וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד פעמונים: 22% מהישראלים נאלצים לוותר על רכישת תרופות

עודכן לאחרונה: 20.3.2023 / 14:54

צביקה גולדברג מנכ"ל ארגון פעמונים: "אנחנו נדרשים להתמודד עם משבר יוקר המחיה, עם הזינוק החד בגובה הריבית וגם עם ההשלכות הכלכליות של היעדר יציבות פוליטי". 41% יוכלו לשרוד בקושי שלושה חודשים במקרה של איבוד הכנסה, 20% מהישראלים נמצאים במצב של מינוס קבוע

קשיש מחטט בפח הזבל. ShutterStock
דוח פעמונים 2023. המצב הכלכלי הרעוע מתחיל להיות מורגש בהבטים רבים של החיים/ShutterStock

ארגון פעמונים המלווה משפחות בתחום כלכלת הבית באמצעות 3000 מתנדבים מכל המגזרים ועל פני פריסה רחבה בארץ מפרסם היום את המדד שלו לשנת 2023.

מהדוח עולה כי 22% נאלצים לוותר על רכישת תרופות, 41% יוכלו לשרוד בקושי שלושה חודשים במקרה של איבוד הכנסה, שליש יקרסו במקרה של זעזוע בהוצאות, 20% מהישראלים נמצאים במצב של מינוס כדרך חיים.

המדד שמתפרסם זו השנה השנייה והוכן על ידי יחידת המחקר של הארגון באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בודק את החוסן הכלכלי של משפחות ויחידים בישראל על פי מספר מדדים עיקריים.

המדד מתבסס על סקר שנעשה במדגם מייצג של למעלה מאלף בתי אב בחברה הישראלית מכלל המגזרים מעל גיל 21, והוא מורכב ממספר פרמטרים וביניהם זעזוע בהכנסות במשק הבית, זעזוע בהוצאות, תחושת מסוגלות, הימנעות מצריכה וחיסכון חודשי.

מתוך דוח פעמונים 1. יח"צ,
על מה ישראלים מוותרים בגלל המצב הכלכלי?/יח"צ

המדד מעניק לישראל ציון של 65 (מתוך 100). על פי יחידת המחקר של פעמונים מדובר בציון נמוך והוא מעיד על קושי להתמודד עם זעזועים עתידיים וסבירות גבוהה של משק הבית להכנס לסחרור כלכלי, ובנוסף הוא מעיד על פיתוח תלות בסיוע כלכלי מהרשויות ומעמותות או מבני משפחה אחרים, וגם הוא מעיד על כניסה למרחב של מעגל העוני.

44 אחוזים מהמשיבים טענו כי הם לא בטוחים ביכולת שלהם לנהל בהצלחה את ענייניהם הכלכליים, 36 אחוזים יקרסו או יתקשו להתמודד עם הוצאה חריגה בגובה ההכנסה החודשית, למעלה מ-40 אחוזים יוכלו לשרוד פחות משלושה חודשים במקרה של איבוד הכנסת המפרנס העיקרי,

חמישית מהמשיבים ענו כי הם נמצאים במינוס בבנק כדרך חיים (4 פעמים או יותר במהלך השנה), אחוז דומה של נשאלים טוען כי הוא נאלץ לוותר על תרופות ומזון חיוני בשל מצבם הכלכלי.

21 אחוזים לא חוסכים באופן אקטיבי לעתיד משפחתם.

נתון נוסף מצביע על קושי במשקי הבית לסגור את החודש, 45 אחוזים מהמשיבים ענו כי הם מתקשים לסגור את החודש, 31 אחוזים ענו כי הם לקחו הלוואה או העמיקו את המינוס.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מתוך דוח פעמונים 2. יח"צ,
תמונה עגומה. מרכיבי הדוח הכלכלי/יח"צ

יוקר המחיה, ויתורים ב-12 החודשים האחרונים:

44 אחוזים ויתרו על שירותי רפואה

50 אחוזים מהנשאלים ויתרו על מיזוג אוויר

כמעט 75 אחוזים ויתרו על אוכל בחוץ.

בקרב האוכלוסייה הערבית 77 אחוזים ויתרו על שירותים או מוצרים רפואיים


אוריינות פיננסית

כדי להתמודד טוב יותר עם עליית המחירים והריבית באופן אחראי ומאוזן יש לפתח הבנה כלכלית, לקנות תחושת ביטחון ביכולת לנהל עניינים כלכליים ולהקנות הרגלים של ניהול כלכלת משק הבית.

חמישית מהמשיבים ענו כי הם חשים שהידע הפיננסי שלהם נמוך מהממוצע

27 אחוזים לא מקשרים בין התנהלות כלכלית של הבית לבין דירוג האשראי

55 אחוזים לא יודעים מה זה ריבית דריבית כולל 43 אחוזים מהאקדמאים.

16 אחוזים לא מקשרים בין האינפלציה לבין יוקר המחיה, 24 אחוזים טענו שהם לא יודעים שיש קשר בין תשואה לסיכון.

ביטחון תעסוקתי:

21 אחוזים חוששים לאבד את מקור הכנסתם

23 אחוזים מאמינים שאם יאבדו את עבודתם לא יוכלו למצוא עבודה חדשה ללא ירידה בשכר

כמעט 30 אחוזים טענו שהם חשים שאין להם כלים ומיומנויות להגדלת ההכנסה


על ארגון פעמונים:

ארגון פעמונים הוא ארגון חברתי ללא כוונת רווח. הארגון שואף למציאות שבה משפחות בישראל
מנהלות חיים כלכליים, מאוזנים ואחראיים בדרך ישרה - מציאות שתסייע בבניית חוסן כלכלי-חברתי.
פעמונים מדריך ומעניק יעוץ פיננסי לכל המעוניין, ומספק ידע, כלים והרגלים נכונים בתחום. אלפי
מומחי פעמונים בתחום כלכלת המשפחה מסייעים למשפחות ויחידים ומעניקים להם מענה בתחום
ההתנהלות הכלכלית, המותאם לצרכיהם וליכולתם.

הסיוע ניתן באמצעות הפצת מידע וכלים לעבודה עצמית, מענה מקוון לשאלות, פגישת ייעוץ חד-
פעמית וליווי כלכלי אישי או קבוצתי שנמשך חודשים אחדים. הארגון מפעיל מכללה המקדמת תוכניות לחינוך פיננסי בכל הארץ, הכוללות הרצאות, מערכי לימוד וסדנאות קבוצתיות. כמו כן הארגון לוקח חלק בהפעלת תכניות ליווי כלכלי וחינוך פיננסי לאוכלוסיות ייחודיות, בשיתוף עם משרדי ממשלה וגורמים ציבוריים נוספים, ביניהן:

"נושמים לרווחה" במחוז ירושלים (משרד הרווחה והביטחון החברתי), "קליטה מיטיבה" (משרד העלייה והקליטה) "שיקום כלכלי לחייבים ולאוכלוסיות בזנות בתהליכי חדלות פירעון" (משרד המשפטים והג'וינט) תוכנית "מפרידה לצמיחה - לגרושים וגרושות" (קרנות הביטוח הלאומי) סדנאות להתנהלות כלכלית נבונה, בשירות מבחן למבוגרים (משרד הרווחה והביטחון החברתי)

פעמונים זוכה להכרה ציבורית משמעותית, המתבטאת בין השאר בקבלת האותות האלה: אות
הנשיא למתנדב (2010) פרס זוסמן למצוינות בשירותים חברתיים (2013) אות המופת של כנס
שדרות והמועצה הלאומית להתנדבות (2013) תו מידות לאפקטיביות (2023,2015) אות ראש העיר
ירושלים לארגונים ומתנדבים מצטיינים (2015) אות האפקטיביות לעשייה חברתית (2016)

צביקה גולדברג מנכל ארגון פעמונים: "אנחנו נדרשים להתמודד עם משבר יוקר המחיה, עם הזינוק החד בגובה הריבית וגם עם ההשלכות הכלכליות של העדר יציבות פוליטית. גם מי שחש איתן ויציב, מלווה אח או שכן שחווה משבר, וכולנו עסוקים בשאלת המחקר של הכנס - מה מידת היכולת שלנו לספוג זעזוע. מה מידת היכולת שלנו לעבור ממשבר, למסוגלות פיננסית משפחתית"

שרון לוין מנהלת הסברה בארגון פעמונים: תוצאות המדד מדגישות את המצב הרגיש של קבוצות פגיעות בחברה. אנו שוקדים פיתוח תכניות ייחודיות לקבוצות אלה בשיתופי פעולה עם גורמי ממשל וגם באופן עצמאי. יחד עם זאת, ללא מענה מניעתי של חינוך פיננסי לציבור הרחב, אנו עלולים לראות יותר ויותר משפחות חדשות במעגל העוני.

סיגל גמליאלי-פרידמן, מנהלת יחידת המחקר בפעמונים: "למרות שנושא האוריינות והחינוך הפיננסי עולה מעת לעת כנושא חשוב שיש לטפל בו, נדמה שעדיין אין הכרה מספקת בהכרח של בניית חוסן כלכלי למשקי בית בישראל. בתרומה של אוריינות פיננסית וחינוך פיננסי לשיפור החוסן ואיכות החיים בהווה ובעתיד"

יעקב טברסקי, חוקר ראשי, מנהל הערכה ומדידה בפעמונים: "כמו בשנה שעברה, גם השנה, ארגון פעמונים לקח על עצמו את המשימה החשובה של מדידת החוסן הכלכלי של משקי בית בישראל. אנו מתכוונים להמשיך לעקוב ולהשפיע על מגמות בתוצאות המדד בשנים הבאות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully