וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה לא לטלפון: האפליקציה שתגן על הילדים שלנו

טליה לוין

עודכן לאחרונה: 1.10.2022 / 8:14

פורנוגרפיה, תכנים אלימים ובריונות: הגיל הממוצע בישראל לקבל טלפון חכם מההורים הוא שמונה. עם המכשיר החכם נפתח בפני הילדים גם עולם של סכנות. איך מצליחים לשמור עליהם מחוברים ובמקביל להגן מהסכנות שבתכנים לא הולמים?

ילדים משחקים בסמארטפון. ShutterStock
כשהילדים בחצר אנחנו משגיחים עליהם בשבע עיניים, אבל מי שומר על הילדים שלנו כשהם משחקים בחצר הווירטואלית?/ShutterStock

בריונות ברשת הפכה לתופעה נפוצה מדי וההורים עומדים חסרי אונים מולה. אבל זו לא הצרה היחידה של החיים בעולם דיגיטלי: סקר שערך מכון המחקר "הגל החדש" לפני כמספר חודשים, מצא כי 77% מבני נוער נחשפים לתכנים לא ראויים ברשת עוד בטרם הגיעו לגיל 15. מדובר על תכנים פורנוגרפיים ותכנים אלימים, שרובם המכריע של הנערות והנערים שנחשפו אליהם, כלל לא התכוונו להגיע לשם אלא נחשפו לכך במקרה.

אם בעבר ההורים סברו כי מניעת זמן מסך מהילדים או קבלת מכשיר סלולרי רק מגיל מסוים יפתרו את הבעיה, הם נתקלו בחומת בית הספר. כיום, כיתות רבות מתנהלות עם קבוצת וואטצאפ, ונדמה כי גם בכיתות נמוכות אין מנוס אלא לצייד את הילד במכשיר סלולרי. הגיל הממוצע לשימוש במכשיר סלולרי הוא שמונה, והוא רק הולך ויורד.

לקראת החזרה לבית הספר נרשמת עלייה ברכישות מכשירים ניידים וטאבלטים, לעיתים בפעם הראשונה, והחשש בקרב ההורים גובר להורים בכל הנוגע להגנה על הילדים בשימוש בנייד והגבלת שעות שימוש - במיוחד ברשתות החברתיות ובתוכנות המסרים המיידיות.

אמנם אנחנו באומת הסטארט אפ ופתרונות כבר יש, אלא ששוק התוכנות לשמירה על הילדים הוא עצום - וההורים, הילדים, הולכים בו פעמים רבות לאיבוד, ולעיתים אף מוותרים מראש, ובכך פותחים פתח לסכנה בעולם הדיגיטלי שבו הילדים חיים - אשר לו השלכה מיידית וברורה על חיי הילדים והמשפחות.

עוז ורועי כהן. יח"צ,
רועי כהן ועוז קורנבלום, פירויסייט/יח"צ

מגיפה של ממש

"ילדים חשופים לתכנים פוגעניים ומסוכנים מכיוון שהם נמצאים שעות רבות ביממה מול מסכים. לעיתים רבות, יותר ממה שאנחנו מודעים אליו, ההורים בכלל אינם מודעים למה הילדים רואים או למה הם חשופים כשהם סגורים בחדר. זה הפך למגיפה של ממש", אומר עוז קורנבלום סגן נשיא חברת התוכנה הישראלית פיורסייט, שפיתחה אפליקציה ייחודית המספקת להורים יכולת ניתור מלאה מהטלפון האישי שלהם על תכנים רעילים ברשת ועל צ'טים עם סממני אלימות, וגם מספקת בקרה הורית בכל הנוגע לזמני השימוש בטלפונים הסלולריים ובאפליקציות מסוימות לפי רצונו ותפיסת עולמו של כל הורה והורה.

"כשאנחנו היינו בגילאים של הילדים שלנו, לא היו לנו ולא להורינו את ההתמודדויות הללו" מוסיף רועי כהן, מנכ"ל ומייסד פיורסייט, "זה בעצם דור ההורים הראשון שמתמודד עם שמירה על ילדים לא רק בעולם הפיזי, אלא גם בעולם הדיגיטלי וזה אתגר גדול. ואנחנו מנסים לתת מענה לצרכים היומיומיים של ההורים".

אנחנו לא מגוננים מידי? הרי אי אפשר לתת אף פעם הגנה הרמטית
כהן: "אני תמיד משווה את העולם הווירטואלי שלנו לכביש. הכביש הוא דבר חיוני מצד אחד אבל גם יש בו סכנות. אני לא יכול להדיר אותן מהילדים שלי אבל אני מתנהל מול כל ילד בהתאם לגילו. לכל גיל יש את הצורך בהדרכה המתאימה לו. כמו בכל דבר בחיים. אנחנו רוצים לתת כלים על מנת להיות מסוגלים להדריך ולחנך ולפעמים להגן על הילדים".

איך עובדת האפליקציה?
"זו אפליקציה שמותקנת בשני הטלפונים. הלקוח הוא אותו הורה שנרשם לשירות. הוא מקבל לינק להוריד את האפליקציה ומשם הוא יודע איך להפעיל את השירות אצל הילדים שלו, והוא מקבל כלים יומיומיים גם להגביל חשיפה לתכנים, גם לשלוט על זמן המסכים של הילד וגם מקבל דיווח על הנעשה ברשתות החברתיות מבלי לפגוע בפרטיותו של הילד או הנער".

האלגוריתם החכם יודע לאתר שיחות של פדופילים ברשת, טרנדים מסוכנים ובריונות. "יש הורים שאחרי שהילד הולך לישון בודקים לו את המכשיר. אבל בגיל מסוים יש להם כבר סיסמה ואנחנו לא תמיד יודעים אותה. בנוסף, לאפליקציות כמו טיק טוק יש כמו מיני פיצ'רים שאנחנו כהורים לא בדיוק מכירים ולא נדע היכן לחפש.

השירות יודע לנתר את כל השיחות בכל הרשתות החברתיות ודרך מנוע חכם שפיתחנו, הוא יודע לאבחן את האירועים שמצריכים לתת אור אדום להורה כמו אלימות ברשת, או מישהו מבוגר שמנסה לדבר עם הילד או הילדה ואפילו אתגר כמו אתגר האומץ שכבר הרג בישראל ילד בן 11 לפני כמה שנים. אימו שמעבירה כיום הרצאות להורים לבני נוער אמרה בפירוש, שלו היתה יודעת שקיים טרנד כל כך מסוכן, היא היתה שמה לו סוף מלכתחילה".

אתם בעצם אומרים שההורה על פי גישתו יכול להחליט מה המדיניות שלו
"בדיוק. תפקיד ההורים הוא קודם כל לחנך, אבל אם אנחנו צריכים להגן ולהדריך, בלי האינפורמציה הזאת אני לא אוכל למלא את האחריות שלי בתור הורה בעידן הנוכחי. בסוף אנחנו צריכים לחנף את הילדים שלנו ולא תכנת מעקב ולא פיירוול יחליפו את זה. אבל השירות בהחלט נותן לי אינדיקציות להכיר ולראות מה קורה עם הילד שלי בעולם הווירטואלי. אנחנו מכירים אותם רק בעולם הפיזי אבל יש עוד חצי עולם שהם חיים בו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

סטארט אפ לכל כיס

החברה קיימת משנת 2005 כסטארט אפ, כשהמוצרים הראשונים יצאו בשנת 2008 שאותם הם סיפקו למשתמשי פי סי, איי סי קיו, ומסנג'ר. עם השנים, לא רק הרשתות החברתיות עברו מהפך, אלא גם המכשירים הסלולריים והאלגוריתם שנאלץ להתמודד בפרק זמן קצר עם איומים חדשים.

"אנחנו משווקים את האפליקציה גם דרך האתר שלנו וזה מופיע גם בכל חנויות האפליקציות והשותפים העסקיים שלנו בחברות הטלקום אף מספקים אותה כפיצ'רים שאפשר להוסיף, במחיר של 25 שקל למשפחה" אומר קורנבלום.

"ובכל זאת", מוסיף כהן, "יש עדיין חוסר מודעות בקרב אוכלוסיית ההורים שיש כלים שיכולים לסייע להם".

איך זה ייתכן? גם קורנבלום מסביר שזה רק מתחיל ליצור תאוצה. "לא רק החברה שלנו, אבל תסתכלי מה קורה בשוק. אם תנסי לרכוש ביטוח סייבר תראי שנותנים בו פיצוי כספי במקרה של חשיפה של ילד לבריונות ברשת. המשמעות היא שאנחנו יודעים להוכיח נזק שנגרם כתוצאה ממשהו שקרה בעולם הווירטואלי. תחשבי שאותו הורה שרואה את הכיסוי של הגנה בפני בריונות ברשת, לא מבין מה זו ההגנה הזו. אבל אחרי שהילד נפגע, ואחרי הטיפול שהוא יצטרך לעבור חברת הביטוח תקצה סכום מסוים לדבר הזה.

לנו, יש יכולת מאד גבוהה של סינון. אני לא ממתין היום לא שהילד יהיה בברדק, אלא יודע לזהות את זה מראש ולתת להורה התרעה מפעילויות כשזה עוד קטן".

לפני מספר שבועות נכנסה החברה למהלך משותף חדשני, לראשונה בישראל עם חברת "טויס אר אס" במסגרתו תמכור הרשת לראשונה טלפונים חכמים וטאבלטים מבית סמסונג משולבים עם תוכנת הגנה לילדים - התוכנה תותקן על גבי מכשירי סמסונג של היבואן הרשמי.

קורנבלום: "אנחנו הראשונים שיוצאים עם טלפונים לילדים. מבחינה עסקית זו נישה כמו שיש טלפון כשר, או טלפון לאנשים מבוגרים, אנחנו מביאים את הבשורה של טלפון מותאם לילדים. עד היום טויס אר אס לא מכרה טלפונים וטאבלטים, זה משהו שנמכר רק בחנויות טלפונים. ובעצם שיתוף הפעולה הזה מסיר מההורים את כל הפחדים וההתלבטויות לפני רכישת הטלפון הראשון".

כהן: "גילאי השימוש במכשירים הללו רק הולכים ויורדים. אנחנו רואים בהחלט עלייה של מוצרים שבעבר קיבלו מכשיר סלולרי רק בגיל 13, כבר בגילאים צעירים יותר. ושיתופי הפעולה שלנו כבר חודרים גם לבתי ספר שמעוניינים להכניס את זה לכל כיתה".

סיגל כספי. אלעד גוטמן,
סיגל כספי, מנכ"לית רשת טויס אר אס/אלעד גוטמן

ביניים: סביבה מוגנת

"בעולם הדיגיטלי בו ילדינו מתחילים להשתמש בטלפונים חכמים וטאבלטים כבר בגילאים הצעירים,
וההורים הולכים לאיבוד בשפע התוכנות והמכשירים הקיימים. החלטנו ליזום את השת"פ עם חברת פיורסייט על מנת להנגיש להורים את הטלפון החכם בלי דאגות כולל התוכנה ישראלית surfie, גם להגנה על הילד, וגם להקל על ההורים", אומרת סיגל כספי מנכ"לית רשת טויס אר אס על ההחלטה להיכנס גם לשוק הסלולרי לילדים.

"תוכנת ההגנה המובנית בטלפונים של סמסונג שימכרו ברשת, מאפשרת בעצם להורה לקנות לילד טלפון איכותי ומאובטח במטרה לתת לילד סביבת אינטרנט מוגנת" מסבירה כספי. אגב, לא רק לטלפונים ראשונים, את התוכנה ניתן יהיה לרכוש ברשת גם בנפרד למי שמעוניין ולהתקין על טלפונים קיימים, וזה כולל רישיון שימוש של עד חמישה מכשירים לשנה.

כהן מסביר כי אחרי שנות הקורונה הייתה האצה בכל הנוגע לרכישת מכשירים לילדים ובני נוער, וכן בחשיפה לתכנים אלימים ובריונות ברשת. "ההתאמה של התוכנה נעשית בשמונה שפות. אנחנו כל הזמן נכנסים לשווקים חדשים גם מעבר לים ועושים את ההתאמות הנדרשות. במכשירים המותאמים לילדים, השירות שכבר מותקן על הטלפון החדש בעצם מקל על ההורים ברכישה הראשונה, ויעניק להם את היכולת להגדיר חוקי בית לשימוש בטלפון. אם אני עושה את זה לילד בן 15 שכבר יש לו 7 שנים טלפון שעליו אני רוצה להתקין תוכנה, זה קצת יותר בעייתי. זה חשוב לעשות זאת מהטלפון הראשון, וזה בהחלט עוזר לשקט הנפשי של ההורה".

קורנבלום מוסיף כי לצורך הפיתוח עומדת מעבדת מחקר שעובדת תדיר בכל העולם כדי לאתר טרנדים מסוכנים. "איך טרנד מתחיל? מובילי דעת קהל מדבררים מסרים, ובעקבותיהם יש המון אתגרים וסרטונים. והתפקיד שלנו הוא לתפוס את זה בזמן, ולא כמו מה שקורה שהיום שההורים מגלים את זה אחרונים בשרשרת. בנוסף, מעבדת המחקר עוקבת אחרי עדכוני השפה הווירטואלית שהיא הסלנג של הרשת שמתעדכן תדיר. זה לא מספיק לדעת מהם הקיצורים שמשתמשים בהם כיום, אלא לעדכן אותם ברמה החודשים, ואנחנו מפרסמים מידי חודש את הנתונים הללו יחד עם איגוד האינטרנט הישראלי".

התוכנה החדשנית ושיווק הטלפונים המותאמים לילדים ובני נוער, הם משהו שמסתכלים עליו כבר בעיניים סקרניות מעבר לים. "המערכת שלנו כיום יודעת גם לסנן תכנים שמותאמים לכל גולש באופן אישי כמו למשל בפייסבוק. התכנים שאת נחשפת אליהם הם לא התכנים שאני נחשף אליהם, ומדובר ברמת פיתוח מאד מתקדמת. אנחנו רואים התעניינות מצד גוגל ואפל. גוגל החלפו להפעיל את מערכת הפמילי, שמעניקה שירות בסיסי מסוים בכל הנוגע לסינון תכנים, וכל חבירה של חברה גדולה למהלך מעלה את המודעות בצורה משמעותית, ועשויה גם להציל חיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully