וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המלכה אליזבת והירושה של צ'רלס: כמה שווה להיות מלך בריטניה?

עודכן לאחרונה: 9.9.2022 / 9:21

טירות, אדמות, יהלומים, יאכטה, צי רכב, אוסף אומנות וגם חשבון הוצאות גדול מרכיבים את ההון שיורש עתה צ'רלס מאמו המנוחה. רוב הרכוש הזה הוא מעין פיקדון שלא ניתן למימוש, אבל גם כנסיך הוא צבר הון פרטי לא רע בכלל. כמה שווה להיות מלך אנגליה? ניסינו לעשות קצת סדר

המלכה אליזבת בארמון בקינגהאם. GettyImages
המלכה אליזבת, את המורשת שהשאירה אחריה אנחנו מכירים, אבל כמה רכוש השאירה?/GettyImages

המלכה אליזבת השנייה, שנאספה אל אבותיה לבית המלוכה האנגלי, הייתה לא רק אחת השליטות האייקוניות של דורנו, אלא גם בעלת נכסים בשווי מיליארדי פאונד, שרובם ככולם יעברו עכשיו לרשות בנה, הנסיך מוולס שהיה למלך אנגליה, צ'רלס.

כמה כסף שווה תואר המלוכה של אנגליה? מיד ננסה לצלול אל תוך חלק מהמספרים, אבל ייאמר מיד: צריך להפריד בין שווי הנכסים, ששייכים לכתר האנגלי והמלך או המלכה המכהנים מחזיקים בהם כפיקדון, בין הון אישי שצבור על שם המכהן בתפקיד ובין ההוצאה הציבורית שקשורה בתפקיד - כמו מימון כל הוצאות התחזוקה, השהייה - ובעצם כל צרכי הכתר, קצבה שהיא נושא לדיון בין בית המלוכה לרשויות האזרחיות של המדינה.

חילופי משמר בארמון בקינגהאם שבלונדון, בריטניה. 8 באפריל 2011.. GettyImages
למכירה: ארמון במרכז לונדון. טוב נו, לא באמת/GettyImages

כמה כסף מייצרת משפחת המלוכה?

ננסה לעשות סדר: אחת לכמה שנים מנסים מומחים לאמוד את "שווי" משפחת המלוכה, על כלל חבריה, רכושם ויכולתם לייצר כסף. כיוון שכך, כמעט כל מספר זוכה. לפני שלוש שנים הוערך שוויה של משפחת המלוכה ב-90 מיליארד פאונד, אבל לא מדובר בכסף ממש, אלא בשקלול של פרמטרים שונים, שחלקם לא ניתנים למימוש או להורשה.

קחו למשל את ארמון בקינגהאם, אחד מיעדי התיירות הפופולריים באנגליה. לכאורה הוא רכוש הכתר, אבל למלך לא תהיה סמכות - וממילא גם לא רצון - לממש את שוויו באמצעות מכירה.

גם את השווי של הארמון עצמו אפשר רק להעריך על פי שטח הנדל"ן שהוא תופס במרכז לונדון, אבל מה תורמים המיליונים שמצטופפים מול שעריו בכדי לראות את טקס חילופי המשמר (למשל)? ובכלל, מהיכן מתחילים לספור - האם ניתן לכמת את ההוצאה? הרי תייר יכול להגיע לאנגליה כדי לשלב בין שופינג, ביקור בארמון (בקינגהאם סגור למבקרים אבל וינדזור למשל הוא אתר תיירות פעיל) ומשחק כדורגל - למשל הדרבי בין ארסנל לטוטנהאם, ולפיכך - למי "שייך" בקבוק המים שרכש ברחוב? לחנויות באוקספורד סטריט? לפרמיייר-ליג או לכתר האנגלי?

במילים אחרות, קשה מאוד לחשב את ההכנסות שתורם בית המלוכה לאנגלים. את ההוצאות, לעומת זאת, קל יותר לחשב.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
חילופי משמרות בארמון בקינגהאם, לונדון, ביום השנה ה-70 להכתרתה של המלכה אליזבת, 6 בפברואר 2022. רויטרס
יום השנה ה-70 להכתרתה של המלכה: במה תורם ההמון שמגיע לצפות בטקס חילופי המשמר?/רויטרס

האשל היקר בעולם

תקציב ההוצאות שכולל מעלויות האחזקה של הרכוש הממלכתי ועד לקצבאות, אם תרצו "אש"ל" המשולם לא רק למלך אלא גם לבני המשפחה המלכותית, הוא קרוב ל-50 מיליון פאונד לשנה. הרבה כסף, אבל לא הופך את בני המשפחה לעשירים מופלגים, בטח לא בעידן שבו יזם צעיר יכול למכור את הסטרט אפ שלו תמורת מיליארדים. כ

מובן שתקציב בית המלוכה משתנה מעת לעת, על פי הצורך. כך למשל הוא תפח עם השיפוצים הנרחבים שבוצעו בשנים האחרונות בארמון בקינגהאם ועשוי לגדול שוב אם יוחלט, לדוגמא - לחדש את טירת בלמורל, גם היא רכוש הכתר.

ואפילו כאן החישוב מסובך: הנכסים המניבים של משפחת המלוכה מזרימים את ההכנסה לקופת המדינה, אבל כ-20% מההכנסות מביקורי תיירים למשל, חוזרים לתקציב הנדרש כדי לממן את הוצאות המשפחה, כך שהם בעלי עניין.

כתר המלכה אליזבת השנייה. ShutterStock
תכשיטי המלוכה שייכים ברובם לקרן האוסף המלכותית/ShutterStock

היהלום שבכתר

גם רכוש אחר הוא בעייתי להערכה כהון פרטי: המלכה המנוחה הותירה אחריה רכוש רב - מאוסף התכשיטים המלכותי (שחלקו נחשב בכלל רכוש של קרנות שונות, כמו למשל "קרן האוסף המלכותי") ועד לאוסף הבולים הנדיר שלה. הלכה למעשה שניהם שייכים עתה לצ'רלס, אבל מישהו יכול לדמיין אותו מנסה למכור את יהלומי הכתר או את אלבום הבולים המלכותי בשוק החופשי?

ועם זאת, במהלך השנים צברו בני משחת המלוכה רכוש רב, בעיקר בנכסי נדל"ן ואדמות. כך למשל נהנים הארי ומייגן מהכנסות בגין רכוש מניב ברחבי הממלכה, הגם שבחרו להגר מאנגליה לאמריקה.

גם לצ'רלס ולאשתו השנייה, קמילה, יש רכוש מניב. על פי ההערכות הם מכניסים עשרות מיליוני פאונד לשנה 0 שמצטרפים להונם הפרטי. ובכל זאת תקציב ההוצאות של צ'רלס עומד לגדול משמעותית מעבר למה שקיבל עד כה - כשני מיליון ליש"ט לשנה.

קמילה למשל, אם להסתמך על מה שהוקצב לנסיך פיליפ, בעלה של המלכה המנוחה, תסתפק בכמה מאות אלפי פאונד לשנה כדי לממן את הוצאותיה בגין תפקידה המחייב, שאל אף שאינו תואר מלוכה מלא, אלא רק כזה שהינו מתוקף היותה רעיית המלך, מגיע עם חשבון הוצאות משולם של בין 30-40 אלף פאונד לחודש.

אגב קמילה, רעייתו הקודמת של צ'רלס, דיאנה ספנסר, הורישה לילדיה, הנסיכים ויליאם והארי, רכוש פרטי בשווי של כמה עשרות מיליוני פאונד.

הנסיך צ'ארלס וקמילה. חגיגות יובל הפלטינה של המלכה אליזבת השנייה בבריטניה, יוני 2022. רויטרס
צ'רלס וקמילה, יורשים בעיקר את הזכות לחיות כמו מלכים/רויטרס

סליחה, היאכטה למכירה?

במילים אחרות: צ'רלס ירש מאמו רכוש ששווה עשרות מיליארדים, אבל רק חלק קטן ממנו יוכל בעתיד להיצבר כהון פרטי שיצא מההתחשבנות בין משפחת המלוכה לרשויות המדינה. אלה מצדם שקלו לפני כמה שנים לבקש מהמלכה למכור את היאכטה המלכותית כדי לממן את הוצאות המשפחה, עניין שהוא נושא לדיון ציבורי תמידי בממלכה המאוחדת, שבה המלך או המלכה הם ראשי המדינה, אבל הלכה למעשה הם כפופים לפרלמנט - אם תרצו, במעין מודל שמזכיר מעט משטרים נשיאותיים שהחליפו את המלוכה ברבות ממדינות העולם.

אגב כך: אל תמהרו להשליך את הכסף המזומן שברשותכם רק בגלל שדיוקנה של אליזבת מוטבע עליו. השטרות הם כמובן עדיין בתוקף, אבל אלה החדשים, שיודפסו מעתה בבנק אוף אינגלנד, יהיו כבר עם דיוקנו של הנסיך שהיה למלך - ואולי זו נקודה טובה לסיים בה את אומדן הרכוש המלכותי: בסופו של דבר, מה שיורשים הצאצאים למשפחת המלוכה הוא לא הרכוש (גם כך יש להם מספיק) ואפילו לא הוצאות המחיה שמשולמות מהקופה הציבורית, אלא בעיקר את הכבוד - או במילים אחרות, את הזכות לחיות כמו מלך. זכות שעברה, החל מאמש, מאליזבת לצ'רלס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully