וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערת אזהרה: מה בעצם אומרת "מודי'ס" על המשק הישראלי?

עודכן לאחרונה: 8.3.2023 / 12:25

מדינת ישראל משולה לילד שקיבל הערה ביומן, אבל כשבא להחתים עליה את אמא או אבא, גילה שאין בנמצא הורה אחראי. מה אומרת האזהרה החריגה של סוכנות הדירוג ולמה היא צריכה להדאיג בעיקר את מי שהצביעו בעד ממשלת הרפורמה?

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ יקיימו  מסיבת עיתונאים בהשתתפות שר הכלכלה ניר ברקת ושר החוץ אלי כהן 25 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
ראש הממשלה ושר האוצר. חוסר אחריות משווע נוכח התפתחויות מדאיגות/פלאש 90, יונתן זינדל

זוכרים את הימים שבהם הייתם תלמידים בבית הספר, ובכל פעם שהייתם מעורבים במשהו פחות חיובי - מאי הכנת שיעורים ועד לקטטה בהפסקה, קיבלתם הערה ביומן? על ההערות ההן, אם להמשיך את הדימוי, היינו אמורים להחתים את ההורים שלנו, אות והוכחה לכך שראו את שכתב/ה המורה.

אני מבטיח לחזור אל הדימוי הזה (הייתי ילד שובב), אבל קודם כל קצת על ההערה שקיבלה אתמול מדינת ישראל מסוכנות הדירוג מודי'ס.

נתחיל בחדשות הטובות: דירוג האשראי של ישראל לא השתנה, הוא נותר גבוה, אם כי לא הכי גבוה שיכול להיות, המקום שאליו אנחנו שואפים.

למה זה דומה? לקבוצה שהתחרתה על האליפות (עלייה לצ'מפיונס ליג של דירוג האשראי) אבל תיאלץ להסתפק במה שמכונה בישראל "כרטיס לאירופה". כלומר, דירוג האשראי של ישראל לא יעלה - והתחזית לגביה "בסך הכל" שונתה מ- "חיובית" ל- "יציבה", כמו קבוצת כדורגל שעשתה עונה טובה, אבל פליי-אוף מאכזב.

נשיא איראן איברהים ראיסי נפגש עם יושב ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי. רויטרס
נשיא איראן ויו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית. לישראל תמיד נשקפת סכנה שמעיבה על דירוג האשראי שלה, רק שהפעם היא מבית/רויטרס

איפה הייתם קונים דירה?

אחרי שנדרשנו למעט נקודות האור שיש בהערה שפרסמה סוכנות הדירוג, נלך לחלק הרע - ולמרבה הצער הוא מוכרח להדליק נורה אדומה אצל כולנו, כן - גם אצל המצדדים ברפורמה! ואולי בעיקר אצלם.

נתחיל מכך שלא מדובר בהערה שהיא חלק מסקירה שגרתית של השווקים בעולם, אלא מקרה מיוחד. במילים אחרות: מודי'ס זיהתה סכנה והחליטה שהיא גדולה כל כך עד שיש לתת עליה את הדעת ולפרסם משהו שגם אם אינו נקרא כך מפורשות, הוא בעצם אזהרה למשקיעים, שהרי אחרת - למה נדרש דוח מיוחד?

משקיעים אוהבים יציבות. יחשוב כל אחד על עצמו, לו היה מתמזל מזלו והייתה לו הזדמנות לרכוש דירה להשקעה. האם הייתם מעדיפים לרכוש אותה בשכונה מפוקפקת שאולי ביום אחד תהפוך לטובה ותניב תשואה יפה על ההשקעה או שמא הייתם מעדיפים לרכוש אותה בשכונה מהוגנת שבה שכר הדירה היציב שתקבלו תמורת השכרתה לא יהיה נתון להשפעות דרמטיות? כך גם המשקיעים הזרים - חוסר יציבות מטריד אותם מאוד.

צריך לומר מיד - אופק מעונן הוא תמיד סכנה בשמי המזרח התיכון. זו הסיבה לכך שגם המשק הישראלי, שהיה עד לפני כמה שבועות בלבד(!) אחד מהחזקים בעולם, לא זכה לציון המקסימלי, שכן אף פעם לא ניתן לדעת מתי תגיע איראן לפצצה גרעינית או שתיפתח חלילה מתקפת טילים מעזה או מלבנון.

ואף על פי כן, נוע תנוע: המשק הישראלי היה במצב טוב כל כך, עד שבסוכנות הדירוג מודים שהם שקלו להפחית את משקלם של האיומים הסביבתיים על מדינת ישראל ולהעלות אותנו לדירוג החלומות. הביטוי "שווייץ של המזרח התיכון" שהפך לקלישאה, היה ממש במרחק נגיעה. במקום זה התדרדרנו קצת, גם אם עדיין לא ירדנו ליגה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
הפגנת ההייטקיסטים ברחוב קפלן בתל אביב, שבוע שני באותו מקום.. ינון שלום יתח
הפגנת ההייטקיסטים. בקלפי הקול שלהם שווה. בכלכלה המשקל הסגולי שלהם עושה את ההבדל/ינון שלום יתח

מצב רוח של הייטקיסט

את המשפט הבא ישנאו תומכיה הרבים של הממשלה הנוכחית, אבל הסיבה היחידה שבגללה ישראל עדיין לא התדרדרה בדירוג, היא הירושה הכלכלית היציבה שהותירה אחריה ממשלת השינוי, שכיהנה רק כשנה וחצי.

אלמלא הרזרבות הגדולות שנותרו בקופה, היה מצבנו היום גרוע בהרבה. נכון שלא כל הקרדיט מגיע לליברמן, בנט ולפיד, כלומר - מקורו בתהליכים כלכליים גלובליים (כך גם למשל העלייה ביוקר המחייה, מהגורמים לנפילת הממשלה הקודמת), אלא שהם, בניגוד לנתניהו מודל 2023 (בניגוד מוחלט אגב למודלים קודמים של אותו ראש ממשלה) וסמוטריץ' (שעם כל יום שעובר מתברר עד כמה הוא לא כשיר לתפקידו הרגיש, בעיקר בעת הזו), ידעו איך לא להחמיץ את ההזדמנות שהוגשה להם ולנו על מגש של הייטק.

מה שמביא אותנו לעוד נקודה רעה בדוח שפורסם אמש: בלי תעשיית ההייטק הישראלית - ועם כל הכבוד לחקלאות ולתעשייה המסורתית המקומית, אין לנו מה למכור לעולם, תרתי משמע. אין לנו דבר שייבדל אותנו מהמדינות העניות שסובבות אותנו.

אז אפשר להגיד אלף פעם שהיופי בדמוקרטיה הוא שהקול של עובד מפעל טקסטיל מדימונה שווה בדיוק כמו הקול של ההייטקיסט מרעננה (סליחה על הסטריאוטיפיזציה הכפולה), אבל מבחינת תרומה לכלכלה, אווירת הנכאים שפשתה בתעשייה המתקדמת בישראל ושמוציאה את עובדיה למחות ברחובות, היא סכנה כלכלית-קיומית.

כן, זה לא נשמע טוב, אבל לכלכלה אין פוליטקלי-קורקט. אם להמשיך את הקו הזה, זה המקום להזכיר שבמקרה של קטסטרופה, להייטקיסט ממרכז הארץ יש גם חסכונות וגם אפשרות לרילוקיישן. כלומר - ואין דרך יפה לומר את זה: מי שיידפקו עד העצם ועד מתחת לקו העוני הם מהשכבות החלשות, רבים מהם מצביעי מפלגות הקואליציה שמביאה אותם עד עברי פי פחת.

עוד הדברים נכתבים - וכבר הודיעה חברת "ריסקיפייד" Riskified על הוצאה של חצי מיליארד דולר, כך על פי הודעת החברה, מישראל. אז נכון שיש מומחים שמציינים שרוב פעילות הענף וכספן של החברות ממילא לא מוחזק כאן, אבל בכלכלה - מדע לא מדויק שמערב גם את הגורם האנושי, המספרים והלך הרוח שלובים זה בזה, ולאווירת הנכאים בסקטור הכי משמעותי לכלכלה המקומית, יש משקל סגולי עצום.

ראש הממשלה, יאיר לפיד במהלך ישיבת ממשלה 4 בספטמבר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
תחשבו עליהם מה שאתם רוצים, אבל הם לפחות נהגו בכלכלה הישראלית באחריות המתבקשת מתפקידם/פלאש 90, יונתן זינדל

החגיגה של סמוטריץ'

לפני כמה ימים מיהר שר האוצר לחגוג את העובדה שדירוג האשראי של ישראל לא נפגע. כתבנו כאן כבר אז שסמוטריץ' בחר להתמקד במה שנוח לו, בתוצאה ולא בתהליך.

כמו מאמן כדורגל (סליחה על ההליכה לאותו מקום בכל פעם, אבל צר עולמי כיציע האולטראס) שרואה איך הקבוצה שלו מתגוננת ונמצאת על סף ספיגה, אבל מתמהמה עם החילופים כי התוצאה עודנה תיקו
.

גם בדוח ההוא הייתה הערת אזהרה מדאיגה לישראל, אבל נורות האזהרה נדלקו רק בקרב גורמים אחראיים יותר מהממשלה הנוכחית, כמו בנק ישראל למשל (שמיהר להדק את המעקב שלו אחרי הוצאת כספים מהמדינה).

אז כן, מדינת ישראל הבוקר היא כילד סורר, שקיבל הערה ביומן וצריך להחתים את הוריו. היא מתלבטת האם לזייף את החתימה שלהם (זוכרים...?) או לקחת אחריות על מעשיה. הבעיה המסתמנת, במקרה שלנו, היא שהורה אחראי אינו בנמצא - וזה לכשעצמו צריך להדאיג מאוד את כולנו, הרבה יותר מעוד A פלוס או מינוס, שקיבלנו מסוכנות הדירוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully