וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרציתם לדעת על הייטק, והפעם: מה זה "סיד"?

עודכן לאחרונה: 25.12.2022 / 8:55

לכבוד שמונת הנרות של חנוכה, החלטנו להגיש לכם שמונה מושגי יסוד שקשורים להייטק, גם כדי שתישמעו מבינים יותר בכל פעם שמדברים על הענף שמשגע את הישראלים וגם כי זה פחות משמין מסופגניות, והפעם: מה זה "סיד"?

נבט. ShutterStock
"סיד": טיפוח הגרעין שיאפשר לעסק לצמוח?/ShutterStock

השקעות בחברות סטארט-אפ מחולקות בדרך כלל לשלבי הצמיחה של החברה: pre-seed, seed, A, B, C וכו'. Seed זה בעצם שלב גיוס ראשוני במחזור חייו של הסטרטאפ, שמאפשר לו להמשיך להתקיים, לצמוח, לגייס עובדים ולפתח את עצמו בכדי לגדול.

באופן כללי, השלבים הראשונים pre-seed, seed וגם A נחשבים לשלבים בהם ההשקעות הן בסיכון גבוה.

מה זה סיכון גבוה? המשמעות של השקעה בסיכון גבוה היא שהסטארט-אפ עדיין לא יציב, הטכנולוגיה עוד לא הוכיחה את עצמה, ומעבר לכך, עוד לא קיבלנו הוכחה שהמוצר באמת עובד, שיש לו מקום בשוק, ושהלקוחות מוכנים לשלם את המחיר לרכישה, או בשפה המקצועית: Product-market fit.
היות והסיכון גבוה, גם הסכום המושקע בסטארט-אפים בשלבי ה-seed גבוה.

תמורת סכום ההשקעה מתבקש הסטארט-אפ לספק למשקיע אחוזים גבוהים. כלומר, המשקיע יקבל לרוב בין 10% ל-35% תמורת סכומים יחסית נמוכים של $150,000 - $1,500,000.

כמו בעולם הטבע, ממנו לקוח השם "seed", סטארט-אפים בתחילת דרכם נמצאים בשלב הזרע, אך לא כל הזרעים נובטים ומצליחים להפוך לעצים נושאי פירות. זו אחת הסיבות המרכזיות שרוב הסטארט-אפים ברחבי העולם נסגרים.

לוקח לא מעט זמן להגיע לשלב בו הסטארט-אפ הוכיח היתכנות, צבר לקוחות, והוריד את רמת הסיכון שתאפשר כניסת משקיעים מקצועיים. בזמן הזה המיזם מוציא סכומים גדולים, עד שנגמר התקציב והמיזם נסגר.

לכן, קרנות הון סיכון מקצועיות לרוב יעדיפו להשקיע סכומים גדולים יותר דווקא בשלבים מתקדמים יותר של הסטארט-אפ, כשהוא כבר הוכיח את המודל העסקי שלו ואת היכולת הטכנולוגית. בשלבים אלו, סכומי הכסף יקנו פחות אחוזים אבל ההשקעה תהיה בעלת סיכון מופחת.

תהליך זה הוביל לעלייה בכמות ההשקעות בסבבי C בשנים האחרונות; לדוגמא, תחום ההשקעות בסבבי C ומעלה בישראל צמח פי 10, עם למעלה מ14 מיליארד דולר בשנה, בעוד שתחום ההשקעות בשלבי ה-seed נשאר ללא עליה משמעותית עם כ-4 מיליארד דולר בשנה.

אור חביב (ברוח החג), שותף וראש תחום החדשנות ב-Arieli Capital מסביר: "ברוב המקרים, בשלבי ה-pre-seed המשקיעים מגיעים ממעגלי ההיכרות הקרובים של הסטארט-אפים, כגון משפחה וחברים, ובשלבי ה-seed ניתן למצוא משקיעים מקצועיים כגון אנג'לים (אנשים פרטיים המשקיעים מההון העצמי שלהם), משרדים משפחתיים (משפחות בעלות הון המשקיעות מההון העצמי שלהן) ומעט קרנות הון סיכון המוכנות וערוכות להשקיע בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים.

אנחנו ב-Arieli Capital למשל, משקיעים בסטארטפים הן בשלבים מוקדמים והן בשלבים מאוחרים בזכות המבנה ייחודי שלנו שמאפשר עבודה עם סטארט-אפים בשלבים שונים".

רוצים לדעת מה זה Saas?
https://finance.walla.co.il/item/3547573

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully