וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנחה למבקשים להתנתק אינה חוקית? הלקח מקנס של 300 אלף שקל

עודכן לאחרונה: 15.12.2022 / 10:38

חברת אמישראגז נקנסה ביותר מרבע מיליון שקלים על כך שהציעה הטבה ייחודית למי שביקשו להתנתק. במשרד האנרגיה חגגו את הניצחון במה שמוגדר על ידם כמלחמה ביוקר המחיה, אבל השאלה היא מה בדיוק ירוויח הצרכן, שאיבד כלי חשוב במאבקו בחברות השונות

כיריים. ShutterStock
למה חברת גז שמעניקה הנחה ללקוח שמבקש להתנתק עוברת על החוק?/ShutterStock

נתחיל בעובדות: חברת אמישראגז נקנסה על ידי מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה ביותר מרבע מיליון שקל (288 אלף שקל). החברה ערערה על הקנס ופנתה לבית המשפט, שלא רק שדחה את דרישת החברה לבטל את הקנס, אלא אף השית עליה הוצאות משפט בגובה 35 אלף שקל.

מדוע ספגה אמישראגז קנס כה כבד? ובכן, החברה עשתה את מה שעל פי הודעת משרד האנרגיה מכונה "תרגיל ללקוחות". למה הכוונה? במשרד מסבירים: "מי שביקש להתנתק ממנה קיבל סמסים שמציעים לו פתאום הטבה במחיר - שיטת מצליח. תנסה להתנתק - תקבל הטבה, דבר שהוא אינו חוקי" - כך ציינו במשרד ואף הוסיפו: "זה חלק מהמאבק של המשרד ביוקר המחיה בתחום הגז הביתי".

הנימוק של מטיל העיצום הכספי היא כי החברה פנתה עם הצעת ההנחה ללקוחות גם אחרי שאלה הבהירו באופן רשמי שברצונם להתנתק משירותי החברה - ובכך עברה על חוקי התחרות.

עד כאן העובדות היבשות. הפרשנות, עם זאת, מעלה את השאלה: מה בדיוק הרוויח כאן הצרכן?

אילוסטרציה. shutterstock, ShutterStock
הבקשה להתנתק ולקבל הנחה, הפכה למפלטו האחרון של הצרכן בעידן שבו איש אינו מגן עליו מפני עליות מחירים/ShutterStock, shutterstock

כמעט לא נעים להתייצב לצדיה של חברת הגז - מדובר בשוק בעייתי שבעבר התגלו בו בעיות של קרטליזציה ושפועלים בו כמה כוחות ש.. איך לומר בלשון המעטה? לא תמיד פועלים לטובת האינטרס הצרכני שלנו.

יחד עם זאת, הבקשה להתנתק משירות כלשהו - לאו דווקא בתחום הגז, אלא גם בתחומים כמו ספק אינטנרט, חברת סלולר, ספק תוכן טלוויזיוני כמו חברות הכבלים והלוויין ועוד, היא הסנקציה הצרכנית האחרונה שנותרה בידינו, בעיקר בעידן של עליות מחירים פרועות, שעוברות לרוב ללא כל התערבות של גורם שתפקידו להגן על האזרח-הצרכן.

כלקוח אעיד על עצמי שאת ההנחות הטובות ביותר קיבלתי אחרי שהרגשתי, אפילו אני בעל המודעות הצרכנית הנמוכה, שהגיעו מים עד נפש וביקשתי להתנתק: פתאום גיליתי שאחרי הריטואל הישראלי הקבוע של בקשה לדבר עם גורם בכיר יותר ואמירות מפורשות מפי נציגי השירות על כך שאין יותר מה לעשות, דווקא בשיחה עם מחלקת שימור הלקוחות התברר שספק השירותים ניחן לא רק במתק שפתיים, אלא מוכן לגבות אותו בהצעה מסחרית משופרת.

אז יכול להיות שהציפיה מכל ספק באשר הוא, בין מתחום הגז או מתחום אחר, היא להציע לנו מראש ועל בסיס קבוע את המחיר הטוב ביותר, אבל משלא נהג כך - למה למנוע ממנו את האפשרות להציע לנו הנחה לאחר שביקשנו להתנתק מהשירות?

ייאמר מיד: מאוד מעצבן שחברות נזכרות בנו רק אחרי שביקשנו להתנתק - ומעצבן עוד יותר כשהן מפציצות אותנו בהודעות סמס - על גבול ההטרדה. ועדיין - מה האלטרנטיבה במציאות הצרכנית הפרועה שבתוכה אנו חיים?

ספק אם ההחלטה לקנוס את אמישראגז, במקרה הזה, תוזיל את תעריף הגז למנויי החברה. מה שבטוח הוא שהיא מונעת הנחה ממי שניסו להפעיל את הסנקציה הצרכנית היחידה שנותרה בידינו - ופשוט להודיע על התנתקות.

הייתי עוצר כאן, אלמלא התחושה שהלקח כאן עובר כחוט השני בין לא מעט פקידים שאמורים להיות "שומרי סף", אך פחות מעורים במציאות הצרכנית הקיימת בישראל: באים "לעזור" לנו להילחם ביוקר המחיה, אבל בפועל מפרקים אותנו מהנשק האחרון שנותר לנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully