וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרנות ההשתלמות: הפסד ממוצע שמתקרב ל-10% מתחילת השנה

עודכן לאחרונה: 26.10.2022 / 12:24

ספטמבר לא האיר פניו, בלשון המעטה, לחוסכים בקרנות ההשתלמות. למרות זאת, יש מי שנפגעו פחות. סמנכ"ל בבית ההשקעות מור, "אלופי" החודש: "לראייתנו, לא יהיה מיתון עמוק לא בישראל ולא בארה"ב. ההערכות הן כי האינפלציה תתחיל לרדת"

וול סטריט ב-16 בספטמבר. Spencer Platt, GettyImages
עוד חודש קשוח בשוק ההון. כל קרנות ההשתלמות הפסידו כסף לחוסכים במהלך חודש ספטמבר, אבל יש מי שהפסידו פחות/GettyImages, Spencer Platt

חודשיים בלבד אחרי שנדמה היה כי הבנקים המרכזיים בדרך להשתלט על האינפלציה ואופטימיות המשקיעים זרחה מעל שווקי המניות, נראה כי המשקיעים חזרו לשקוע בפסימיות, לאור צפי המשך העלאות הריבית על ידי הבנקים המרכזיים והחשש ממיתון, והחזירו את הירידות החדות לשווקים.

החסכונות של כולנו התכווצו עם ירידות אלה, וביניהם אלו המנוהלים בקרנות ההשתלמות הישראליות שנבדקו על ידי וואלה! כסף ומעריב עסקים, שהשיגו תשואה שלילית ממוצעת שעמדה 3.85%- בחודש ספטמבר, והעמיקו את ההפסד המצטבר מתחילת השנה ל-9.07%-.

סחף מערבולת השווקים מטה הורגש בכל העולם, כאשר המדדים המרכזיים בארה"ב, דוגמת מדד הנאסד"ק וה-S&P500, ירדו בכ-10.5% וכ-9.3% בהתאמה, ולצידם ירד גם מדד ת"א 35, המייצג את 35 החברות הגדולות הנסחרות בבורסה בתל אביב, בכ-8.8%.

אך למרות טלטלת שווקי ההון הבינלאומיים כתוצאה מעליות הריבית, היו שהצליחו בכל זאת להעביר את מטען כספי החוסכים במים הבינלאומיים הסוערים עם מינימום של פגיעה בהם, ביחס לשאר הקרנות.

קרן ההשתלמות של בית ההשקעות מור צלחה את חודש ספטמבר האחרון עם תשואה שלילית של 3.37%- ומובילה את טבלת קרנות ההשתלמות שנבחנו לתקופה זו.

התשואה הושגה בפער של כ-0.9% מקרן ההשתלמות של בית ההשקעות אלטשולר שחם, החותמת את הטבלה מלמטה, ושל כ-0.5% מהתשואה הממוצעת של כלל הקרנות שנבחנו.

ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות גמל ופנסיה בבית ההשקעות מור, מפרט: "חודש ספטמבר הדגיש את הסביבה הכלכלית המאתגרת בה אנו נמצאים כבר מתחילת השנה.

התקופה, כמו החודש, מאופיינת בנתוני אינפלציה גבוהים, שגררו עליות ריבית אגרסיביות וציפיות לעליות ריבית נוספות עד לריסונה. יש לזכור גם כי מלחמת רוסיה-אוקראינה עדיין ברקע, ויש חשש כי תסלים, ולצידה גם ממשיכה המתיחות בין סין וטאיוואן.

שווקי המניות המשיכו לחוות ירידה, והמעבר שלנו להתנהלות דפנסיבית ושמרנית יותר של תיק ההשקעות סייעה לנו בספטמבר האחרון, ומתחילת השנה".

קרנות השתלמות אוקטובר 2022. ללא, מערכת וואלה!
קרנות ההשתלמות שלנו בחודש הקודם. בטבלה הזאת כל הקבוצות הפסידו/מערכת וואלה!, ללא

תפסנו אמריקה

קלינסקי מוסיף ומסביר: "החשיפה שלנו מוטה יותר לכיוון ארה"ב, שהתחילה לטפל מוקדם יותר ובאגרסיביות יותר בבעיית האינפלציה, ואנו מבצעים בחירת מניות ספציפיות (stock picking) כדי להימנע ממוקשים שעלולים לפגוע בהשקעות בתקופה זו, כדוגמת חברות ממונפות. כך לדוגמא אם נבחן חברה בסקטור הנדל"ן נבחר כזו שנמצאת עם מינוף נמוך.

אנו גם נמנעים מחברות הפונות או פועלות באירופה, שבה האינפלציה גבוהה מאוד יחסית, מחירי האנרגיה מאמירים ותורמים לעלייה זו, יותר משברים התפתחו בין המדינות עצמן, והאינפלציה עצמה מטופלת לראייתנו בעצלתיים לעומת ארה"ב, לדוגמא.

סקטור הבנקאות רלוונטי לראייתנו בתקופה זו שכן הוא נהנה מעליית הריבית ומהאינפלציה ואנו מרגישים כי החברות הדיגיטליות נמצאות בסוף הסייקל שלהן.

הזמנות נוספת אנו מוצאים באיגרות החוב הקונצרניות, שהתקופה הפכה ליותר מעניינות, לדעתנו. גם השקעות באג"ח אנו מבצעים באותה השיטה כמו במניות (bond picking) והגדלת רכיב האג"ח בתיק סייע לנו גם בספטמבר.

באופן כללי צריך לזכור כי הסביבה כלכלית עדיין מאתגרת והריביות עדיין עולות ולהערכתנו יישארו ברמות הגבוהות גם בשנת 2023. ריבית גבוהה, כדאי להזכיר, לרוב מאטה את הכלכלה שכן היא פוגעת בתוצאות החברות.

אך נוצרות גם הזדמנויות לאור מחיר המניות הנמוך והתשואות שניתן להשיג באג"ח.

לראייתנו, לא יהיה מיתון עמוק לא בישראל ולא בארה"ב. ההערכות הן כי האינפלציה תתחיל לרדת ועימה יחל גם השיח על ירידת הריביות. אך השווקים עדיין צפויים להיות תנודתיים ואנו ממליצים בעת זו להישאר שמרנים עם תיק ההשקעות.

כלומר לפעול באחריות ולטייב את התיק על ידי בחירת החברות החזקות והאיכותיות יותר הנסחרות בשווקים, כאלה שמסוגלות להשיא ערך לטווח הארוך".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות במור גמל ופנסיה. יח"צ,
ערן קלינסקי, סמנכ"ל השקעות גמל ופנסיה בבית ההשקעות מור/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully