וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יקר אבל פחות, בכמה התייקר סל הקניות שלנו?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 14.2.2023 / 11:31

בצל המאבקים סביב מערכת המשפט, נזנח נושא יוקר המחיה. אנחנו משלמים יותר, מקבלים פחות ובכל זאת לא מסוגלים להעלות את המאבק בהתייקרות על ראש שמחתנו. בדקנו בכמה התייקר סל הקניות שלנו בשלוש השנים האחרונות. כל המספרים בפנים

ילדה קטנה עומדת בסופר מול דוכני הירקות, ומריחה עגבניות כדי לבחור מהן. ShutterStock
משלמים יותר, קונים פחות. בכמה התייקר סל הקניות שלנו בשלוש השנים האחרונות?/ShutterStock

כאשר מביטים במחאות ובעוצמת הרגשות, בעד ונגד, שמאפיינים את הדיון הציבורי סביב מה שמתפתח להיות משבר חוקתי, אפשר רק לדמיין מה היה קורה לרמת החיים שלנו, לו היינו מקדישים את אותה מידת התלהבות למאבק ביוקר המחיה.

על פי נתוני הלמ"ס לחודש פברואר 2023, עלו הוצאות משק הבית למוצרי מזון, כולל ירקות ופירות מ- 17.90% מסך ההוצאות ל- 18.30% והוצאות הדיור זינקו מחלק יחסי של 24.70% ל- 26% מכלל הכנסות משק הבית, על פי הנתונים, הוצאות משק הבית הממוצע לשנת 2023 עומדות על 18,389 שקל לחודש., כאשר כמעט מחציתן מוקדשות למזון ודיור בלבד.

יש לזכור שמשק בית שמכניס עשרות אלפי שקלים בחודש לעומת משק בית שמכניס אלפים בודדים אינו מציג יחס דומה באחוזי ההוצאה. אדם שמרוויח כפול אינו צורך כפול. לכן ככל שיורדים ברמת ההכנסה מגלים כי הוצאות המחיה תופסות אחוז ניכר יותר ממנה, כאשר למשתכרים הבכירים יותר, יש כסף פנוי להוצאות אחרות (למשל פנאי ותרבות).

במשאל דעת קהל שערכנו בקרב 117 משתתפים, מצאנו כי 92% מהם אמרו שהם משלמים על מזון הרבה יותר - אך לא ידעו להשיב בדיוק בכמה עלו הוצאותיהם. חלק מהנשאלים דיווחו על צמצום מכוון של הקניות בשל מחסור בכסף.

התייקרות סל המזון בהשוואה לנתוני פברואר 2023. דניאל מאלאחובסקי,
סל המזון שלנו מציג התייקרות עקבית לאורך שלוש השנים האחרונות/דניאל מאלאחובסקי

ולמרות זאת נדמה שהסנטימנט בקרב הציבור גבוה יותר מעליות המחירים עצמן: ביצענו סקר מדגמי בין שש רשתות השיווק המובילות, עם סל מגוון של 80 מוצרים שכיחים מהמובילים בצריכת משק הבית - ובדקנו מה הממוצע ששילמנו בכל שנה, בכמה התייקר והיכן שילמנו יותר.

בהשוואה למחירי סל הקניות מול הממוצע ששילמנו בשנת 2021 המחירים התייקרו בשיעור של 8.50%. מדובר בהתייקרות גבוהה, אך תחושת הציבור היא שהמחירים עלו "בעשרות אחוזים" - ולא היא.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
סל המזון שלנו, פער בין פברואר 2023 ל-2020. דניאל מאלאחובסקי,
פער מחירי סל המזון ברשתות השונות לאורך 3 שנים/דניאל מאלאחובסקי

פערי המחירים לאורך השנים בין הרשת הזולה ליקרה (באותו סגמנט מכירה, כלומר - לא בהשוואה בין סופרמרקט דיסקאונט למרכול שכונתי) עומד על כ- 10%.

רשתות השיווק לא רק העלו את המחירים בעקבות דרישות הספקים והיצרנים. מסתבר שעליות המחירים חלו בקצב הדרגתי עוד לפני החשיפה והמחאות השונות בנושא, כאשר חלק מהסיבות בגינן אנו משלמים יותר הוא בשינוי תמהיל התמחור, פחות מבצעים או מבצעים בהתניות והגבלות מורכבות יותר לצרכן כגון "קנה וקבל". מדובר בהתייקרות שאינה מתבטאת במחיר הנקוב של המוצר על המדף, אבל מורגשת היטב בקופה.

התחזית, למרבה הצער, אינה מעודדת: המחירים ימשיכו לעלות, הצרכנים אולי לא יישארו אדישים, אך לא יעשו די כדי למחות. למלחמה ביוקר המחיה,למרבה הצער, אין מטה מאבק.

סל המזון פברואר 2023 לפי רשתות. דניאל מאלאחובסקי,
מחירי הסל הממוצעים בכל שנה, לפי רשת קמעונאית/דניאל מאלאחובסקי

מבוסס על נתוני הלמ"ס, אתר משרד הכלכלה, מערכת פרייסז ו-chp ונתוני המכון לחקר הקמעונאות

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully