וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יימס בונד של הריגול התעשייתי. הכירו את מוטי גולן

ד"ר מאיה גז

עודכן לאחרונה: 27.8.2022 / 7:41

מוטי גולן, הוא בוגר הימ"ר של מחוז תל אביב שהחל לעסוק בחקירות עבור חברות הביטוח, אבל מהר מאוד השתעמם והקים אימפריה בתחום מניעת ריגול עסקי, שעובדת עם כמה מהגופים הגדולים במשק. איפה נפגשים הריגול והסייבר ואיך תופסים חפרפרת בארגון?

מוטי גולן. אורית גולן,
מוטי גולן/אורית גולן

את המקרה הזה לא ישכח מוטי גולן לעולם. באחת מהחברות הגדולות הישראליות הסתובבה חפרפרת, שהוציאה מידע רגיש למתחרים. גולן הגיע עם הצוות שלו. דבר ראשון, ניתק את רשת האינטרנט, למקרה שימצא מכשיר האזנה או מצלמה שישדרו את החיפושים שהוא עורך. אחר כך נכנס עם הציוד. בחקירה מאומצת סרק את החדרים וחיפש תדרים. אחר כך הקפיא את החלל והחל בסריקה טרמית. החקירה הייתה מאומצת וממושכת וגולן מודה, שסריקה כזאת היא מסוג הפעולות המשעממות ביותר שטכנאי עושה "ולכן הכי קל ליפול איתה. זאת הסיבה שאלו הם המקומות בהם אני הכי מקפיד".

באותה סריקה גילה גולן שמספר תחנות מחשב הן מקור הדליפה. המקום היה מרכב מחלל עבודה פתוח עם מחיצות, מאחוריהן ישב מספר רב של עובדים. החלל היה מרושת מצלמות, אבל החפרפרת ניצלה את המחיצות כדי שלא יראו אותה בזמן איסוף המידע. גולן וצוותו יצאו מהמשרד, הפעילו את רשת האינטרנט ולא ניתקו את אמצעי העיקוב.

"נכנסנו לפעולה מהירה עם מספר מצלמות נסתרות בזוויות לא רגילות מלמעלה, 'על הראש', כך שלא היה לו לאן לברוח. רק ככה הצלחנו לתפוס אותו, לסמן אותו ללא שום ספק, מבלי להשאיר לו נקודת בריחה. מסתבר שהוא פעל למעלה מחצי שנה ללא הפרעה ומצא לעצמו השלמת הכנסה מפנקת".

ציוד לאיתור האזנה. אורית גולן,
ציוד לאיתור האזנות סתר/אורית גולן

יצאת צדיק

מוטי גולן, בן 51, נשוי ואב לשלושה ילדים, מתגורר עם משפחתו ברמת גן. לתחום הגיע במקרה. "שרתי ביחידה המרכזית של משטרת תל אביב, שם הייתי במפלג סמים ובמפלג תשאול. זאת הייתה התקופה היפה של ימ"ר תל אביב בשנות התשעים". כשהשתחרר החל לעבוד כחוקר פרטי במשך שלוש שנים בתחום הביטוח, אבל הרוטינה שעממה אותו והוא חיפש ריגושים. "בשנת 1998 קניתי וידאו מאוד גדול ומצלמה נסתרת קטנה ובניתי מעבדה בפינת האוכל בבית. משם הכל התחיל. הלכנו לעשות התקנות בלילה לתפוס גנבים במפעלים, מסעדות ובבתי קפה".

אחרי שהבין ש"יש לו את זה" בזכות התוצאות היפות שהתקבלו בשטח, הוא נכנס לליגה של הגדולים עם שתי חברות גדולות בתחום, "גולן ספיי שופ" חנות המכירות בארץ ו"גולן טק", החברה היצרנית. כיום הוא שולט בתחום ועובד עם משרד הביטחון, ערוצי טלוויזיה שונים, בהם התוכנית "יצאת צדיק" עם חיים אתגר, וכמובן עם חברות מהקהילייה העסקית כמו עם אנשים פרטיים.

"בלי מצלמות נסתרות ומכשירי הקלטה נסתרים, העולם שלנו לדעתי היה יותר ג'ונגל ממה שהוא היום", הוא מסביר. "אני כבר שנה רביעית ברציפות מנהל את כל מערך המצלמות הנסתרות בתוכנית 'יצאת צדיק' ואני מרגיש סוג של שליחות. וכן, זו הרגשה נהדרת לתפוס נוכלים. ההרתעה שהתוכנית מייצרת במיוחד בתקופות של שידור שווה זהב ובהרבה מאוד בתי אב בישראל נמנעת עקיצה של איזה נוכל שאומר לעצמו 'אולי החבר'ה של חיים אתגר פה. לא נתעסק איתם'. זה קורה גם כשאנחנו לא שם ןזה מעולה. כמעט ואין תוכנית בטלוויזיה שאין לנו בה נגיעה במצלמות הנסתרות, למשל 'המתחזים', 'חשיפה', 'עובדה', 'חדשות 12'".

מה נדרש כדי לתחזק את זה?
"להיות פרקטים ,יצירתיים ומפתיעים כל פעם מחדש ".

למרות השנים הרבות שחלפו, גולן עדיין נלהב ומתרגש מכל מיקרה, כאילו מדובר בזה הראשון. "זה תחום מאוד אינטנסיבי. העבודה מאוד אמוציונלית. את נחשפת לסיפורים, לבעיות אישיות של אנשים, לנוכלויות ומשתדלת שזה לא יחלחל לתוכך, מנסה להתייחס לשכבה העליונה ולהיות אל-חלד, אבל כולנו בני אדם ואני עובד הרבה עם הלב ועם הרגש. אני לוקח אישית כל תיק, כאילו זאת פעם ראשונה והפרפרים בבטן לא נגמרים. זה מה שאני מסביר לטכנאי המעבדה וגם לטכנאים שמגיעים איתי לשטח בארץ ובחו"ל.

ביום שיגמרו לכם הפרפרים בבטן והיד לא תרעד כשאתם מכינים מצלמה לחשיפה של פדופיל, איבדתם את זה לגמרי. זה כמו רופא שנכנס שאנן לניתוח. עד היום, אחרי 24 שנים, אני מסביר לכל מי שעובד איתי ומי שאני מדריך אותו, שכדי לשמור על כשירות מבצעית יש לקחת את הדברים לפי עיקרון הגולגולת הרכה".

כלומר?
"לנקוט בכל אמצעי הזהירות כדי שהמערכת שמטמיעים תתפקד כהלכה והמבצע יצליח. לא לשכוח להחשיך מנורות לרמת חושך מוחלט. אם טכנאי ישכח ולו לד אחד קטן של מכשיר שפועל בחושך מוחלט, הוא שרף את העבודה. אנחנו שואפים לאפס תקלות. בגלל שאנחנו עדיין בני אדם ולא מכונות, גם אנחנו לפעמים יכולים לטעות או לחשב את הדברים בצורה לא מדויקת אבל תמיד לבצע תיקונים תוך כדי תנועה".

במסגרת עבודתו מתאים גולן מערכות צילום נסתרות לתרחישי שטח. "אנחנו מקבלים צילומים ודרישת פעולה מקב"טים, אנשי מערכת הביטחון, חוקרים פרטיים, שמתייעצים איתנו. התפקיד שלנו הוא לאפיין את המערכת הנכונה שתתאים למשימה. מערכת כזאת יכולה להיות כל מוצר חשמלי ביתי, מאהיל ועד אקווריום, ממכונת קפה עד שואב אבק ואפילו האורגן של הילד. אנחנו יודעים לפתוח מוצרי חשמל ולהקים בתוכן מערכות צילום נסתרות שיודעות להתחבר לאינטרנט ואפשר לצפות בעזרתן מרחוק. זאת הזירה הביתית. פעם לא היה מגוון אפשרויות והציוד היה אנלוגי יחסית גדול ומסורבל. היו גלאי עשן, גלאי אזעקה שהיו קונבנציונלים. היום הודות למזעור ולטכנולוגיה, הסתייע לנו להיכנס ולהטמיע את המערכות בהרבה מאוד מוצרים, גם מוצרים קטנים או כאלה שלא היית מצפה למצוא בהם מצלמה נסתרת".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
מערכת צילום וריגול בתוך מטף. אורית גולן,
מערכת צילום וריגול בתוך מטף כיבוי אש תמיד למראה/אורית גולן

השתלטות עוינת

זה חוקי?
"בישראל צילום והקלטה של שיחה חוקיים רק כשהמקליט משתתף בשיחה. אנחנו לא נכנסים לסיפור המעשה. לכל אדם יש זכות לצלם בסתר מפגש כלשהו, לא משנה באיזה נושא, בו הוא שותף. החוקיות מסתיימת ברגע שהבן אדם שמבצע את הצילום ושהפעיל את ההקלטה לא נוכח במשרד והוא מצלם את צד ב' מדבר עם צד ג'. זאת נחשבת האזנת סתר ובסוגיות אחרות זאת גם פגיעה בצנעת הפרט, תלוי במצב ובמיקום שהמצלמה הנסתרת נמצאת. החוק בישראל להבדיל מארצות-הברית לא מחייב ליידע את הצד השני שהוא מוקלט בסתר".

מערכת ציטוט בתוך מחק של לוח בחדר ישיבות. אורית גולן,
הלוח המחיק נראה תמים, אבל במחק יש מכשיר האזנה/אורית גולן

בהתחשב בעובדה שכיום מלחמות מתקיימות באמצעות סייבר, עד כמה תחום הצילום הנסתר עדיין רלוונטי?
"תחום הסייבר ותחום הצילום הנסתר מקבילים ולעתים פועלים בצורה משולבת. הסייבר ההתקפי מתרחש בעיקר במצבים בהם לצד התוקף אין נגישות למקום בו הוא רוצה לאסוף מידע. כמובן שזו פעולה לא חוקית ויש בה גם חשש לפגיעה בצנעת הפרט ואפילו השגת גבול. אבל יש מקרים שהשיטה של הסייבר מאוד מתאימה, במקרה של תקיפה בבטן הרכה של התקשורת של אותו מקום, על ידי שליחת מייל עם קובץ זדוני או שליחת מחירון או קובץ pdf, שברגע שהצד המותקף פותח, הוא למעשה מפעיל לינק עבור התוקף ומאפשר לו סוג של השתלטות על תחנת מחשב או על חלק מהרשת כולה.

לפעמים בתקיפת סייבר תוקפים גם את הרשת האלחוטית של המקום. יש לא מעט מקומות שאנחנו מגיעים ומאתרים בבדיקות האזנה שדווקא רשת האורחים היא החשופה לכל הרשת, בגלל שאיש IP לא בנה מחיצות מספיק טובות בין הרשת הכוללת לרשת האורחים. אנחנו מזהים ומתריעים שרשת האורחים היא הרשת הרכה אצלו בארגון ומוכיחים לו לא פעם איך אני מצליח להגיע למדפסות ולתחנות העבודה השונות אצלו בארגון".

ריגול תעשייתי הוא באמת חלק מהמאה שלנו?
"היום, בעידן הדיגיטלי, הוא רלוונטי יותר מתמיד וגם מורכב ומגוון יותר משנה לשנה. אנחנו מגיעים היום לבדיקה עם שבע מערכות שונות בשווי כולל של מעל 180,000 דולר. יש מכשיר אחד בודד שעלותו 70,000 דולר ומסייע לנו למצוא משדרים נסתרים שנוכחים בחדר גם כשהם רדומים. זאת טכנולוגיה ייחודית שהצגנו לראשי משרד הביטחון לפני שלוש שנים וקיבלנו עליה הוקרה מיוחדת של ראש מלמ"ב. אנחנו מגיעים בצוות של עד שלושה טכנאים ומתחילים לגהץ את המקום בסדר פעולות קבוע לפי תוכנית סדורה. בדיקות האזנה זה תחום משעמם עד שמוצאים משהו וזה נותן לך טעינה לחצי שנה קדימה בגלל זה אני תמיד מקפיד שהטכנאים שאיתי לא יכנסו לשאננות ושכל הזמן יהיו דרוכים".

משדר אודיו זעיר חבוי בפאנל הפרקט. אורית גולן,
חשבתם פעם לבדוק אם יש מיקרופון שמישהו שתל בפאנלים של הפרקט בבית או במשרד?/אורית גולן

אז בשורה התחתונה בדיקות האזנה היו ונשארו הבסיס?
"אין מה לעשות. בריגול תעשייתי יש עניין לקבל מידע על מהלכים פנימיים שמתנהלים בכל מיני ארגונים, בעלויות של מיליונים. לא סתם חברות, בעיקר כאלה בורסאיות, מבצעות בדיקות מנע ובדיקות עמוקות גם ברמת אבטחת מידע שלהן ברשת וגם ברמת הניקיון אצלן בחלל, באותם חדרים בהם מתקיימות ישיבות רגישות. יכולה להיות לך החברה הכי מתקדמת בעולם, אבל ברגע שיש לך זליגת מידע ברמה של שיבר פתוח, זה יכול להוות נזק משמעותי עד כדי להפיל את המניה בבורסה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully