וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגן, במשכנתא ובסופרמרקט: איפה מרגישים את יוקר המחיה?

עודכן לאחרונה: 31.10.2022 / 9:46

ההאטה במשק מגיעה גם אל חשבון ההוצאות שלנו: סקר שנערך בקרב אלפי ישראלים מלמד היכן התחלנו לקצץ. לתשומת לב הפוליטיקאים: למרות שחלק גדול בציבור מאשים במצב את הממשלה, רוב מוחלט סבור שגם הממשלה הבאה - ולא משנה מי ירכיב אותה, לא תפתור את הבעיות הכלכליות

אילוסטרציה. ShutterStock
הכסף נגמר. איפה אנחנו בוחרים לקצץ בהוצאות?/ShutterStock

הישראלים מתחילים להרגיש את יוקר המחיה ולקצץ בהוצאות השונות, ובראשן הוצאות הפנאי והבידור, הרפואה הלא דחופה והביגוד.

מנתוני סקר שנערך לאחרונה בנושא יוקר המחיה על ידי פירמת הייעוץ והמחקר Tefen, בקרב כ-2,700 ישראלים מגיל 25 ומעלה, נמצא כי ההוצאה שהישראלים מגדירים ככבדה ביותר על כיסם היא התשלום על מסגרות הילדים (35% מהנשאלים), מגורים (28% מהנשאלים) ומזון (19%).

אילוסטרציה. ShutterStock
תרבות ובידור. הענף שיהיה הקורבן הראשון של ההאטה/ShutterStock

בידור, רפואה-משלימה ואופנה

יש לציין כי למרות שסעיף מסגרות הילדים תפס את המקום הראשון בנטל ההוצאות, רוב הישראלים (88% מהנשאלים) ציינו ששכר הדירה שלהם עלה באופן משמעותי בחודשים האחרונים, כאשר 42% מהם ציינו כי שכר הדירה שלהם עלה ב-20%, 39% ציינו עלייה של 10% בשכר הדירה, ו-19% ציינו עלייה של 5%.

עם זאת, נראה כי הישראלים אינם מקצצים בהוצאות הדיור, אלא בסעיפי הוצאה אחרים, שככל הנראה נתפסים כפחות הכרחיים;

רובם (54% מהנשאלים) קיצצו כ-500 שקל בהוצאות הפנאי והבידור שלהם בחודשים האחרונים, 38% מהם קיצצו מ-500 ועד 1,000 שקל, ו-10% מהם קיצצו מעל 1,000 שקל בהוצאה זו.

הרפואה הלא דחופה (רפואה משלימה, ניתוחים קוסמטיים, תוספי מזון שאינם חלק מתפריט הכרחי, ועוד) היא ההוצאה השנייה שהישראלים (35% מהם) הפנו אליה את גרזן הקיצוצים באותה התקופה, כאשר 54% מהם קיצצו בה מ-500 ועד 1,000 שקל, 34% חתכו בה למעלה מ-1,000 שקל, ו-12% מהם קיצצו בה כ-500 שקל.

ההוצאה השלישית שבה בחרנו לקצץ, על פי הסקר, היא בסעיף ההלבשה והביגוד (28% מהנשאלים), כאשר כ-42% מהמשיבים קיצצו בה למעלה מ-1,000 שקל בחודשים האחרונים, 32% קיצצו כ-500 שקל, ו-26% קיצצו בה כ-500 עד 1,000 שקל.

בהנחה שאכן כך הוא הדבר, עולה השאלה מתי קיצוצים אלו יתחילו להיות מורגשים ביתר שאת גם בצד ההיצע במסגרת פעילות היצרנים והיבואנים המקומיים, ואיזו השפעה תהיה לכך על הפעילות המשקית כולה.

נתון שפחות יפתיע את העוסקים בתחום הנדל"ן, המכירים את ההתנהגות הצרכן הישראלי בו, מעלה כי למרות העלייה החדה במחירי השכירות והדירות, ולמרות אי הוודאות הכלכלית, 73% מהישראלים ציינו כי היו שוקלים גם כיום לקנות דירה להשקעה, מתוך הערכה כי מחירי הדירות ימשיכו לעלות (49% מהנשאלים), או כיוון שאין אלטרנטיבות השקעה אחרות (22%).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חנות סגורה בתל אביב, סגר 2020. ראובן קסטרו
ביגוד והלבשה. עוד סעיף הוצאות שבו אנחנו ממקדים את הקיצוצים/ראובן קסטרו

לא מאמינים שיהיה טוב אחרי הבחירות

נתון אחר מתוך הסקר אולי יכול להסביר זאת ונוגע בהיעדר האמונה של 73% מהנשאלים כי ממשלה חדשה כלשהי, ללא קשר לנטייתה לאחד הצדדים במפה הפוליטית, תפעל לטיפול ביוקר המחיה ובהורדת מחירי הדיור.

יש לציין כי 35% מהנשאלים מצאו שהאשמה להיווצרות יוקר המחיה היא בממשלה. כ-41% מהנשאלים נתנו לה ציון נכשל בהיבט הכלכלי.

לא מפתיע אם כך, כי רוב הנשאלים (48%) ציינו כי הצבעתם הקרובה תושפע יותר משיקולים מדיניים-ביטחוניים מאשר כל שיקול אחר, ורק 27% מהנשאלים ציינו כי השיקול הכלכלי יהיה זה שינחה את הצבעתם בבחירות הקרובות.

בכל הקשור להתערבות ממשלתית בכלכלה ולטיפול ביוקר המחיה, רוב הישראלים (56%) תומכים בהעלאת מיסים לעשירונים העליונים, לצד העלאה משמעותית של שכר המינימום (81% מהנשאלים) ושל קצבאות הנכים ומעוטי היכולת (59% מהנשאלים).

מלי ביצור פרנס. ענת קזולה,
מלי ביצור פרנס, מנכ"לית פירמת הייעוץ והמחקר Tefen/ענת קזולה

"מתאימים עצמם למצב הכלכלי"

מלי ביצור פרנס, מנכ"לית פירמת הייעוץ והמחקר Tefen, מסרה לוואלה! כסף: "הציבור הישראלי מרגיש את יוקר המחייה עמוק בכיס, כאשר כמחציתו נאנקים תחת תשלומי מסגרות חינוך ומוצרי מזון, שחוו כמה גלי התייקרויות בחודשים האחרונים.

מהנתונים ניתן ללמוד כי הישראלים מתאימים עצמם למצב הכלכלי, אך עדיין לא נמצאים בנקודה נפיצה, לראייתם. עם זאת, זו מתקרבת בכל העלאת ריבית והאטה משקית שצפויה להיות מורגשת יותר בעתיד הקרוב, לפי הנתונים והצפי כיום.

תמונת המצב המצטיירת כבר עתה מציבה עבור ארגונים ועסקים שונים תמרורי הכוון על כיווני הפעולה הנדרשים להם לתקופה הקרובה, ומדגישה את הצורך לשמור את ידם על הדופק העסקי תוך בחינת הלך הרוח המייצר את הביקוש הישראלי.

מעניין עם זאת למצוא, כי למרות שהישראלים נאלצו לקצץ בהוצאות השונות בעקבות גלי ההתייקרות, וכי הנושא הכלכלי, לצד אי הוודאות המקיפה אותו, הפך עבורם למשמעותי בחודשים האחרונים, רובם לא הפכו אותו לשיקול שיכריע את כיוון הצבעתם בבחירות הקרובות, שנשאר ברובו השיקול המדיני-ביטחוני.

מפתיעה גם התפיסה של רוב הישראלים כי מחירי הנדל"ן לא ירדו, וכי זו עדיין עת לבחון רכישת דירות להשקעה, וזאת למרות העלאות הריבית במשק המעלות את עלויות המימון, לצד התחזיות שצופות התקררות בשוק הנדל"ן הישראלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully