם מהקיבוצים השונים מפרגנים. גיל לין, מנכ"ל איגוד התעשייה הקיבוצית, מסר, כי "זהו אקזיט מרשים בכל קנה מידה. התעשייה הקיבוצית היא תעשייה אמיתית, המביאה ערך לטווח הארוך וממשיכה כל הזמן להתפתח.

גם בתקופות בהן אנו רואים האטה בהשקעות, התעשייה הקיבוצית ממשיכה להיות אטרקטיבית למשקיעים. אנו מברכים את קיבוץ שמיר ואת מנהלי החברה, ובטוחים שימשיכו לפתח את התעשייה בצפון, לצד המשך היות החברה גורם תעסוקה ישיר ועקיף למועסקים רבים".

רו"ח דורון אראמי, דירקטור ומנהל אשכול אגרוטק, תעשייה והתיישבות בפירמת הייעוץ וראיית החשבון BDO הוסיף, כי "הקיבוצים ממשיכים להוכיח את יתרונותיהם לכלכלת העולם ולמשק הישראלי בפרט.

האקזיט אינו מקרי ומבוסס על התמדה בחתירה לחדשנות ומצוינות, ועבודה קשה להפוך לטובים ביותר בתחומם. הקיבוצים פועלים גם כיום לאתר את עסקי המחר שיפעלו בתחומם, וכמי שמלווה אותם מזה שנים - אין גורם מהימן וכדאי יותר מהם. זה לא האקזיט האחרון עליו נשמע בשנים הקרובות".

יתכן כי האקזיט אכן אינו מקרי לאור החיפוש המתמיד של EssilorLuxottica אחר יתרון תחרותי, וחוזקה של חטיבת המחקר והפיתוח של חברת שמיר אופטיקה, המחזיקה באמתחתה מספר פיתוחים טכנולוגיים חדשניים הנוגעים לתחום.

רכישת שמיר אופטיקה על ידי אסילור ממשיכה את רכישות המעבדות ושאר הפעילויות שביצעה החברה הצרפתית מאז התמזגה עם לוקסוטיקה האיטלקית (המוכרת מהזיכיון שהעניקה לפוקס לפעילותה בישראל), בינואר 2017.

יש המעריכים כי זרז סגירת העיסקה הוא פטירתו של איש העסקים האיטלקי לאונרדו דל וקיו לפני כחודש, ששימש כיושב ראש ומייסד חברת לוקסוטיקה, ומי שהוגדר על ידי פורבס כאיש השני בעושרו באיטליה, עם שווי הון שנאמד בכ-18.7 מיליארד דולר, ודורג כאדם ה-37 בעושרו בעולם.

קיבוץ שמיר מחזיק גם כ-60.6% ממניות חברת הבדים הלא ארוגים (מגבונים) שלא"ג, הנסחרת בבורסת תל אביב לפי שווי של כ-426.3 מיליון שקל לאחר שעלתה כ-36% מאז סוף 2019, ועולה השאלה אם הקיבוץ בדרך לאקזיט נוסף?

רו"ח דורון אראמי, דירקטור ומנהל אשכול אגרוטק, תעשייה והתיישבות בפירמת הייעוץ BDO. ליאל אראמי,
רו"ח דורון אראמי, דירקטור ומנהל אשכול אגרוטק, תעשייה והתיישבות בפירמת הייעוץ וראיית החשבון BDO/ליאל אראמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully