וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב 2023: מילא יוקר המחיה, אבל איפה הכספים הקואליציוניים?

עודכן לאחרונה: 22.3.2023 / 18:40

מחר יונח התקציב על שולחן הכנסת, לקראת דיונים והצבעות. מי שקיווה שרפורמת היבואנים שנועדה להקל על יוקר המחיה תחזור לחקיקה התבדה, אבל חמור מכך: התקציב לא כולל את הכספים שהובטחו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים. גורמים במשרד האוצר מודאגים, אך סמוטריץ' עסוק בשלו

ישיבת ראשי סיעות הקואליציה, 22 בינואר 2023. ללא, אתר רשמי
ראשי הקואליציה בפגישה. הכספים שנועדו להבטיח את ההסכם הקואליציוני לא יוגשו מחר לעיון הכנסת/אתר רשמי, ללא

שני דברים יעדרו מחוק התקציב שיונח על שולחן הכנסת: חוק היבואניות והסיכומים הסופיים של הכספים הקואליציוניים שיקבלו המפלגות. ספר התקציב יכלול רק את תקציבי המשרדים שסוכמו ויפורסמו באופן רשמי, וכך גם חוק ההסדרים.

הפרט המרכזי שייחסר בתקציב שיוגש מחר לעיון הכנסת, הוא הכספים הקואליציוניים שצריכים לעבור הליך של אישור בממשלה, אלא שדיון בנושא לא התקיים. כדי להבין עד כמה הדבר מוזר נציין כי מדובר, ככל הנראה, במילארדים, שהמסמך שיונח מחר על שולחן הכנסת מתעלם מהם לחלוטין.

מה עוד לא יהיה בחומר שיוגש לעיון חברי הכנסת? חוק היבואנים למשל, שהיה אמור להיות כלי למלחמה ביוקר המחיה, אחת מהבטחות הבחירות הגדולות של הממשלה. החוק אמור היה להגדיל את התחרות בייבוא מוצרים לארץ ולהגביל את כוחם של היבואנים הגדולים בתחומים כמו מזון וטואלטיקה (כך שלא יוכלו להחזיק בזיכיון של כמה יצרנים גדולים אלא באחד גדול בלבד וביצרנים קטנים), אבל חוק היבואנים יצא מחוק ההסדרים בלחץ שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולמורת רוחו של שר הכלכלה, ניר ברקת.

כך מנסה סמוטריץ' לשווק לנו רפורמה לייט - https://finance.walla.co.il/item/3567284

בצלאל סמוטריץ' ושלומי הייזלר מנכ"ל משרד האוצר בכנס נדל"ן. 22 במרץ 2023. ניב אהרונסון
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. חיבוק מטאפורי לסגן הממונה על התציבים/ניב אהרונסון

איפה הכסף?

העובדה שהכספים הקואליציוניים לא נכנסו לספר התקציב, וידונו רק אחרי פגרת הפסח, מעוררת דאגה. כשבאים לדון בתקציב שגדל ב- 32 מיליארד שקלים, על פי צפי הכנסות וגביית מיסים שלא שקלל את השפעותיה האפשרויות של הרפורמה המשפטית ואת הכספים הקואליציוניים, מעקרים, הלכה למעשה, את הדיונים עליו בכנסת, כיוון שהמסגרת שלו עדיין לא ידועה.

גורמים במשרד האוצר אומרים במרירות, שהשר היה עסוק בעניינים דחופים יותר, מאשר לסגור קצוות עם ראשי הקואליציה ולהגיש את התקציב במלואו.

לדברי אותם גורמים, האופן הרשלני שבו טופל התקציב הנוכחי, שבו פקידים נאלצו להתעמת עם שרים, כי השר הממונה שלהם לא נמצא בישיבות הממשלה שדנות בסעיפים קריטיים שכלולים בו, ממשיך גם בצורה שבו הוא מוגש לכנסת. התחושה היא שזרקו את ספר התקציב במזכירות הכנסת, כלאחר יד. והם מסכמים במרירות: "זה מה שקורה כששר האוצר עסוק בכל כך הרבה עניינים, שלרובם אין קשר למשרד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
ניר ברקת בועידת המפרץ הבינלאומית האזורית. 21 במרץ 2023. שאולי לנדנר, אתר רשמי
שר הכלכלה ניר ברקת. החוק שעליו נלחם ושהיה עשוי סייע להילחם ביוקר המחיה, נותר על רצפת משרד האוצר/אתר רשמי, שאולי לנדנר

רפורמת היבואנים, בין דיוק למטאפורה

רוצים להבין איך נגנזה רפורמת הייבוא? במפגש עם עיתונאים ביקש סמוטריץ רשות מכפיר בטט, סגן הממונה על התקציבים, לשתף אותם בסיפור של מאחורי הקלעים, כדי להסביר מדוע ניצלו היבואנים מגזירת הגורל, שהייתה אמורה להיטיב עם הציבור:

"אתה מרשה לי לשתף? לא יביך אותך? זה משהו שעבדנו עליו הרבה, גיבשנו ביחד ושמנו אותו על השולחן. רצינו ללכת על זה בכל הכוח. יום אחד כפיר ניגש אליי לחדר, מרגיש לא נעים, ברגליים רועדות - אני לא כזה מפחיד - ואומר לי 'תשמע, השר, עשינו שימוע, היבואנים הראו לנו שזה לא נכון. אנחנו רוצים לעשות עוד בדיקה ולדייק את זה'. חיבקתי אותו, מטאפורית כמובן (כך במקור. ל.ר), ואמרתי לו שנתגבש להמלצות ואז נלך על זה בכל הכוח".

אם שר האוצר היה מתעקש על החוק, סביר להניח שהייתה נמצאת הדרך לדייק אותו ולהביא אותו להצבעה מחר. זה בדיוק מה שביקש ממנו שר הכלכלה, ניר ברקת, שנלחם עד הרגע האחרון בוועדת השרים שדנה בתקציב, אבל ללא הועיל. סמוטריץ', שהבטיח להילחם ביוקר המחיה, הוציא מהתקציב את הרפורמה המשמעותית ביותר לכיסו של האזרח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully