וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ולנטיינס 2023: כך תחגגו את יום האוהבים בלי להתרושש

עודכן לאחרונה: 6.2.2023 / 13:44

לקראת חג האוהבים הבינלאומי, הוולנטיינ'ס דיי, שחל ב-14.2 - הלכנו לשמוע על מאפיינים כלכליים בקשר רומנטי, ולנסות להבין איך ניתן להראות אהבה מבלי לקרוע את הכיס

זוג מאוהב יום אהבה מתנה. ShutterStock
מתנה היא לא הדרך היחידה לרגש את בן או בת הזוג ביום האוהבים/ShutterStock

תקראו לו "חג האהבה הבינלאומי", תגידו "ולנטיינ'ס דיי" או תצהירו שאתם בכלל מעדיפים לחכות למועד העברי, ט"ו באב שחל בקיץ, איך שלא נסובב את זה: אהבה היא אולי בחינם, אבל לחגוג את האהבה, במיוחד על רקע העלייה ביוקר המחיה, הפך למשימה יקרה.

אפרופו חגי-אהבה, הנתונים מלמדים כי רק כמחצית מהישראלים מציינים את היום הזה, בהשוואה ל-75% מהישראלים שמציינים את המועד היהודי - ט"ו באב (ויש כמובן את מי שחוגגים גם וגם), ובכל זאת, הרשתות החברתיות והמפרסמים מציפים אותנו במבצעים והצעות מפתות ומעוררים אצלנו את התחושה שאולי צריך לקנות משהו - רק כדי להביע את האהבה שלנו לבן או בת הזוג.

אז רגע לפני שתשכחו ותשלמו ביוקר על לבבות משוקולד או זר ורדים, אם לא למעלה מכך, הלכנו לשוחח עם הילה קניסטר בר-דויד, מנכ"לית מועדון הצרכנות 'שלך' וראש העמותה לקידום מקצועי - "שחר און", על ההוצאה ביום האהבה, על השאלה האם הוצאה כספית אכן מחוייבת למען האהבה? אם אין כסף אין אהבה? מה קונים אם בכלל ומי בכל זאת קונה יותר?

"אני כאן כדי לעזור לכם לא להתבלבל", אומרת קניסטר בר-דויד, "עבור רבים מאיתנו מירוץ החיים היום-יומי לא תמיד מאפשר את הפנאי להעניק זמן מיוחד לאהובים שלנו, כך שהיום הזה, המצוין ב-14 בפברואר, הוא עוד הזדמנות לצאת מהשגרה ולהעניק זמן מיוחד לזוגיות שלנו, או לזו שנרצה שתהיה לנו. יחד עם זאת אפשר לעשות את זה חכם גם מבלי לקרוע את הכיס".

בחורה מפתיע בחורה עם מתנה ליום האהבה. ShutterStock
להפתיע, לרגש ולהביע אהבה מבלי לפתוח את הכיס? זה אפשרי/ShutterStock

מי קונה ובכמה?

מסקר שערכה המועצה הישראלית לצרכנות עולה כי 55.2% מתכננים להוציא כסף על הוצאות הקשורות ביום האהבה. 35.5% מהישראלים מתכננים להוציא למעלה מ-100 שקלים ושליש מהם מתכננים להוציא גם למעלה מ- 300 שקלים.

כבר בימים שלפני ולנטיינ'ס, חברות האשראי מזהות עלייה משמעותית (כ-50%) ברכישות ברשת, וביום החג עצמו נרשמת עלייה של לא פחות מ-142% במכירות מוצרים, פריטים ושירותים שאמורים להביע אהבה.

נראה כי מרבית הקונים הם גברים (78%) לעומת 22% מהנשים, אבל בממוצע נשים משקיעות סכום גבוה יותר במתנה בהשוואה לגברים, כאשר אישה משקיעה בממוצע 446 שקלים, בעוד גבר משקיע בממוצע 412 שקל - כך או כך, הסכום הממוצע להוצאה ביום האהבה הוא לא מבוטל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
בחור מעניק מתנה לבחורה. ShutterStock
גברים קונים יותר מנשים אבל בסכום נמוך יותר (בהשוואה לנשים) על מתנה אהבה/ShutterStock

מה מוערך יותר: כסף או אהבה?

מחקר שנערך בארצות הברית מראה שהמבוגרים חושבים יותר על הביטחון הכלכלי והצעירים על האהבה, כאשר 56% אמרו שמה שחשוב להם בבן או בת זוג הוא הביטחון הכלכלי, לעומת 44% שמבחינתם הדבר החשוב ביותר הוא האהבה.

בני דור ה-Z, שנולדו בין השנים 1996 ל-2010, היו היחידים שאמרו שאהבה חשובה להם יותר מכסף, אך גם הם ברוב דחוק של 54%.

ומה לגבי הישראלים? מחקר כזה עוד לא נערך פה, וקשה לנבא מה תהיינה התוצאות. מהבחינה הזו, המחקר היחיד שכל אדם יכול לעשות הוא על עצמו.

העיסוק במספרים והעיסוק של כולנו בצריכה, במתנות, במה מצטלם טוב או מה מרגיש כמו השקעה של בן או בת הזוג בנו, עלול לבלבל אותנו ולגרום לנו להרגיש שככל שהמתנה גדולה ויקרה יותר, כך האהבה גדולה יותר.

"ההמלצה שלי למי שרוצה להשקיע בבן או בבת הזוג, היא לאו דווקא לרכוש מתנה יקרה, אלא פשוט להשקיע זמן במחשבה על האדם היקר לכם: מה היא או הוא צריכים, מה ישמח אותם ויגרום להם לחייך.

לפעמים אלה הדברים הקטנים שמשקפים הקשבה לצרכים: חוויה במקום מתנה או ברכה מרגשת, חשופה, אמיתית ואישית, או הגשה מכובדת של מתנה צנועה, אלו עשויים לתת למקבל את ההרגשה הנעימה שחושבים עליהם, שהשקיעו בהם".

אהבה. ShutterStock
האם אהבה חשובה יותר מכסף? מחקרים מראים שהדעות חלוקות/ShutterStock

כלכלה זוגית: התחשבות והפתעות או תלות והסתרה?

על פי מחקרים שבוצעו לאחרונה, לכסף בקשר זוגי יש כמה מאפיינים, כאשר ארבעה מתוכם נפוצים במיוחד.

שקרים כלכליים - הסתרה, שינוי של סכומים ועיגול פינות בנוגע לכמה דברים עלו או כמה הוצאנו על עצמנו, כי אנחנו חוששים שישפטו אותנו או יבקרו אותנו. השקרים הללו, שנראים לנו קטנים ובסוף מתגלים בדרך זו או אחרת, פוגעים בנו ובזוגיות, לא רק מבחינה כלכלית אלא גם באמון בינינו. במקרים אלא כדאי לנסות לשוחח ולשתף ברגשות, ובמידת הצורך להסתייע בייעוץ חיצוני שיעזור לגשר על הפערים.

תלות כלכלית - כאשר אחד מבני הזוג מכניס פחות מהשני, ותלוי בו כלכלית. קשה להיות תלוי ברצונו הטוב של אדם אחר, וגם לאדם שתלויים בו לא קל להיות זה שמנהל את מי שהוא אוהב, לכן חשוב לנסות ולייצר הכנסה שמאפשרת עצמאות לשני הצדדים, מעבודה, עסק עצמאי או הכנסה משלימה. ואם זה לא אפשרי, אז מומלץ לשוחח על הדברים ולחשב גם את מטלות הבית וגידול הילדים שלעיתים אינם "מתומחרים" בכסף אך בהחלט מהווים חלק משמעותי במערכת היחסים. כשמגיעים להסכמה על "המשאבים" שמרכיבים את התא הזוגי המשפחתי מבינים כי ההכנסה הכספית היא רק חלק ממנו ויש מרכיבים אחרים חשובים לא פחות.

התחשבות ופרגון כלכליים לבן או לבת הזוג - התחשבות שמגיעה ממקום חיובי אבל עלולה להוביל לכדי מפח נפש. אם ההתחשבות משמעה לחסוך מעצמנו עבור בן או בת הזוג, או אפילו לפרגן בפינוק או מתנה, אך להיות פחות נעימים כשאנחנו לא מקבלים את אותו פרגון בחזרה, אז אנחנו מרגישים שחסכנו מעצמנו על חשבון בן או בת הזוג וזה מוביל לתסכול לא בריא. חשוב מאוד להיות הדדיים ככל האפשר בפרגון הזה, לא למדוד ולנהל התחשבנות רגשית כי לכל אחד מאיתנו צרכים שונים. לפעמים פירגון והתחשבות יכולים לבוא במילה טובה, בחיבוק, בלהכין ארוחת ערב מפנקת לשניכם, וכך שניכם נהנים.

הפתעות כלכליות - האופן הרביעי הוא רומנטי לרוב, אך יכול ליצור אפקט הפוך. ללא ידיעה של בן או בת הזוג, גם אם מדובר בטיול לפריז בהפתעה, או את הטלוויזיה שהם תמיד רצו, עשויים להביא לקושי כלכלי או להוצאה גדולה ולא מתוכננת שתכניס אותנו ל"בור", למחוייבות לא מחושבת. לא חייבים להפתיע, ואם כן אז כדאי לבדוק היטב מה ההשלכות ולתכנן. כמובן אפשר פשוט ליהנות ממתנות קטנות ולקבל החלטות כלכליות גדולות ביחד, זה גם יאפשר ליהנות מהן יותר.

זוג צעיר מחשב חישובים פיננסיים. ShutterStock
שיחה על כסף יכולה להיות המפתח לאינטימיות אמיתית בין בני זוג/ShutterStock

כך תציינו את יום האוהבים מבלי לפתוח את הכיס

אם ננסה לסכם את הדברים, נבין כי לא חייבים להיות מיליונרים כדי להראות אהבה, לא רק מתנה פיזית בעלות משמעותית היא זו שיכולה להביע את הרגש, האכפתיות, המסירות והפרגון לבן או בת הזוג. בהרבה מאד מקרים, לדברים הקטנים יש משקל גדול: מכתב חשוף ומלא ברגש, חוויה שהכנתם בעצמכם (כמו ארוחה לאור נרות או פיקניק אינטימי ורומנטי בטבע, טיול עם כוס יין ביד על חוף הים בזמן שקיעה, או סתם תמונות מרגע אינטימי שישארו איתכם לתמיד.

יש בכוחם של המעשים הקטנים האלו להביע את מה שאנחנו הכי רוצים להודות בו בפני בן או בת הזוג שלנו - האהבה שלנו אליהם!

קניסטר בר דויד מוסיפה בעניין הזה כי "לפעמים השיחה על הדבר שלא תמיד קל לדבר עליו - כסף - יכולה להיות המפתח לאינטימיות אמיתית ובריאה ולכנות משמעותית בקשר", ומאחלת לזוגות האוהבים "שנה נוספת של אהבה טובה, מפרגנת ומלאה ברגעים של אושר, הבנה, כנות ואינטימיות בריאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully