וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דינוזאור, יהלום ואנדי וורהול. שיחה עם מנכ"לית כריסטי'ס בישראל

ד"ר מאיה גז

עודכן לאחרונה: 10.9.2022 / 1:54

רוני גילת בהרב, מנכ"לית בית המכירות כריסטי'ס בישראל, מתראיינת לראשונה ומספרת מה ההבדלים בין החברה הבינלאומית לשלוחה הישראלית שלה, מה שינתה הקורונה בתהליך וכמובן: מה הטרנד החם בעולם המכירות הפומביות

רוני גילת כריסטי'ס. הגר בדר,
רוני גילת בהרב, מנכ"לית כריסטי'ס ישראל. מדברת בפעם הראשונה/הגר בדר

סטן הדינוזאור ודאי לא תאר לעצמו לפני מיליוני שנים שהוא שווה כל כך הרבה. השלד שלו התגלה בשנת 1987, הוצא מהאדמה ב-1992 ובאוקטובר 2020 נמכר ה- T REX המרהיב לקונה אנונימי מאושר תמורה 31 מיליוני דולרים, במכירה פומבית של כריסטי'ס ניו-יורק.

לפני מספר חודשים נמכר The Rock, היהלום הלבן הגדול ביותר שנראה במכירה פומבית. גודלו 228 קראט, צורתו אגס והוא נכרה לפני יותר משני עשורים בדרום אמריקה. The Rock נמכר בז'נבה במכירה פומבית מסקרנת במיוחד של כריסטי'ס, בסכום סופי של 21.6 מיליון פרנק שוויצרי והסעיר את שוק היהלומים.

מעט לפני כן עלה בית המכירות Christie's לכותרות עם מכירה פומבית בניו-יורק של אוסף אמנות מהמאה העשרים של תומס ודוריס אמן. במסגרת המכירה, נמכר דיוקן של מרילין מונרו, "מרילין הכחולה", אותו צייר אמן הפופ ארט אנדי וורהול ב"פקטורי" שלו, במחיר 195 מיליון דולר. אבל יצירת האמנות המפורסמת ביותר שמכר בית המכירות שייכת ללא אחר מלאונרדו דה וינצ'י והיא סלווטור מונדי (מושיע העולם) שמציגה את ישו מצליב שתי אצבעות ומחזיק כדור בדולח. היצירה נמכרה ב- 2017 בכריסטי'ס ניו יורק בסכום סופי של 450 מיליון דולר.

דינוזאור מאובן. Christie’s Images Limited 2022,
מי ראה את הטי-רקס שלי? סטן הדינוזאור שעלה 31 מיליון דולר/Christie’s Images Limited 2022

ארדון או רובין?

"זה החלום, זה הסרט, אספנים רוצים לדעת מה קורה בזמן המכירה", מסבירה רוני גילת-בהרב, מנכ"לית כריסטי'ס ישראל. "אנשים באים לראות את השואו. הם עומדים בחדר ומוחאים כפיים. את אומרת לעצמך, 'היתה פה מכירה. חפץ נמכר' וזה מלהיב אנשים".

מדוע זה כך?
"את יושבת בחדר עם אנשים מאוד עשירים ולנגד עיניך 100 מיליון דולר מחליפים ידיים. למה אנשים מתלהבים מזה? אולי בגלל שזה משהו שאין לי. זה מופע. את בחדר, נמצאת שם ורואה את השיא הזה ותספרי עליו יום אחד לילדים שלך, אני הייתי במכירות רבות כאלה, ביניהם של אוסף רוקפלר, אליזבת טיילור, תומס ודוריס מן ורבים אחרים".

גילת-בהרב מכניסה בראיון ראשון לתקשורת אל נבכי המסדרונות הנוצצים של בית המכירות הגדול והמפורסם בעולם. הקורונה, היא אומרת, טרפה את הקלפים ואת הכללים. "היום את יושבת בבית בזמן המכירה ויכולה לצפות ולהשתתף בתהליך באינטרנט. אני תוהה מי נמצא שם מאחורי המחשב. פעם זה היה אירוע עניבה שחורה, אנשים הזמינו מקומות באולם זה היה גם אירוע חברתי. היום את יכולה לעשות את זה מהמיטה בפיג'מה ואין מושג מי נמצא מולך או בחדר.

את מחליטה לאחר שהסתכלת אונליין על קטלוג המכירה שפריט מעניין אותך, את יכולה למצוא את כל המידע עליו במחשב, ולהעזר לשאלות נוספות באדם שנמצא פיזית במכירה. זה נכון אם את בשנחאי, תל אביב ניו יורק, את יכולה לפנות אלינו לשאול ולבדוק כל דבר שמעניין אותך זה נכון לכל פריט שאנחנו מוכרים".

מהו תהליך המכירה?
"אנשים שיש להם יצירות אמנות למכירה פונים אלינו או שאנחנו פונים אליהם. יש לנו מומחים בחברה כמעט לכל דבר וגם בכל מקום בעולם. אם למישהו בניו יורק יש אמנות ישראלית כמו תמונה של מרדכי ארדון או ראובן רובין, סביר להניח שיפנו אלי ואוכל לתת לו הערכה.

נניח שצצה בתל אביב תמונה של טינטורטו, נשלח צילום למומחים לאמנות עתיקה בלונדון או ניו יורק. בהנחה שהבעלים קיבל את הערכה, ויסכים על מחיר מינימום, נחתום חוזה, הפריט יישלח לחו"ל לבדיקה אנו נעזור עם המסמכים הנלווים. בחו"ל מומחה שלנו יבדוק את הפריט. יש לפעמים תהליך של פניה למומחים חיצוניים לדוגמא ליצירה של אמן כמו מארק שאגאל, כל עבודה שלו תשלח לבדיקה של ועדה חיצונית לאישור המקוריות. הפריט יכנס לקטלוג של המכירה ויפורסם מספר שבועות לפני המכירה.

"פעם היינו מדפיסים קטלוג והתהליך היה ארוך יותר. היום את נכנסת לאתר של כריסטיס באינטרנט, יכולה לראות עשרות מכירות פומביות, את יכולה להכנס לפריט להגדיל, להקטין את הדימוי, יש בחלק מהקטלוגים אפשרות לעשות הדמיה בתוך החדר שלך ולתת לך תחושה איך זה ייראה על הקיר. יש לך סופרזום עד רמת טביעת אצבע של האמן.

הטכנולוגיה שינתה הרבה מאוד בדרך בה אפשר לצרוך אמנות מרחוק. לאחר המכירה, החברה משלמת למוכר בניכוי העמלה וההוצאות שהוסכמו איתך. לבית המכירות יש אחריות של חמש שנים על הפריט שנמכר. אם מחר תוכיחי שזה לא שאגאל במסגרת חמש השנים, העסקה תבוטל. כל פריט נבדק בפרוטרוט בהתאם לדרישות השוק. כל תמונה שאנו מוכרים וכל פריט, עוברים בדיקה מדוקדקת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
דה רוק יהלום. Christie’s Images Limited 2022,
"דה רוק", היהלום היקר בעולם/Christie’s Images Limited 2022

בין ישראל לעולם

רוני גילת-בהרב, תל אביבית, נשואה ואמא לשלושה ילדים, בוגרת תואר ראשון באוניברסיטת תל אביב ושני בCourtauld Institute בלונדון. התחום שלה הוא אמנות אימפרסיוניסטית, מודרנית ושל המאה ה20.

כשסיימה את לימודיה בלונדון עבדה בכריסטי'ס לונדון. היא חזרה ארצה וכשהתחילו מכירות פומביות בישראל בשנת 1994 חיפשו מומחית בתחום. תחילה היתה אחראית על המכירות בתל אביב. ב-2008 היתה החלטה גורפת בחברה לצמצם מכירות פומביות מחוץ למרכזים, היא עובדת כיום בעיקר עם השוק הבינלאומי.

הסניף הישראלי של כריסטי'ס קיים מאז שנת 1984. למה פתחו אותו?
"יש כריסטי'ס בהרבה מדינות באירופה, בארצות-הברית, אמירויות, דרום אמריקה, אסיה. החברה מעוניינת לנהל קשר עם הקהילה המקומית, אספנים, מוכרים וקונים פוטנציאלים וגלריות. היה לסניף הישראלי גלגול מוקדם של גלריית הדפסים שמהר מאוד הפכה לסניף של בית המכירות הפומביות. אני עובדת בסניף המקומי 28 שנים".

גילת-בהרב מבדילה בין השוק המקומי לזה הבינלאומי. "השוק בארץ הוא ברובו של אמנות ישראלית, שהמהדרין סופרים אותה מ-1906 אז נוסד בצלאל. השוק הישראלי כולל גלריות נהדרות, אמנים פנטסטים בתי מכירות וכולם עוסקים בעיקר באמנות שלנו. זהו שוק שטוח, אין לו עומק היסטורי. רוב השוק מתרכז באמנות המאה העשרים ורובו אמנים ישראלים. זו תוצאה של ההיסטוריה שלנו, אנחנו מהגרים ואין פה את העומק של אוספי אמנות של דורות שיש במדינות כמו שוויץ או אנגליה, שאף פעם לא פלשו אליהן. בחו"ל שוק האמנות משקף את ההיסטוריה של המקום וסוחרים בחפצים שנאספו ומייצגים תמונה של ההיסטורית האספנות המקומית".

אנדי וורהול (מרילין מונרו). Christie’s Images Limited 2022,
מרלין מונרו של אנדי וורהול. יקרה יותר מכל יהלום/Christie’s Images Limited 2022

מחשבות על השואה

בחציון הראשון של 2022, פוסט מגפה, לא שנים רגילות, המחזור של כריסטי'ס היה ארבעה ביליון דולר. "זה שוק ענק, בינלאומי, שונה מאד השוק הישראלי. יש לנו אמנים נהדרים, שפה אמנותית מגוונת, אמנות של מהגרים, אבל הערך שלה נקבע בישראל משום שהשוק בעיקר מקומי.

בישראל משפחות מעטות שהגיעו ארצה עם אוספי אמנות היסטוריים ובכלל היהודים לא נודעו כאספני אמנות המאה ה-19 ותנועת ההשכלה. כמי שגדלה פה אני חושבת הרבה בשנים האחרונות על הדור שנספה בשואה ולא הביאו ארצה את עולמם התרבותי. אנחנו מכירים את ההיסטוריה שלנו שני דורות אחורה, לא יותר מזה. כשאת חושבת באותה צורה על שוק האמנות הישראלי את מבינה שאת מסתכלת על אספנות של אמנות שנוטרה כעת או על ההיסטוריה הקרובה".

מה קורה בעולם?
"השוק הבינלאומי הוא סופר מעניין-ורב שכבתי, מאד דינמי. יש את הרובד העליון של המעשיה והחלום שאנו אוהבים לשמוע עליו בחדשות. לדוגמא בנובמבר 2022 עומד להימכר בניו יורק אוסף האמנות של פול אלן שמוערך סביב ביליון דולר. התמורה תוקדש לתרומה. קניה של יצירות ברמה זו אלה מותרות, זה לא ללחם ולחלב. מוקדם יותר השנה מכרנו ב195 מיליון דולר תמונה של אנדי וורהול, דיוקן של מרילין מונרו מאוסף תומס ודוריס אמן, גם במקרה זה בתמורה הועברה לתמיכה במוסדות שהיו חשובים לבעלים".

אילו שווקים מתעוררים?
"בשנים האחרונות אנחנו רואים שוק ער ומתפתח של קונים במזרח הרחוק. במקומות אלה האספנים החדשים לאו דווקא ירצו לרכוש תרבות אירופאית או אמריקאית. פעמים רבות אנו רואים פריחה של אמנות מקומית, עתיקה או בת זמנינו. כפי שרואים בשוק האסיאתי. פריטים אלה מעניינים אספנים גם באסיה וגם מחוצה לה. כשהשוק חזק יוצאים למכירה אוספים חשובים, אחד מהם שיימכר השנה הוא האוסף של אן וגורדון גטי, במסרת של ארבעה ימי מכירות בניו יורק יוצעו 1500 פריטים, אמנות, ריהוט ועוד מהבית שלהם בסן פרנסיסקו. זאת המון אנרגיה".

אם זה החלום, מהם החיים האמיתיים?
"לא כולם צורכים אמנות. מבחן מעניין הוא שוק האמנות בת זמננו, השוק מונע על ידי אנשים צעירים יותר, שמתעניינים בטכנולוגיה והיא נגישה להם. הקורונה בעטה קדימה את שוק האמנות בכל מה שקשור לטכנולוגיה. חצי הראשון של 2022 יש לנו כ- 30% יותר קונים חדשים במכירות אונליין.

החלום הוא מה שאת כותבת עליו בעיתון אבל שוק האמנות הבינלאומי מורכב ממכירות רבות בערכים נמוכים יותר של פריטים. לדוגמא שעונים או הדפסים או רהיטים מהמאה העשרים. שוק התכשיטים ענק אבל נשים גם רוכשות תכשיטים גם בחנות או אצל הצורף, כיום הן יכולות לרכוש גם במכירת אונליין במאות אלפי דולרים או בכמה אלפי דולרים בודדים".

ביגל NFT. Christie’s Images Limited 2022,
לא תאמינו, אבל יש בכריסטי'ס גם NFT/Christie’s Images Limited 2022

תיקים באפילה

מה הפריט הכי זול?
"5,000 דולר ומעלה. יש דברים שאנחנו מוכרים ללא מחיר מינימום. כלומר אנו מסכמים לעיתים עם מוכרים שהפריט יימכר בכל מחיר, ללא קשר להערכה שמפורסמת בקטלוג. זו טקטיקה שגורמים לקונים להתחרות זה בזה. זה קורה בכל התחומים תמונות, ספרים, פורצלן, שטיחים. צריך רק שני אנשים שיתחרו על הפריט".

מה אופנתי עכשיו?
כבר כמה שנים שיש מחירים גבוהים לאמני שנות השמונים כמו לבסקיאט. זה טעם של דור של אספנים. יש שקונים אמנים עכשוויים, יש אנשים שקונים אחורה את ההיסטוריה של הילדות שלהם, של המדינה שלהם. דור האספנים כיום התבגרו בשנות השבעים והשמונים. הם קונים את הדברים שמדברים אליהם. את תקני אמנות של אמן מתקופתך כי אולי פיקסו פחות מדבר אליך.

הרצון בבעלות הוא משמעותי ואישי, זה לא תמיד קשור רק למחיר. כשמוזיאון עושה תערוכה על אמן מסוים זה נראה לך חשוב. את מחליטה שאת משקיעה במה שקרוב אליך, מה שמרגש אותך ומה שאת מתחברת אליו. זה עמוק, זה מעניין, קשור ברב תרבותיות וזה תהליך שאין לו סוף".

מה חדש?
"שוק חדש יחסית לגבינו הוא שוק התיקים. זאת לא יצירת אמנות זה מוצר צריכה. התיקים של הרמס דומיננטים בשוק משום שחלקם לא זמינים לקניה בחנות. את צריכה להזמין את התיק בחנות ולפניך יש רשימת המתנה של נשים שהזמינו לפניך. אבל את רוצה אותו עכשיו ואת יכולה לקבל אותו מיד במכירה פומבית. אנחנו מוכרים אותם במצב מצוין בלבד, חדש או כמו חדש. לפעמים התיק עדיין ארוז באריזה המקורית כי מישהי קנתה וזה עדיין בקופסה כי יש לה מספיק תיקים והיא לא פתחה.

הדינמיות של השוק כרוכה באי היכולת שלך לרצות את הצורך שלך כרגע בחנות. אנו רואים מגמת התחזקות בשוק של שעוני יוקרה. יש שעונים שאי אפשר לרכוש בחנות מסיבות שונות, כי לוקח זמן לייצר אותם, כי יש יותר צרכנים, כי היצרן לא מייצר את הדגם הזה יותר. כשיותר אנשים רוצים פחות דברים זה יוצר תחרות ושוק. בעוד תיק או שעון הם מוצרי צריכה ויש בהם שימוש, באמנות את קונה יצירה של אמן, שפונה לרגש אבל גם לביטחון בהשקעה האמנים מסויימים, בשעון תשתמשי על בסיסי יומיומי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully