וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך יודעים שההייטק במשבר? לפי גובה המתנות לפסח

20.3.2023 / 14:29

בזמן שבסקטורים מסוימים שווי המתנות עולה, שני ענפים סובלים השנה מירידה בגובה המתנות לחג: הייטק ומסעדנות. כמה מקבלים ואיפה? הנה כל המספרים וההסברים

משרד עובדי הייטק. ShutterStock
אומרים שהיה פה שמח. תעשיית ההייטק במשבר/ShutterStock

מגמה מעורבת של עליה וירידה בשווי המתנות שיקבלו השנה לחג הפסח העובדים בחברות הלא מאוגדות - כך עולה מסקירת חברת עוקץ מערכות.

על פי נתוני החברה, שמפורסמים מזה כעשור מדי שנה, שווי השי הגבוה ביותר יחולק השנה לעובדים בענף היופי טיפוח וספא, שעומד על 680 שקלים בממוצע. העובדים שמועסקים בענף הפיננסיים יקבלו בפסח הקרוב שי בשווי ממוצע של 600 שקלים, נתון שמשקף עליה בשיעור של 9% מהנעשה בשנה שעברה.

עליה מינורית של אחוזים בודדים נרשמה בקרב משרדי ראיית החשבון: העובדים בענף יקבלו שי בגובה 350 שקלים, כך גם העובדים במשרדי עורכי הדין. באשר לעובדי המוסכים ותעשיית המזון - בענפים אלו תינתן השנה מתנה בשווי 230 שקלים. לצד זאת, הן בחברות השמירה והן בחברות הסיעוד, נרשמה עליה בשיעור של 13% והמועסקים יזכו השנה לשי בגובה של 170 ו-180 שקלים בהתאמה.

לצד האמור, בשני ענפים נרשמת ירידה לא מבוטלת.

הייטק

המשבר שפוקד את עולם ההייטק, אילץ רבות מהחברות להדק את החגורות ולבצע תהליכי התייעלות וקיצוץ בהוצאות, ובכלל זה של תקציבי הרווחה, שכוללים בין היתר את תקציבי המתנות שהן מחלקות לעובדים. על פי נתוני חברת עוקץ מערכות, שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם, שוויה של המתנה הממוצעת שתחולק בפסח הקרוב לעובדי ההייטק, עומדת על 450 שקלים, נתון שמשקף ירידה של 18% משוויה של המתנה שחולקה להם אשתקד.

סקירת שוברי הנחה 2022 מול 2023. עוקץ מערכות,
המינוסים הגדולים - בהייטק ובמסעדנות/עוקץ מערכות

בשנה שעברה 11.9% מהחברות חילקו לעובדיהם מתנה בשווי של מעל 600 שקלים, ואילו השנה, נרשמה ירידה בשיעור של 61% במספרן. מהנתונים עולה כי 10.2% מהמעסיקים בענף יחלקו השנה לעובדים מתנה ששוויה בין 451-500 שקלים, בעוד בשנה שעברה, שיעורם עמד על 15.3% - ירידה בשיעור של 33%. הירידה בשוויה של המתנה, נגזר כאמור מהירידה בסכום שהקצו השנה החברות לתקציב מחלקות הרווחה.

על פי הנתונים, התקציב הממוצע לעובד בחברות ההייטק בישראל עמד בשנת 2022 על 3,200 שקלים{ללא תקציב ייעודי לנופש} ואילו בשנת 2023, הוא ירד ל 2,900 שקלים - נתון שמשקף ירידה בשיעור של 9%. גם בקרב חברות הביו - טק נרשמה ירידה: בשנת 2022 עמד תקציב הרווחה לעובד על 2,750 שקלים ובשנת 2023 - על 2,450 שקלים - ירידה בשיעור של 11%.

מסעדנות

על פי נתוני הסקר, בשנת 2022 עמד שווי המתנה שחולקה לעובדים על 270 שקלים בממוצע , אך השנה, שוויה צלל ל-200 שקלים בלבד, נתון שמשקף ירידה בשיעור של 26%. איזו טלטלה חווה הענף, שמשתקפת בנתון האמור?

חיים מולכו. יחצ,
קודם כל חוסכים במותרות. חיים מולכו/יחצ

"ענף המסעדנות מושפע באופן ישיר מהלך הרוח הציבורי, ונתון לזעזועים ושינויים במוטיבציה של הציבור להוציא כסף על מותרות", מציין חיים מולכו, מנכ"ל חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם. ההסבר שלו מקבל משנה תוקף.

אתמול פורסם בוואלה ראיון עם יו"ר איגוד המסעדות, במסגרתו הוא דיווח על ירידה דרסטית בשיעור של 30% בהיקף המחזור העסקי של המסעדות בישראל.

"צריך להבין, המצב החברתי היום לא טוב לעסקים בכלל ובטח ובטח שהוא רע לעסקים מהסוג שלנו, שבנויים על מצב רוח ואווירה, כשאין אווירה ואין מצב רוח לא הולכים למסעדות", ציין שי ברמן ומולכו מוסיף: "בשונה לדוגמא מענף ההייטק, בו תקציב הרווחה נקבע בתחילת השנה, בענף המסעדנות ההחלטה לגבי שווי המתנה נקבע בסמוך לחג, על בסיס התוצאות העסקיות - מה שלצערנו אינו מבשר טובות".

שלמה יעקובוביץ'. מור בדיחי,
מאוכזבים? זה המצב ואין מה לעשות. עו"ד שלמה יעקובוביץ'/מור בדיחי

עו"ד שלמה יעקובוביץ', מומחה לדיני עבודה, שמייצג לא מעט מעסיקים במשק: "לאלו מבין העובדים שמביעים אכזבה על הירידה בשווי המתנה השנה - עליהם לזכור אי אין חוק שמחייב את המעסיק לתת לעובד מתנה לחג וככלל, ההחלטה האם להעניק מתנה ואיזו מתנה, נתונה לו בלבד, אלא עם מדובר על מקום עבודה בו בחל צו הרחבה או הסכם קיבוצי. למעשה, אף אם קיים נוהג של מתן מתנה, למעסיק קיימת הזכות לבטלו או לשנותו, בכפוף לשינויים במצב העסקי, ובכל מקרה, אין המדובר על הרעת תנאי עבודה שמאפשרת לעובד להתפטר ולקבל פיצויים. כמו כן, המציאות מלמדת כי ישנן חברות שמחלקות לעובדים שי בסכום שונה, בהתאם לקריטריונים שונים. מדובר על מהלך לגיטימי וחוקי, ובלבד כי אין המדובר על סעיף מפלה, כדוגמת מתן שי לגברים או לנשים בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully