וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק שיפחית בירוקרטיה, או יחשוף את המידע הכי רגיש שלנו?

עודכן לאחרונה: 21.2.2023 / 10:51

בעוד העין הציבורית מופנית לעבר במהפכה המשפטית, מתחולל בליץ חקיקה שכולל חוקים שעלולים לפגוע בזכויות האזרח. כמו למשל "חוק ניוד מידע בריאות", שנולד מתוך כוונה טובה לשפר ולייעל את הטיפול הרפואי שניתן לנו, אך על פי אזהרות הרוקחים, יוביל לפגיעה חמורה בפרטיותנו

רופאה מביטה בצילום רנגטן של מוח. ShutterStock
נועד לייעל את הטיפול, אבל מהווה פתח לסכנה של מסחר במידע הרפואי הכי רגיש שלנו/ShutterStock

הפוקוס שתופסת הרפורמה המשפטית מסיט את תשומת הלב הציבורית משורה של חוקי בזק שמקדמת הממשלה, חוקים שלחלקם תהיה השפעה גדולה על חיינו, ולי אף יותר מהרכבה החדש, המסתמן, של הוועדה לבחירת שופטים.

חוק ניוד מידע בריאות, בניסוחו האחרון, הוא בהחלט חוק שצריך להדאיג רבים מאתנו. מטרת הצעת החוק, שיזם משרד הבריאות, היא במקורה מבורכת: להניח את התשתית הרגולטורית שתאפשר לנותני שרותי בריאות נגישות למידע הרפואי של כל אחד מאיתנו, ובכך לאפשר לנו טיפול אישי ומדויק יותר.

כך יוכל הרופא הנמצא בניידת של מד"א, או זה המקבל אותנו במיון בבית החולים, להכיר את ההיסטוריה הרפואית שלנו במהירות ועל ידי כך להתאים לנו טיפול יעיל ומדויק יותר, או לחילופין לחסוך מאתנו טיפול שעלול להזיק לנו.

הצעת החוק גם מנסה לבטל את הצורך של המטופלים להתרוצץ במענה לבירוקרטיה הבלתי נגמרת אחר טפסים שונים הנדרשים לבדיקות שונות. מרוץ שכל מי שהתנסה בו מלא בטענות כלפי המערכת.

אם הכל טוב כל כך, אז היכן הבעיה? ובכן, בדרך לעולם רפואי חסר בירוקרטיה אורבת גם סכנה גדולה, בדמות זליגת מידע רפואי רגיש לשימוש גורמים מסחריים רבים.

עוד על חקיקה שתפגע בפרטיות שלנו - https://finance.walla.co.il/item/3560276

רופא דוקטור גב. ShutterStock
גורמים רפואיים יוכלו למנוע מאתנו מידע על מצבנו הרפואי, לא רק ממי שאינו כשיר נפשית/ShutterStock

אחד מהגורמים המבקשים להחיל את החוק גם עליהם הם הרוקחים, המפוקחים על ידי משרד הבריאות וטוענים כי קבלת המידע תאפשר להם ניפוק תרופות אישי ונכון יותר למטופלים, שיועילו יותר לריפוי, ובעיקר יפחיתו נזקים אפשריים.

אבל - ממש באותה נשימה בה בירכו על החוק ואפשרויותיו, הרוקחים גם הזכירו לרגולטור מי הבעלים האמיתי של המידע ומהן הסכנות הטמונות בתזכיר החוק, בניסוחו כיום. במסגרת הערות הציבור לחוק נכתב: "נדמה כי נפלה שגגה בפני עורכי תזכיר החוק, מראשיתו ועד סופו. קיים רק בעלים אחד למידע הרפואי - המטופל.

מקור מידע, יהיה מי שיהיה, אינו בעל המידע. עקב כך הוא אינו רשאי להעבירו או לעשות בו שימוש כלשהו, אלא בידיעת וברשות בעל המידע."

הרוקחים מכוונים לכך שהמידע הרפואי הרגיש שלנו הוא יקר ערך עבור ארגונים שונים כדוגמת חברות התרופות והביטוח, ועל פי תזכיר החוק, עתה הם יוכלו לקבל אותו מגורמים בריאותיים שקיבלו אותו מאיתנו.

הרוקחים העלו את שאלת התועלת המופקת מהמידע והוסיפו: "כאן המקום להפריד בין המצב בו המדובר בתועלת ישירה למטופל, כמו למשל איתור תורים פנויים או קבלת ייעוץ רפואי או רוקחי טוב יותר, לבין מצב בו התועלת היא לצדדים שניים או שלישיים.

מן הראוי שההיתר של הרגולטור יינתן במשורה מתוך הבנה כיצד התועלת הזו מחלחלת אל בעל המידע עצמו".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
דוד פפו. יחצ,
דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים/יחצ

החוק מאפשר לרופאים לא לגלות לנו את האמת

ואם לא די בכך, הרוקחים גם מציינים את יכולת אוגרי המידע למנוע אותו מהמטופלים עצמם. "לכאורה" ציינו הרוקחים בהערות "המחזיק במידע רשאי למנוע את המידע מהמטופל עצמו..."

"... מדובר בנוסח פטרוני, הסבור כי מאן דהוא, רשאי למנוע מבעל המידע - המטופל עצמו, קבלת מידע על פי דרישת האחרון, וזאת כי מקור המידע או מחזיק המידע, סבור שזה אינו בטובתו של המטופל לקבל את המידע באופן מידי וישיר.

מדובר בנוהג פסול לחלוטין, שערורייתי, שעדיין נוהג בחלק ממקומותינו בידי מטפלים הסבורים כי למטופל אין זכויות או יכולת להתמודד עם המציאות. כאילו שמניעת המידע, באופן מלא, חלקי או לפרק זמן כלשהו, תשפר את מצבו של המטופל. חשוב להדגיש, כי הסעיף אינו מתייחס למטופלים שאינם כשירים משפטית. אלא לכלל המטופלים".

דוד פפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים, הסביר לוואלה! כסף, כי "המידע הרפואי של כולנו נאגר בעיקר בקופות החולים, ויש גופים מסחריים רבים שהיו רוצים לשים ידם על 'הזהב הטהור' הזה. הסכנה היא שהמידע הכל כך רגיש הזה יהפוך את כולנו למטרות מסחריות, במקום לייעל לנו את השירותים.

כך שבעוד מטרת תזכיר החוק היא לפתור רבות מהביורוקרטיה שהמטופלים סובלים ממנה, תוך ייעול השרות הרפואי והרוקחי למטופל, בניסוחו האחרון הוא עלול להוביל בדיוק להפך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully