וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצב הכלכלי והרפורמה: כ- 30% ירידה בהכנסות המסעדות

עודכן לאחרונה: 19.3.2023 / 12:49

ימים קשים עוברים על המסעדנים בישראל: אחרי שנה מצוינת ששיקמה את נזקי הקורונה, נרשמת בחודשים האחרונים ירידה חדה בהכנסות. הסיבות: המשבר בהייטק, ההאטה הכלכלית, אווירת הנכאים בשל הרפורמה וירידה בתיירות. מנכ"ל האיגוד: "אווירה של דכדוך כללי"

מלצרית. ShutterStock
מסעדן: אחרי הקורונה היה ביקוש גדול, אבל לא רצו לעבוד בגלל החל"ת. עכשיו אין מצב רוח/ShutterStock

אזהרות הכלכלנים מפני פגיעה בכלכלת ישראל בעקבות הרפורמה המשפטית, הופכת למציאות, לפחות בכל הקשור לענף המסעדנות.

מסעדנים מדווחים על ירידה של בין 20% ל- 30% בהכנסות המסעדות בישראל בחודשיים וחצי האחרונים. שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדות אומר ל"וואלה", "המצב לא טוב. אנחנו מסתכלים קדימה בחשש כבד".

בכלכלה מכנים את התופעה "הסערה המושלמת", התלכדות של כמה גורמים שיוצרים תנאי שוק בלתי אפשריים: השילוב של מצב הרוח הלאומי, ההפגנות, האינפלציה, העלאות הריבית והפגיעה בהייטק ובמשקי הבית, נותן את אותותיו בענף המסעדנות.

ספקים של מסעדות וותיקות ומצליחות מספרים על קיצוץ חד בהזמנות. מסעדות תל אביביות, שנמצאות על ציר ההפגנות, נאלצות לשנות את שעות הפתיחה שלהן.

יובל בן נריה הודיע לפני חודש על סגירת מסעדת a המעוטרת במוצאי שבת, רן שמואלי מ"קלארו" סיפר על פגיעה בהכנסות וחיים כהן, ש"יפו ת"א" שלו נמצאת קרוב מאוד לצומת עזריאלי, שוקל אף הוא לסגור אותה במוצ"ש.

"הדיווחים שאנחנו מקבלים ממסעדות בכל הארץ, לא רק בתל אביב, הם על ירידה בהכנסות של ינואר, פברואר ומרץ", אומר ברמן ומוסיף: "הכיוון לא מעודד בכלל. אנחנו נמצאים באווירה של דכדוך כללי והמסעדות הן הברומטר הכי טוב לכך. מצב רוח ירוד, מצב הכלכלי מכביד, העלאת הריבית מקשה על הציבור, אז מקצצים איפה שאפשר והאכילה בחוץ היא הדבר הראשון שמוותרים עליו".

שי ברמן. אודי גולן,
שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדות/אודי גולן

"לקוחות לא ישברו חסכונות כדי לשבת אצלנו"

מדבריו של ברמן עולה כי לא רק המצב הכלכלי המתערער והרפורמה המשפטית גורמים לפגיעה בענף: "בנוסף יש ירידה של 25% בכניסת התיירים לארץ, על רקע המצב הבטחוני, המחאות ויוקר המחיה פה, ובהשוואה לשנת 2019, טרום הקורונה, הירידה הזו מאוד משמעותית. אנחנו מאוד מוטרדים ולא יודעים מה ניתן לעשות.

צריך להבין, המצב החברתי היום לא טוב לעסקים בכלל ובטח ובטח שהוא רע לעסקים מהסוג שלנו, שבנויים על מצב רוח ואווירה, כשאין אווירה ואין מצב רוח לא הולכים למסעדות. אנחנו מקווים שהמנהיגות שלנו תתעשת ותבין שיש דברים שהם מעבר לאידיאולוגיה, כמו מרקם החיים".

מסעדות הגיעו למצב של פיטורי עובדים?
"הענף שלנו נמצא במחסור של כוח אדם, מאז הקורונה לא הצלחנו לחזור למצבת כוח האדם שאנחנו צריכים. אבל יש חשש מאוד גדול. הרווחים נשחקים, חומרי הגלם מתייקרים, ומאוד קשה להעלות שוב מחירים, כי יש תקרת זכוכית שכבר הגענו אליה. בסוף, לקוחות מתקשים לשלם חשבונות שוטפים ולא נרצה שהם יאלצו להוציא את החסכונות שלהם כדי לשבת אצלנו. אנחנו מסתכלים קדימה בחשש כבד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מסעדה. ShutterStock
תפוסה דלה ועתיד לא ברור. בתל אביב המצב עוד סביר, אבל גם ההוצאות הקבועות גבוהות/ShutterStock

מנת היום: ביטולים בגלל החדשות

מסדענים רבים אישרו את הדברים, אך לא רצו להיחשף, מחשש לחרמות. מסעדן מוכר מתל אביב סיפר לוואלה: "אין יום שאני לא מקלל את המקצוע... אני אוהב לארח, אבל אחרי שנתיים של לפתוח ולסגור, טייק אווי או משלוחים - ובחלק מהתקופה אפילו זה לא, הגיע שנה טובה עם הגאות הכלכלית והפריחה בהייטק.

אבל גם את הימים שבהם אנשים לא הצליחו להשיג אצלנו שולחן לא יכולנו לנצל עד הסוף, כי למרות שהצענו שכר אטרקטיבי, לא רצו לבוא לעבוד בגלל החל"ת.

מצאתי את עצמי ממלצר ואפילו שוטף כלים. אני לא מתלונן, זה חלק מלהיות מסעדן. אבל בחודשיים האחרונים, קטסטרופה. הגענו למצב שאנשים מבטלים ברגע האחרון אפילו ארוחות של ימי הולדת. כשמדובר בלקוחות שאני מרגיש נוח לשאול, אני מברר למה. עונים לי שהלך התיאבון בגלל החדשות"

זה נשמע כמו בעיה מקומית של מדינת תל אביב, לא?
"להפך, המצב אצלנו פחות גרוע. נכון שיש לנו הוצאות קבועות גבוהות, אבל פה לפחות אין מצב של מסעדה ריקה: בפורים היה אפילו פיק של כמה ימים בגלל שאנשים החליטו לשמוח בכוח, הפגינו וגם בילו, אבל זה היה היוצא מן הכלל.

דיברתי עם חברים בפריפריה ואצלם זה אפילו יותר גרוע. אז אולי שבת אחת של שמש אחרי שלג בחרמון יכולה לעשות טוב למסעדה בצפון, אבל באמצע השבוע, שהיה מבוסס על תיירים, ריק אצלם. פה בתל אביב, כמה שגרוע, אנשים עוד יוצאים כי זה באופי שלהם. פחות, אבל יוצאים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully