וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שאנשים ישקלו היטב אם להמרות את פי גפני"

עודכן לאחרונה: 4.1.2023 / 13:55

יו"ר התאחדות האיכרים לא מאמין שזה קורה לו: אחרי שנדמה היה שהצליח לטרפד את הרפורמה בחקלאות, באה התוספת הקטנה של סמוטריץ' להסכם הקואליציוני והבטיחה את יישום הפעימה השנייה של הורדת המכסים. מהכותרת אפשר להבין גם מה הוא חושב על יחסי הכוחות בממשלה החדשה

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני ויו"ר הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' נועדים בכנסת לפגישת עבודה ושיתוף פעולה לקראת הקמת הממשלה. מערכת וואלה!, אתר רשמי
שר האוצר ויו"ר ועדת הכספים: חולקים את אותה הספה ואת אותה הממשלה אבל לא את אותה גישה לרפורמה בחקלאות/אתר רשמי, מערכת וואלה!

דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים כועס. הוא היה בטוח שהרפורמה בחקלאות שיזם שר החקלאות היוצא, עודד פורר, עברה מהעולם ועם כניסתה של הממשלה החדשה, יפציע שחר של יום חדש על הסדר הישן והמצב יחזור לקדמותו, הכל בהסתמך על סעיף שהכניס ח"כ משה גפני להסכם הקואליציוני של יהדות התורה עם הליכוד.

כשנודע לו (כפי שפורסם בלעדית בוואלה!) ששר האוצר הנכנס, בצלאל סמוטריץ', מתכוון לכבד את צווי הפחתת המכסים על הפירות והירקות, שהפעימה השנייה שלהם נכנסה לתוקף בתחילת ינואר (ובמקביל לפעול להביא את שינוי תקנות הצומח שעוצרות את הייבוא, להצבעה בוועדת הכלכלה), הכעס התפרץ, "מישהו הטעה את גפני", הוא אומר. "ואני מציע מהיכרותי אותו, שאנשים ישקלו היטב האם נכון להמרות את פיו של גפני. מישהו הכניס חצי משפט להסכם, שהשאיר את הורדת המכסים".

בלעדי: הרפורמה בחקלאות נמשכת - https://finance.walla.co.il/item/3549409

הסעיף האמור קובע, אמנם, שיש לקדם רפורמה חדשה, אך משאיר את המהלכים של הממשלה הקודמת על כנם: "על רקע תכליות החקלאות כערך ציוני, אמצעי לשמירת קרקע, עצמאות יצרנית ובטחון לאומי תזונתי, הממשלה תקדם רפורמה חדשה בתחום החקלאות, תוך שימצא האיזון הנכון בין הפחתת מחירים וחוזק החקלאות הישראלית. עד לגיבוש מתווה מחדש כאמור, יוקפאו הרפורמות בחקלאות שגובשו ע"י הממשלה ה - 36, ככל שהן לא נכנסו לתוקף באופן אוטומטי".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי. יחצ,
דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים ויו"ר נשיאות המגזר העסקי: "מישהו הטעה את גפני"/יחצ

"ממשלת ישראל החדשה, בראשות בנימין נתניהו, צריכה לקבל החלטה אסטרטגית, האם היא רוצה לשמר את ענף החקלאות, להגדיל את כושר הייצור, לחזק את הפריסה ההתיישבותית בפריפריה ולהמשיך להוביל את הטכנולוגיה בחקלאות, כי לממשלה הקודמת לא הייתה אסטרטגיה, אלא עיסוק בדבר אחד בלבד - הורדת יוקר המחיה".

יוקר המחיה הוא לא נושא ראוי, שכולם עוסקים בו?
"מעולם לא התנגדתי להורדת מכסים ותחרות, אבל אם רוצים לעשות רפורמה אמיתית, היא צריכה להתבסס על מטרות ויעדים מדידים. צריך למחוק את כל מה שהיה על השולחן, כי את וכל אזרחי מדינת ישראל לא יודעים מה מגדירה לעצמה מדינת ישראל בקשר לחקלאות".

אחרי שנה של מו"מ אתם רוצים למחוק הכל ולהתחיל מהתחלה?
"לא חתמנו על שום דבר. הורדת המכסים היא לא רפורמה. זה כלי שצריך להשתמש בו בצורה מושכלת. רפורמה היא הצבת יעדים ומטרות. אני מאוד מעריך את סמוטריץ', אבל נכנס שר חקלאות חדש, אבי דיכטר, ואני חושב שלא ראוי להתחיל במהלכים לפני שניתנה לו ההזדמנות ללמוד את המשרד.

תקראי טוב את ההסכמים הקואליציוניים. מדובר שם על רפורמה חדשה ולא להחיל את זו הקודמת. מישהו הכניס משפט מתוחכם אבל הוא לא נותן את הלגיטימציה לשמור על המצב הנוכחי, כי רפורמה כוללת את המהלך כולו.

"אני נמצא עם ערך ייצור של כ- 30 מיליארד שקלים ורוצה להגיע לפחות לבין 35 ל- 37 מיליארד שקלים, ובשביל זה צריך לתת לי את הכלים. אני רוצה להגדיל את הייצוא החקלאי הטכנולוגי, שעמד פעם על 6 מיליארד שקלים והיום הוא בקושי מחצית ולהשקיע בטכנולוגיה מתקדמת".

הרפורמה של פורר מבטיחה 600 מיליון שקלים בשנה לפיתוח טכנולוגי ו- 700 מיליון לתמיכה ישירה בחקלאים.
"אני בא מהעולם העסקי, מנהל חברות וגופים ובונה תוכניות עסקיות ואני אומר לך שהרפורמה לא נבנתה על מודל עסקי ואין שום מדד שפתיחת הייבוא הביאה להפחתת מחירים".

כי החקלאים מפעילים את "הגנת הצומח" במשרד החקלאות, שיסכלו כל ניסיון לקבל אישור לייבוא ירקות ופירות
"אתן לך דוגמא על מה הורדת המכסים השפיעה. הורידו מכס על שום ממאה אחוזים לאפס, ומה קרה? גידלנו 10,000 דונם שום והיום מגדלים 1,200 דונם, כי אנשים לא רוצים לגדל יותר שום. מביאים לארץ שום סיני סינטטי ונטול ערכים תזונתיים, במקום השום הישראלי".

מה אתם מתכוונים לעשות, אם שר האוצר יתעקש לקיים את הצווים במלואם?
"יש מתווה הורדת מכסים בן חמש פעימות, כשהשנייה שבהן נכנסה עכשיו לתוקף. אני מצפה הן מהאמירות של ראש הממשלה והן מהדעה שהביע על החקלאות לפני הבחירות, וכן מאריה דרעי, משה גפני, אבי דיכטר ואנשי הליכוד - שיתמכו בחקלאות הישראלית כמו שהבטיחו.

מה שהיה נמחק. קרה מה שקרה והמשפט המתוחכם הזה לא יעמוד בדרכנו. עדיין לא נפגשתי עם סמוטריץ', אבל אני מתכוון לעבוד מול כל הגורמים כדי להעביר רפורמה אמיתית בחקלאות ולא הורדה של מכסים בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully