וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משתבח עם השנים: כיצד מתפתח שוק היין על רקע האינפלציה והמיתון?

עודכן לאחרונה: 16.4.2023 / 9:17

תרבות היין המקומית נמצאת במגמת זינוק, הן מבחינת עניין צרכני גובר והן מבחינת ייצור מקומי זוכה פרסים. כיצד שיפרה ההתחממות הגלובלית את איכות היינות? ומדוע דווקא בתקופת מיתון - שוק יינות היוקרה במגמת עלייה? יצאנו לחקור, חזרנו עם תשובות ויצרנו מדריך לבחירת יין

: זוג משיק כוסות יין. ShutterStock
משתבח עם השנים: כיצד מתפתח שוק היין על רקע האינפלציה והמיתון?/ShutterStock

על אף שהישראלי הממוצע עדיין שותה פחות יין מאחיו האירופאי, שוק היין, כמו היין עצמו, משתבח עם השנים ורושם צמיחה והתפתחות - גם בישראל.

המשקה המרתק הזה, על אף היותו בן למעלה מ- 6,000 שנה, לא חדל מלהשתנות, להתפתח, ולהפתיע.

הישראלים, אשר נחשבו בעבר לעם הערק והבירה, נחשפים בשנים האחרונות לתרבות יין - עם פסטיבלים וסדנאות בנושא, ואף מותגים מקומיים אשר זוכים כעת להכרה ולפרסים בינלאומיים.

"הצרכן הישראלי מבין הרבה יותר ביין היום", מספר היינן דוד סויסה מבעלי יקב הבוטיק אפוד. "להבדיל מאשר בעבר, הצרכן הישראלי היום מחפש את הסיפור מאחורי היין, מפתח אמון במותג ומחפש אחר הסיפור שמאחורי היין". בפסח האחרון, טוען סויסה, ביקשו ישראלים רבים לשלב בשולחן החג, יינות בעלי חתימה ייחודית שהעניקו יוקרה וחגיגיות.

אישה לוגמת יין. ShutterStock
היין הוא משקה מרתק: לא חדל מלהשתנות, להתפתח, ולהפתיע/ShutterStock

צרכני היין ביקורתיים יותר - לא בהכרח לגבי טעם היין

אולי בעבר הדאגה של הצרכנים לגבי הליך הייצור או המרכיבים הייתה מתמוססת עם הרעש המספק של פתיחת הבקבוק והתפשטות הארומה, אבל כמו בהרבה שווקים אחרים, זה כבר לא כך.

צרכני היין שואלים שאלות. הם רוצים לדעת הכל, מאופן גידול הענבים ואריזת היין ועד ליחס שקיבלו העובדים. חלק מזאת, נובע בשל משבר האקלים והצורך לאמץ ערכים של קיימות. לכן, יקבים שפועלים בשיטות שמיטיבות עם הסביבה כמו הפחתת השימוש בהדברה או שימוש חוזר מים, זוכים ליתר קרדיט, בעיקר בקרב קהל הצרכנים הצעיר יותר.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
פסח 2023, יין. עיבוד תמונה,
יינות חדשים שהושקו לכבוד פסח 2023/עיבוד תמונה

יינות ללא אלכוהול? יש כאלו והם אפילו פופולאריים

מטעמי בריאות, יותר צרכני יין מביעים העדפה ליין לא אלכוהולי או יין דל באלכוהול. בסופו של דבר, בניגוד למשקאות חריפים אחרים יין הוא לא משקה ששותים רק בשביל להשתכר, אלא כזה שנהנים מהטעם והארומה שלו.

"מספר הולך וגדל של צרכני יין מתרכזים בבריאותם. יינות ללא אלכוהול ודלי אלכוהול מהווים אלטרנטיבה בריאה יותר עבורם", מתאר קרלוס וארלה, מנכ"ל חברת היין BGPL בארה"ב.

יין וגבינות ביקב אמפורה. זוהר כהן,
יין וגבינות ביקב אמפורה/זוהר כהן

שוק יינות הפרימיום בתסיסה

על פי דוח שפורסם באתר DATAINTELO, שוק יינות היוקרה צפוי לגדול בצמיחה שנתית של 6.5% בשנה בין השנים 2022-2030.

אחת הסיבות לכך היא איך לא, מגיפת הקורונה. "מה שהשוק ראה היה הגידול העצום הזה בביקוש מצד לקוחות פרטיים ושותים, שישבו בבית ושתו יותר יין", מסביר רובי סטיבנס מנהל חברת היינות LIV-EX באמריקה.

סטיבנס מסביר כי גם למעמד הביניים "הייתה יותר הכנסה פנויה", כיוון ש"חסך" את הכסף שבזבז בדרך כלל על חופשות וטיולים. "הייתה עלייה עצומה בעומק וברוחב היינות שאנשים קנו ומכרו" הוא מסכם.

פסח 2023, יין. עיבוד תמונה,
יינות פסח, המוצר המבוקש לכבוד החג ובכלל/עיבוד תמונה

האירוניה של משבר האקלים

האם על אף שלל ההשפעות המסוכנות שלו, משבר האקלים עשתה טוב לשוק היין? התשובה על כך מורכבת.

מצד אחד, באופן כללי שינויי האקלים פגעו בבצירים. מצד שני, התחממות הטמפרטורות במקביל לניהול כרמים משופר הביאו לעקביות בהבשלה ולשיפור איכות היינות.

"אם מסתכלים על שנות ה-60, ה-70 וה-80 בפיימונטה, בורגונדי ובורדו, היה לכם מזל אם יש לכם שלושה או ארבעה בצירים טובים בעשור, אבל עכשיו כל שנה נהדרת", מסביר רוק לומברדו, נשיא חברת יינות היוקרה Wilson Daniels.

יינות יקבי כרמל לפסח. איל קרן,
יינות יקבי כרמל, בצירים חדשים ליינות האהובים: הראשון בסדרת Selected והשני בסדרת Private Collection/איל קרן

מקררי היין הופכו למוצר מבוקש

על פי דוח של חברת Analytics Market Research, שוק מקררי היין יצמח מדי שנה ב-5.35%) בשנים 2021-2030).

מקררי יין הינם מקררים המצוידים בפונקציות וטכנולוגיות מיוחדות לשמירה על טריות היין בהתאם לסוגו.

"העלייה בביקוש של מקררי יין לא מאוד מפתיעה אם חושבים על יין כעל תחביב ולא כ-"עוד" מוצר", מסביר אסי ארביב מבעלי קבוצת קלינטון סחר יבואנית מוצרי החשמל: "בסופו של יום, כמו שאדם שאוהב טבע ישקיע בטרקים מסביב לעולם ואדם שחובב קולנוע ישקיע במנוי לסינמטק, מי שחובב יין מן הסתם ישקיע במוצר שיאפשר לו חוויה אופטימלית של שתיית יין. זה אומר גם לרכוש יין איכותי אך גם לרכוש ציוד שישמר את האיכות שלו".

מקרר יין קופרבוש, המחיר עשוי לנוע בין 1,300 שקלים לכ-30 אלף שקלים.. יח"צ חו"ל,
מקרר יין קופרבוש: חובבי היין ישקיעו במוצרים שיעצימו את החוויה/יח"צ חו"ל

האביזרים ש"מסביב" ליין, מקבלים חשיבות

לצד היין עצמו, צרכני היין מביעים עניין גם באביזרי יין כדוגמת פותחנים מהודרים, ברים בייתים, מעמדים דקורטיביים לבקבוקים וכו'.

"הביקוש למוצרים האלה לא מפתיע אותי כי אם מסתכלים על ההקשר התרבותי של היין, מאז ומתמיד היה מדובר ביותר ממשקה. עוד משחר ההיסטוריה העיסוק האמיתי סביב יין היה תרבותי.

לא פחות מהמשקה, האצילים והמלכים הביעו עניין בגביע שאליו מזגו את היין, במשתה שערכו, כלומר בכל המסביב", מסביר טל רז מנכ"ל רשת ג'נטלמן. "כיום כשאנחנו חיים בחברה יותר מודרנית ושוויונית ויין זמין לכולם ולא רק למלוכה ולאצולה, ניתן לראות שהעיסוק התרבותי סביב יין עדיין קיים. זה בא לידי ביטוי בין היתר, ברצון לצרוך יין בצורה אסתטית ולהשתמש אפילו באביזרים כמו פותחן בקבוקים או מעמד לבקבוק כאביזר דקורטיבי".

ג׳נטלמן_פותחן ליין ומפצח אגוזים_מחיר 129 שקל. יחסי ציבור,
ג׳נטלמן, פותחן ליין ומפצח אגוזים כמתנה לפסח ובכלל. המחיר: 129 שקל/יחסי ציבור

המדריך המלא לבחירת יין

מי מכיר את הרגע שבו אתה צריך לבחור איזה יין תקנה, אבל אתה לא יודע להסביר מה אתה מחפש? מאירם הראל היינן של יקב אמפורה עם כל הטיפים לבחירת יין שיתאים לכם.

עם מי אתם שותים? אם אתם בדייט רומנטי או עם חברים שמזמינים יין או בכלל חבורה שרוצי לשתות הרבה - יש מגוון יינות שיכולים לקלוע למגוון מטרות. כמה אנשים אנחנו זה נושא חשוב - פונקציה חשובה שמשפיעה על כמות היין ואז למשל ניתן להזמין מהמסעדה או מהחנות בקבוקי מגנום (בקבוקים בעלי נפח רב), בקבוקים מאוד טרנדים שיוצרים שואו, אם אתם בדייט בחרו יין שיתאים לשניכם.

מה חוגגים? האירוע משפיע על בחירת היין, לרוב מדובר באירועים שמחים, אז ניתן לבחור יינות מבעבעים שעושים כיף ויוצרים אווירה טובה. אם האירוע הוא ארוחת ערב מיוחדת אז חשוב לבחור יינות שיתאימו לסוג האוכל.

כוסות יין. ShutterStock
אתם יודעים להסביר איזה יין אתם מחפשים? קבלו את המדריך לבחירת יין/ShutterStock

מה אוכלים? מנות ראשונות בדרך כלל משתלבות טוב עם יינות לבנים קלילים, כנ"ל גם מאפים, ופירות ים שיעדיפו יינות לבנים יבשים מאוד. לעומת זאת, מנות המבוססות על פטריות, במיוחד מטוגנות, יהיו נוחות בהרבה בליווי צמוד של יין אדום קל עד בינוני וכמובן גם בשר על כל סוגיו יתחבר מאוד לארוחה מושלמת עם יין אדום.

לגבי פסטות שמגיעות אלינו מאיטליה, כמובן שעדיף לשלב עם יין לבן איטלקי שיכול להתחבר מעולה לטעמים האיטלקיים.

אם בחרתם דווקא בעוף כמרכיב העיקרי בארוחה חשוב לדעת שכשהוא צלוי או מטוגן הוא יתחבר יותר לטעמים של יין אדום אך אם הוא מאודה או מוגש עם רטבים,

יין לבן תהיה בחירה מושלמת בשבילו. חשוב לבחור קודם את האוכל ורק לאחר מכן להתאים את אליו את היין.

יקב תבור מארז כל הטוב מהתבור. יח"צ,
מארזיי יין כמתנת חג, מארז "כל הטוב מהתבור", יקב תבור/יח"צ

מהי שנת הבציר של היין? שנת הבציר חשובה בבחירת היין - ליין יש פוטנציאל התיישנות ואז היין מגיע לשיאו יש יינות עם פוטנציאל התיישנות מאוד גדול - נחשבים לאיכותיים וטובים יותר.

בכללי ליין אין תאריך תפוגה אך יש יינות ספציפיים שעדיף לשתות שנה או שנתיים ממועד הבציר. חלק מהיינות שמתיישנים ממשיכים להתפתח, למשל יינות הריזלינג - יינות מתוקים שיכולים להישמר לתקופה ארוכה.

בנוסף, יש סיבות רגשיות לשנת הבציר - ניתן לבחור יין למתנה לפי שנת לידה של האדם, שנת נישואין וכו'.

מהי העלות? שמסתכלים על יין מסתכלים על המחיר - לפעמים יש רצון להתפנק אז רוכשים יין יקר אך זה לא אומר שלא תוכלו למצוא\לרכוש יין איכותי במחיר עממי, ניתן למצוא יין לא יקר שהתפוקה שלו תהיה מרבית, יינות במחיר עממי עם פוטנציאל גבוה קיימים בשפע בשוק.

מארז לחג הפסח מיקב טפרברג מחיר 129 שח 2 יינות וקנקן תה. איילת ארד imperssion,
מארז לחג הפסח מיקב טפרברג מחיר 129 שח 2 יינות וקנקן תה/איילת ארד imperssion

מי אתם? אם אתם אנשים שאיכות הסביבה בוערת בהם חשוב לדעת שיש מגוון רחב של יינות אורגנים עם גידול אקולוגי שמכבד את הסביבה.

צבע היין? יש אנשים שאוהבים אדום יש כאלו שמעדיפים רוזה או כאלו ששותים רק יין לבן , יש מגוון זנים בעולם- שתיתם יין והתחברתם, תבדקו על התווית מאיזה זן הענבים ואז תוכלו לבחור בהמשך יינות שיתאימו לכם במדויק.

מארז גולד ופלגרינו. יקב ברקן.. יח"צ,
מארז גולד ופלגרינו, יקב ברקן/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully