וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן, הצניחה בוול סטריט תשפיע גם עליכם

14.9.2022 / 10:45

הציפיות לבלימת האינפלציה התפוגגו, וכעת ההערכה היא שהפד יעלה באגרסיביות את הריבית. ומה יקרה אצלנו? בדקנו עם כלכלנים בכירים ויצאנו פסימיים, אבל בכל זאת יש תקווה

בווידאו: הנגיד מודיע על ההחלטה להעלות את הריבית במשק/צילום: לע"מ

לאחר שבוע שהתאפיין בעיקר בעליות, וול סטריט התעוררה אתמול ליום קשה במיוחד, כשהאדום ריצד על המסכים ואפקט הפחד הרקיע שחקים. הידיעה כי האינפלציה כאן כדי להישאר, ובעקבות זאת גם הציפייה להעלאת ריבית חדה מצד הפד, הובילו לירידות חדות במיוחד, כשמדד הנסדאק איבד 5.16 אחוזים ודאו ג'ונס רשם צניחה של קרוב לארבעה אחוזים.

וול סטריט. Michael M. Santiago, GettyImages
זה לא היה יום טוב בניו יורק. המסכים צבועים באדום בבורסה/GettyImages, Michael M. Santiago

"האינפלציה לא הולכת לשום מקום וניכר כי הדינמיקה האינפלציונית בארה"ב החריפה משמעותית בחודש אוגוסט", אומר גיא בית אור, כלכלן ראשי בבית ההשקעות פסגות, "המדד עלה ב-0.1% (צפי 0.1%-) ומדד הליבה זינק ב-0.6% (צפי 0.3%). כתוצאה מנתון זה, האינפלציה הכללית האטה מ-8.5% ל-8.3%, אך אינפלציית הליבה זינקה מ-5.9% ל-6.3%, ברף העליון של התחזיות".

"היו תקוות והערכות שהאינפלציה תרד ולפיכך הריבית לא תעלה בשיעור גבוה", מוסיף אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, "צריך להבין שהיו לא מעט סימנים, ואני חושב שהיא באמת תרד לבסוף, אבל זה לא קרה ב'סיבוב' הזה והנתון גבוה בהרבה מהתחזיות".

דודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי, מחדד: "אתמול ראינו את הירידות היומית החדות ביותר מזה כשנתיים בארה"ב. בעקבות הירידות החדות בוול-סטריט, עולה החשש בקרב המשקיעים שהבנק המרכזי בארה"ב ימשיך להעלות את הריבית בקצב מהיר על רקע העובדה שסביבת האינפלציה בארה"ב מתקשה לרדת מ-8%".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
נשיא הפד ג'רום פאוול. Drew Angerer, GettyImages
עם האצבע על ההדק. נשיא הפד ג'רום פאוול/GettyImages, Drew Angerer

אז מה המשמעות, שאלנו? "הבנק המרכזי לא ירפה מהריבית במהרה", משיב זבז'ינסקי, "היא תעלה יותר פעמים ובשיעור יותר גבוה. המשמעות היא שההלוואות יתייקרו, תחום הנדל"ן ייפגע ואיתו גם הרווחיות, משום שהציבור יצרוך פחות. האכזבה הזאת גרמה לבורסה להגיב כפי שהגיבה".

בהקשר של הנדל"ן, בית אור מצביע על סעיף הדיור, שזינק ב-0.7 אחוזים, כמה שהוביל לעליה בקצב השנתי מ-5.7% ל-6.2%: "להערכתנו - זה עדיין לא הסוף, כאשר קצב הגידול השנתי בסעיף מרכזי זה במדד עוד צפוי להמשיך ולטפס במהלך החודשים הקרובים ועשוי לגרד את קצב ה-7% מלמטה. וזה לא מסתיים כאן - סעיף שירותי בריאות במדד ממשיך לזנק, כאשר הקצב השנתי האיץ מ-5.1% ל-5.6%. הזינוק בקצב האינפלציה בסעיף הבריאות הוא קריטי". גם סעיף שירותי התחבורה והמזון מאיצים את העלייה.

"לא צריך להיכנס לפאניקה בגלל נתון אחד"

"בשורה התחתונה, זהו נתון אינפלציה מאוד חזק שזורק מהחלון את הטיעונים על סוף האינפלציה והתקוות לשינוי כיוון של הפד", אומר בית אור, "שוק העבודה הדוק באופן קיצוני, השכר ממשיך לטפס ונתוני האינפלציה מאותתים לנו כי היא הופכת להיות מוטבעת בכלכלה האמריקאית - ובפד ירצו להמשיך וללחוץ על הבלמים באופן מאוד אגרסיבי". כאן יש לציין כי ההערכה של אנליסטים רבים היא שהבנק המרכזי יעלה את הריבית בארה"ב בלא פחות מאחוז שלם.

אנחנו יודעים להעריך את הסנטימנט בשוק האמריקני? האם צפויה לנו התאוששות בקרוב, או שהמשקיעים ימשיכו לברוח והמדדים ימשיכו להיצבע באדום?

"אנחנו לא יודעים לאן זה יילך", מציין זבז'ינסקי, "די ברור שמבחינה כלכלית נתון כמו זה שפורסם אתמול הוא לא בשורה חיובית, משום שהוא משדר שצריך 'לקרר' את הכלכלה והשוק לא אוהב את זה. עם זאת, לא צריך להיכנס בגלל נתון אחד להיכנס לפאניקה. יכול להיות שתידרש עליית ריבית חזקה יותר, אבל לבסוף האינפלציה תרד. אם אנחנו מסתכלים על שנות ה-70 כדוגמה, בכל פעם שהאינפלציה התחילה לרדת באופן עקבי והריבית נעצרה, השוק עבר מירידות לעליות.

מסורבת משכנתא. ShutterStock
יש לכם משכנתא? תתכוננו לעליית ריבית נוספת/ShutterStock

ואיך כל זה משפיע עלינו?

עם כל הכבוד לנעשה בארצות הברית ובשאר העולם, אותנו מעניין קודם מה יקרה בישראל. האם הקריסות של וול סטריט יגיע גם לכאן?

"מנקודת מבט ישראלית, הבורסה בת"א יורדת אבל בצורה מתונה, על רקע העובדה שמחכים בת"א למדד הישראלי שעתיד להתפרסם מחר בערב, וישנה ציפייה למדד שלילי", מסכם רזניק, "המצב בת"א ממשיך את המגמה של ביצועים עודפים בשוק המקומי על פני השווקים בעולם, מגמה שנמשכת זה חודשים רבים. סביר להניח שבימים הקרובים נראה מסחר עצבני מאוד בבורסות העולם לקראת הודעת הריבית של ארה"ב ביום רביעי הבא".

"יש סימנים לכך שהאינפלציה תרד", מוסיף זבז'ינסקי, "אנחנו לא תלושים מהנעשה בעולם, ובנק ישראל מבין שבאף מדינה לא רואים ירידה ברורה באינפלציה. בעצם מדובר באיתות גם לבנק ישראל שצריך להיזהר ולהעלות ריבית".

ובכמה הריבית תעלה להערכתך?

"בניגוד לארצות הברית, אצלנו אין אינדיקטור פיננסי שיכול להגיד לך מה הצפי לריבית. יש לנו את מדד המחירים שלנו שמתפרסם, ואם לא תהיה בו הפתעה אני מעריך שגדל הסיכוי לעליית ריבית ב-0.75 אחוז".

וגם בכך, כמובן, אסור להקל ראש.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully