וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא נשאר לה גרוש: מה עושים כשבן הזוג בורח עם כל הכסף?

20.9.2022 / 14:23

הדין במקרה של גירושין מורה על חלוקה שווה של הרכוש, אבל בני זוג רבים, בעיקר גברים, יוזמים זליגת נכסים עוד בזמן הנישואין. מהעברת כספים לחו"ל ועד רישום נסתר של דירות, הטריקים רבים והנשים נותרות חסרות אונים. נכנסנו לחדרי החקירות כדי לראות מה כן אפשר לעשות

בווידאו: דיון סוער בוועדת החוקה במניעת אלימות כלכלית/צילום: ערוץ כנסת

"כמה נוכל אתה צריך להיות בשביל להסתיר נכסים וכספים מהאישה שגידלה את הילדים שלך. איך הצלחת מצד אחד לשכב איתי, להגיד לי שאתה אוהב אותי ובאותו הזמן לעשות מניפולציות בשביל להסתיר ממני את כל הרכוש והכסף שעשית. כשקיבלתי את תוצאות החקירה הכלכלית נדהמתי - 5 מיליוני שקלים מגיעים לי והוא ניסה לצייר לי מצב שאין לו גרוש והעסק במצב על הפנים. הבושה מתה".

הכירו את יפית, אישה בת 42 מאזור המרכז, והיא כועסת, מאדימה מרוב עצבים על התנהלותו של בעלה, שגם הוא, כמו גברים לא מעטים בישראל, עשה כל מה שהוא יכול על מנת להסתיר ממנה נכסים והכנסות, על מנת למנוע מצב בו בעקבות הגירושים, היא תקבל מחצית מהרכוש שנצבר במהלך הנישואים.

החוק בנושא די פשוט: חוק יחסי ממון מסדיר את אופן חלוקת הרכוש בין בני זוג נשואים וקובע כי כל הרכוש שנצבר במהלך הנישואים (ולעיתים, גם רכוש שנצבר למי מהצדדים טרם הנישואים, ככל שתוכח כוונת שיתוף) - יחולק בין הצדדים לעת פקיעת הנישואין באופן שוויוני.

אלא שחוק לחוד ומציאות לחוד: בפועל, גברים ישראלים רבים (כלומר, תיאורטית גם נשים יכולות לנהוג כך, אך ב-90% - ואף הרבה יותר מכך מהמקרים - מדובר בגברים) פועלים בשיטתיות בשביל להימנע מחלוקה הוגנת, והם עושים כל מה שאתם מעלים או לא מעלים על דעתכם, בשביל להתחמק מלשלם לבת הזוג שאת מה שמגיע לה. ההסבר להתנהגות האמורה אינו נעוץ רק בקמצנות חולנית מצד הגבר: רבים מונעים מהצורך לנקום, כך שבת הזוג תצא מהקשר ללא כלום.

לעיתים, הברחת הרכוש נעשית כתוצאה מאישיותו החולנית של בן הזוג ואינה תלויה במערכת היחסים הזוגית. מדובר לרוב בגברים כוחניים, שאינם רואים את בת/בן זוגם כבעלי זכויות שוות להם, והם נוהגים לאורך כל הדרך ברכושנות ושתלטנות, גם אם, על פניו הם מצויים במערכת נישואין יציבה ומיטיבה.

אישה שרומתה על ידי בעלה. ShutterStock
הגבר פועל בשיטתיות - האישה מגלה פתאום שרוב הרכוש הלך/ShutterStock

עד כמה רחוק מוכנים ללכת אותם גברים? באילו אמצעים הם נוקטים וכיצד פועלות הנשים על מנת לחשוף את המצב הכלכלי האמיתי? צללנו לתוך עולם השקרים האין סופי והכלים באמצעותם מצליחות הנשים לשים את ידיהן על הכסף שמגיע להן, ויצאנו עם מחשבות שניות בנוגע למוסר, תום לב, ותאוות בצע. בנקודה זו, יש לסייג - המציאות מלמדת כי גם נשים מוליכות שולל את הגבר ומנסות להערים עליו במטרה להתחמק מלשלם את המגיע לו, אולם הסטטיסטיקה בנושא ברורה: במרבית המקרים האישה היא זו שנופלת קורבן להתנהלות מקפחת זו.

"קיימים, למעשה, שני סוגים של גברים: הסוג הראשון הם אלו שמתנהלים באופן חד צדדי במשך שנים, כאשר בת הזוג טומנת את ראשה באדמה ומאפשרת בהימנעותה לבן הזוג להחזיק ולייצר שינויים במסת הרכוש המשותף לטובתו", מציין עו"ד רונן דליהו, מומחה לדיני משפחה ומוותיקי עורכי הדין בישראל בתחום "הסוג השני, הוא הגבר שהחליט להיפרד מבת הזוג ומתחיל להכין את עצמו לקראת העתיד. משמעות ההכנה לעיתים רבות היא הברחת רכוש מהתא המשפחתי וריקון המאגרים הכלכליים המשפחתיים המשותפים, כך שביום בו יתפרק התא המשפחתי - חלוקת הרכוש תתבצע לכאורה באופן שווה, אך אחד מהצדדים כבר דאג לעצמו והגדיל את חלקו על חשבון החלק של בן זוגו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"בלי ידיעתי הוא העביר את הדירה על שם ההורים שלו"

דוגמאות לנשים שגילו כי בן הזוג מוליך אותן שולל לא חסרות. "בדיעבד, ברור לי שדני היה בן זוג מהגיהינום. כזה שלא ראי בי אף פעם שוות זכויות, הוא מידר אותי במהלך הנישואים, ולי זה היה סוג של נוח. מודה באשמה", מספרת שירה, בחורה בת 39 מרמת השרון, "לימים, התברר לי כי הוא התאהב במנהלת החשבונות שלו, והם רקמו ביחד מזימה: להעביר את כל מה שמגיע לי, אליה, ולצורך כך הוא רתם את הסביבה. תחילה, הוא העביר לאחיו חלק משמעותי מהמניות בחברה בה עבד. בהמשך, שלא בידיעתי, הוא העביר את הדירה שרשומה על שמו, על שם ההורים שלו".

"זו התנהלות קלאסית של בן זוג בוגדני, שרוצה למנוע מאשתו את הזכות הבסיסית לקבל מחצית מהרכוש הנצבר. בכל יום אנו מבצעים חקירות בתיקים כאלו", מציינים בחברת ארי חקירות ומודיעין עסקי, שהייתה מעורבת בלא מעט חקירות בתיקי אישות מתוקשרים בשנים האחרונות. לדברי גורמים בחברה, לא אחת נחשף כי בן הזוג רשם את הרכוש במהלך הנישואין על שם בן משפחה, במטרה להבריחו ממסת הנכסים המשותפים, כאשר לעיתים קרובות, בת הזוג כלל לא יודעת שבן הזוג קנה נכס, כל שכן מכר אותו. "הן נכנסות לשוק כאשר אנו חושפים בפניהן את מצבת הנכסים האמיתית שלו ואת המהלכים שעשה בשביל להסתיר זאת מהן: יצירת הלוואות, העברת נכסים במחיר מופחת לבני משפחה, הלוואות לבני משפחה וכו'. אין סוף לתחבולות ולמעשי העורמה שאנו נתקלים בהם".

מבחינה אופרטיבית, השלב הראשון לדוגמא בחשיפה של נכסי נדל"ן מוסווים הוא הוצאת נסחי טאבו, ובדיקה מדוקדקת שלהם, "אבל זה החלק הפשוט יחסית. המורכבות מתחילה כאשר צוללים לתוך מצבת הנכסים הנסתרים, אומרים בחברת ארי חקירות בוודאות גמורה: "יש לא מעט גברים שיש להם שתי עבודות - הראשונה היא לעשות כסף ולקנות נכסים והשנייה היא להעלים את העקבות שלהם מבת הזוג ולטשטש אותה. גם זו עבודה".

עו"ד רונן דליהו. יחצ,
בן הזוג "מכין את עצמו" לקראת העתיד - וכשהוא עוזב הוא לוקח איתו את רוב הרכוש. עו"ד רונן דליהו/יחצ

כאשר אנו מדברים על תעוזה מצידם של אותם גברים וזלזול בוטה בחובת השיתוף ועקרון תום הלב, אנו מתכוונים, למשל, למקרה הבא: שנתיים וחצי של טיפול פסיכולוגי נדרשו לאיריס עד שאזרה אומץ להגיע להחלטה להיפרד מבעלה, ואז היא פנתה לעו"ד דליהו: "בעלה כפה עליה אורח חיים סגפני ומסוגר", הוא מספר, "כל הוצאה כספית דרשה את אישורו והוא תמיד אמר לה שמצבם הכלכלי קשה ביותר ועליהם להתנהל בהתאם. הילדים לא נשלחו לקייטנות, ועל מורים פרטיים לא היה מה לדבר, עד כדי כך שלעיתים הם נתמכו ע"י גמ"ח".

וכך, איריס חייה שנים בדלות, בתוך מציאות כרונית של מחסור, עד שהגיעה העת בה החליטה להתגרש, ואז נערך בירור כלכלי מעמיק. "הוגשה בשמה תביעה לחלוקת רכוש ולאחר מספר ימים, הגיעו התשובות של הבנקים לגבי העיקולים - בחשבונות הבנק שכבו בנחת יותר מ-12 מיליון שקלים, שמחציתם מגיעים לה".

לצד האמור, הסתרת נכסים או ביצוע פעולות להברחתם מהווה רק שיטת פעולה אחת,מיני רבות ומגוונות, כאשר אחת מהמועדפות על ידי אותם גברים היא יצירת תמונת מצב מעוותת לגבי מצבו התזרימי של העסק או החברה, תוך הסתרה של המציאות החשבונאית האמיתית. "הבעל עבד כחשמלי שהצהיר כי הוא מרוויח סכום צנוע של 13 אלף שקלים בחודש. על פניו, מדובר על גבר אמין, איש משפחה למופת, כזה שלעולם לא תניח שהוא מסובב את אשתו על האצבע", מספרים בחברת ארי חקירות, "אלא שאנחנו סירבנו לאכול את הלוקש והצמדנו לו מעקב וגילינו שהוא מגיע בממוצע ל 5 לקוחות ביום. המינימום לביקור זה 300 שקלים, כך שבשורה התחתונה - הוא גלגל פי 2".

תחבולות חוצות מדינות

במקרה אחר בו טיפלה החברה, כדי לייצר תמונת מצב במסגרתה ייראו החברות המשפחתיות כבעלות ערכים שליליים, ייצר הבעל גירעונות בחשבונות החברה, ואת הפעילות האמיתית של החברות ניהל באמצעות חברה בה המניות היו רשומות על שם אימו. הבעל טען כי אין לו כל קשר לחברה למעט יעוץ מזדמן שניתן על ידו לחברה בגינן הוא מנפיק חשבוניות.

"במקרה מסוג זה, לרוב, אין די בחקירה כלכלית בסיסית שחושפת את מארג החברות אליהן הוא קשור באופן מוצהר, אלא צריך לנהל חקירה מעמיקה יותר תוך שימוש במודיעין אנושי, ובשורה נוספת של כלים מתוחכמים. אבל בסוף, גם אותו גבר, שחשב שהוא חכם יותר מכולם, מצא את עצמו מגמגם בבית המשפט. הצלחנו להביא תשתית ראייתית שמוכיחה כי קיימת זיקה בין הבעל לבין החברה".

לצד כל זאת, מציינים בחברת ארי חקירות כי לעיתים התחבולות חוצות מדינות, ונעשה שימוש בטכניקות מניפולטיביות במיוחד בשביל לטשטש את הכסף וגם את האישה. בהתאם, האתגר החקירתי - גדול מאוד. כך, למשל, הם מספרים על תיקים בהם התברר כי הגבר יצר מארג של פעילות עסקית מורכבת, חלקן באמצעות חברות off-shore , שמניותיהן מוחזקות בנאמנות, במטרה למנוע יכולת לעקוב אחר הפעילות. אין גבול ליצירתיות ולעורמה, מוסיף עו"ד דליהו ואומר שכל מה שתואר עד כה זה קצה הקרחון: "לא אחת, אנו נתקלים בסיטואציות בהן נוצרו באופן מלאכותי הסכמי הלוואה פיקטיביים, הצגת חובות למראית עין, ובכלל זה חובות לאנשים פרטיים, במטרה לכלול חובות אלו באיזון המשאבים ולהקטין את שווי הרכוש בר האיזון".

גם רו"ח דודי אמסלם, מומחה בביקורת חקירתית ושותף בפירמת ראיית החשבון בויארין אמסלם ושות'' מכיר מקרוב את כל התחבולות: "ישנם כאלו שלדוגמה פותחים בכוונה חשבונות בנק במדינות עימן אין לישראל אמנת מס, זאת במטרה לטשטש את העקבות ולהקשות על היכולת להתחקות אחר נתיב הכסף".

ביטקוין. Lightrocket, GettyImages
הרבה יותר קל היום להבריח נכסים/GettyImages, Lightrocket

בשורה התחתונה, מסבירים בחברת ארי חקירות כי נשים שמתגרשות צריכות בהחלט לקחת בחשבון את האפשרות כי בן הזוג ינסה למלט כספים, להבריח נכסים, ולעשות אין ספור מניפולציות, על מנת לשלם להן פחות: "אין מקום לשאננות ובטח שלא למתן אמון עיוור. הגרידיות דוחקת לצד את ההגינות. זו המציאות ומי שסבור אחרת, טומן את ראשו עמוק מאוד בחול".

עו"ד דליהו מסכם: "יש לא מעט זוגות שהליך הגירושים שלהם מתנהל באופן הגון וחברי ככל שניתן וישנם גם כאלו, שנקלעים למערבולת סוחפת של שקרים והעלמות כספים או נכסים. קשה מאוד לחשוף מלכתחילה את הכוונות הנסתרות של הצדדים ולפיכך, אני ממליץ לאישה, וגם לגבר, שמרגישים כי הקרקע הזוגית רועדת וההתכנות לגירושים עולה, לפעול באופן הבא: ראשית, לאסוף באופן עצמאי מסמכים, ניירות וכל אסמכתא שיכולה לשקף את המצב הכלכלי בבית. בשלב השני או במקרה בו אין גישה למסמכים, יש לפנות לחוקר פרטי או לעו"ד. כמובן שיש אפשרות לפנות לבית המשפט, במסגרת תביעה רכושית ולהוציא צווים להמצאת מידע. חקירות יש לא מעט דרכים להתמודד עם הסיטואציה, כאשר הבחירה נעשית לגופו של תיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully