וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשביל החלב: המחלבות בגולן ייסגרו, מאה עובדים יפוטרו

עודכן לאחרונה: 22.11.2022 / 10:42

ברקע הסגירה הצפויה של מחלבות רמת הגולן והתייקרות מוצרי החלב של תנובה, נפגשנו עם מנכ"ל ארגון יצרני החלב כדי להבין איך זה שאנחנו משלמים ביוקר על מוצרי החלב, אבל הכסף לא מגיע לרפתנים

בחור שותה חלב. ShutterStock
הפרה הישראלית היא אלופת העולם בחלב, אז איך זה שכולנו מפסידים?/ShutterStock

אם המדינה לא תתערב או ימצא רוכש או משקיע באופן מידי, מחלבות הגולן יסגרו בקרוב. ביום חמישי שעבר הודיעו המחלבות שנמצאו בקצרין, שנקלעו לקשיים כלכליים, ולכן הן נאלצות להפסיק לקנות את התוצרת מ- 17 הרפתות הנסמכות עליהן ולעצור לאלתר את ייצור מוצרי החלב שלה. 100 עובדי המחלבות נמצאים בסכנת פיטורים.

סגירתה של המחלבה החמישית בגודלה בארץ, שנמצאת בבעלות חמישה קיבוצים בצפון וקבוצת עסקים פרטית ומספקת פרנסה למאות עובדים בפריפריה, היא לא רק מכה לכל אחת ואחד מהם, אלא לענף החלב כולו. המשמעות: תנובה, ששולטת בשוק החלב, והודיעה שתסכים לקלוט את החלב מרפתני הגולן, תגדיל את כוחה ותחליש את התחרות בענף, שגם ככה אינה מספיקה.

גורמים בענף אומרים שקריסת מחלבות הגולן, המייצרת בעיקר מוצרים בפיקוח עבור המותג הפרטי של שופרסל, בנוסף לגבינות של "גד", נובעת מעלייה חדה במחיר המטרה של החלב והסכם גרוע שחתמה עם הרשת הקמעונאית והביאה אותה לסף חדלות פירעון. בינתיים מנסה שופרסל, שחוששת ממחסור במוצרי המותג הפרטי שלה, למצוא מחלבה חליפית שתיתן לה מענה.

בנוסף, היום העלתה תנובה להעלות את מחירי מרבית מוצרי החלב שלה ושופרסל הודיעה שלא תסכים לכך בשום אופן ותוריד את תנובה מהמדפים. המחסר במוצרי החלב של המותג הפרטי, יקשו על שופרסל לעמוד מול תנובה. מנגד - הפרסום היום על הדיבידנד העצום שחולק לבכירי החברה הסינית, בסך של 100 מיליון שקלים, בשעה שתנובה מבקשת להעלות מחירים בנימוק של הפסדים בשל עליית התשומות, יכול לבלום את ההתייקרות הצפויה.

ליאור שמחה, מנכ"ל ארגון יצרני החלב. ראובן קפוצ'ינסקי,
ליאור שמחה, מנכ"ל איגוד יצרני החלב בישראל/ראובן קפוצ'ינסקי

ליאור שמחה, מנכ"ל איגוד יצרני החלב בישראל, המונה 688 רפתות, היה בין אלה שנחלצו לעזרת הרפתנים ומצאו את הפתרון הזמני של קליטת החלב בתנובה. בראיון ל"וואלה" הוא מדבר על קריסת המחלבה בקצרין ועל שוק החלב שחווה עליית מחירים, הניסיונות לחסום את יבוא הגבינות מחו"ל ורשתות השיווק הגדולות שמנצלות את המצב לטובתן.

"רוב החלב של מחלבות הגולן, שמייצרות 20 מיליון ליטר בשנה ומתוך מיליארד וחצי ליטרים סך הכל", הוא אומר, "הולך למותג הפרטי של שופרסל ולאור מצבה הכלכלי, אפשר להניח שההסכמים לא מטיבים אתה. היא אמנם נחשבת למחלבה בינונית. אבל בשוק מתוכנן כל מחלבה היא משמעותית, בגלל שאי אפשר לייצר מלאי, בגלל שלמוצרי חלב יש תוקף קצר של שלושה שבועות".

ומה עם ייצור אבקת חלב?
"לייצר אבקת חלב עולה הרבה כסף וכשאנחנו מוכרים אותה לתעשייה, אנחנו מפסידים. מה גם שהביקוש לאבקת חלב מוגבל. חשוב להבין שאנחנו מנהלים מלאי של אבקת חלב לביטחון המזון של מדינת ישראל. הצד השני הוא עודפי חלב מאוד גדולים. בתקופת החגים שפכנו מיליונים של ליטרים כי המחלבות לא עבדו בחגים. הפרה נותנת חלה 24/7, אין לה חגים ושבתות. יש לנו כשרות מיוחדת שמאפשרת לחלוב בשבת ללא יהודים. כשחגים נופלים על אמצע שבוע, כמו השנה, מצטברים עודפים גדולים".

אולי הפתרון הוא להקים מחלבה לא כשרה.
"בסוף המחלבות הן שוק חופשי. אם מישהו יחשוב שיש לזה התכנות כלכלית, זה יקרה. לדעתי לא משתלם להקים מחלבה כזאת, כי הצרכן הישראלי מעדיף את הכשרות ואני אומר לך את זה כקיבוצניק".

איך קורה שחודש וחצי אחרי החגים עדיין יש מחסור בחלב ברשתות השיווק?
"עד אמצע סוכות לא הייתה בעיה. בחג השני נכנסנו לאפס מלאים והיינו צריכים לבנות את המלאי מחדש. עכשיו הסיפור של מחלבות הגולן וטרה מקשה. טרה הפסיקה לייצר את החלב בשקיות ותנובה הייתה צריכה להשלים את הפער".

אחרי הסירוב של רשתות המזון לדרישה להעלות את המחירים של טרה, והפסקת שיווק הסחורה לחלק מהן, היא קונה מכם פחות חלב?
"טרה קונה מאיתנו את אותה הכמות".

מה שאומר שהמכירות שלה לא נפגעו.
"יש גם עניין של מלאים ואני לא יודע להגיד במדויק מה קורה שם. הם נתנו תכנון יותר נמוך לשנה הבאה, אבל לא באופן דרמטי. צריך להבין שבגלל שאנחנו שוק מתוכנן, המשבר פחות גדול כי אנחנו מצליחים לווסת חלב ממחלבה למחלבה. ככה גם עם רמת הגולן.

"מה שקורה עם החלב המפוקח הוא לא סביר. נוצר מצב אבסורדי כשמים קרים בסופרמרקט עולים יותר מחלב מפוקח, שעלה עכשיו רק במחצית מעליית המדד, וזה אחרי שהמזון לפרות שמגיע מרוסיה ואוקראינה התייקר פי שניים. מחירי הנדל"ן עלו ב - 19% בשנה האחרונה והחלב המפוקח ב - 4.9%. אנחנו חייבים להעלות מחירים. אני גאה שתנובה לא מעלה את מוצרי החלב הבסיסיים כמו הקוטג'".

כי הקוטג' הוא נקודה מאוד כואבת אצלה. היא לא מוכנה לקחת סיכון.
"כשעשינו את הסכם החלב עם המדינה, ביקשנו מהרפתנים להכניס יד לכיס לממן את
מחיר המטרה וגם המחלבות הגדולות התגייסו. ביקשנו שגם הרשתות הגדולות יכנסו מתחת לאלונקה, יקבעו את הרווח ולא ירוויחו מעל הרווח שהיה להן קודם. אגף התקציבים אמר לנו, מה פתאום, הרשתות במצב קשה. הן במצב קשה? הרפתנים, המחלבות ויצרניות החלב מרוויחים פחות מהן".

במסגרת הסכם החלב, סוכם להעלות את מחיר החלב בפיקוח ולהוריד מכסים על יבוא של גבינות. אתם מפעילים לחץ עצום כדי שהיבוא לא יצא לפועל.
"אנחנו עומדים מאחורי הסכם החלב ולא מפעילים שום לחץ. חשבנו שראוי שרשתות המזון לא ייבאו מוצרי חלב, כדי לא לפגוע ביבואנים הקטנים. כשרשתות השיווק גם מייצרות חלב וגם מייבאות מוצרי חלב, יש פה רווח לא סביר".

אתם פועלים למציאת משקיע או רוכש למחלבות הגולן?
"אנחנו עושים מהלכים אבל אני לא רוצה להיכנס לפרטים כרגע. אני מאמין בכל ליבי בייצור מקומי, בתעשייה הישראלית ומקומות תעסוקה בפריפריה. אני רוצה לקוות שהמחלבה תתאושש, תנובה תגלה אחריות ותציל את הרפתות. יש כאן בעיה נוספת. המחלבה נמצאת מאחורי הקו הירוק, כמו המחלבות בבקעת הירדן והשומרון, ואסור לייצא את החלב שלה, אלא רק למחלבת רחובות שמופנית לשוק המקומי ולכן אני מסיר את הכובע בפניה.
"הייתי מצפה שרשתות השיווק והמדינה יכנסו מתחת לאלונקה לפחות כמו הרפתנים וידאגו לאזרחי ישראל ולעובדים בפריפריה, לפחות כמו לשורת הרווח שלהן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully