וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימן מטרה: סמוטריץ' ימנע את הזינוק במחירי החלב?

עודכן לאחרונה: 8.1.2023 / 14:18

עם כניסתו לתפקיד מסמן שר האוצר מטרה שאפתנית: למנוע התייקרות של קרוב ל-15% שהייתה אמורה לחול במחיר מוצרי החלב שבפיקוח. למרות ההחלטה, עדיין לא ברור איך יגבר על מנגנון עדכון המחירים הקיים

בצלאל סמוטריץ' נכנס לתפקיד שר האוצר. רפי בן חקון, לע"מ,
סמוטריץ' יודע שלמרות שעליית המחירים החלה טרם כניסתו לתפקיד, הוא ייבחן על הצלחתו במלחמה בה/רפי בן חקון, לע"מ

שר האוצר, בצלאלא סמוטריץ' סימן את אחת המטרות הראשונות שלו במחלחמה בעליות המחירים - ומתברר שהיא מטרה גדולה.

העלייה במחירי החשמל, המים, הארנונה והדלק נפלו על שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שלושה ימים אחרי שהושבע לתפקיד. ברווח הצר שבין הכניסה ללשכה לכניסת ההתייקרות לתוקף, יכולת התמרון והתגובה שלו הייתה אפסית עד בלתי קיימת.

סמוטריץ, שנאלץ לספוג את זעם הציבור על מהלך שלא היה לו כל השפעה עליו, מתכוון להשיב מלחמה - ועוד באחד התחומים הרגישים ביותר, מחיר החלב.

בחודש מאי הקרוב אמורה לחול עליית מחירים שצפויה להשפיע על כל בית בישראל ובעיקר על השכבות החלשות: התייקרות של 15% במחירי מוצרי החלב שבפיקוח.

סוטריץ' נגד גפני על מחירי הירקות והפירות - https://finance.walla.co.il/item/3549885

כדי חלב. ShutterStock
מוצרי חלב שבפיקוח, מזון שנמצא כמעט בכל בית: חלב, גבינה לבנה, צהובה (במשקל), שמנת, אשל וגיל/ShutterStock

איך מבטלים התייקרות צפויה של כ-15%?

העלייה החדה במוצרי החלב בעוד ארבעה חודשים, היא חלק מההסכם שנחתם באוגוסט בין ראשי ענף החלב, למשרדי האוצר והחקלאות. את מחירי החלב שבפיקוח קובעת ועדת המחירים, שעורכת תחשיב של עליית "מחיר המטרה" של החלב, מחירו של החלב הגולמי שמשלמות המחלבות לרפתנים, ומשקללת אותו עם עלויות הייצור. המלצותיה מוגשות לשרי האוצר והחקלאות, שדנים בהן ומחליטים אם לאשר אותן.

המחלבות הסכימו לעלות בתחילת ספטמבר את המחירים ב- 4.9% "בלבד" במקום ב-10% כפי שקבעה וועדת המחירים, ולהקפיא את עליית המחירים עד מאי, בתמורה למעבר למנגנון עדכון מחירים אוטומטי אחת לרבעון, במקום הוועדה, שישחרר אותם מהתלות באישור המלצות הוועדה על ידי השרים.

מכיוון שמחיר המטרה עלה בשבוע שעבר בשיעור חד והוא מתווסף לחוב של שנה שקיים למחלבות, שלא העלו את המחיר במלואו, ההתייקרות צפויה להגיע במאי ל- 15%.

עם כניסתו לתפקיד פנה סמוטריץ' לדרג המקצועי במשרד האוצר וביקש מהם להציג בפניו דרכים שימנעו את עליית מחירי מוצרי החלב בפיקוח, הכוללים: חלב, גבינה צהובה במשקל, גבינה לבנה, שמנת מתוקה וחמוצה, אשל וגיל.

האופציות העומדות כרגע על השולחן, הן דרישה מהרפתנים והמחלבות לוותר על חלק מעליית מחיר המטרה כדי למתן את עליית המחירים, סבסוד ממשלתי על התוספת למחיר - דבר שבאוצר מתנגדים לו בתוקף, וחקיקה שתקבע שמחיר המינימום שהמחלקות יכולות לשלם לרפתנים עובד חלב גולמי יעמוד על 2.15 בארבעת הרבעונים הקרובים.

כרגע קשה להעריך איזה מהפתרונות (או שילוב של יותר מאחד מהם). בכל מקרה ברור ששר האוצר, שבחר למקד מאמץ בשוק החלב, לא ייתן למחירים לעלות בשיעור דו-ספרתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully