וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצלאל סמוטריץ, תחליט: אתה שר אוצר או נער גבעות?

עודכן לאחרונה: 22.1.2023 / 10:29

המינוי שלו למשרד האוצר עורר תקוות בלב רבים שזכרו לו גישה פרגמטית במשרד התחבורה, למרות אידיאולוגיה ימנית נוקשה. אבל בסוף השבוע האחרון התברר מה חשוב באמת לשר האוצר - ולמרבה הצער, לא מדובר בכלכלת ישראל

הקמת מאחז חדש לזכר הרב דרוקמן בשומרון. 20 בינואר 2023. ללא, אתר רשמי
הקמת המחאז החדש. האם שר האוצר מעדיף להתעסק בשלושה קרוונים מאשר בדיור לכלל אזרחי ישראל?/אתר רשמי, ללא

100 ימי חסד אינם פריבילגיה ששמורה לשר בישראל, לא כל שכן שר אוצר, לא כל שכן שר אוצר שנכנס לתפקידו בתקופה של משבר כלכלי עולמי, אינפלציה גואה, בלימה בענף ההייטק שהוביל את המשק הישראלי מחיל אל חיל - וכמובן, יוקר המחיה.

סמוטריץ' לא יכול היה לייחל לכניסה חלקה יותר לתפקיד שר האוצר: אביגדור ליברמן, קודמו בתפקיד, השאיר לו ירושה נהדרת של עודף תקציבי. אם חלק מקודמיו ידעו תמיד לקונן על "בור" שהותירה להם כלכלת הבחירות של קודמם בתפקיד, הרי שסמוטריץ' קיבל קופה מלאה, מה זה מלאה? עולה על גדותיה.

אבל זה לא רק הכסף: סמוטריץ' קיבל משרד אוצר שקרוב מאוד להשקפת עולמו הימנית-כלכלית, לא מאוד רחוקה מזו של ליברמן (כפי שהודה אף סמוטריץ' בעצמו, בטקס חילופי השרים).

עם נתוני פתיחה שכאלה, אפשר היה לקוות ששר האוצר החדש יסתער על האתגרים שנמצאים לפתחו של המשק הישראלי: יעמיק את הרפורמות שיעודדו תחרות ויפחיתו את יוקר המחיה, יצליח לפרק את הלובי החקלאי החזק, משימה שליברמן כבר פוצץ כמה מהחסמים הגדולים שניצבו בדרכה ואולי אפילו יתפנה לנסות ולהצליח במקום שנראה כרגע ככישלון הגדול ביותר של הממשלה הקודמת, טיפול במחירי הדיור.

חשיפת התוכנית של ראש הממשלה ושר האוצר לטיפול בהתייקרויות במשק , ירושלים. ינואר 2023. ינון שלום יתח
מסיבת העיתונאים בה הוצגה "תכנית" להפחתת יוקר המחיה. הצליח גם לתת לנתניהו את רגע התהילה שלו וגם לשמור על הקופה. חבל שלא שמר על הקו הזה/ינון שלום יתח

הימים הראשונים של סמוטריץ' בתפקיד דווקא עוררו תקווה, בעיקר כאשר נזכרים בכהונתו הקצרה במשרד התחבורה (הפוכה לתפקודה הכושל של מרב מיכאלי באותו המשרד ממש), שתחת הנהגתו היה המשרד היחיד שהבין שניתן לנצל את סגרי הקורונה לקידום מואץ של פרויקטים בתחום התשתית. זאת ועוד: התשלום הכפוי שנאלץ לשלם להבטחות הבחירות של נתניהו, הסתכם בעיקר בעמידה לצד ראש הממשלה באותה מסיבת עיתונאים תמוהה - ככל שמדובר בקופה הציבורית, יישר סמוטריץ' קו עם אגף התקציבים במשרדו.

אפשר היה לקוות שמשם תמשיך הלוחמנות של סמוטריץ' גם לכיוון תקציב 2023 וחוק ההסדרים, שם הוא עלול למצוא עצמו בעימות ישיר עם שותפיו לקואליציה, בעיקר עם נציגי המפלגות החרדיות שחומדים את הקופה הציבורית באופן שמתנגש לא רק עם היותו שומר קופת המדינה, אלא אפילו עם תפיסתו הכלכלית שגורסת שצריך לעודד עבודה ורכישת השכלה ולא בערות ובטלה במימון המדינה.

אבל דווקא משהיו לו את כל התנאים לעמוד כחלוץ מול השער ולשאול את השוער, כמו שאומרים בשכונה, לאיזו פינה הוא מעדיף את הכדור, התברר שמרכז הכובד של סמוטריץ' נמצא בכלל במקום אחר: בדאגה לגורלו של מאחז שקם ופונה בתוך שעות - לא בדיוק עקירה של יישוב מגבולותיו ושל אנשים מביתם, אלא יותר עלבון ילדותי על המהירות שבה שלפו שר הביטחון וראש הממשלה את האצבע שתקעו סמוטריץ' וחבריו בעינם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
בצלאל סמוטריץ'
מצעד הגאווה. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
האם מי שקיווה לקבל את סמוטריץ' "של התחבורה" יקבל את זה של "מצעד הבהמות"?/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

לכאורה יש כאן שוב ביטוי לפיצול-האישיות (כמטאפורה, לא כאבחון כמובן) שהיה לרועץ לסמוטריץ' בכל פעם שמישהו מחוץ למחנה הפוליטי שלו, העז לקחת אותו ברצינות: מצד אחד איש חריף בעל יכולות עשייה, מצד שני מועד בכל פעם במשהו אחר, שכבר מזמן אי אפשר לתלות רק בחוסר ניסיון פוליטי.

אם כך הוא הדבר, ניחא - ימחה סמוטריץ' נגד פינוי מאחז שהוקם ביוזמת חבריו (וביוזמתו שלו?) רק כדי לאתגר את הממשלה שבה הם עצמם חברים - ולאחר שיסיים להראות לכולם עד כמה הוא מחוייב לאג'נדה הימנית-קיצונית, יחזור לפעול במקצועיות במשרד החשוב יותר שתחת סמכותו.

אלא שבמקרה של סמוטריץ' מתגנב ללב חשש שצריך להדאיג את כולנו: סמוטריץ' הוא המוציא לפועל של רעיונות שהתגבשו בפורום קהלת. הפורום הזה מוכיח לצד נוקשות אידיאולוגית גם קו פרגמטי שנועד להגביר את השפעתו הפוליטית. כך למשל הוא הדף הצידה נושאים הנוגעים לחירות הפרט כדי שלא לפגוע בבסיס התמיכה ברחוב החרד"לי.

במילים אחרות: כאשר סמוטריץ' מזניח את האוצר כדי לשחק "ברוגז" בגלל קשקוש כמו מאחז-רפאים, הוא בעצם דוחק את הנושאים הכלכליים לשוליים מפני שהוא מרגיש שבעיני בוחריו, הוא יימדד דווקא בקיצוניות המדינית שיפגין. אם אכן זאת המטרה, כולנו צריכים להיות מוטרדים: באוצר ייחלו לסמוטריץ' של משרד התחבורה - ומקבלים את זה של מצעד הבהמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully