וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ככה אושר התקציב שבאוצר לא יודעים איך להתמודד אתו

עודכן לאחרונה: 26.2.2023 / 14:04

אחרי לילות ללא שינה, עבדו פקידי משרד האוצר גם במהלך סוף השבוע, עת השר ויועציו פרשו למנוחת השבת, אבל זה עוד כלום לעומת התשובות שהם נאלצים לספק בקשר למימון סעיפי התקציב שנסגרו מעל לראשיהם. אולי לכן התחושה שלהם היא שלמרות אישור התקציב בממשלה, זו רק ההתחלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון הכנה לתקציב המדינה לשנים 2023-2024, הקריה בתל-אביב, 13 בפברואר 2023. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
הממשלה מאשרת את תקציב המדינה. פקידי האוצר לא מאמינים שזה מה שעשו להם/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

ביום חמישי בשעה 11:30 בבוקר, התכנסה הממשלה לישיבה מרתונית לאישור תקציב המדינה. הישיבה נמשכה עד השעות הקטנות של הלילה והשרים התפזרו לתפוס תנומה קלה, כדי להתייצב שוב בתשע בבוקר להמשך הדיונים. בסביבות השעה 13:30, בצהרי יום שישי נערכה ההצבעה: השרים הניפו אצבעות מול המצלמות בחיוך גדול, התקציב אושר והם מיהרו הביתה לקניות, סידורים ובישולים לקראת סוף השבוע.

עם כניסת השבת, כיבו שר האוצר והצוות שלו, כולם שומרי שבת, את הטלפונים והלכו להתפלל ולנוח, אבל חלק גדול מעובדי המשרד, על אף שהיו מותשים משבוע דיונים צפוף מסביב לשעון, כדי לנסות להשלים את הכנת התקציב ב"זמן פציעות", נאלצו להמשיך ולעבוד גם במהלך השבת, בניסיון לעשות סדר בכאוס שגולגל לפתחם ולעמוד בלוחות הזמנים הצפופים.

בהקשר זה יש להדגיש כי סמוטריץ' ציין מפורשות בפני העובדים כי מבחינתו "אין עבודה בשבת", אבל בה בעת הנסיבות שנוצרו לא הותירו להם כל ברירה. על פי הידוע לנו, גם בצאת השבת התקשו העובדים להשיג חלק מצוותו של השר ורק ביום ראשון בבוקר התייצבו כולם לעבודה מלאה. דמיינו רק מה היה קורה אילו היה מדובר בעבודות תשתית בנתיבי איילון או על מסילת הרכבת.

כמו שדווח ב"וואלה", ההכנות לתקציב המדינה לשנים 2023 - 2024, התנהלו כמו סוג של חלטורה. מעבר לעובדה ששר האוצר והמנכ"ל שלו, שלומי הייזלר, מעולם לא העבירו תקציב ולכן גם לא הבינו לעומק את מורכבות ההליך. כך למשל השר סמוטריץ', שהיה עסוק יותר בעומק דריסת הרגל שתינתן לו במשרד הביטחון, נעדר מהמשרד במהלך השבועות שקדמו לשעת השין ונרתם למאמץ רק בימים האחרונים ממש, כאשר כבר היה מאוחר מדי כדי לסגור את הקצוות. זאת הסיבה שעדיין ישנם חילוקי דעות חריפים בין האוצר לחלק מהשרים, למשל עם שר התיירות חיים כ"ץ, שהחרים את ההצבעה.

פקידי האוצר הזהירו מפני דיוני התקציב - https://finance.walla.co.il/item/3560726

בצלאל סמוטריץ', איתמר בן גביר. פלאש 90 יונתן זינדל, עיבוד תמונה
שר האוצר והשר לביטחון לאומי. מאיפה יבוא 9 מיליארד שקלים? בן גביר בטוח שתהיה דרך למצוא אותם/עיבוד תמונה, פלאש 90 יונתן זינדל

מאיפה תבוא התוספת למשטרה?

ההכנה הלקויה הביאה לכך שלא הונח בפני השרים ספר תקציב מסודר. אמנם ידוע, שרוב השרים אינם מתעמקים ב - 400 עמודי התקציב, אבל הם לפחות יכולים לקבל מושג מה קורה בתקציבי משרדם. אלא שגם אחרי ההצבעה, הבלגן נמשך. "סגרו דברים מעל הראש שלנו", אומרים שם "ורק עכשיו אנחנו מתחילים לקבל את הנתונים. כמו שזה נראה כרגע, יש פערים עצומים בין מה שהובטח, למה שאפשר לתת בלי לחרוג ממסגרת התקציב. אין לאף אחד מושג איך אפשר לגשר על זה".

קחו לדוגמא את אחד ההישגים הגדולים של התקציב הנוכחי, תשעה מיליארד שקלים שהשיג השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, למשטרה. באוצר אומרים שהסכום מופרך ואין שום דרך הגיונית לעמוד בו. בסביבתו של בן גביר טוענים שזה לא ממש תלוי בפקידי האוצר: "הסיכום היה עם ראש הממשלה ושר האוצר ולא עם פקידי האוצר. אנחנו לוקחים בחשבון שיהיה קיצוץ רוחבי. מדברים על 3%, זה נלקח בחשבון. למרות שהוא לא אוהב את זה. אבל עדיין מדובר בסכום הגדול ביותר שהתקבל במשטרה".

הדברים האלה ממחישים את מה שהתרחש: פקידי אגף התקציבים נתנו את הנשמה כדי ששר האוצר יוכל להגיש לממשלה משהו שיראה כמו תקציב מכובד, ועתה הם חשים שבסוף נסגרו דברים מעל לראשם בין נתניהו, סמוטריץ' וכל אחד מהשרים. מילא שהדברים נעשו מבלי להתייעץ ולשתף, הבעיה היא שעכשיו הם אלה שאמורים לנסות להבין מה הובטח ולמי, ובעיקר להכניס את ההבטחות למסגרת של 484 מיליארד שקלים (מה שכאמור, לא מתכנס לשם). וזה עוד לפני שדיברנו על דרישות החרדים, שבטח יקבלו משהו אף הם, כדי לשמור על שלמות הקואליציה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
משה גפני, יו"ר ועדת הכספים בדיון על הבנקים. נועם מושקוביץ דוברות הכנסת, דוברות הכנסת
משה גפני, יו"ר ועדת הכספים. באוצר טוענים שאין מצב שדרישותיו לא יקבלו מענה במסגרת התקציב/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

גפני לא ירוק

אמרנו חרדים? אז הנה משהו שאולי לא נלקח בחשבון: בעוד שרוב שרי הממשלה הנוכחית הם שרים "ירוקים", כלומר כאלה שאפשר לסובב על האצבע, על יו"ר ועדת הכספים, משה גפני, שמבין כלכלה ופוליטיקה לעומק, אי אפשר לעבוד.

גפני אינו אחד להבטיח לו תשעה מיליארד "באוויר" ולגרום לו לצאת בהודעות מפוצצות על "הישג חסר תקדים" לתקשורת, כפי שעשו כמה שרים. גפני רוצה את הכל כתוב וביד. מכיוון שדרישותיו הקואליציוניות המאוד מדויקות ובהן, תקצוב מלא של מוסדות הפטור, השוואה מלאה של התנאים ותקציב התחבורה הציבורית, לא נכנסו לתקציב, הוא מאיים שלא להצביע בעדו בכנסת.

סך דרישות המפלגות החרדיות שלא נכנסו לתקציב, עומדות על יותר מעשרה מיליארד שקלים, מה שהופך את הניסיון לשמור על מסגרת התקציב לבלתי אפשרית בכלל, אלא אם הקיצוץ הרוחבי יעלה ל- 5% וצפונה.
איך כל זה יסתיים? לפקידי האוצר אין תשובות, למרות שהם אלה שצריכים לספק אותן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully