וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלייה של 18% בשנה במחירי הדיור: האם דירות קטנות הן הפתרון?

עודכן לאחרונה: 16.8.2022 / 10:47

על רקע שבירת שיא כל הזמנים במחירי הדיור, פגשנו את הזוגות שמנסים לפתור את הבעיה באמצעות רכישה של דירות קטנות. הם מתמודדים עם מחירים גבוהים ובעיקר עם תשתיות גרועות: "הדירות ישנות מאוד מאוד ודוחפים לך בתוך המחיר את התמ"א שאולי תהיה בעוד שש או שבע שנים"

שכונת יוספטל בבת ים, מרץ 2022. ראובן קסטרו
שכונת יוספטל בבת ים. גם בה דירות 3 חדרים עולות כבר כ-2 מיליון שקל, כאשר מסביב נבנים פרויקטים חדשים/ראובן קסטרו

מחירי הדירות השלימו עלייה שנתית של כמעט 18%, כך עולה מנתונים שפרסמה אתמול הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מהנתונים עולה כי מדובר בעליית המחירים הגבוהה ביותר מזה עשור.

מחירי הדיור שמנזקים משפיעים על רוכשי הדירות וכן על שוכרי הדירות, הנתונים של הלמ"ס מספרים כי שכר הדירה בחודש האחרון עלה ב-0.6% זאת בשל כך ש-86% מהשוכרים מצויים עדיין תחת חוזה קיים, ולכן המדד לגביהם נותר כמעט ללא שינוי. עם זאת, עבור 10% מהשוכרים שחידשו חוזה, נרשמה עלייה של כ-3.5% ואילו בעבור 4% מהשוכרים נרשמה עלייה של כ-7%.

כיצד העלייה משפיעה על הזוגות הצעירים שמחפשים לרכוש דירה? שוחחנו עם שלושה מרואיינים שמחפשים לרכוש דירות קטנות יחסית, של עד 2-3 חדרים.

ארנון מירושלים אומר: "אני מנסה לקנות בית כבר הרבה זמן ועכשיו אני מחפש דירת 2-3 חדרים. הבעיה היא שהדירות שמוצעות בשוק היום הם במחיר גבוה מדי, מציעים דירת שני חדרים במחיר של שלושה חדרים".

ארנון מסביר שהוא מחפש בירושלים אבל הדירות שמוצעות לדבריו הן: "דירות ישנות מאוד מאוד שדוחפים לך בתוך המחיר את התמ"א שאולי תהיה בעוד שש או שבע שנים, דירות בלי תשתיות במחיר של דירה חדשה אם לא יותר".

כשצוללים לתוך הנתונים שנאספו על ידי madlan ושמתפרסמים כאן לראשונה, אפשר לראות כי בין השנים 2006-2022 המחיר הממוצע לדירת שני חדרים בירושלים חצה את רף המיליון שקלים. נתונים דומים מפורסמים גם על ידי הלמ"ס. המחיר הממוצע לדירת שלושה חדרים בירושלים באותן שנים מתקרב לרף של מיליון וחצי שקלים.

הנתונים שנאספו על ידי madlan מאששים את דבריו של ארנון, שכן ניתן לראות שמחירי הדירות הקטנות, בנות 2-3 חדרים בשכונות הוותיקות בירושלים, שרובן נעדרות תשתית חדשה, חוצות גם הן את רף המיליון שקלים.

נדל"ן בגוש דן 9 באוגוסט 2021. ראובן קסטרו
עם הפנים לתל אביב. אפילו דירת חדר וחצי בשכונה סבירה בעיר, קשה למצוא בפחות מ-1.5 מיליון שקל. אפילו בדרום ובמזרח העיר, "דמי הפתיחה" לרכישת דירה קטנה הם כ-2 מיליון שקל/ראובן קסטרו

דירת שלושה חדרים ב-1.3 מיליון שקלים

ברק מאזור המרכז ויתר על החלום הישראלי לדירת ארבעה חדרים, הוא מחפש דירה קטנה בחיפה: "אין לי צורך בדירה גדולה יותר גדולה, וכמובן יש גם את מגבלות התקציב".

הסיבה שהוא מתמקד בחיפה היא המחיר, "חיפשתי באזור המרכז. יש פרויקט בבת ים של דירות 2-3 חדרים שעדיין לא החלה בו הבנייה אבל המחיר מתחיל מ- 1.8 מיליון שקלים וזה יקר לי. למען האמת גם חיפה יקרה לי אבל בעיר התחתית ובשכונת הדר אבל עדיין זה זול יותר ממקומות אחרים אני גם חושב שחיפה היא הדבר הבא, הנדל"ן שם נמצא בנקודה לפני שהוא מתפוצץ".

כשצוללים לתוך הנתונים שנאספו על ידי madlan ושמתפרסמים כאן לראשונה אפשר לראות כי בין השנים 2006-2022 המחיר הממוצע לדירת שני חדרים בחיפה נע סביב קצת יותר מחצי מילון שקלים, נתונים דומים מפורסמים גם על ידי הלמ"ס. המחיר הממוצע לדירת שלושה חדרים בשנים האלה בחיפה מתקרב לרף של תשע מאות אלף שקלים.

כמו במקרה של ארנון כך גם במקרה של ברק, הנתונים שנאספו על ידי madlan מראים שגם בשכונות הוותיקות בחיפה המחירים עולים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
טל קופל - מדלן. יחסי ציבור,
טל קופל, מנכ״ל madlan/יחסי ציבור

מי שמשקיע

ויש גם כאלה שמחפשים דירות קטנות להשקעה לא למגורים, ליאור מהצפון הוא אחד מאלה והוא מחפש להשקיע בבאר שבע, "אני מחפש להשקיע באזור מתפתח כמו באר שבע, אני מכוון לפרויקטים של התחדשות עירונית פוטנציאלית. יש מחסור רציני בדירות הקטנות בנות 2-3 חדרים. כמעט ולא בונים כאלה. הממשלה מוציאה לשיווק דירות ביחס הפוך לביקושים. לכן התשואה עליהן עולה".

ליאור מוסיף: "בבאר שבע יש תנופת בנייה והתחדשות של השכונות הוותיקות וזאת רק שאלה של זמן עד שהן ייהרסו וייבנו. לצד זאת יש ביקושים יפים גם לבתים ברמתם הנוכחית".

כשצוללים לתוך הנתונים שנאספו על ידי madlan אפשר לראות כי בין השנים 2006-2022 המחיר הממוצע לדירת שני חדרים בבאר שבע נע סביב חצי מיליון שקלים. נתונים דומים מפורסמים גם על ידי הלמ"ס. המחיר הממוצע לדירת שלושה חדרים בשנים האלה בבאר-שבע מתקרב לתשע מאות אלף שקלים.

הנתונים האלה לא מפתיעים, אך הם מראים שגם מי שמחפש לברוח מעליית המחירים התלולה בארץ צפוי להיתקל בקשיים גדולים שיבואו לידי ביטוי במחירים גבוהים מדי וכן בהיצע נמוך מדי של דירות קטנות.

טל קופל, מנכ"ל madlan: "בניגוד לעבר, שבו אנשים מעמד סוציואקונומי נמוך התגוררו בדירות קטנות, היום אנחנו רואים בראש הטבלה של השכונות שאין בהן דירות גדולות דווקא אוכלוסייה חזקה.

כשמדובר על זוגות צעירים, אפילו אלו שיש להם את הממון יתקשו למצוא דירה גדולה יותר כשירצו להרחיב את המשפחה, ואז הם נאלצים או להתפשר על מגורים בדירה קטנה יותר ולוותר על הסטנדרט של חדר לכל ילד, או לעזוב את השכונות ואפילו לעקור מחוץ לערים הגדולות.

ההיצע הנמוך של דירות גדולות גם מביא לכך שהפער בין מחירי דירות 3 חדרים לדירות 4 חדרים יכול להגיע למיליון שקל, מה שמקשה עוד יותר על רכישת דירה גדולה באזורי הביקוש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully