וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות התביעה נגד וולט, מהו מודל ההעסקה של תן ביס?

עודכן לאחרונה: 8.8.2022 / 10:40

"אנחנו לוקחים את הסיכון בניהול העבודה ומעסיקים את השליחים שלנו בהעסקה ישירה עם כל הזכויות של שכירים" אומר מנכ"ל חברת המשלוחים של תן-ביס, אחרי שבית הדין לעבודה אישר תביעה ייצוגית נגד המתחרים מ"וולט"

השליחים של תן ביס. יח"צ,
שליחי תן ביס. האם מודל ההעסקה שלהם הוא נכון יותר?/יח"צ

בשבוע שעבר פסק בית הדין האזורי לעבודה בת"א כי ניתן לתבוע את וולט על כך שהיא מחייבת את שליחיה להיות עצמאיים - ובכך נמנעת מיצירת יחסי עובד-מעביד ולכאורה פוגעת בזכויותיהם.

וולט הודיעה כי בכוונתה לערער על ההחלטה - ועל הדרך הבהירה, בין השורות, כי אולי יש צורך להתאים את הפסיקות לרוח התקופה ולעידן הכלכלה הישירה.

מספר מומחי משפט עמם שוחחנו, כבר ידעו לספר לוואלה! כי לטענתם התיק עוד עלול להתגלגל לבג"ץ, זאת במידה שבית הדין הארצי לעבודה יחליט לדחות את הערעור של וולט.

אך מתברר שיש עוד דרכי העסקה, גם בעבודה שעל פניה נראית דומה אם לא זהה. על מנת לשמוע עליהן שוחחנו עם אוהד פרי, מנכ"ל חברת סקובר (חברת המשלוחים של תן-ביס).


איך ההחלטה של בית הדין לעבודה בנושא וולט משפיע עליכם?

"בטווח הקצר לא תהיה השפעה מיידית איך זה יתפתח בהמשך - יש סימן שאלה. אני יכול להגיד שאם יכפו על וולט מודל העסקה מלא של השליחים אז יכול להיות שהיא תצמצם את ההעסקה, ויכול להיות שלמסעדות שעובדות רק עם וולט יהיה חשש לעבוד רק איתם - והם ירצו לשתף פעולה עם תן ביס. יכול להיות ששליחים יעבור אלינו".

אוהד פרי, מנכ"ל החברה שמפעילה את תן ביס. יח"צ,
אוהד פרי, מנכ"ל חברת סקובר (חברת המשלוחים של תן-ביס)/יח"צ

"לא נהיה חלק מההליך המשפטי בשום צורה"

למה שייעברו, מהו מודל ההעסקה של תן ביס?

"אנחנו מעסיקים את השליחים שלנו בהעסקה ישירה עם כל הזכויות של שכירים. אנחנו לוקחים את הסיכון בניהול העבודה ואנחנו מתייחסים לשליחים כמו עובדים, אין אצלנו קיזוז אם משלוח החליק או התקלקל או שהשליח פגע בו שלא במתכוון בצורה כזו או אחרת".

כמה מרוויח שליח שלכם לשעה?

"השכר שלנו מורכב מכמה שכבות, שכבת הבסיס היא שעתית והשכבה האחרת היא כזאת שמתגמלת את השליח עבור שימוש באופנוע פרטי או רכב. הרכיבים השעתיים נעים בין 37 שקלים לשליח שעובד על כלי רכב שלנו, עד רמה של 50 שקלים שעובד על כלי רכב שלו - וזה רק המרכיב השעתי. על המרכיב הזה יש מרכיב פר הזמנה שמגיע ל-8 שקלים לכל הזמנה. השליחים שלנו עושים בממוצע שתיים וחצי הזמנות בשעה".

למה החלטתם להעסיק אותם בהעסקה ישירה?

"המודל הזה מתחיל אצל מנכ"ל החברה, ג'יטסה גרואן, שהמדיניות שלו היא מאוד הוגנת ופרו-עובדים. אנחנו דואגים לאנשים שלנו, אנחנו חושבים שבענף הזה מודל העסקה של פרילנסר הוא מאד נצלני. אנחנו לא מוכנים לשחק את המשחק הזה וחושבים שזה הופך אותנו לאטרקטיביים יותר, ותהיה לזה השלכה לטוח ארוך, מי שרוצה כסף עכשיו ביד ומיד יעדיף פרילנס - ואתה בטח מודע לזה שבאירופה אנגליה ספרד צרפת ואיטליה המודל הזה הופך להיות בעייתי עם החוק".

מה רע במודל הזה?

"המודל הזה בעייתי. אתה רואה בפסיקות בתי הדין לעבודה הדברים כתובים באופן ברור בדגש על כך שהמפעילים במודל הזה של הפרילנס מגלגלים את הסיכון על העובדים".

אתה שותף לחשש שוולט ואובר יצאו מישראל, ולמעשה הענף יפגע והמחיר יעלה?

"אני לא שותף לזה בגלל שבישראל מסתדרים יפה בלי אובר. החשש הגדול יותר הוא מה יקרה בטווח הארוך לאוכלוסייה הזאת, שלא תהיה זכאית לתאני סוציאליים בעוד עשר עשרים שנה. אתה ואני נישא אותם על גבנו או שהם יהיו זרוקים ברחובות. המדינה צריכה לתת על זה את הדעת. אנחנו רואים שאפשר לעשות את זה בצורה העסקה ישירה והוגנת".

כמה שליחים יש לכם?

"בסביבות ה-1,800 שליחים".

כדי להתקבל מה עושים?

"יש דף נחיתה באתר שלנו, עושים שיחת טלפון עונה על כמה קריטריון כמו מינימום גיל 18 ורישיון רכב, או תיאוריה - אם אתה רוכב על אופניים חשמליים. ואז מגיע למקום עבודתך נחשף כמו עובד חדש. הדבר החשוב ביורת הוא בטיחות הם מקבלים ציוד אישי והדרכה".

העובדים מאוגדים אצלכם?

"העובדים לא מאוגדים".

למה?

"אני לא בטוח שאתה צריך לשאול אותי, אולי תשאל אותם. היה אצלנו ניסיון התארגנות דרך הפועל המזרחי. אנחנו מנהלים שיח עם השליחים, יש לנו פורום 'מדברים סקובר' שפוגש את השליחים פעם בחודשיים. יש שיח פתוח ומכבד אנחנו שואלים איפה הם צריכים עזרה ומה נדרש לפתח באפליקציה או בכל תחום אחר, כדי לאפשר להם עבודה נוחה ונעימה ושירגישו שהם מתפרסנים בכבוד".

מה הגיל הממוצע של השליחים?

"אני יכול להגיד שעובדים אצלנו מגילאים 18 עד אנשים מגיל הפנסיה".

תהיו חלק מההליך המשפטי שוולט מנהלת?

"לא נהיה חלק ממנו בשום צורה ודרך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully