וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלב על כל טיפה: יתרונות החלב בטיפוח העור

קובי טיריפינטו

עודכן לאחרונה: 12.1.2023 / 11:40

יום החלב המצוין ב-11 בינואר, כתזכורת ליום המרגש שבו שווק החלב לראשונה בבקבוקי זכוכית, (ב-11 בינואר 1878), הוא לא רק חגיגת קפה, או צלחת קורנפלקס. לרגל המאורע, בחרנו לתת לכם זווית נוספת שאולי לא הכרתם על מרכיביו השונים של החלב ויתרונותיהם לעור

אילוסטרציה. ShutterStock
אמבט חלב: מוצרי הטיפוח עושים שימוש ביתרונות החלב על העור/ShutterStock

קליאופטרה, שנולדה בשנת 69 לפנה"ס ועלתה על כס המלכות במצרים בשנת 51 לפנה"ס, ממשיכה להצית את דמיונם וסקרנותם של רבים.

סביב דמותה נרקמו כידוע מיתוסים רבים, אך המצוטט ביותר הוא כי היא נהגה לטבול באמבט חלב חמוץ, לטובת שיפור איכות ומראה עורה. לא בכדי כ-2053 שנה לאחר מותה, היא עדיין מהווה סמל ליופי וזוהר.

עתה, נשאלת השאלה מדוע בחרה המלכה הפרעונית קליאופטרה השביעית, לאמץ את החלב כמרכיב קבוע בהרגלי הטיפוח שלה?

אנחנו לא יכולים להתחייב לגבי בחירתה של קליאופטרה, אבל החלב (לסוגיו) עשיר בחלבונים, הוא מכיל מינרלים, ויטמינים וסוכרים שונים, וכשהמרכיבים הללו משולבים בתכשירים קוסמטיים, הם מעודדים את התחדשות העור ומאטים את תהליך הזדקנותו. בנוסף, הם משפרים משמעותית את רמת הלחות, מבהירים את העור ומעניקים לו גוון אחיד.

כאן המקום לנפץ מיתוס שגוי ולהבהיר כי למרות הסברה הרווחת שקליאופטרה נהגה לרחוץ בחלב פרות, הרי שמקור החלב היה בכלל מגמל, החיה הראשונה שבויתה בעבור יצירת חלב, הרבה לפני הפרה.

לחלב הנאקה מיוחסות ברפואה העממית תכונות מרפא רבות. ואכן, בשנים האחרונות, במסגרת מבדקים שונים, התגלו תכונות איכות ומרפא יוצאות דופן של החלב הזה, בעיקר בשיפור מראה העור, הודות לשומנים החיוניים לשיפור בריאות העור.

החלב רווי בפרוטאינים המספקים לחות לעור, הוא עשיר בוויטמין C, המהווה גורם נוגד חמצון, מכיל שיעור בלתי מבוטל של ויטמינים (למשל: B12 , A , B1 , B2 וקארוטין) ועתיר בחומרים אנטי בקטריאליים, המסייעים בשמירה על בריאות העור לאורך זמן.

בנוסף, משום העובדה שחלב הוא מקור טבעי לחומצות אלפא-הידרוקסיות, ביקשה תעשיית הקוסמטיקה לנצל את יתרונותיו הרבים. בהתאמה ישנם שני מרכיבים פעילים מרכזיים בתעשיית הקוסמטיקה הנגזרים מחלב: החומצה הלקטית וה-סודיום לקטט.

תמונה 1 kb pure קובי ברוך דר עור סבוקלם ג'יגי מעבדות קרן ברטוב. יח"צ,
kb pure קובי ברוך, ד"ר עור, סבוקלם, GIGI, מעבדות קרן ברטוב/יח"צ

לא רק היאלרונית, הכירו את החומצה הלקטית

החומצה הלקטית, היא חומצה אורגנית הנוצרת על ידי חיידקים בתהליך של תסיסה.

מקור שמה מלטינית (חלב = Lac), והיא התגלתה לראשונה בחלב ב-1780 על ידי הכימאי השוודי קרל וילהלם. רק שלושים שנה מאוחר יותר היה זה הכימאי ינס יקוב ברצליוס, שגילה שהיא נוצרת גם בשרירים בשעת מאמץ.

בתהליך הפיסטור, שנקרא על שם ממציאו, לואי פסטר, נחשף ב-1856 לאחר שפסטר גילה שהחיידקים המצויים בחלב (לקטובצילוס) הופכים את סוכר החלב (לקטוז), לחומצה לקטית בתהליך התסיסה, ומאז היא מכונה גם "חומצת חלב".

החומצה הלקטית משתייכת כאמור למשפחת החומצות האלפא-הידרוקסיות (‭AHAs‬), שהוכחו בעשורים האחרונים כמרכיבים קוסמטיים יעילים ביותר בחידוש העור והצערתו, שלפילינגים ולתכשירים המבוססים עליהן, תפקיד מרכזי בטיפול הדרמטולוגי ובטיפולים קוסמטיים לחידוש העור, לטשטוש קמטים ולהבהרת כתמי גיל. ‬‬‬

הלקטית בהיותה רכיב היגרוסקופי (יכולת של חומר למשוך מולקולות מים מסביבתו באמצעות ספיחה) ואחד ממרכיבי הלחות המצויים באופן טבעי בעור בריא (NMF) תורמת ללחות העור ומעודדת ייצור סרמידים (אחד המרכיבים החשובים ביותר בממברנות של התאים, הקושר את הלפידים לחלבונים של דופן התא).

למעשה החומצה הלקטית היא שמבטיחה איזון ברמת החומציות הטבעית (PH) בעור, החיונית להגנה מפני חיידקים ופטריות. היא גם מגבירה את יכולת העור לשמר מים בשכבה הקרנית - האפידרמיס, וכך היא תורמת ללחלוחו ומסייעת בשמירה על התנהלות תקינה של מים בעור.

משום שמשק מים מאוזן בעור הוא תנאי הכרחי לעור בריא ויפה - נודעת לחומצה הלקטית חשיבות קוסמטית רבה, בעיקר בטיפול בעור יבש וחסר לחות הזקוק לחידוש ושיקום, כמו גם בעור מבוגר ולבעלי עור רגיש הנוטה לסבוריאה (סוג של אקזמה בעור) או אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) המתבטאים ביובש וגרד בכפות הידיים והרגליים.

מלבד תפקידה בהענקת לחות, נודעת לחומצה הלקטית פונקציה קוסמטית מהותית נוספת - אפקט קרטוליטי הדומה לפילינג, המתבטא בקילוף עדין ובהסרת תאים מתים מהשכבה העליונה של העור לשם זירוז התחדשותו.

הפונקציונאליות והאפקטיביות של הלקטית בשימוש קוסמטי הן פועל יוצא של ריכוז החומצה. בריכוזים נמוכים עד 5% היא משמשת כלחותן, בריכוזים גבוהים יותר (עד 7%) היא מסייעת באיחוי הרקמות ומעל האחוז הזה ועד לריכוז מקסימלי של 10% היא משמשת כחומר מחדש ויוצרת תגובת פילינג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
תמונה 2 לקטופיל (כצט) דר פישר cnd קרסטס קיל'ס.. יח"צ,
לקטופיל (כצט), ד"ר פישר, cnd, קרסטס וקיל'ס./יח"צ

הרכיב השני המשמעותי בחשיבותו הקוסמטית שמקורו בחלב הוא ה-סודיום לקטט (Sodium Lactate). זהו מלח הנוצר מהתססה של חומצת חלב, שכוחו טמון ביכולתו "למשוך" אליו מים, ללחח ולאזן את העור.

לעור מיובש כידוע יש רגישויות משלו: הוא סובל מהרוח, מהיובש הטבעי בחוץ וגם מהיובש המלאכותי שנגרם על ידי אמצעי החימום החורפיים. הנשים הבדואיות לדוגמה נהגו למרוח על פניהן שמנת, שהופקה מחלב מורתח, וכך הן הגנו על פניהן מפגעי מזג האוויר הקשה במדבר.

פעולה דומה מבקש לספק הסודיום לקטט. זהו רכיב הניחן בתכונות אנטי מיקרוביות המחזקות את יכולת העור לאגור ו"למגנט" מים, לטובת ליחוח העור ואיזון רמת החומציות בפורמולה של התכשיר.

כל תחושה של אי נוחות, לרבות גרד, חספוס או יובש עשויה להצביע על כך שהמחסום העורי - אותה שכבה החוצצת בין הדרמיס לבין השפעות הסביבה - אינו ממלא את תפקידו. התוצאה הישירה - הזדקנות מואצת של העור, וגם הופעתם של קמטים עמוקים ורפיון ולכן, במידה ועורכם מתייבש ולוהט, חשוב להרגיעו, ולהתאים לו תכשיר לחות והזנה שיסוך אותו היטב וישקם את רקמותיו.

לצד המרכיבים הנ"ל, מכיל החלב מרכיבים טבעיים נוספים ובהם: לקטווקס (Lactowax) השומר על הלחות והאלסטיות של העור, לקטוסרום (Lactoserum) המעשיר את העור, משפר ומחדש את מראהו בזכות מרכיבי הזנה כגון: ויטמינים, חלבונים, סוכרים ומינרלים ולקטאלבומין, חלבון המספק חומצות אמינו הדרושות לעור.

החומצה הלקטית מקורה אומנם בחלב, אך היא קיימת גם ברוטב סויה, בלחם מחמצת, בחמוצים וביין. כשמדובר בחומצה לקטית לשימוש קוסמטי היא מופקת לעיתים מאוכמניות או מחיידקים המצויים בלקטוז (סוכר החלב), ממי גבינה בתהליך תסיסה, וניתן להפיקה גם מקמח תירס, מתפוחי אדמה, ממולסה ומתסיסה אלכוהולית של סוכר.

עם זאת, לרוב מיוצרת הלקטית בתנאי מעבדה באופן סינתטי, ועל אף שתכונותיה זהות לגמרי לתכונות של החומר שמקורו מן הטבע, יודגש כי פרסומים שמלווים לעיתים חלק מהתכשירים הקוסמטים, המעידים עליהם כאילו הם מכילים חומצה לקטית טבעית - מטעה!

למרות זאת, ישנו יתרון לחומצה לקטית שהופקה באופן סינטתי במעבדה, שכן במקרה שכזה אין חשש רגישות ללקטוז, כך שכולם למעשה יכולים ליהנות מתועלתה הקוסמטית של החומצה.

בשנים האחרונות הלקטית מככבת גם במוצרי שיער ואפילו בתכשירי ציפורניים. בשני המקרים הללו מייחסים לה את היכולת לשקם את הקרטין (חלבון המצוי בשיער ובציפורניים).

לב סיב השערה מורכב מרשת של תאי קליפה המוחזקים יחדיו על ידי קשרים יוניים. הקשרים הללו חשופים מדי יום, לגורמים סביבתיים ועם הזמן הם נחלשים ונשברים. תאי הקליפה מתפצלים ומבנה סיב השערה נמצא בסכנה, כשהשיער נעשה שביר, חסר ברק ונוטה לאבד את צורתו.

לחומצה הלקטית, בעניין זה מיוחסת היכולת להגיע לעומק סיב שערה ולסייע לבנייתו המחודשת על ידי כך שהתאים יתאגדו יחדיו ויצרו מחסום הגנה יעיל כנגד נזקי הסביבה.

תמונה 3 קליניק כריסטינה (אתר דיל קוסמטיקס) ז'אן פיובר (אפריל) שיסיידו דר להבית אקרמן. יח"צ,
קליניק,כריסטינה (אתר דיל קוסמטיקס), ז'אן פיובר (אפריל), שיסיידו, ד"ר להבית אקרמן/יח"צ

אמבט חלב, כן או לא?

בעולם הפנטזיה אנחנו מתפנקים באמבט חלב חמים ומדמיינים שמישהו מניף עלה דקל אדיר ממדים מעל ראשנו ועושה לנו אוויר. השאלה היא עד כמה אפקטיבי הוא החלב שבאמבט.

ובכן, חשוב להדגיש כי קיים הבדל מהותי בין אמבט חלב שניתן לעשות בבית לבין זה המוצע במרכזי הספא המקצועיים. בזה האחרון כלל לא מדובר בחלב רגיל שרוכשים במרכול, אלא בחלב עזים או בחלב נאקות נקי ולא מפוסטר, העשיר בפרוטאין ובמינרלים, אשר בטמפרטורה חמימה ונעימה של 38-37 מעלות, יבטיח כי הלקטוז שבו יתרום ללחות העור.

אם בכל זאת בחרתם להוסיף חלב מהמרכול לאמבט, דעו כי מלבד פינוק אינסטגרמי, אין לו שום יתרון!
למתעקשים ולחובבי האינסטה שחפצים להתענג על פינוק חלבי מומלץ להסתייע בגבינה לבנה 9%, לתוכה מומלץ לטפטף כמה טיפות של לימון ולהוסיף כף קוואקר אינסטנט. את כל המרכיבים יש לערבב לאמולסיה אחידה ואותה למרוח על העור תוך עיסוי עדין.

בחלוף רבע שעה מלאו אמבט במים חמימים בטמפרטורה נעימה, הוסיפו כ-6 ליטר חלב טרי, או לחילופין חלב עיזים 6%, כמו גם פלחי תפוז וליטר מיץ תפוזים סחוט-טבעי. עתה היכנסו פנימה למשך כ-15-20 דקות מפנקות של הרגעות.

התוצאה שתתקבל היא של עור חלק, אחיד וזוהר יותר. בגבינה יש חומצה לקטית מרוכזת שתכווץ את הנקבוביות ותנקה את העור, הלימון רווי בחומצה ציטרית שתלבין ותבהיר את העור, ויטמין סי הוא נוגד חמצון והקוואקר יתפיח את העור ויספק אפקט "מילוי" שיבלוט בעיקר בין קמטי ההבעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully