וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכו לאוניברסיטה, זה יהיה שווה לכם יותר מ-2,000 שקל בחודש

עודכן לאחרונה: 25.8.2022 / 12:57

הסטטיסקטיה מוכיחה: תואר ראשון יחזיר את ההשקעה בלימודים בתוך כשנתיים של עבודה. ההפרשים הגדולים ביותר הם לטובת בוגרים במדעי המחשב והמדעים המדויקים, לעומת זאת, אם תבחרו ללמוד חינוך, ידרשו הרבה יותר שנים כדי להחזיר את ההשקעה. וגם: הפער הקבוע לרעת הנשים

סטודנטים בשיעור. ShutterStock
לכו לאוניברסיטה, ההשקעה בשכר הלימוד תשתלם בגדול/ShutterStock

לימודים אקדמיים דורשים השקעה של שנים, לרוב נדרשות לפחות שלוש שנים כדי להשלים את התואר הראשון וחמש (במצטבר) כדי להגיע לשני. זו החלטה מהותית שבפניה ניצבים צעירים רבים, שחלקם מעדיפים השתלבות מהירה בשוק העבודה, מה גם שהלימודים אינם בחינם.

שכר לימוד באוניברסיטה עומד על מעט פחות מ-15,000 שקלים (זול מעט יותר לתואר הראשון, עשוי להיות יקר יותר לתואר השני). במכללות ובמוסדות אקדמיים אחרים המנעד הוא רחב ומגיע משכר לימוד דומה לזה שנהוג באוניברסיטאות עד לכפליים ואף למעלה מכך.

אבל כמה שווה לנו התואר? האם ההשכלה האקדמית היא אכן פרמטר מכריע לכושר ההשתכרות העתידי שלנו?

ובכן, לפחות על פי ממצאי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, התשובה היא כן: השכר החודשי הממוצע לבעלי תואר ראשון עומד על כ-13,900 שקל לחודש, לעומת 10,800 בלבד בקרב חסרי השכלה אקדמית, כלומר: פער של 2,100 שקל לחודש - וזה עוד לפני פילוחים מעמיקים יותר, שכן יש מקצועות לימוד אקדמיים שיתבטאו בהפרשי השכר באופן גדול בהרבה.

אם לתמצת את הממצאים: בתוך שנתיים של עבודה, תחזירו לעצמכם את ההשקעה בשכר הלימוד. גם אם נביא בחשבון שבזמן הלימודים קשה להתבסס במשרה מחייבת ומתגמלת, משהו שמיש שוויתר על הלימודים עשוי ליהנות ממנו, הממצאים החד משמעיים מראים שגם הפער הזה נמחק במהירה, בהנחה שלבוגרי תואר ראשון מצפות עוד לפחות 40 שנות עבודה שהם 480 חודשים, כלומר, בממוצע: בעל תואר ראשון ירוויח יותר ממיליון שקל כתוצאה מעבודה לעומת חברו חסר ההשכלה האקדמית!

תואר ראשון לפי מקצועות. למ"ס,
מקצועות לימוד משתלמים יותר ופחות, כולם אגב משתלמים יותר לגברים/למ"ס

עיקרי הממצאים בדוח הלמ"ס

• לימודי השכלה הגבוהה נקשרים לצמצום פערי תעסוקה בין נשים לגברים; בשנת 2019 אחוז הנשים בוגרות תואר ראשון שהשתתפו בכוח העבודה היה גבוה מאחוז הגברים (88.6% לעומת 82.2%, בהתאמה). לעומת זאת, בקרב אוכלוסיות שלא רכשו השכלה גבוהה, אחוז הנשים המועסקות היה נמוך משמעותית מזה של גברים.

השכר החודשי הממוצע של כלל בוגרי התואר הראשון (13,900 שקל) היה גבוה ב-29% מהשכר החודשי הממוצע במשק לשנה זו (10,800 שקל).

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
סטודנטים צרפת. ShutterStock
למרבה הצער, העובדה שמספר הנשים בעלות תואר שני עבר כבר את מספר הגברים, עדיין לא מתבטאת בשכר: נשים עדיין מופלות לרעה/ShutterStock

תואר ראשון במדעי המחשב: 30,000 שקל לחודש, בחינוך רק 12,000 שקל לחודש

הנתון הבא, אם תרצו, מספר את כל הסיפור - הן של המקצועות המשתלמים יותר ללימודים והן את זה של שכרן הנמוך של הנשים:

רמות השכר החודשי הממוצע הגבוהות ביותר אפיינו את שכרם של בוגרי התחומים: מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב; הנדסה ואדריכלות; ורפואה, והם נעו בין 25,700 שקל ל-31,400 שקל תשע שנים לאחר קבלת התואר. רמות השכר החודשי הממוצע הנמוכות ביותר נצפו בקרב בוגרי התחומים: חינוך והכשרה להוראה; אמנות, אומנויות ואמנות שימושית; ושפות ולימודים רגיונליים, והם נעו בין 11,800 שקל ל-12,800 שקל, תשע שנים לאחר קבלת התואר. בתחומי לימוד אלו נשים היו רוב משמעותי.

• בקרב בוגרי כל תחומי הלימוד, ללא יוצא מן הכלל, נצפו פערי שכר בין גברים לנשים, לרעת נשים, כבר מהשנה הראשונה לאחר קבלת התואר. אז נעו פערי השכר בין 18% ל-37%. תשע שנים לאחר סיום התואר נעו פערי השכר בין 15% ל-47%, בין 4,100 ש"ח ל-13,800 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully