וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תודה על התזכורת, הדר: מתי מותר לרשום דירה על הילדים?

עו"ד אורי גולדמן, טור אורח

19.9.2022 / 22:44

חשיפת העובדה שיו"ר "צעירים בוערים" מחזיקה בבעלותה דירה, לצד הצהרותיה כי זו למעשה דירה של הוריה והדיווחים על חקירת המקרה על-ידי רשות המסים, מעוררות שאלות מתחום מיסוי דירות למגורים. עו"ד אורי גולדמן, מומחה למיסוי, עושה סדר

הדר מוכתר הגישה את רשימתה לכנסת: "באנו למרר לפוליטיקאים את החיים"/ערוץ הכנסת

"אבא שלי שילם על הדירה הזאת. היא על שמי, אבל לא שלי" - כך אמרה הדר מוכתר, "יו"ר צעירים בוערים", בשלל ראיונות שערכה אתמול תגובה לחשיפה לפיה יש בבעלותה דירת ארבעה חדרים בחיפה. לפי כל ההערכות, האמירה הזאת של מוכתר היא זו שהובילה אתמול (שני) את רשות המסים לפתוח בחקירה נגד מוכתר והוריה, בחשד כי הסכם המכר עליו היא חתומה והדירה הרשומה על שמה אינם אלא עסקה פיקטיבית ולמראית עין בלבד, אולי על-מנת לחמוק מתשלום מס.

השאלה הראשונה שמתעוררת בהקשר זה נוגעת לסוגיית תשלום מס רכישה. החוק בישראל מעניק פטור ממס רכישה לאדם שבבעלותו דירה אחת בלבד, וזאת עד לסכום של 1.8 מיליון שקל. להבדיל, מי שכבר יש בבעלותו דירה ומבקש לרכוש דירה נוספת ולרשום אותה על שמו נדרש לשלם מס רכישה שמתחיל ב-5% והולך ועולה בהתאם למחיר הנכס.

מכאן, כי ככל שבבעלות של הורי מוכתר דירת מגורים אחת או יותר, הרישום על שמה של בתם מקנה להם הנחה משמעותית בתשלום המסים. עם זאת, חשוב לשים לב שכל העליהום התקשורתי על מוכתר לוקה במעט צביעות, שכן הורים רבים נוהגים לרשום נכסי נדל"ן על שם הילדים כמתנה לאחר רכישתם. לא תמיד מדובר בתחמון מס, שכן מטבע הדברים הדירות האלה אמורות לעבור בירושה לילדים, ויש בכך לא רק הגיון כלכלי אלא גם הרבה שכל מבחינת כל מה שקשור למניעת סכסוכים משפחתיים בהמשך.

כל עוד ניתן גילוי נאות לאורך כל הדרך, כמו למשל בשאלוני הכר את הלקוח מול הגופים הפיננסיים ובדיווח למס שבח, לא אמורה להתעורר כל בעיה.

הבית של הדר מוכתר בחיפה. מתוך גוגל מפות, אתר רשמי
סיפור שלוקה בצביעות. הבניין בו נמצאת הדירה של הדר מוכתר/אתר רשמי, מתוך גוגל מפות

הסוגייה נהיית סבוכה יותר כאשר המתנה אינה באמת כזאת, כאשר השליטה בנכס נותרת בידי אחד או שני ההורים אך הרישום הוא על הילד - כמו למשל במקרה שבו ההכנסות מהשכרת הנכס עוברים לכיסם של ההורים - עלולה להיווצר בעיה שמחייבת ייצוג משפטי.

במקרים אלה, מפעילה רשות המסים את 'מבחן השליטה', שתכליתו לבחון מי באמת הבעלים בנכס, ולא רק מי רשום בתור שכזה. במקרים בהם מתברר כי מי ששולט בנכס הוא לא מי שקיבל את המתנה כביכול, קמה לרשות המסים הסמכות להוציא שומת מס על כל המסים שלא שולמו, לרבות המס על השכירות שלא שולם - שלפי החוק נגבה במקרה של דירות ששכירותן עולה על 5,300 שקל, מס הרכישה ועוד.

ומתי אירוע כזה יכול להפוך לאירוע פלילי? הדבר כמובן תלוי בנסיבות וקשה לגזור גזירה שווה בין מקרה למקרה ולהגיד מתי עניין כלשהו נהיה פלילי, אבל באופן כללי ניתן לומר כי כאשר מדובר במתכנן מס סדרתי - גובר הסיכוי לנקיטת הליך פלילי. כל עוד מדובר במקרה ספורדי, קשה לראות את רשות המסים נוקטת בהליך פלילי, אם כי במקרים מתוקשרים לפעמים ההתנהלות של המדינה מעט שונה.

עו"ד אורי גולדמן הוא מומחה למיסוי.

  • עוד באותו נושא:
  • הדר מוכתר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully