וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן אדוני השר: כך נמנעה פתיחת השוק הישראלי ליבוא גבינות

עודכן לאחרונה: 17.11.2022 / 13:05

מי לא מאפשר להזיז את הגבינה שלנו? בעקבות חוות דעת של היועצת המשפטית של משרד החקלאות, יוצא השר עודד פורר למתקפה חסרת תקדים: "פעמיים היועצת המשפטית לממשלה דחתה את חוות הדעת של הייעוץ המשפטי של המשרד וזה יקרה גם הפעם". אז את מי באמת משרתים עובדי המשרד?

גבינות. ShutterStock
גבינות שעל חלקן הופחת המכס. גם הנחמה הקטנה הזאת, בתקופה שבה מתייקרים מוצרי החלב, נמנעה מאזרחי ישראל/ShutterStock

שמח במשרד החקלאות: בעקבות מה שמגדירים שם כניסיון לעיכוב ייבוא הגבינות מחו"ל מצד אפרת אביאני, היועצת המשפטית של משרד החקלאות, (באמצעות חוות דעת ששלחה למשרד המשפטים, לטענת השר, מאחורי גבו), יוצא נגדה שר החקלאות, עודד פורר ואומר:

"יש גורמים בתוך משרד החקלאות שחושבים שהתפקיד שלהם הוא לשרת קבוצות אינטרס קטנות של ארגוני חקלאים כאלה ואחרים. הניסיון לעכב את הורדת המכס על מוצרי החלב, כפי שסוכם עם החקלאים ונחתם בהסכם שקיבל את אישור הלשכה המשפטית של המשרד, לא מתקבל על הדעת".

עודד פוררר 2. ראובן קסטרו
שר החקלאות עודד פורר: "מבחינה משפטית מאפשרים להעלות את מחירי החלב, אבל לא מאפשרים להוריד אותם"/ראובן קסטרו

את מי משרתים עובדי משרד החקלאות?

זעמו של שר החקלאות התפרץ לאחר מה שנראה לו כמו ניסיון למסמס את הפחתת המכסים על גבינות רכות וקשות, למרות שהמהלך סוכם ונחתם בין הממשלה לבין נציגי ענף החלב. גם השימוש הציני שעשתה אביאני בסעיף שנכנס להסכם, ולפיו "ההסכם אינו כובל את שיקול דעתם השלטוני של הממשלה ושל שר האוצר ושר החקלאות", מוציא אותו מדעתו. לפי הסעיף הזה התנגדות של משרד החקלאות עשויה לעכב או לבטל את הפחתת המכסים שנועדו להקל על הצרכן הישראלי בתקופה אינפלציה.

במסגרת ההסכם שנחתם בין הצדדים ביוני, התייקרו מוצרי החלק בפיקוח ב- 4.9%, בתמורה להורדת מכסים על גבינות מוצרלה, חלומי, ג'מיד וגבינות שמנת, עליהם משלמים היום היבואנים כ- 8 שקלים לקילוגרם, מה שאמור להפחית את המחיר לצרכן באופן משמעותי.

בעוד שליעוץ המשפטי של משרד החקלאות, לא הפריע ששר האוצר ושר החקלאות חתמו על הצו להתייקרות מוצרי החלב בפיקוח בחודש ספטמבר, כשהממשלה כבר הייתה ממשלת מעבר, משום מה, נעמדת היועצת המשפטית של המשרד על הרגליים האחוריות בבואם לחתום על הורדת מכסים, בטענה שאסור לעשות זאת בתקופת ממשלת מעבר ויש לחכות לתחילת כהונתה של הממשלה החדשה.

אסי מסינג, היועץ המשפטי של משרד האוצר, הוציא חוות דעת הפוכה לזו של אביאני וטען שיש דווקא צורך לחתום על ביטול המכסים ובהקדם, כפי שנחתם בהסכם. היום יתקיים דיון בייעוץ המשפטי לממשלה, שם כבר אישרו להפחית בתקופת ממשלת המעבר את המכסים על דגים ומוצרים אחרים, בנימוק שבתקופה שבה האינפלציה גואה, יש חשיבות יתר להפחתת המחירים.

"הניסיון לנצל את העובדה שאנחנו בממשלת מעבר, כדי לעכב את הורדת המכס, בה בעת שהמחלבות מעלות מחירים, מעוררת את השאלה - את מי משרתים העובדים שעומדים מאחורי העיכוב הזה", מוסיף פורר. "בעיני זו שערורייה שאין כדוגמתה. אין שום סמכות לאיש לעכב את חתימה על הורדת המכסים".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
שרי האוצר והחקלאות, אביגדור ליברמן ועודד פורר. ראובן קסטרו
שרי האוצר והחקלאות מציגים את הרפורמה. לטענת פורר עובדי משרדו משרתים את האינטרסים של הארגונים החקלאיים/ראובן קסטרו

היועצת המשפטית תהפוך את ההחלטה?

פורר הזועם, ממשיך: "מבחינה משפטית מאפשרים להעלות את מחירי החלב, אבל לא מאפשרים להוריד אותם. לצערי זאת לא הפעם הראשונה שאני נתקל בהתנהלות הזאת. פעמיים ערערתי על חוות הדעת של היועצת המשפטית של המשרד. פעם בגלל עיכובים מכוונים להורדת מכסים על דגים ופעם בעקבות הניסיון למנוע מאיתנו להגיש לכנסת את השינויים בתקנות הגנת הצומח. פעמיים היועצת המשפטית לממשלה דחתה את חוות הדעת של הייעוץ המשפטי של המשרד וזה יקרה גם הפעם".

מההתכתשות בין הצדדים עולה בעיה אקוטית לא פחות, והיא העובדה ששר במדינת ישראל לא מסוגל לכפות את המדיניות שלו על הדרג המקצועי במשרד שבראשו הוא עומד, מה שמצדיק, לכאורה, את כוונתה של הממשלה החדשה להגביר את יכולת המשילות שלה באמצעות חקיקה. פורר עצמו התמודד עם הבעיה הזו, כשבמהלך המו"מ עם החקלאים פעל צביקה כהן, סמנכ"ל בכיר במשרדו, נגד המדיניות שהנהיג ולטענת השר ומנכ"לית המשרד, סייע לצד השני.

"הפקידים לא מנהלים את משרדי הממשלה", אומר פורר. "אבל יחד עם זאת, יש עובדים שגוררים רגליים ומתעכבים בכוונה ובזה חייבים לטפל. צריכה להיות רפורמה בשירות הציבורי בסוגיית קליטת כוח אדם, מתן תימרוץ חיובי ויכולת לפטר ולשחרר עובדים שלא ממלאים את תפקידם, או שפועלים בניגוד לאינטרס הציבורי ולהחלטות הממשלה.

"כל עוד אני יושב על כיסא שר החקלאות, אאבק בכל דרך כדי להמשיך ולפתוח את השוק לתחרות ולהקל על הציבור הישראלי, גם כדי שיזכה לקבל מגוון גדול יותר של מוצרים וגם שישלם עליהם במחיר זול יותר".

ממשרד החקלאות נמסר: "ליועצת המשפטית של המשרד אין סמכות לעכב את החתימה על הצו. למשרד המשפטים הסמכות לבחון זאת לבחון לאור תקופת הבחירות".

ואנחנו נוסיף: עמדה תמוהה מעט בהינתן שאין עוררין על כך שמדובר בצעד שנועד להיטיב עם אזרחי ישראל, בעת שבה אין לו יכולת להשפיע כבר על תוצאות הבחירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully