וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדד ירד? הריבית תמשיך לעלות

16.9.2022 / 0:14

אמנם מדד אוגוסט היכה את התחזיות וירד ב-0.3%, אבל בשל ההתפתחויות העולמיות, סביבת האינפלציה ועליות מחירים של מוצרי מזון אחרי החגים בנק ישראל ימשיך במגמת העלאת הריבית: "הלחץ לפיחות השקל יימשך"

בווידאו: מחאה ברוטשילד נגד יוקר המחיה/צילום: אורי סלע

הצפי לפני פרסום מדד המחירים לצרכן היה למדד שלילי באוגוסט, אולם התחזיות היו לירידה של 0.1% ולא של 0.3. "הטעות היחידה שלנו במדד אוגוסט הייתה בסעיף המזון, בו הנחנו כי יעלה ב-0.9%, כאשר בפועל הסעיף הפתיע כאשר ירד ב-0.1%, מה שגרע 0.16 נ"א מהתחזית", אומר גיא בית אור, הכלכלן הראשי של פסגות.

אלא שהירידה לא ממש מוצאת את בית אור אופטימי, במיוחד כשמסתכלים על תחום הדיור. "להערכתנו, קצב הגידול השנתי בסעיף הדיור במדד ימשיך לטפס במהלך השנה הקרובה, במיוחד לאור מחירי הדירות הגבוהים במשק אשר רק ממשיכים לעלות - מחירי הדיור עלו ב-1.3% בהמשך לעלייה של 2.0% מהחודש הקודם, והקצב השנתי האיץ מ-17.8% ל-17.9%. סעיפים בולטים נוספים היו סעיף אחזקת דירה שעלה ב-2.2% על רקע עליית מחירי החשמל, כשגם ריהוט וציוד לבית עלה ב-0.3%".

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, מוסיף: "עליות המחירים הן נרחבות וסעיף הדיור, שהינו סעיף גדול, המבוסס בעקיפין ובמישרין על שכר הדירה, המשיך והואץ לעלייה של 5.5% בשנה האחרונה, זאת בהשפעת המשך התייקרות מחירי הדירות וגם בהשפעת עליית הריבית".

בניינים בגוש דן אזור תל אביב. ראובן קסטרו
המחירים ממשיכים לנסוק והנדל"ן ממשיך להוות פקטור משמעותי בהעלאת הריבית/ראובן קסטרו

בית אור מציין סעיפים נוספים שאינם קשורים לעולם הנדל"ן ועלו, כמו חינוך, תרבות ובידור שעלה ב-0.4%, וסעיף הבריאות שעלה בשיעור דומה. לעומת זאת, מחירי דלק ושמנים לרכב ירדו בצורה חדה (17.7%-) ויחד עם סעיף נסיעות לחו"ל (3.8%-) דחפו את סעיף תחבורה ותקשורת מטה ב-3.5%. "מדובר במצב הדומה לזה שהתרחש לאחרונה בארה"ב, במסגרתו המדד הכולל ירד בהשפעת מחיר הדלק, שהושפע מירידת מחיר הנפט הגולמי וצעדי הממשל להפחתה זמנית של הבלו, זאת בזמן שברכיבי המדד האחרים נמשכת העלייה ולחצי האינפלציה ניכרים", אומר ד"ר בפמן.

"בשורה התחתונה, מדד אוגוסט לא צפוי לשנות דבר מבחינת בנק ישראל", אומר בית אור, "האינפלציה הכללית ובמיוחד הליבה ממשיכה להיות גבוהה באופן משמעותי מעל היעד והסיכונים האינפלציוניים במבט קדימה ממשיכים להיות גבוהים. אנו מתבשרים כמעט כל יום בעיתונות הכלכלית על עליות מחירים משמעותיות של מחירי המזון ומוצרים בסיסיים נוספים אשר צפויים לבוא לידי ביטוי במדד במהלך החודשים הקרובים, כנראה לאחרי חגי תשרי.

"בנוסף, שוק הדיור ממשיך להתחמם מבחינת מחירי הנדל"ן, מה שאומר שסעיף הדיור במדד ימשיך לטפס מעלה ולהפעיל לחץ אינפלציוני במשק הישראלי. נוסף על כל אלו, הסנטימנט השלילי המחודש בשווקים דחף לפיחות השקל ואנו מעריכים כי הלחץ לפיחות השקל יימשך גם בחודשים הקרובים, מה שגם צפוי להפעיל לחץ אינפלציוני נוסף במשק הישראלי. להערכתנו, ההתפתחויות העולמיות, ובמיוחד האגרסיביות של הבנקים המרכזיים בעולם, ביחד עם סביבת האינפלציה הגבוהה בשוק המקומי, שוק העבודה ההדוק (רק אתמול התבשרנו שמספר המשרות הפנויות שוב עלה) והמצב הפיסקאלי האיתן של ישראל יאפשרו לבנק ישראל להמשיך ולהעלות את הריבית בחדות. להערכתנו בנק ישראל יעלה את הריבית ב-75 נ"ב בחודש הבא".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
סופרמרקט בישראל. ShutterStock
ומה יהיה אחרי החגים?/ShutterStock

ד"ר בפמן מסכים: "מדד חודש ספטמבר צפוי להיות 0.0% עד מינוס 0.2%. שיעור עליית המדד בשנת 2022 צפוי להיות כ-5% ובמהלך 12 החודשים הקרובים צפוי המדד לעלות בכ-2.8-3.3%. בנק ישראל צפוי להמשיך ולהעלות את הריבית בהחלטה של חודש אוקטובר בשיעור שלא יפחת מ-50 נ"ב והריבית צפויה להמשיך ולעלות מן הרמה הנוכחית של 2% לכ-3.25-3.50% בעוד שנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully