וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדעון סער: "המהלך הנוכחי הוא אסון לכלכלה"

עודכן לאחרונה: 11.3.2023 / 7:46

שר המשפטים לשעבר מסביר למה הרפורמה המשפטית היא מתכון לאסון כלכלי, מזהיר מפני שחיקה בשער השקל וכניסה למיתון, לא מתחרט על שמינה את גלי בהרב מיארה ליועצת המשפטית ולא מאמין כמה דברים הצליחה הממשלה הנוכחית להרוס בתוך חודשיים בלבד

מיצב עובדי ההייטק,שרונה תל אביב, 1 במרץ 2023. ללא, אתר רשמי
מיצב מחאה של עובדי הייטק. "מתחילים לרשום חברות בארצות הברית, מתחיל תהליך של עצירת השקעות"/אתר רשמי, ללא

שר המשפטים לשעבר, גדעון סער, חושש שמדינת ישראל עומדת בפני מצב מסוכן, חושש מפני פגיעה אנושה בכלכלה , מסביר למה הוא מתנגד לבליץ החקיקה הקשור ברפורמה - למרות שחלק גדול מסעיפיה מקובלים עליו וכמובן, מתייחס להתקפה על היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, שמינה בתקופה הקצרה שבה כיהנה ממשלת השינויץ

"אני מאוד מאוד מוטרד בימים אלה. אני לא זוכר ימי פורים שהייתי בהם כל כך עסוק כמו בחג הזה. אני מקווה שתהיה התעשתות ולא נעמוד בפני מצבים מסוכנים כחברה וכמדינה" אומר לי שר המשפטים לשעבר גדעון סער ומוסיף:

"מכול מה שאני שומע מכיוונים שונים של המגזר העסקי אני מוטרד. אין לי ענין להזהיר ולהאיץ את ההליכים שממילא קורים אבל אין שום ספק שכבר עכשיו יש פגיעה בשורה של דברים. גם אם מחר בבוקר תהליך החקיקה יעצור ייקח זמן כדי לשקם את האימון".

סער ממשיך: "כל אדם שמבין כלכלה יודע שמהלך הנוכחי הוא הרי אסון לכלכלה מבחינת השקעות והשפעה על שער השקל. אני חושש שנגיע למקומות קשים כולל מיתון. כל אדם ששומע אנשים מהמגזר העסקי ואני מחובר למגזר זה שומע את אותם דברים".

"יש כבר נזקים שנגרמו ויהיה צריך לתקן אותם. ברישום חברות יש שינוי בפועל. חברות היי-טק נרשמות בארה"ב ולא בארץ. חשוב מאוד גם את ההיבט הזה לבלום".

אתה מקיים שיחות עם אנשי היי-טק וטייסים. מה אתה שומע מהם?
"אני שומע כאב מהלב וחרדה גדולה מהשמדת ערך של כל מה שנבנה במדינה בצורה מאוד מרשימה. בשבוע שעבר נפגשתי עם בכירים בענף ההיי-טק ושמעתי מהם חרדה גדולה. יזמים מתחילים לרשום את החברות בארה"ב ומתחיל תהליך של עצירת השקעות בפועל".

הממשלה אישרה תקציב המדינה וחוק ההסדרים לשנת 2024-2023/מערכת וואלה!

"המלחמה ביוקר המחיה, מחוץ לחוק ההסדרים"

במקום לעסוק ביוקר המחייה כפי שהבטיחה, הממשלה מפרקת את מערכת המשפט. הפרק שנוגע ליוקר המחייה הוצא מחוק ההסדרים. אני לא מזהה בעבודת הממשלה וגם בכנסת שום דבר או מאמץ להוריד את יוקר המחייה, שהוא הבעיה המרכזית המטרידה את הציבור".

איך אתה מתייחס לעלבונות שמטיחים שבהם שרים בליכוד במי שנחשבים לטובי בנינו?
"זה מדהים אבל זה מאפיין תהליך גדל והולך של התנתקות מהעם. ככל שפוגעים יותר המחאה מתרחבת ויש ציבור מסורתי ולאומי שהולך וגדל שמצטרף למוחים. אתה רואה הקצנה בהשתלחות של נתניהו ומקורביו בבני עמם".

"זה מאפיין משטרים טוטליטריים המנותקים מהעם. הדבר הזה הוא הפוך ממה שהיה צריך להיות ברפורמה כזאת. יש לנהוג כלפי המוחים בגישה הפוכה מהשיטה הנוכחית של השתלחות. צריך לתת את התחושה שכולנו עם אחד עם עתיד וגורל משותף ולא לעשות דמוניזציה של אזרחים".

"יחד עם זאת אני מזהיר ודוחה סרבנות ורואה בה דבר לא נכון ומסוכן מאוד כי מחר היא עלולה לפרוץ על רקע אחר. צריך להשאיר את צה"ל מחוץ לעניין".

אבל המהומה מתרחשת למרות שבינתיים הרפורמה לא יצאה לדרך? מדוע כל הבהלה?
"כי דוהרים במלוא הכוח בתהליך החקיקה. מכנסים את הכנסת בימים לא שגרתיים. יש בליץ של דיונים שמעולם לא היה. בתחום הכלכלי המשקיעים לא מחכים. את הנושא של שינויים בכללי משחק או את שינוי שיטת המשטר צריך לעשות ביראת קודש ובתהליך ארוך. לי לקח משנת 2008 לשנות את הרוב הנדרש לבחירת שופטים בבית המשפט העליון. עברו 18 שנים מאז שהגשתי את ההצעה הראשונה לעריכת השימוע למועמדים לשופטים".

"כל זה היה כרוך במאמץ על פני שנים ובשכנוע ועם הסכמה רחבה. לא עושים מהלכים כל כך קיצוניים במחטף כוחני של כמה שבועות".

למה מחטף? זאת הדרך שלהם ובה הם מאמינים. מה שלא יעשו כעת כבר לא יעשה
"אני לא רוצה להיות פרשן אבל ברור לחלוטין שהם מאמינים שצריך לעשות את הדברים עכשיו ומיד ורוצים לשנות אחת ולתמיד את שיטת בחירת השופטים. אבל אם עושים את זה בכוחניות יתר, זה תמיד עובד נגדך".

"אני חייב לומר שלפני הבחירות האחרונות התרעתי שזה מה שהולכים לעשות. כשהביאו עוד לפני הבחירות את הצעת חוק לשינוי שיטת בחירת השופטים היה ברור לי שזה בדיוק מה שהם מתכוונים לעשות אם הם יעלו לשלטון".

"נכון שהם ניסו לעמעם את התכניות לפני הבחירות כדי שלא להפחיד הציבור אבל כל מי שעקב יכול היה להבין שהם יעשו דברים קיצוניים. מדובר בלא פחות מניסיון השתלטות על בתי המשפט, הייעוץ המשפטי לממשלה ועל התביעה הכללית. אלה בלתי קבילים. זה בכלל לא דומה לרפורמה".

"נתניהו מדבר על החזרת האיזון למערכת השיפוטית אבל אין למה. השיטה הנוכחית קיימת 70 שנה. כבר ב-1953 השלטון ויתר מרצון על בחירת שופטים לכן בשיטה הנוכחית לא מפירים שום איזון".

מה דעתך על מתווה הנשיא שפורסם השבוע?
"הנשיא הרצוג פרסם השבוע הודעה שהמתווה שפורסם אינו מטעמו. יש אנשי אקדמיה שעמלים כדי להעלות הצעות ובשלב זה המדובר בטיוטות. שמענו מיד את התגובה של לוין ורוטמן שהם ממשיכים בחקיקה ולא עוצרים".

"הם טענו שהמתווה מעקר את הרפורמה. הם כבר פרסמו לשבוע הבא את סדר היום של ועדת החוקה בנוגע למהפכה המשפטית. לצערי הרב אנחנו עומדים מול חזית שאינה מעוניינת בכניסה לדיאלוג".

אם נתניהו שולט בעניינים. מה האינטרס שלו לרוץ קדימה?
"כל הרפורמה הזאת זה לא הייתה יכולה להתקדם ללא גיבוי של ראש ממשלה וללא שום ספק הוא נותן גיבוי. מבחינת עובדתית במהלך כל השנים ולאורך כל ממשלות נתניהו הוא לא תמך ברעיונות כאלה ואפילו שלל רעיונות מתונים יותר".

"ביבי טען כל השנים שהוא מגן על בית המשפט העליון ולא ייתן לפגוע בו. אז מה קרה? ברור לגמרי שהשינוי בעמדה הזאת נובע מהאינטרס שלו והוא ביטול ההליך הפלילי המתנהל נגדו. ליריב לוין ולמפלגות החרדיות יש אינטרסים נוספים".

אתה מחובר לאנשי הליכוד. מה חבריך שם אומרים על הרפורמה?
"יש הרבה אנשים גם בסיעת הליכוד ובקרב השרים שחושבים שהרחיקו לכת. הם מדברים איתי. חלק קטן מאוד כמו דוד ביטן גם רומז על כך. גם יולי אדלשטיין יו"ר הכנסת לשעבר מבקש להגיע להסכמה. הרוב אפילו את זה הם לא אומרים למרות שהם חושבים ככה. מצער מאוד שכך הדברים אבל האחריות היא עליהם. אני מקווה שבתקופה הקרובה יהיו יותר אנשי ליכוד שיגלו אחריות. בסופו של דבר זה בידיים שלהם. הם פוחדים".

"המערכת הליכודית הפכה בשנים האחרונות למאוד מאוד אכזרית ונקמנית כלפי כל מי שמעז לומר דבר ביקורת או גישה שונה מול נתניהו. זה לא היה ככה בעבר. אני מקווה כי בסופו של דבר החומרה של התהליכים תגרום לכך שיהיו כמה אנשים שגורל המדינה חשוב להם והם יתחילו לדבר. השעה מחייבת אמירות וצעדים מעשיים יותר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה בכנס המשפט הציבורי, חיפה, 12 בינואר 2023. שלומי גבאי
היועמ"שית גלי בהרב מיארה. "יש לה חוט שדרה מפלדה"/שלומי גבאי

"ליועמ"שית יש חוט שדרה מפלדה"

יש הטוענים שכשר המשפטים תמכת בכיוונים מסוימים של הרפורמה הנוכחית כולל פיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה
"עד היום אני תומך בתפיסה שלפיה נושאים שקשורים בחקירה ועמידה לדין של ראש ממשלה או יו"ר האופוזיציה יש להעביר לפרקליט והמדינה באמצעות ועדה בהרכב שופט עליון ויועץ משפטי לשעבר".
זה יאזן את הכוחות בתוך הפרקליטות ויחלץ את היועץ מהצורך לקבל החלטות על העמדה לדין של אותם פוליטיקאים שהוא עובד מולם בשגרה. אבל אם המדובר ברצון לפרק את משרת היועץ לגורמים כדי למנות תובע המקורב לממשלה ולחלצו ממשפט לכך אני מתנגד".

טוענים שאתה מתפעל מאחורי הקלעים את היועצת המשפטית גלי בהרב מיארה, שמונתה בהמלצתך
"אלה כמובן הבלים. אפשר לפרסם כל דבר שקר ועלילה ולהגיד טוענים. זה מגוחך ומופרך. מלכתחילה ראיתי בה את המועמדת המתאימה ביותר לתפקיד בזכות הניסיון המקצועי שלה לאורך שנים בעיקרו במגזר הציבורי וגם בפרטי".

"הרמה המקצועית שלה היא גבוהה אבל בנוסף יש לה עמוד שידרה ויכולת עמידה בלחצים וזאת זאת אחת התכונות ההכרחיות. ליועצת שהיא קצת יותר משנה בתפקיד הוכח שיש עמוד שידרה מפלדה שלא ניתן לכופף וזה בולט בצורה יוצאת מהכלל בימים אלה".

מתי אתה חושב שיתקיימו בחירות והאם נתניהו ילך לעסקת טיעון?
"אני לא יכול לחזות. למדתי שלא לנבא וזה לא מומלץ. אב לאני נותן לממשלה בחודשיים הראשונים לכהונתה את הציון הגרוע ביותר שאפשר. איך אפשר להרוס כל כך הרבה בלי להתייחס לנושאים הלאומיים המרכזיים. מדובר בממשלה שהיא כישלון טוטלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully