וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נראה טוב: שוק האופטיקה בישראל מגלגל כמעט 2 מיליארד שקל

עודכן לאחרונה: 26.3.2024 / 7:05

העובדה שענף האופטיקה בישראל נחשב כחיוני בזמן משבר הקורונה, לא מנעה את הפגיעה בו: ביקושים נמוכים הביאו לסגירת סניפים ולירידה חדה בהכנסות. התפתחויות חדשות מצביעות על התעוררות השוק וחזרה למספרים המוכרים מהתקופה שקדמה למגפה

משקפי שמש גברים - דייוויד בקהאם אירוקה. יח"צ חו"ל,
בבעלות סופר פארם: משקפי שמש לגברים, של דייוויד בקהאם ברשת 'אירוקה'/יח"צ חו"ל

ענף האופטיקה בישראל חווה טלטלות כמו גם ענפים גדולים אחרים במשק הישראלי והעולמי. הירידה המשמעותית בהכנסות בתקופת המשבר (2020) נגרמה עקב הסגרים שהביאו לביקושים נמוכים, סגירת החנויות בשל התנועה הדלה ומחסור בכוח אדם וחוסר יכולת להיערך לייצור או יבוא בשל אי ודאות כלכלית-כללית.

עם ניתוח הנתונים בסיכומה של שנת 2022, נראה כי שוק האופטיקה מתעורר לחיים ומתחיל להראות סימנים של קימה לתחיה. ההתפתחויות האחרונות, אשר כוללות את רכישת רשת 'אירוקה' ע"י רשת סופר פארם וכניסתה לישראל של רשת משקפי השמש הבינלאומית המובילה sunglass hut, השייכת לענקית האופטיקה הבינלאומית "לוקסאוטיקה", (כניסה המיוחסת לקבוצת פוקס), עשויים לערער את יחסי הכוחות בשוק ולעורר את ההכנסות עד למעבר למספרים שהכרנו טרום תקופת הקורונה.

מניתוח נתוני שוק האופטיקה בישראל, מוערך כי בשנה האחרונה (2022), ההכנסות של שוק זה הסתכמו בכ-1.91 מיליארד שקל, נתון המצביע על גידול של כ-9% ביחס לשנה שקדמה לה (2021), וזאת על רקע המשך התאוששות המשק ממשבר הקורונה.

משקפי שמש גברים - טום קרוז משקפי טייסים ריי באן. באדיבות יח"צ ריי באן,
ריי-באן, מהמותגים של ענקית האופטיקה הבינלאומית 'לוקסאוטיקה'/באדיבות יח"צ ריי באן

ירידה משמעותית, עלייה מפתיעה ויישור קו

אם נתייחס רגע לתקופת הקורונה, שהשפיעה משמעותית על מגוון רחב של תחומים, ניראה כי בשוק האופטיקה בישראל, בשנת 2020, חלה ירידה משמעותית בהכנסות (למעלה מ-20%), כאשר חלק ניכר מהחנויות סגרו את שעריהן, על אף שהענף הוכרז כחיוני, בשל תנועת לקוחות דלה ואי כדאיות כלכלית.

בשנת 2021 חל גידול לא מבוטל כלל של כ-17% בהכנסות השוק, עם סך הכנסות של 1.75 מיליון שקל, שהיווה את תחילת היציאה מהמשבר.

וכעת, כאמור, עלייה נוספת של 9% יותר מבשנת 2021 שהייתה פורייה כשלעצמה, מה שמביא את סך ההכנסות לגבוה במקצת משנת 2019 שקדמה למשבר ונסגרה עם הכנסות של 1.9 מיליארד שקל.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
הכנסות שוק האופטיקה בישראל. באדיבות CofaceBDi,
הכנסות שוק האופטיקה בישראל חוזרות למספרים המוכרים טרום תקופת הקורונה/באדיבות CofaceBDi

חוזרים לביקושים המוכרים

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת בחברת CofaceBDi: "נראה כי שוק האופטיקה חזר לרמת הביקושים מתקופת טרום מגפת הקורונה ומצליח לייצר התעניינות רבה בקרב שחקנים בשוק ומחוצה לו".

עוד הוסיפה ינאי כי: "ההתפתחויות האחרונות, הכוללות את רכישת אירוקה ע"י סופר פארם וקבוצת פוקס אשר קיבלה את הזיכיון להקמת רשת משקפי שמש בינלאומית בישראל, עשויים לערער את יחסי הכוחות בשוק. נוסיף כי רשתות אופנה נוספות בוחנות כניסה אפשרית לשוק האופטיקה, הזוכה לביקושים ערים".

כיום בישראל, פועלות כ-1,140 חנויות אופטיקה שכ-500 מתוכן הן סניפים של רשתות, מספר שמהווה כ-44% ממספר החנויות הכולל בשוק זה. מספר חנויות האופטיקה באזור המרכז נאמד בכ- 365 חנויות, המהווים נתח כמותי של כ- 32% מסך החנויות בשוק.

התפלגות גיאוגרפית של חנויות אופטיקה ברחבי הארץ. באדיבות CofaceBDi,
התפלגות גיאוגרפית של חנויות אופטיקה ברחבי הארץ/באדיבות CofaceBDi

רואים רחוק: נשקפי ראייה בכמיליארד שקל

מוערך כי ההכנסות ממכירת משקפי ראיה הסתכמו בשנת 2022 בכ-936 מיליון שקל, והיוו כ-49% מהכנסות השוק. כמו כן, הכנסות שוק משקפי השמש עמדו על כ- 726 מיליוני שקלים בשנת 2022. יתר ההכנסות הגיעו ממכירה של אביזרים, עדשות ותמיסות מגע.

בין השחקנים הבולטים בשוק ישנן הרשתות: 'אופטיקה הלפרין' המפעילה 122 סניפים, 'אופטיקנה' המפעילה 72 סניפים, 'סופר פארם אופטיק' המפעילה 72 סניפים, 'קרולינה למקה' המפעילה 66 סניפים ו'אירוקה' המפעילה 60 סניפים.

סך הכל חמש הרשתות המרכזיות בשוק מפעילות 392 סניפים, המהווים כ- 35% מסך הסניפים בשוק, והכנסותיהן מהוות קרוב ל- 45% מסך הכנסות השוק.

התפלגות הכנסות השוק לפי קטגוריות. באדיבות CofaceBDi,
התפלגות הכנסות שוק האופטיקה לפי קטגוריות/באדיבות CofaceBDi

פוקס מייצרת תחרות

יש לציין כי בחודש נובמבר 2022 אישרה רשות התחרות את רכישת פעילות רשת 'אירוקה' על ידי סופר-פארם. סכום העסקה מוערך בכ- 75 מיליון שקל. 'סופר פארם אופטיק' מוכרת בעיקר משקפי ראיה ועדשות מגע ואילו רשת 'אירוקה' מתמחה במכירת משקפי שמש - כעת הן מאחדות כוחות.

בחודש יוני 2022 הודיעה קבוצת פוקס של הראל ויזל כי קיבלה את הזיכיון להקמת חנויות בישראל לרשת משקפי השמש הבינלאומית sunglass hut (סאנגלאס האט) השייכת לחברת האופטיקה הגדולה בעולם לוקסאוטיקה, המחזיקה בשלל מותגים מובילים בעולם, ביניהם: ריי-באן, אוקלי, פרסול, ווג ועוד.

במעמד השקת חנות הדגל של הרשת, החנות הראשונה בישראל שנפתחה החודש (ינואר 2023) בדיזנגוף סנטר, הצהירה קבוצת פוקס על כוונתה לפתוח 20 סניפים בשנה הנוכחית (2023) כאשר על פי ההסכם, היא מחויבת לפתוח 49 סניפים ב-7 השנים הקרובות.

מנהלים בענף מביעים חשש שפתיחת הרשת תייצר יתרון משמעותי לקבוצת פוקס בשל העדיפות שצפויה לקבל במכירת מותגי לוקסאוטיקה בישראל.

sunglasshut_השקת החנות הראשונה דיזנגוף סנטר. שוקה,
sunglass hut: כניסת הרשת לישראל צפויה לערער את מאזן הכוחות בשוק האופטיקה בישראל/שוקה

ניתוח הנתונים מתייחס לשוק האופטיקה בישראל, הכולל חנויות המתמחות בשיווק משקפי ראייה, משקפי שמש, עדשות ותמיסות מגע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully