וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירוק עולה: מתי צרכנים מעדיפים מוצרים ידידותיים לסביבה?

אילנה שטוטלנד

עודכן לאחרונה: 22.10.2022 / 8:15

חברות מסחריות רבות מפנות מאמצים לייצור מוצרים ידידותיים לסביבה והצרכן הישראלי מוכן לקחת חלק במהפכה, כל עוד הוא לא נדרש לשלם יותר תמורתה. מה החידושים בתחום - והיכן עובר "הקו הירוק" שלנו?

טלוויזיה ירוקה. ShutterStock
אנחנו אוהבים לשמור על איכות הסביבה, אבל האם נהיה מוכנים לשלם יותר תמורת מוצר ירוק?/ShutterStock

המוטיבציה אמורה להיות כפולה: גם לנסות לשמור על הסביבה וגם, בסופו של דבר, לצמצם את ההוצאות שלנו על חשמל ומים - זהו המסר שחברות רבות מנסות לשווק לצרכנים בהשקות של מוצרים שונים. "בכל העולם יש למשל קמפיינים של המוצרים שלנו תוך ציון כמה דולרים זה מפחית מחשבן החשמל שלך", אומרת נועה אורי, מנהלת אחריות תאגידית וקיימות בפרוקטר אנד גמבל ישראל. "בסקר שערכה החברה בקיץ בישראל, עלה כי רק 9% מכלל הציבור בישראל חושבים כי האחריות לשיפור משבר האקלים היא של בני האדם ומתחילה מהבתים שלנו".

כיצד אתם מתכוונים לשנות את מודעות הצרכנים?
"שליש מהזיהום בכדור הארץ יכול להצטמצם בעקבות פעולות שלנו בבית שלנו. בעשרות השנים האחרונות נעשו המון שינויים שמטמיעים את הקיימות והחדשנות בשלל המוצרים שהחברה מייצרת.
התפיסה שלנו כחברה אומרת שמבלי לשנות בהרבה את הרגלי השימוש שלנו בבית, יש לנו אופציה לעשות שיפור משמעותי מבחינה סביבתית, שבסופו של דבר גם יחסוך לנו כסף".

נועה אורי, מנהלת אחריות תאגידית וקיימות בפרוקטר אנד גמבל. תומר אפלבאום,
נועה אורי, מנהלת אחריות תאגידית וקיימות בפרוקטר אנד גמבל ישראל/תומר אפלבאום

אורי: "למשל, קפסולות אריאל לכביסה (30 מעלות) פועלות בצורה יעילה בשטיפה קרה (יותר מאשר בשטיפה חמה), המפחיתה עד 60% מצריכת האנרגיה של פעולת הכביסה. זה אומר גם פחות צריכת חשמל וגם פחות פליטות. או קפסולות Fairy למדיח הכלים, מאפשרות הודות לחדשנותן לוותר על השטיפה המקדימה בכיור, להכניס ישירות למדיח הכלים, ולחסוך 90% מהאנרגיה הנצרכת בשטיפת כלים במדיח. גם חיסכון של מים וגם של חשמל".

אורי מוסיפה: "לאחרונה הוצאנו למשפיעני רשת מארז קיימות - It's Our Home# ובו כמה מהמוצרים שלנו, המאפשרים להתחיל את החיסכון הביתי כבר עכשיו. חלק מהמוצרים גם יקבלו קמפיינים ייעודיים, שמטרתם להראות שהשינוי מתחיל בבית ושאנו ויכולים להרוויח ממנו גם סביבתית וגם כלכלית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
פיירי למדיח. פרוקטר אנד גמבל,
טבליות פיירי למדיח. חוסכות מים בכך שהן מבטלות את הצורך לשטיפה מקדימה בכיור/פרוקטר אנד גמבל

גרין-ווש

"חברות רבות מאמינות היום בחדשנות, בחידוש המוצרים הקיימים ופיתוח מוצרים חדשים שישפרו את איכות החיים של כולנו, ויהפכו אותם לקלים, נוחים, ירוקים וחסכוניים בכסף", אומר איליה אומנסקי, מנהל מוצר בחברת מיני ליין, יבואנית מוצרי החשמל אלקטרולוקס, סמסונג ו- AEG .

"למשל סדרת מייבשי הכביסה של Electrolux Perfect Care , בעלת דירוג אנרגטי A, מותאמת לייבוש מגוון סוגי בדים, חוסכת באנרגיה ומותאמת באופן אישי לצרכי המשתמשים. בזכות משאבת חום במקום גוף חימום קלאסי מייבשים בטמפרטורות נמוכות יותר, בהשוואה למייבשי כביסה רגילים - מה שבסופו של דבר מתבטא בעד 70% פחות צריכת אנרגיה בהשוואה למייבשי כביסה רגילים. מדובר בחסכון של 500-1,000 שקל בשנה, בהתאם לרמת השימוש".

אליה אומנסקי. דנדן,
איליה אומנסקי, מנהל מוצר בחברת מיני ליין, יבואנית מוצרי החשמל אלקטרולוקס, סמסונג ו- AEG/דנדן

"בתחום מכשירי החשמל הביתיים, אנחנו רואים מספר מגמות שמתפתחות זו לצד זו והופכות להיות חלק מהאפיון של הצרכן החדש", אומר גיהן ישין, מנכ"ל Beko ישראל. "כך למשל המודעות הן של היצרנים והן של הצרכנים לשמירה על איכות הסביבה הובילה את היצרנים לפתח טכנולוגיות מתקדמות וידידותיות לסביבה, ואת הצרכנים להעדיף מוצרים מתחשבים ומתקדמים. אותן טכנולוגיות חדשות ומתקדמות חוסכות במשאבים כמו מים וחשמל, דבר שבא לידי ביטוי בחשבונות החשמל והמים של מי שמשתמשים במכשירים אלה. כך שמירה על איכות הסביבה, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות וחיסכון בכסף הפכו להיות שלושת הפרמטרים העיקריים המשפיעים על בחירתם של צרכנים רבים ברחבי העולם".

המותג Beko מציע למשל מכונת כביסה ומייבש הכוללים חלקי פלסטיק ממוחזר; תנור המיוצר מפסולת רשתות דיג; מקרר המכיל מגשי ביצים שעשויים מעודפי קליפות ביצים וביופלסטיק; ו- AutoDose- מדיח כלים עם מילוי אוטומטי של חומר ניקוי המאפשר לווסת את כמות החומר המספיקה לפעולת ההדחה, מפחית את הצורך בשימוש יומיומי בטבליות או קפסולות למדיח ומאפשר מילוי חומר ניקוי עד לפעם אחת בחודש בלבד.

"כאשר המדיח יודע למדוד במדויק את כמות נוזל הניקוי הדרושה, הוא משתמש בפחות חשמל. כך שבזכות הטכנולוגיה החדשה, כל הדחה מפחיתה בכ-28% את השימוש בחומר הניקוי וחוסכת בכסף ואנרגיה", מציין ישין.

גיהן ישין, מנכ"ל BEKO ישראל. באדיבות BEKO,
גיהן ישין, מנכ"ל Beko ישראל/באדיבות BEKO

נחבא אל הכלים

"פיתוח מוצרי חשמל בעלי טכנולוגיות חדשות השומרות על איכות הסביבה יכול לארוך שנים, התהליך עצמו יכול להיות יקר יותר, מה שלעתים מייקר את המוצרים עצמם", אומר אונור דוסטל, מנהל סחר מזרח תיכון וצפון אפריקה בחברת ארצ'ליק, יצרנית מוצרי גרודינג. "אבל הצרכן מבין ששווה לו להשקיע במוצרים חדשים ומתקדמים. זה לא רק חלקים ממוחזרים מהם הם עשויים, אלא גם היכולת שלהם לצרוך פחות חשמל ומים, מה שבסופו של דבר גם מביא לחיסכון משמעותי בכסף. כך שבחירה במכשירים מתחשבים בסביבה, היא משתלמת גם לכדור הארץ וגם לצרכנים".

דוסטל מפרט: "למשל דגם של מדיח כלים אינטגראלי אינוורטר, שיודע לאמוד את כמות הכלים ורמת הלכלוך ובהתאם צורך כמות מים מדודה המספיקה להדחת הכלים, חוסך בעלויות המים והחשמל; או מקרר שפועל בטכנולוגיה המאריכה את חיי הפירות והירקות, חוסך השלכת מזון וקניה של מזון חדש; ומכונת כביסה בעלת טכנולוגיית ה- Supreme Refresh , העושה שימוש אינטנסיבי באדים ושומרת על איכות הבגדים ומאריכה את חייהם, מפחיתה את הצורך בקניית בגדים חדשים".

מקרר גרונדיג 4 דלתות. יח"צ,
מקרר גרונדיג. מבטיח להאריך את חיי הירקות והפירות ובכך למנוע בזבוז מזון וצריכת יתר/יח"צ

ירוק אך יקר לא נמכר

"אנחנו מוכנים שיהיה לנו עולם טוב יותר, אבל על יתרון זה בלבד הצרכנים עדיין לא מוכנים לשלם יותר", אומר אורי אוברוצקי, פרסומאי ומרצה לחדשנות במכללה האקדמית נתניה. "אם למשל יציעו מכונת כביסה שעולה 1,000 שקל יותר, אבל פחות מזהמת, אנשים לא יקנו אותה.

אבל אם המסר של אחריות סביבתית משפיע לי באופן ישיר גם על הכיס במוצרים שאני עתיד להכניס הביתה, אז אני אקנה. זאת אומרת שהצרכן יהיה מוכן לשלם יותר על מוצר אם ידע שבסופו של דבר זה יחסוך לו למשל 30% במים, או שמזגן מסוים יחסוך בחשמל. החשמל עלה מאוד למשקי הבית, מרגישים את זה, ולכן אם ישנו קשר ישיר - כלומר אשלם קצת יותר למען אחריות סביבתית אבל גם אהנה לאורך זמן ממה שנקרא הטבות בכסף - אז אני מוכן להשתתף בחגיגה".

יוקר המחיה, אומר אוברוצקי, "מצריך מאתנו לחשוב איך אנחנו מוזילים את העלויות הקבועות שלנו. מוצרים כמו מקרר, מזגן, מכונת הכביסה עובדים כל יום. לכן את המוצרים שייצרו ערך כפול - גם סביבתי וגם חיסכון במים וחשמל - אנשים בסופו של דבר כן יסגלו אליהם הביתה. גם המסר השיווקי של אותם מותגים אמור לדבר על כך שאם אתה עושה טוב לסביבה, אתה נהנה באופן מידי בכיס".

אג'נדה סביבתית בלבד לא מספיקה?
"שכבה מאוד קטנה אולי תחפש את המוצרים האלה, שפחות מזהמים את הסביבה. הרוב לא ישלם יותר על המוצרים האלה, אם לא תהיה תועלת ממשית בכך ולא רק וירטואלית. אנשים כן מוכנים לקחת חלק, למחזר בקבוקים, אולי להשתמש פחות בחד פעמי, אבל הם לא ישלמו משמעותית יותר על מוצר זה או אחר אם לא יהיה להם ערך ממשי בכך. רוב האנשים, ביחוד בימים אלה, בסופו של דבר מורידים את כל האג'נדות כשזה מגיע לכיס שלהם".

אורי אוברוצקי. פרטי,
אורי אוברוצקי, פרסומאי ומרצה לחדשנות במכללה האקדמית נתניה/פרטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully